اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

نگاه علامه جعفری(ره) بر گستره وحدت در جامعه‌ی اسلامی / 1

 

 علامه محمدتقی جعفری (ره) به عنوان یکی از پیشگامان برجسته نشر مفاهیم دینی و آموزه‌های اسلامی در تبیین اصول و مبانی وحدت در دین و جایگاه آن در حیات معقول و فرو نشاندن کینه‌ها و تزاحم‌ها و برقراری برادری و اخوت در میان انسان‌ها نقش بسزایی داشته است، شناخت خطوط تفکری این عالم گران‌قدر در نیل به حیات طیبه اسلامی یاری‌رسان جوامع است، بنابراین طی چند نوشتار به بررسی اندیشه وی درباره‌ی وحدت می‌پردازیم.

 

علامه جعفری (ره) در تشریح وحدت دین معتقد است که آن‌چه خداوند برای جوامع انسانی فرستاده است، یک دین است و مکتب‌های متنوع ساخته شده ذهنی و خواسته‌های سوداگرانه بوده است، وی سه موضوع را به عنوان دلیل وحدت دین بر می‌شمارد:

1. طناب دین از هم گسیخته بود، تردیدى نیست که اگر واقعاً دین متعدد و متنوع بود چنان‌که در آن روز مشاهده مى‏شد گسیخته شدن معنایى نداشت، زیرا فرض این است که هر یک از ادیان از اصل از یک‌دیگر جدا بوده است.

معلوم مى‏شود که اساسى‏ترین مختص دین حق، وحدت انسان‏ها در هدف‏ها و وسایل زندگى مادى و معنوى در مسیر تکامل است که از هم گسیختنش موجب نکبت‏ها و تیره روزى‏هاى جاهلیت بوده است.

2. اصول بنیادین مورد اختلاف شده بود، اگر وحدتى در اصول بنیادین وجود نداشت و هر یک از اصولى که مکتب‏هاى آن دوران ادعا مى‏کردند، به‌جاى خود صحیح بود، اختلاف در آن‌ها اشکالى نداشته و موجب بدبختى آن دوران نمى‌شد.

3. واقعیت امر پراکنده بود، مسلم است که اگر امر الهى که دین اصلى است ذاتاً متنوع و متعدد بود، اختلاف و پراکندگى یک پدیده اصلى و حقیقى بوده موجب تشویش و تیره‌بختى مردم آن دوران نبود.

 

 

 

علامه جعفری (ره) توجه داشتن به تاریخ و تحولات آن را در شناخت جایگاه و سیر تطور وحدت مورد تأکید قرار داده و معتقد بودند که تحولات تاریخی بخشی از هویت جوامع را تشکیل می‌دهند و وحدتی که برای هویت یا محصول تاریخ فرض شود به گونه‌ای است که صرفاً نمی‌توان مفهوم حقیقی بدان داد بلکه باید یک مفهوم تجریدی بوده باشد.

وی اذعان داشته که اگر ما هویت و متن خود تاریخ را در نظر بگیریم خواهیم دید که مرکب است از:

 1. تلاش انسان براى تهیه وسایل معیشت خود.

2 . کوشش براى شناخت طبیعتى که در آن زندگى مى‏کند.

3. محبت و عشق پیدا کرده حیات خود را با آن محبت و عشق توجیه کرده است.

4. ابزار و وسایلى را براى ساختن وسایل و مواد استمرار حیات خویشتن مى‏سازد.

5. قوانین و حقوق براى امکان‏پذیر ساختن زندگى دسته‌جمعى وضع مى‏کند.  

6. شخصیت‏هایى با درجاتى گوناگون از تأثیر در جامعه (و پیشرفت یا سقوط آن) بروز مى‌کند.

7. جنگ‏هاى خانمان‌سوز به راه مى‏افتد و دمار از روزگار بشرى در مى‏آورد.

8. در مسیر رقابت‏هاى ظالمانه دست به کشتار غیر مستقیم هم‌دیگر مى‏برند.

9. اکتشافات و اختراعات صورت نمودها و وقایع تاریخ و روابط بشرى و کیفیت زندگى را دگرگون مى‏سازد.

10. انسان‌هایى اگر چه در اقلیت اسف‏انگیز در برابر خودخواهان و خودکامگان با اتصاف به فضایل اخلاقى و روحیات دینى، قد علم مى‏کنند و استقامت می‌ورزند و در راه اعتلاى حق و حقیقت به مبارزه با انبوه خودخواهان برمی‌خیزند.

11. فرهنگ‌هایى بروز مى‏کنند، بعضى از آن‌ها به اوج مى‏رسند و سپس راکد مى‏شوند و بعضى دیگر به مرحله اوج نرسیده رو به زوال و فنا مى‏روند.

12. تمدن‏ها پشت سرهم با تناوب شگفت‏انگیز در این نقطه و آن نقطه از دنیا به ظهور می‌رسند و سپس تدریجاً یا با سرعت شدید سقوط مى‏کنند و از بین می‌روند.

13. مصایب و ناگواری‌هاى حساب نشده مانند سیل‏ها و زلزله‏ها و آتشفشانى‏ها بر سر بشر تاختن مى‏گیرند و دگرگونى‏هایى در وضع زندگى وى بوجود مى‏آورند.

14. در رویاروى قرار گرفتن بشر با هم‌دیگر دو عامل گوناگون تأثیر دارد: عامل خودخواهى که توسعه مى‏یابد و به نژادپرستى مى‏رسد و مسائل اقتصادى که گاهى یک جامعه فقیر علیه جامعه ثروتمند مى‏خروشد و در برابر آن صف‏آرایى مى‏کند.

گاهى هم با این‌که احتیاج ضرورى وجود ندارد فقط به انگیزگى تملک بیشتر مواد اقتصادى رویاروى هم قرار مى‏گیرند.

وی تأکید داشت که این وقایع و تحولات و انگیزه‏ها که نمونه بسیار بسیار ناچیز پدیده‏هاى تشکیل دهنده تاریخ هستند مى‏توانند به عنوان اجزا و عناصر تشکیل دهنده هویت تاریخ نامیده شوند، اما از این‌که به این موارد چهارده گانه صرفاً به صورت نمودها و مفهوم رویدادهای تاریخی و سرگذشت بشری نگریسته شود تنها یک مفهوم تجریدی محض خواهد بود که هیچ راه حل علمی برای تحلیل و تفسیر تاریخ پیش روی ما نخواهد گستراند.

علامه بزرگوار اعتقاد داشتند که عملی شدن وحدت و سایه گستراندن آن بر جامعه به صورت دفعی و صرف موعظه به بار نمی‌نشیند و تبعیت ‌کردن از یک روند و فعالیت تدریجی است که درک مردمی را موجب شده و او را با طعم حقیقی حیات آشنا می‌کند.

وی در این‌باره به برنامه وحدت‌آفرینی پیامبر اسلام (ص) در میان دو قبیله «اوس و خزرج می‌پردازد: «واقعیت چنین نبود که پیامبر اسلام (ص) پس از آن‌که از طرف خداوند متعال مبعوث شد، فوراً مردم را دور خود جمع کرد و پس از یک خطابه زیبا فرمود که شما مردم باید پس از این خصومت‏ها و کینه‌توزى‏ها را کنار بگذارید و با هم‌دیگر برادر شوید، بلکه جریان این‌طور بود که پیامبر اکرم اولاً و با تدریج معناى حیات را براى آنان قابل درک ساخت و کم کم آنان را با طعم حقیقى حیات که معادله فوق طبیعى همه را در انحصار خود دارد آشنا ساخت، آن‌گاه اوس و خزرج فهمیدند که انسان‏هاى داراى حیات حقیقى نمى‏توانند با یک‌دیگر خصومت بورزند.»

علامه جعفری (ره) زدودن فردیت و خودخواهی را با توجه به اصل نعمت برادری عامل رفع تضادها و تزاحم‌ها می‌خوانند که انسان را از حیات طبیعی محض که در معرض جدایی و گسیخنگی و پراکندگی و تزاحم و تضاد کشنده بیشتر قرار می‌گیرد به حیات معقول سوق می‌دهد.

وی برادری واقعی و بر محور وحدت را در پرتو انبیای الهی توصیف کرده است و اذعان داشته که غیر آن بشر همواره در میادین جنگ و جدال و کشتار و پایمال کردن یک‌دیگر زندگی کرده است.

 

علمای اسلامی باید به فکر تقویت مراودات خود باشند

 

 

آیت الله هاشمی شاهرودی علمای اسلامی را محور حرکت مسلمانان دانست و گفت: در دنیای امروز باید علما بیشتر به فکر تقویت مراودات خود باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: می‌توان با تشکیل مجلس‌العلمای کشورهای اسلامی و ارتباط گسترده میان روحانیون و علماء اسلامی نسبت به تقویت وحدت و انسجام ملت‌های مسلمان گام عملی برداشت.

وی همچنین خواستار اقدامات عملی برای انسجام کشورهای اسلامی و تبادل‌نظر و ایجاد ارتباط بین علمای اسلام شد.

رییس قوه قضائیه با تبریک ولادت باسعادت امام محمدباقر (ع) و حلول ماه مبارک رجب به دیدار دیروز خود با مسئولان مجلس العلماء اندونزی اشاره کرد و افزود: علماء کشورهای اسلامی به عنوان محور مهمی از حرکت و تلاش مسلمانان برای رسیدن به عزت و سربلندی در دنیای امروز باید هرچه بیشتر به فکر تقویت مراودات خود باشند و مجمع تقریب مذاهب و سازمان ارتباطات اسلامی و سایر مراکز مرتبط می‌توانند در این راه گام‌های عملی بردارند و نسبت به امضاء توافق‌نامه‌هایی در این زمینه اقدام کنند.

                                                           

هاشمی شاهرودی تشکیل مجلس العلما کشورهای اسلامی را اقدامی مناسب و ضروری برای گسترش روابط میان اندیشمندان علما و روحانیون جهان اسلام و تقویت جنبه‌های مشترک دینی و تبیین و پاسخگویی به سئوالات و شبهات مطرح شده علیه اسلام و تقویت جایگاه مسلمانان در جهان توصیف کرد.

بنا به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، رییس قوه قضائیه ایجاد تشکل‌های بین‌المللی از سوی کشورهای اسلامی از جمله شورای قضایی و مجلس‌العلمای کشورهای اسلامی را نیاز امروز مسلمانان برشمرد و تأکید کرد: اینگونه مجامع ضمن تقویت وحدت و انسجام مسلمانان منجر به انسجام در ارایه پاسخ‌های مستدل و منطقی به شبهات طرح شده و خنثی کردن تبلیغات و توطئه‌های دشمنان علیه اسلام می‌شود.

هاشمی شاهرودی وحدت گروهها و مذاهب اسلامی را نیاز حیاتی جهان اسلام برشمرد و نقش علما و روحانیون را در این زمینه بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: با تشکیل مجمع العلماء کشورهای اسلامی و گسترش هرچه بیشتر مراودات علمی، فرهنگی و دینی میان اندیشمندان و علما اسلامی گام مهمی برای وحدت هرچه بیشتر مذاهب اسلامی برداشته می‌شود.

محور وحدت

 

مجموعه افراد یک فامیل، نسبت‏به بزرگ خاندان احترام‏مى‏گزارند و در کارها با آنان مشورت مى‏کنند و در اختلافات، به راى وحکمیت و داورى آنان ارج مى‏نهند و گاهى یک سخن از سوى آنان،آتش فتنه‏اى را خاموش مى‏سازد، یا تفرقه و کدورتى را به وفاق وهمدلى و آشتى مبدل مى‏سازد.

نعمت وجود بابرکت آنان، اغلب تا هستند، ناشناخته است. وقتى‏به جایگاه حساس و مهم و نقش کارگشاى آنان پى مى‏برند که از دست‏بدهند. چه بسیار اختلافها و قهرها و نزاعهاى خانوادگى که پس ازدرگذشت «بزرگ خاندان‏» چهره نشان مى‏دهد و چه بسیار رابطه‏ها ورفت و آمدها که قطع مى‏شود، یا به سردى مى‏گراید، و علت آن فقط ازدنیا رفتن محورى است که مایه دلگرمى، امید، انس و معاشرت فامیل‏است.

رسول خدا(ص) فرمود: «البرکة مع اکابرکم‏»; (1) .

برکت و خیر ماندگار، همراه بزرگترهاى شماست.

در سخن دیگر فرمود: «الشیخ فى اهله کالنبى فى امته‏»; (2) .

پیرمرد در میان خانواده‏اش، همچون یک «پیامبر» در میان امتش‏است.

این اشاره به همان نقش محورى، فروغ‏بخشى، صفاآورى، هدایت‏و ارشاد، تجمع و الفت است که در وجود آنان نهفته است. پس اگربزرگترها در فامیل و خانواده، چراغ روشنى‏بخش و محور وحدت وهمدلى و عامل انس و ارتباط و رفت و آمدهاى خانوادگى‏اند، باید این‏جایگاه، محفوظ بماند و مورد حراست و تقویت قرار گیرد.

پی نوشت:

1و2:بحارالانوارج72ص137

 

اخلاق معاشرت، جواد محدثی، مرکز انتشارات تبلیغات اسلامی

انسجام به معنی حفظ مخالفت‌ها برای آگاهی بخشیدن به عموم جامعه است

 

انسجام به معنی طرد مخالف و حذف جناح‌بندی‌ها نیست، بلکه به معنی حفظ مخالفت‌ها برای آگاهی بخشیدن به عموم جامعه و روشن شدن مصالح آن است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین داوود فیرحی، عضو هیأت علمی و دانشیار گروه سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب که در صدر اسلام موارد و مصادیقی از انسجام اسلامی وجود دارد که می‌توان در عصر حاضر به آن رجوع کرد و زمینه‌های تحقق عینی این شعار را فراهم آورد، افزود: موارد بسیاری را می‌توان ذکر کرد که گروه‌های مسلمان با سلایق مختلف حتی از لحاظ اعتقادی و سیاسی در کنار هم بوده و انسجام خود را حفظ کرده‌اند.

 

                                                            

 

وی در ادامه به بیان یک نمونه از این موارد پرداخت و گفت: وقتی پیامبر (ص)‌به مدینه هجرت کردند، در آنجا پیمانی به نام صحیفه مدینه را امضا کردند که همان قانون اساسی مدینه است. پیامبر (ص) در این قانون اصول جالبی را گنجانده‌اند. در این قانون آمده است کسانی که عضو این پیمان هستند، صرف‌نظر از اینکه مسیحی، مسلمان، یهودی و حتی مشرکند، تعهد می‌کنند که در مواردی به هم کمک کنند.

فیرحی ادامه داد: یکی از موارد این قانون حفظ امنیت مدینه است؛ یعنی همه گروه‌های عضو پیمان تعهد کردند که از مدینه دفاع کنند. از دیگر موارد این قانون حل اختلافات از طریق حکمیت و بدون جنگ و درگیری بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب که از این قانون می‌توان استناط کرد که پیامبر (ص)مفهوم امت را به معنای صرف اعتقادی در نظر نمی‌گیرند، بلکه امت مجموعه کسانی هستند که در درون یک جامعه مانند مدینه قرار دارند، ابراز کرد: نکته مهم قانون مدینه این است، در حالی که حاکمیت و تصمیم نهایی را بر عهده پیامبر (ص) قرار داده، ولی حضرت خیلی خود را درگیر منازعات نمی‌کردند و از نظر دیگران استفاده می‌کردند.

حجت‌الاسلام فیرحی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به بروز اختلافات بین مسلمانان بعد از رحلت پیامبر (ص) ادامه داد: با همه این اختلافات، ولی در تمام موارد به یکدیگر کمک می‌کردند؛ مثلا نمونه آن را در مشاوره حضرت علی (ع) در جنگ‌های زمان خلیفه سوم و یا کمک ایشان در حفاظت از بیت عثمان می‌بینیم.

به گفته این استاد دانشگاه، تاریخ صدر اسلام نشان می‌دهد که وقتی برای مسلمانان مسأله مهم‌تر و بزرگی پیش می‌آمده، نه تنها موارد اختلاف بین خود را مطرح نمی‌کردند، بلکه آنها را فدای یک مصلحت بزرگ تحت عنوان حفظ نظام اسلامی می‌کنند.

وی معتقد بود که براساس روایات و آیات قرآن اختلافات امت یک رحمت است و مسلمانان هر چه با هم اختلاف داشته باشند، به معنی تضاد نیست، بلکه خود یک رحمت است.

حجت‌الاسلام فیرحی در ادامه به تبین و تشریح رابطه بین مخالفت و انسجام پرداخت و گفت: یکی از متفکران مطلبی تحت این عنوان دارد: «خدایا کاری کن که من مخالفانی هم داشته باشم که حداقل یکی از آنها هرازگاهی با من مخالفت کند، تا بدانم که نباید همیشه روی حرف‌های خود اصرار کنم». این نکته بسیار مهم است و ما نیز اگر از این زاویه به این مبحث نگاه کنیم، انسجام به معنی طرد مخالف و حذف جناح‌بندی‌ها نسبت، بلکه انسجام به معنی حفظ مخالفت‌ها برای آگاهی بخشیدن به عموم جامعه و روشن شدن مصالح آن است.

دانشیار گروه سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس اظهار کرد: مفهوم انسجام اسلامی مغایر اختلاف‌نظر نیست. بعضی از فعالان جامعه رقابت در انتخابات و طرح نظرات مخالف را ابزاری تلقی می‌کنند و می‌گویند این کارها باعث به هیجان آمدن مردم و حضور گسترده آنها در انتخابات می‌شود و بدین وسیله مشروعیت جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود.

فیرحی توضیح داد: معتقدم در این مسأله وجود رقابت سالم یعنی برجسته‌شدن مصالح عالی جامعه و در واقع همان‌ها هستند که کمک می‌کنند تا مسئولین در سپاستگذاری‌های خود بتوانند نکات برجسته را انتخاب کنند.

در بخش پایانی این گفت‌وگو سئوالی درباره علت اختلافات اخیر مسلمانان و اینکه چه میزان از این اختلافات ناشی از حوادث و اختلافات صدر اسلام است مطرح شد که وی پاسخ داد: قسمت عمده‌ی اختلافاتی که امروز وجود دارد به تاریخ صدر اسلام بر نمی‌گردد، بلکه به ایدئولوژیک‌شدن اسلام برمی‌گردد. هر گروه، جناح و فرقه‌ای سعی می‌کند دیگران را با باطل و خود را حق کامل بیان کند، در حالی که مفهوم حق و باطل نسبی است.

این استاد دانشگاه تهران با ذکر این نکته که ما در لسان حضرت علی (ع)‌ داریم که نه تنها دیدگاه مخالفان را می‌شنیدند، بلکه در مواردی نیز به آنها عمل می‌کردند، یادآور شد: آنچه در حال حاضر در این زمینه مطرح است، صدر اسلام نیست. ‌در واقع در سایه اختلاف‌نظرهای امروز خود صدر اسلام را نیز تفسیر می‌کنیم؛ یعنی فرق مختلف به جای اینکه تلاش کنند دیدگاه‌های خود را به صدر اسلام برگردانند، تاریخی از صدر اسلام درست می‌کنند که با عقایدی که خود امروز ساخته‌اند، مطابقت پیدا کند.

 

رابطه امام و امت و تحقق وحدت

 

انسجام و هماهنگى یک جامعه، به صورت «امام و امت‏» متبلور مى‏شود; چون اگر مقصد و هدفى در میان وجود نداشته باشد و یا راهى براى نیل به آن مقصود نباشد، هرگز انسجام یک ملت تحقق نمى‏پذیرد. «امام‏» یعنى بزرگراهى که با رهنمودهاى او، هم «راه‏» روشن مى‏شود و هم «مقصد» آشکار مى‏گردد و پیروى از راهنمایى‏هاى او، گذشته از آنکه در پیمودن راه، نقش بنیادین دارد، در نیل به مقصد نیز سهم بسزایى خواهد داشت و انحراف از خط سیاسى او موجب گمراهى و سبب ناکام‏شدن و به هدف‏نرسیدن مى‏گردد.

نکته‏اى که ذکر آن  لازم است آنکه، حفظ نام و راه امام راحل(قدس سره) علاوه بر حفظ وحدت و پرهیز از هر گونه تخلف و اختلاف، در سایه ولایت و با تقویت مقام معظم رهبرى، دولت، قوه قضائیه، مجلس شوراى اسلامى و همه ارگان‏ها و نهادهاى ذى‏ربط ممکن مى‏شود.

مبادا فقط بگوییم حرم امام و نام امام; زیرا اگر امام، همانند حضرت على‏بن ابى‏طالب(علیه‏السلام) یا حسین‏بن على(علیهمالسلام) نیز باشد که تمام ذرات وجودى ما به عشق آنان مى‏تپد ولى مردم در صحنه اداره و تدبیر نباشند، همین حرم مطهر امام(رض) که قبله‏گاه است و زائران به طور مکرر آن را مى‏بوسند، ممکن است معاذالله زیر چکمه دژخیمان شرق یا غرب قرار بگیرد; چه اینکه اکنون، متاسفانه تربت پاک حسینى و آن درى که همه عالمان و مراجع در مدت بیش از ده قرن بوسیدند، زیر چکمه جلادان عفلقى است و به آن اهانت مى‏شود و بارگاه حرم على(علیه‏السلام) که ملک در آنجا پرده مى‏کشد و وجود مبارکش فرمود: «ینحدر عنی السیل ولا یرقى الی الطیر»; سیل‏ها و چشمه‏هاى علم و فضیلت، از دامن کوهسار وجودم جارى است و مرغان دورپرواز اندیشه‏ها، به افکار بلند من راه نمى‏یابند; چنین بارگاه بزرگى، امروز تحت‏سلطه کافران عفلقى است.

                                                      

بنابراین، حتى معصوم بودن امام و رهبر نیز به تنهایى براى حفظ نظام اسلامى کافى نیست، بلکه آنچه جامعه دینى را نگاه مى‏دارد، «حضور مردم‏» است و آنچه مردم را در صحنه حاضر نگاه مى‏دارد، رشد فرهنگى و فکرى مردم مى‏باشد و آنچه که به مردم رشد فرهنگى مى‏دهد، صفا و وفا و اخلاص دولت‏مردان است و آنچه که به دولت‏مردان صفا مى‏دهد، پیوند ناگسستنى امام و امت و رهبرى و مردم، و پرهیز از هواگرایى و هوس‏پرستى مى‏باشد و این سنت الهى، غیرقابل زوال است که خداى سبحان مى‏فرماید: «ان تنصروا الله ینصرکم ویثبت اقدامکم‏» و نیز فرمود: «وان تعودوا نعد»; یعنى اگر شما دین خدا را یارى کنید، خداوند نیز شما را یارى مى‏کند و قدم‏هایتان را ثابت و استوار مى‏سازد و اگر معاذالله از اهداف و آرمان‏ها و دین الهى گردید، خداوند نیز برمى‏گردد.

اکنون، به لطف خداوند و حضور سیاسى و خلوص و صفاى مردم گرانقدر ایران اسلامى و هماهنگى دولت و ملت، یاد و نام و خط امام راحل(قدس‏سره) همچنان، از گزند زمین و زمان و زمانه حفظ مى‏شود و همه اینها، در سایه خلوص و در پرتو اخلاص است. امید ست‏خداوند سبحان توفیق تداوم راه آن امام بزرگ(رضوان الله علیه) و تبعیت از خط آن حضرت را نصیب آحاد امت اسلامى بفرماید.

 

منبع : آیت الله جوادی آملی؛ ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت

 

 

تحقق اهداف امت اسلامی در پرتو اتحاد ملی و انسجام اسلامی (2)

 

نویسنده: عباسعلی فرزندی


    درست است که امروزه دنیای اسلام یک وضع استثنایی دارد. امروز فرصت بسیار بزرگی در اختیار امت اسلامی قرار گرفته است، امواج بیداری بر گستره جهان اسلام حاکم شده است و ملت های اسلامی متوجه حقوق از دست رفته خود توسط نظام سلطه و ایادی آن ها شده اند که نمونه های آن را می توان در قیام ملت عراق به لبنان و فلسطین علیه ظلم و جنایت مشاهده نمود، ولی دشمن زخم خورده امت اسلامی تلاش برای پاشیدن ویروس اختلاف، تردید، بی صبری در جوامع اسلامی را مدنظر قرار داده است و راه مناسب مبارزه با این توطئه دشمن نیز علاج بیماری مهلک اختلاف و توجه به همگرایی، انسجام، اتحاد ملی و اسلامی ملت های مسلمان است و شناسایی دست ها و دسیسه های پنهان دشمنان از ضرورت های اولیه برای موفقیت در این جبهه است.
    تفاهم و انسجام اسلامی به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر در تعالیم قرآن کریم و سیره و سنت نبوی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، آیات: «انما المؤمنون اخوه (سوره حجرات، آیه10)»، «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» (سوره آل عمران، آیه 103) و «و ان هذه امتکم امه واحده و اناربکم» (سوره انبیاء، آیه 92) و روایات شریفه: «المومنون ید واحده علی من سواهم (بحارالانوار، ج61، ص 251)، «والمؤمنون کالبنیان الواحد یشد بعضها بعضا» (جامع الاخبار، ص 85)، «المومنون کالجسد الواحد» (بحار، ج 61، ص 51) و «الزمواالسواد الاعظم فان یدالله علی الجماعه» (نهج البلاغه، خطبه 127) نمونه ای از تأکیدهای وافر بر این مهم می باشد. علاوه بر این تأکیدها در وضعیت کنونی که قدرت های سیاسی دنیا علیه رشد روزافزون اسلام و انقلاب اسلامی متحد گشته اند انسجام اسلامی و ایجاد جبهه مستحکم و واحد امت اسلامی در مقابله با استکبار جهانی و کفر و الحاد بین المللی از ضرورت های عقلی محسوب شده و عدم اهتمام جدی به آن باعث ضعف و عقب ماندگی و مظلومیت مسلمانان در عرصه های منطقه ای و جهانی خواهد شد لذا در شرایطی که استکبار جهانی با روند رو به رشد اسلام گرایی در جهان با شیوه های مختلف و به ویژه روش فرهنگی- اجتماعی به مقابله برخاسته است و با ترویج دنیاگرایی در جوامع اسلامی، دامن زدن به اختلافات و ایجاد تفرقه در جهان اسلام، و مسخ اسلام و فرهنگ اسلامی با بهره گیری از ضعف های درونی مسلمانان عظمت و اقتدار امت اسلامی را نشانه رفته است. شناخت شیوه های مورد نظر دشمن و راه کارهای مناسب برای پیشگیری از آثار این تهاجم نیز از ضرورت ها می باشد.

 

                                            


    چندی است که دشمنان امت اسلامی ترویج موادمخدر و مشروبات الکلی، اشاعه فحشاء و منکرات از طریق ماهواره و وسایل ارتباط جمعی، دامن زدن به اختلافات ادیان و مذاهب، تقویت روحیه ناسیونالیستی و نژادگرایی، بزرگ نمایی اختلاف سلایق، طرح انحصار دین در روابط فردی انسان و خدا، تشدید نظریه استعماری جدایی دین از سیاست، تضعیف غیرت مسلمانان در دفاع از مقدسات اسلامی، ترویج اسلام به روایت غرب و اشاعه اسلام مرعوب در مقابل استکبار را در دستور کار قرار داده اند و با تحریک جریاناتی از مسلمانان و جداکردن آن ها از امت اسلام که بی توجه به بعد عقلانی دین هستند و به مسائل اصلی و زیربنایی تفکر اسلامی عنایت نداشته و بیش از حد به مسائل فرعی می پردازند، به مقتضیات زمان بی توجهند و از سعه صدر لازم برخوردار نیستند و از اهداف جهان شمول اسلام ناب محمدی(ص) غافلند و در نهایت به اتخاذ روش، و شیوه های مناسب تعامل با دیگر جوامع اسلامی بی توجهند درصدد تحقق اهداف شوم خود برآمده اند که در رأس اهداف آن ها مبارزه با رشد اسلام گرایی و به انحطاط کشاندن جوامع اسلامی است.
    دشمنان امت اسلامی و ملت مسلمان ایران در طول سه دهه اخیر که جوامع اسلامی متأثر از عنصر الهام بخش انقلاب اسلامی قدم های بلندی را برای بازگشت به مجد و عظمت اسلامی خود برداشته اند تلاش های گوناگونی برای انحطاط مسلمین و جلوگیری از رشد فزاینده اسلام گرایی نموده اند ولی امت اسلامی نیز با توجه به پیشینه درخشان خود و به ویژه تجربه این سه دهه عوامل زیر را به عنوان اهم عوامل پیشرفت تاریخی خود شناسایی نموده اند:
    1) الهام از قرآن و اسلام و سیره و سنت نبوی
    2) درک صحیح از تعالیم عالیه اسلام و عمل به آموزه های وحیانی و قرآن
    3) وحدت و یکپارچگی در پرتو توحید و اجتناب از تفرقه و تعصبات قومی، نژادی
    4) شناخت و به کارگیری توان مادی و معنوی بالقوه و بالفعل جهان اسلام در راه عظمت و اعتلای اسلام و مسلمین
    5) برخورداری از عزت نفس و اعتماد به خویشتن و ایمان به قدرت و توان خودی و تلاش برای به فعلیت رساندن آن.
    6) آزاداندیشی و آزادگی و اجتناب از افکار خرافی (تحجر و افراطی) و توجه به نقش آفرینی انسان و اراده انسانی در تحقق حوادث با الهام از اسلام راستین.
    7) داشتن روحیه تعاون و عظمت خواهی اسلام در هر وضعیت حتی با فداکردن جان و مال
    8) هوشیاری در زمینه شناخت توطئه ها و وسوسه های تفرقه انگیز دشمنان اسلام و خنثی نمودن توطئه آن ها با تدبیر و نیروی ایمان و معنویت
    9) تلاش برای روزآمدی مسلمین در عرصه های مختلف علمی
    10) و...
    که بازگشت به آموزه های اسلام راستین، خودباوری، دشمن شناسی، شناخت و رعایت مقتضیات زمان، دوری از تعصبات، توجه به اصول و ... جایگاهی ویژه ای برخوردار بوده و نقش محوری و کلیدی در تحقق رشد و پیشرفت مسلمین داشته و دارد. از طرفی امت اسلامی توجه دارد که:
    «گروه گرایی، تفرقه و تعصبات قومی، افکار خرافی و موهوم، جداکردن دین از دنیا، عدم اعتماد به نفس (خودباختگی)، بی خبری و دوری از پیشرفت های علمی، تأثیرپذیری از تحریکات خودفروختگان و... از جمله عوامل عقب ماندگی انحطاط مسلمان ها هستند که با کنارگذاشتن و مبارزه با آن ها زمینه برای انسجام اسلامی جوامع مختلف اسلامی فراهم می شود.
    ملت بزرگ و هوشمند ایران اسلامی نیز به خوبی دریافته است که برای تحقق اهداف بلندی چون: استقلال ملی، عزت ملی و رفاه عمومی نیازمند به هوشیاری، نشاط، اعتماد به نفس و از همه مهمتر توجه به نقش کلیدی ولایت و رهبری و توکل به خدا است تا بتواند با یکپارچگی و اتحاد ملی ضمن رسیدن به اهداف ملی گام های بلندی را برای تحقق انسجام امت اسلامی بردارد.

 

به نقل از کیهان

تحقق اهداف امت اسلامی در پرتو اتحاد ملی و انسجام اسلامی (1)


نویسنده: عباسعلی فرزندی

نام گذاری سال 86 به نام «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» از طرف مقام معظم رهبری با قطع و یقین منبعث از شناخت عمیق وگسترده رهبری حکیم و الهی انقلاب اسلامی است که می تواند اهداف ملی و فراملی ملت مسلمان ایران و امت اسلامی را در گستره جهانی برآورده نماید.
    واقعیت این است که ملت مسلمان ایران و امت اسلامی درشرایط حساس و ویژه ای قرار دارند که ضمن برخورداری از فرصت های گوناگون با توطئه های فراوانی از ناحیه نظام سلطه، صهیونیسم بین المللی و قدرت طلبان جهانی مواجه هستند که تنها با شناخت مناسب از شرایط زمانی قادر خواهند بود از میان انبوه چالش ها، فرصت هایی را فراهم نمایند و با بهره مندی از این فرصت ها به اهداف والای خود دست یابند.
    قراین و شواهد نشان از شرایط ویژه ای از رفتارهای نظام سلطه با جهان اسلام و امت اسلامی دارد. چنانچه بوش به عنوان یکی از صحنه گردانان راهبردهای خصمانه علیه امت اسلامی و رئیس تیم دشمنی توطئه گران جهانی علیه انقلاب اسلامی پس از شکست توطئه های جنون آمیز نظامی و سیاسی جریان نو محافظه کار صهیونیستی مدعی نظم و نظام نوین جهانی علیه مسلمانان و کشورهای اسلامی اقرار می کند که «... چالشی که سراسر خاورمیانه را فراگرفته، بیش از یک درگیری نظامی است. این درگیری تعیین کننده پیروزی ایدئولوژیکی عصر ماست... هم اکنون آمریکا در درگیری وارد شده که راه آینده قرن جدید را معین می کند». باید شرایط کنونی امت اسلامی و به ویژه انقلاب اسلامی را با حساسیت و دقت بیشتری مورد توجه قرارداد.

                                     


    مسلم این است که آمریکا پس از حدود سه دهه دشمنی علیه ملت ایران و ملت ها وجریانات همگرابا انقلاب اسلامی و با طراحی و اجرای توطئه های گوناگون چند وجهی و متراکم امروزه با ناکامی درافغانستان، شکست درعراق و شکست مفتضحانه اسرائیل از حزب الله لبنان درجنگ 33 روزه و از همه بالاتر ناکامی و شکست های پی درپی از مواجه با ایران اسلامی در شرایط و موقعیت ویژه ای قرارگرفته است وبا روی آوردن به توطئه های جدید درصدد جبران این شکست ها برآمده است. لذا جورج بوش با طرح نبرد ایدئولوژیکی تغییر چهره خاورمیانه را آرزو می کند؟
    دولتمردان قدرت طلب آمریکا پس از این که با حادثه 11 سـپتامبر 2001-صرف نظر از دلایل و عوامل شکل گیری حادثه - برای اولین بار امنیت سرزمین اصلی خود را شکننده یافتند لذا با تشدید نگاه منفی نسبت به جهان اسلام،سعی نمودند با حضور درکانون های تهدید و تغییر ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک مناطق تهدید، استراتژی تازه ای را شکل دهند که متأثر از آن کمربند امنیتی جدیدی را دور قدرت های رقیب ایجاد و حلقه محاصره ایران اسلامی را تنگ تر نمایند و در این راستا اتهام «تروریسم» و ضرورت ائتلاف همگانی علیه آن بهانه ای شد تا آن ها با حمله به کشورهای مخالف و سرکوب جریانات اسلامی راه رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود را هموار سازند و حمله به افغانستان عراق بر این اساس طراحی شد.
    با وجود ادعاهای فوق قراین و شواهد حاکی از آن است که سردمداران جنگ طلب کاخ سفید با برخورداری از همراهی همه جانبه انگلیسی ها و اسرائیلی ها اشاعه دمکراسی، مبارزه با تروریسم و مبارزه با انتشار سلاح های هسته ای را پوششی برای تضعیف رقبا و انتقام گرفتن از امت اسلامی و به ویژه ملت مسلمان ایران قرار داده اند تا انقلاب اسلامی را مهار و از گسترش امواج احیاگر و معنویت بخش این معجزه قرن جلوگیری نمایند و از این روی رویای تسلط بر کشورهای اسلامی (افغانستان و عراق)، از بین بردن جریانات همگرا با انقلاب اسلامی (حزب الله لبنان، انتفاضه ملت فلسطین، خیزش مردمی عراق و...) و محدود و منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران و سرکوب قدرت الهام بخش آن را درخواب غفلت خود رقم زدند، اما حوادث افغانستان، عراق و لبنان آمریکا را در باتلاقی فرو برد که کابوس «ویتنام» و «فاجعه» شکست درعراق افکار پریشان بوش و تیم همکارش را به خود مشغول نموده است.
    واقعیت این است که آمریکا با شکست درعراق که به اقرار خود آن ها حدود 4000 کشته، 15000 زخمی و بیش از 400میلیارد دلار تنها بخشی از تلفات و خسارت های ناشی از حضور ارتش فوق مدرن این ابر قدرت ادعایی بوده است و شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی از حزب الله لبنان در جنگ 33روزه -که باید این شکست را شکست مستقیم سردمداران کاخ سفید از بازوان مقتدر امت اسلامی دانست - امروزه در وضعیت و تنگنای خاصی قرارگرفته، لذا با همه توان رویاروی امت اسلامی و انقلاب اسلامی صف آرایی نموده و جنگ روانی، اختلاف افکنی بین ملت ایران و دیگر ملت های مسلمان و تفرقه قومی و مذهبی از محورهای عمده این توطئه ها به حساب می آید و در این راستا مرعوب کردن مسئولان و نخبگان، تضعیف اراده عمومی، تضعیف اعتماد به نفس مردم، سست کردن وحدت مردم و مسئولان در ایران و اختلاف اندازی بین ملت مسلمان ایران و دیگر ملت ها و جلوگیری از انسجام امت اسلامی را به عنوان اهداف خود تعیین نموده است.
    آمریکایی ها پس از حدود 5 سال از اشغال افغانستان و چهار سال اشغال عراق امروزه نه تنها موفق به سرکوب تروریسم نشده اند، در برقراری امنیت مورد نظر توفیق نیافته اند، در جلوگیری از قتل روزافزون سربازان آمریکا عاجز مانده اند، در زمینه دولت سازی و ملت سازی مبتنی بر آموزه ها و ارزش های آمریکایی ناکام شده اند، دموکراسی ادعایی آن ها جز کشتار، شکنجه، هتک حیثیت انسانی و... جلوه دیگری نداشته است بلکه هر روز شاهد افزایش نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در میان ملت ها و مسلمان ها بوده و از طرفی ناتوانی، ضعف، عجز، ناکامی و شکست خود را در عرصه های بین المللی و به ویژه در منطقه با اهمیت خاورمیانه مشاهده می کنند که نتیجه آن خطر افول و زوال تاریخی ابرقدرتی آمریکا خواهد بود.
    براساس واقعیت های پیش شمرده استراتژی جدید آمریکا فشار بیشتر به جمهوری اسلامی ایران و جریانات همگرا با انقلاب اسلامی در منطقه با تکیه بر همه توان سخت افزاری و نرم افزاری خواهد بود که به کارگیری توان سخت افزاری و ابزار نظامی به دلایلی چون: ناکامی آن ها در افغانستان و عراق، شکست آن ها در عرصه فلسطین و لبنان، افزایش انزجار منطقه ای و بین المللی ناشی از اقدامات نظامی گری و یک جانبه گرایی آمریکا، شرایط ویژه و تأثیرگذار نهضت های اسلامی همگرا با ج.ا.ا در زمینه بازدارندگی و از همه مهم تر به دلیل جایگاه مردمی ج.ا.ا و نقش آفرینی آحاد ملت در زمینه دفاع با موانع اساسی روبرو بوده، لذا اختلافات مذهبی، تحریکات قومی و ایجاد رعب و وحشت ناشی از جنگ گسترده روانی در این استراتژی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این زمینه هوشیاری، اعتماد به نفس، آمادگی مبتنی بر رویکرد مردمی معنوی، امید به آینده، نشاط و اعتماد به خدا چونان گذشته برای ملت ایران از ضرورت های انکارناپذیر محسوب می شود و سلاح پرقدرت صبر و تقوا، ولایت محوری و حفظ انسجام و وحدت به اتحاد ملی کمک نموده و توطئه های دشمن را ناکام خواهد گذاشت.

طراحی پوستر و ساخت تیزرمحور «اتحاد ملی و انسجام اسلامی»

 

دبیرخانه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از طراحان پوستر و سازندگان تیزر تبلیغاتی برای ارایه ایده‌های خلاقانه برای پوستر و تیزر با موضوع «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» این جشنواره دعوت به همکاری کرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، دبیرخانه بیست و چهارمین جشنواره ملی و دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اعلام این خبر گفت: در طراحی پوستر و ساخت تیزر تبلیغاتی توجه به ایجاز و سادگی فیلم کوتاه، ابعاد ملی و بین‌المللی جشنواره و همچنین پرداختن به سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی از معیارهای انتخاب طرح‌های پیشنهادی است.

علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را به شکل فیلمنامه برای تیزر، پرینت A4 و یا CD برای پوستر حداکثر تا 5 مردادماه به آدرس تهران، میدان ونک، خیابان گاندی، کوچه 19، پ 20 دبیرخانه بیست و چهارمین جشنواره ملی و دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ارسال‌کنند.

کتاب«اتحاد ملی و انسجام‌اسلامی» به چاپ دوم رسید

 کتاب«اتحاد ملی و انسجام اسلامی» به همت انتشارات«نسیم حیات» برای دومین‌بار به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه آذربایجان‌غربی، کتاب«اتحاد ملی و انسجام اسلامی» نوشته‌«رضا کریمی» به همت انتشارات«نسیم حیات» برای دومین‌بار چاپ و منتشر شد.

این کتاب در 9 فصل طراحی شده و شامل کلیات، اتحاد از دیدگاه قرآن، عوامل اتحاد ملی، راهکارهای اتحاد‌ ملی، دشمن‌شناسی، ره‌آورد شوم تفرقه و اختلاف، ره‌آورد اتحاد ملی همبستگی و پیروزی،جلوه‌گاه‌های اتحاد ملی و انسجام‌اسلامی است.

کتاب حاضر به مناسبت سال اتحاد ملی و انسجام‌اسلامی برای خوانندگان به چاپ رسیده است.

«کریمی» در مقدمه کتاب آورده است:«رهبر روشنفکر و آگاه جهان اسلام امروز با ندای ملکوتی و پیامبر‌گونه رسالت بزرگی را اعلام فرمودند و حجت را بر همگان چه در داخل کشور و چه خارج کشور تمام کردند.»

مولف در جای دیگر می‌نویسد:« امروز در داخل کشور بر تمام گروه‌ها و احزاب و گرایشات سیاسی است که با اتفاق نظر و پیروی کامل از فرمایشات گهربار آن رهبر فرزانه حسن‌نیت خود را در سربلندی اسلام و ایران عزیز در عمل نشان دهند و ندای شوم تفرقه و اختلاف را در زبان هر کس که باشد خاموش سازند.»

«علامه امینی» پیشگام اتحاد ملی و انسجام اسلامی

دو هفته نامه «دعوت» که به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی«محمد عباسپور» نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی منتشر می‌شود در آخرین شماره خود به مناسبت سالگرد رحلت «علامه امینی» با انتشار یادداشتی وی را پیشگام اتحاد ملی و انسجام اسلامی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه آذربایجان غربی، این نشریه که به زبانهای فارسی و آذری در شمالغرب کشور منتشر می‌شود در مطلب خود در این مورد آورده است: بی گمان «آیت الله شیخ عبدالحسین امینی» از شخصیت‌های برجسته علمی، فقهی، تاریخی، کلامی و ادبی جهان اسلام در قرن چهاردهم هجری(بیستم میلادی) است.

خدمات درخشان و پرثمر وی به مکتب تشیع و جهان اسلام و پیشگامی‌اش در اتحاد امت محمدی وانسجام اسلامی اهل قبله در عصر حاضر حقیقتا" کم نظیر بود.

نام «علامه امینی» همواره تداعی کننده کتاب بلند آوازه و بی نظیر «الغدیر» است.

الغدیر علاوه بر اثبات حقایق تاریخ اسلام مثل حدیث و حادثه تاریخی غدیر خم و ولایت امیر مومنان علی (ع)، به خیلی از شبهات و تهمت‌های مغرضان نسبت به تشیع پاسخ علمی و منطقی داده و خود حماسه‌ای است شورانگیز که می‌توان گفت: همه ابعاد اعتقادی و تاریخی مکتب تشیع به صورت منطقی و مستند در کتاب الغدیر انعکاس یافته است.

کتابهای دیگر این عالم بزرگ مثل«شهدا الفضیله»، «سیرتنا...» و سایر کتب همه در ردیف آثار علمی و ارزشمند جهان اسلام محسوب می‌شوند و هر کدام تاثیر خاص دینی و اجتماعی خود را دارد.

«علامه امینی» در سال 1320 هجری در تبریز به دنیا آمد، در 12 تیر ماه 1349 در تهران وفات یافت و در جوار مولایش امیر المومنین (ع) در نجف اشرف در کتابخانه‌ای که خود تاسیس کرده بود به خاک سپرده شد. درباره زندگی و خدمات «علامه امینی» کتابهای مختلفی تالیف یافته که در این میان کتاب ارزشمند «حماسه غدیر» اثر نویسنده و متفکر بزرگ شیعی معاصر استاد «محمد رضا حکیمی» بیشتر شایان توجه و مطالعه است.

مساجد به عنوان مکان وحدت و از مصادیق اتحاد ملی و انسجام اسلامی

 
 

   
.

دبیر ستاد عالی کانون های مساجد بااشاره به مولفه های وحدت، مساجد را به عنوان مکان وحدت از مصادیق اتحاد ملی و انسجام اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام حمید رضا سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور در نشست مشترک مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور با اشاره به نام گذاری امسال به نام سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی بر لزوم شناسی مولفه های وحدت بخش جهان اسلام تاکید کرد و گفت: قرآن، کتاب وحدت، پیامبر، رسول وحدت، ولایت، صراط وحدت، کعبه، قبله وحدت و نماز، نماد وحدت و مسجد، مکان وحدت است که هر یک به عنوان مصادیق اتحاد ملی و انسجام اسلامی در جامعه امروز قابل توجه هستند.

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به لزوم توجه به مولفه های وحدت گفت: با توجه به قرآن، پیامبر، ولایت، کعبه، نماز و مسجد به عنوان مولفه های وحدت مسمانان جهت گیری های سیاسی و اجتماعی هم سمت و سوی "واعتصموا به حبل ا... ولا تفرقوا" پیدا می کند.

دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور مساجد را مکان وحدت مردم و عامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: مساجد به عنوان مراکز اسلامی در زمان پیروزی انقلاب مکان اجتماع همه قشرها از هنرمندان تا علمای دینی بود، امروز باید با تقویت جایگاه مساجد در جامعه به اشاعه کارکردهای آن پرداخت.

وی گفت: با توجه به شعار امسال یعنی اتحاد ملی و انسجام اسلامی، هر عاملی که وحدت جهان اسلام را خدشه کند، مضموم است.

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به توجه ویژه پیامبر(ص) به مساجد اظهار داشت: پیامبر(ص) مساجد را نقطه نزول و انتقال ارزش های الهی و عروج به معراج می دانست اما خود دستور داد مسجد ضرار را ویران کنند چرا که باعث از بین رفتن وحدت میان مسلمانان می شد.

وی با اشاره به آیه 107 سوره توبه در خصوص مسجد ضرار گفت: خداوند خطاب به پیامبر فرمودند: مسجد ضرار باید ویران شود زیرا مسجد ضرار بین مومنان جدایی می اندازد پیامبر هرگز مجاز نیستی در این مسجد نماز بخوانی زیرا مسجد مکان وحدت است نه تفرقه.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان کرد: در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، مسئولان اگر به وحدت و انسجام نیروهای فرهنگی کشور در بخش های مختلف توجه ویژه کنند برکات و اثرات آن در جامعه با همدلی و همفکری به خدمت مساجد در می آید.

وی با اشاره به جنگ 33 روزه اسراییل در لبنان گفت: طرح تخریب مساجد لبنان اولین هدف اسرائیل در جنگ 33 روزه لبنان بود به گونه ای که هیچکدام مساجد جنوب سالم نماند. جنگ ما امروز با اسراییل بر سر مسجد است.

حجت الاسلام سلیمانی کانون های مساجد هدف از این گردهمایی را برنامه ریزی برای فعالیت فرهنگی کشور دانست و خاطر نشان کرد: برگزاری نشست های مشترک مسولان فرهنگی کشور باعث تقویت و ساماندهی فعالیت ها و برنامه ها فرهنگی و هنری کشور ثمربخش تر و پویاتر شدن این فعالیت ها می شود.

همایش نقش فرهنگ ایثار و شهادت در تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی

 

همایش فرهنگ ایثار و شهادت در تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی با همکاری بنیاد شهید وامور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در اطلاعیه‌ای هدف از برگزاری این همایش را در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر نامگذاری سال 86 به نام اتحاد ملی وانسجام اسلامی و نقش فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی در عزت و سربلندی اسلام عنوان کرد.

اتحاد ملی وانسجام اسلامی در کلام شهدا، مبانی فرهنگ ایثار و استقامت در قرآن و تاثیر دفاع مقدس در دستاوردهای آن، جایگاه و نقش شهدا وایثارگران و خانواده آنها در تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی از مهمترین موضوع‌های این همایش است.

این سازمان با فراخوان از اصحاب قلم و اندیشه دعوت کرده تا روز 10 شهریور سال جاری آثار خود را به دبیرخانه این همایش در استان ارسال کنند.

 

اتحاد و وحدت رمز پیروزی مسلمانان است

 

نایب رئیس مجلس خبرگان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هدف رهبر انقلاب اسلامی از نامگذاری سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، وحدت و یکپارچگی همه مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمد یزدی در گردهمایی روحانیون و مدیران در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی تاکیدکرد: از آنجا که دشمنان و مخالفان نظام اسلامی به دنبال راه نفوذ و کارشکنی در کشورهای اسلامی خصوصاً نظام جمهوری اسلامی هستند، باید مسلمانان با اخوت، اتحاد و همدلی راه نفوذ و کارشکنی دشمنان و مخالفان نظام را ببندند.
وی گفت که روحانیون و به ویژه مدرسین حوزه علمیه باید با مردم در ارتباط و مراوده باشند تا بتوانند به اهداف نظام اسلامی جامع عمل بپوشانند.
یزدی در ادامه با اشاره به سوره کوثر به فضائل اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخت و گفت: فاطمه زهرا(س) و خاندان نبوت تضمین‌کننده اسلام هستند.
عبداله سهرابی استاندار استان مرکزی نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه عقد اخوت و برادری از صدر اسلام آغاز و اجرا شده است گفت: عزت و اقتدار اسلام و مسلمین از اصلی‌ترین بنیان اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بوده است.
وی حفظ نظام ارزشمند اسلامی را درگرو وحدت دانست و افزود: بدون شک استمرار خدمت رسانی به مردم که صاحبان انقلاب هستند و حفظ نظام ارزشمند اسلامی در گرو وحدت و اتحاد همه آحاد مردم و مسئولان نظام می‌باشد.
استاندار مرکزی تصریح کرد: با الهام از تعالیم اسلامی که عامل وحدت است و با توسل به قدرت فوق‌العاده اسلام، می‌توان راه توطئه و نفوذ دشمنان و مخالفان نظام و اسلام را بست.
در ادامه نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: باید با برگزاری این کنفرانس‌ها و همایش‌ها به نتایج و راه‌حل‌هایی در خصوص اتحاد ملی و انسجام اسلامی که توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده ‌است دست یابیم.
محسنی گرکانی نقش روحانیت و مدرسین حوزه علمیه را در تحکیم، استمرار و اقتدار نظام موثر عنوان کرد و افزود: وظیفه روحانیت و مدرسین حوزه علمیه حمایت از نظام و دولت می‌باشد و روحانیت و نظام باید در تعامل با یکدیگر باشند.

اتحاد ملی و انسجام اسلامی تنها با شعار و رهنمود درست نمی‌شود

 

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: اگر ما بعد خودسازی حضرت فاطمه زهرا (س) را الگو بگیریم و بکار ببریم زیربنای اتحاد ملی و انسجام اسلامی را درست کرده‌ایم و این اتحاد و انسجام با شعار و رهنمود و موعظه درست نمی‌شود.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس محمد محمدی ری شهری در همایش فرهنگ فاطمی اتحاد ملی و انسجام اسلامی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما و با حضور محققین، فرهیختگان و اندیشمندان داخلی و خارجی که به همت نیروی مقاومت بسیج تهران بزرگ برگزار شد سخن می‌گفت، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه(س) و ابراز امیدواری از مؤثر بودن اینگونه همایش‌ها در تحول و تغییر در جامعه گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) دارای دو دسته ویژگی‌ اختصاصی و اکتسابی بود، که ویژگی‌ دسته اول مختص خود ایشان بود که متأسفانه بیشتر این بعد حضرت فاطمه(س) در خطبه‌ها و موعظه‌ها مورد توجه واقع نبوده ولی در مورد ویژگی‌های اکتسابی ایشان که می‌تواند سنگ بنای تربیت دختران و جوانان ما باشد، کمتر کار شده است.

 

                                                 


وی در ادامه خاطرنشان کرد: ویژگی‌های اکتسابی حضرت فاطمه اطهر دارای شاخه‌های گوناگونی است که دو شاخه خود سازی و سازندگی جامعه از مهمترین آنها است. اگر گروه‌ها و جناحها سیاسی و افرادی که در جامعه موثر هستند، از این دو بعد به خوبی استفاده کنند به وحدتی که مطلوب اسلام و مورد نظر مقام معظم رهبری است می‌رسیم.
ری ‌شهری با اشاره به ارزش احادیث و رهنمودهای معصومین افزود: من به دستگاه‌های اجرایی و بسیج توصیه می‌کنم عده‌ای را جهت تربیت معارف و احادیث برگزینند تا بتوانند به این طریق احادیثی را به مردم ارائه کنند.

آثار مرتبط با اتحاد ملی و انسجام اسلامی حمایت می شوند

شورای اقتباس صدا و سیما از آثاری که با محوریت قومیت و مذاهب در ایران اسلامی تهیه شده باشد حمایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن قلم، مجتبی شاکری مدیر شورای اقتباس صدا و سیما از حمایت آن سازمان از آثاری با محوریت قومیت‌ها و مذاهب در ایران خبر داد.

این حمایت در راستای پیاده ‌سازی فرمایش مقام معظم رهبری در پیام سال نو، با شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی از نویسندگان صورت می گیرد. 

شاکری شهادت 500 شهید اهل سنت در استان گلستان را یکی از نمونه ‌های کوچک از میدان کاری گسترده‌ طرح اتحاد ملی و انسجام اسلامی دانسته است.

روحانیون در تحقق انسجام اسلامی نقش مهمی دارند

 

یکی از مراجع عظام تقلید در قم نقش طلاب علوم دینی و روحانیون را در تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی با اهمیت توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار تعدادی از طلاب خراسان جنوبی و تعدادی از شیعیان جمهوری آذربایجان با وی در سخنانی مسئله ایجاد اخوت و وحدت را در میان مسلمانان مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر اخوت و برادری در میان مسلمانان ایجاد شود دشمنان دیگر نمی‌توانند در میان آنان به ایجاد تفرقه بپردازند.

                                             


وی اظهار داشت: در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی و با توجه به احادیث و روایت ائمه علیهم السلام درباره وحدت، مسلمانان باید اتحاد خود را تقویت کنند.
این مرجع تقلید وظیفه طلاب علوم دینی و روحانیون را در تحقق این وحدت مهم توصیف کرد و ادامه داد: طلاب باید در حوزه‌های علمیه نهایت تلاش خود را برای فراگیری علوم دینی و معارف اسلامی به کار گیرند تا بتوانند به وظایف سنگینی که بر دوش دارند به بهترین نحو عمل کنند.
وی همچنین با اشاره به تلاش‌های دشمنان در ایجاد شبهات و تفرقه‌افکنی بین مسلمانان خاطرنشان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه باید به مناطق محروم نیز توجه بیشتری داشته باشند و حضور خود را در این مناطق افزایش دهند.
صافی گلپاگانی در پایان فعالیت‌های شیعیان در کشور آذزبایجان را مورد تقدیر دانست و گفت: پایداری شیعیان در برابر کمونیسم آن هم در کشور آذربایجان و با توجه به مشکلات موجود در آن کشور برای مسلمانان و به خصوص شیعیان افتخار‌آمیز است.

انعکاس فعالیت وبلاگ «اتحاد ملی و انسجام اسلامی»

 

 باتوجه به اینکه طرح هوشمندانه اتحاد و انسجام اسلامی در برهه کنونی از اهمیت شایانی برخوردار است، وبلاگ «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» فعالیت خود را با این رویکرد آغاز کرده‌است.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» در بخش «درباره‌ی ما» خود به این نکته که طرح هوشمندانه اتحاد و انسجام اسلامی در برهه کنونی از اهمیت شایانی برخوردار است و نشان از درایت، کیاست و موقعیت‌سنجی مقام معظم رهبری در نامگذاری سال دارد و همچنین حساسیت ویژه و لزوم وفاق و وحدت همه جانبه را در برخورد با اهداف شوم استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل در ایجاد گسست بین فرق اسلامی و اقوام و طوایف را می‌رساند اشاره کرده‌‌است.

    بلاگر «اتحاد ملی و انسجام اسلامی»، با توجه به اینکه هوشیاری و عمل به رهنمودهای مقام عظمای ولایت و تمسک جستن به ارزش‌های مشترک از جمله کلام الله مجید یاری رساندن ملل اسلامی برای رسیدن به سعادت و مصون ماندن از مخاطرات احتمالی است پست‌های خود را به‌روز می‌کند.

بلاگر در پست اخیر خود درباره‌ی «مصلحت‌اندیشی با تفکیک رفتار سیاسی و اختلافات اعتقادی» به مصاحبه‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، معاون پژوهشی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم اشاره کرده و می‌نویسد: «حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، معاون پژوهشی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، درباره لزوم رعایت مصلحت و مرزهای آ‌ن در تحقق انسجام اسلامی تصریح کرد: طبیعتاً ضرورت مصلحت‌اندیشی تابع آن است که مصلحت‌اندیشی را چگونه معنا ‌کنیم و اساسا برای پی‌بردن به موجودیت مصلحت‌اندیشی در ایجاد انسجام اسلامی، نخست باید مفهوم و معنای انسجام وحدت اسلامی را دریابیم.»

وی در پست دیگری که در آن به موضوع «نگاهی به اتحاد ملی و انسجام اسلامی» پرداخته‌ آورده‌است: «مفهوم ملت در چند سده اخیر، دچار تحول معنایی شده و دیگر به معنی دین که در فرهنگ لغت‌ها بود به کار نمی‌رود. از این مفهوم امروزه تعابیر فراوانی می‌شود، اما می‌توان با توجه به کلیت آن تعاریف، ملت را مجموعه‌ای از مردم تعریف کرد که به جغرافیایی ویژه تعلق داشته و از قانون اساسی واحدی تبعیت می کنند. البته این تعریف نیز از چنان جامعیتی برخوردار نیست که جای هیچ گونه ان قلتی بر آن نباشد چرا که هنوز در عرف سیاسی و بین المللی، گاهی مشاهده می‌شود که از دین یا نژاد یا زبان به عنوان ملاک همبستگی و یگانگی استفاده می‌شود. مثلاً ملت اسلام یا ملت ترک یا ملت فارسی زبانان که در ادبیات سیاسی امروز هنوز کاربرد می یابد اما وجه غالب کارکرد این واژه مربوط به مردم کشورهاست.»

وبلاگ «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» فعالیت خود را از فروردین 1386 در سرویس‌دهنده‌ی بلاگ‌اسکای شروع کرده و تمام پست‌های به‌روز شده‌ی خود را در بخش‌های اخبار، مقالات، یادداشت‌ها، احادیث، روایات، اندیشه‌ها، پندها، نظرات و آیات طبقه‌بندی کرده‌است.

 

باید جامعه را در مقابل دشمنان یکپارچه نگه داریم

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:باید جامعه را در مقابل دشمنانی که به ایران چشم دوخته‌اند، یکپارچه و متحد نگه داریم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:باید جامعه را در مقابل دشمنانی که به ایران چشم دوخته‌اند، یکپارچه و متحد نگه داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله "علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی" در کنگره بزرگداشت شهید آیت‌الله شیخ "محمدمهدی ربانی املشی" افزود: باید وحدت انقلابی خود را در مقابل دشمنان حفظ کنیم.

وی اظهار داشت: دشمنانی که بارها از ابهت و عظمت انقلاب اسلامی شکست خورده‌اند و به این شکست خود در دوران انقلاب اسلامی،دفاع مقدس و دوران سازندگی اعتراف کرده‌اند، دوباره به ما تهاجم می‌کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: اکنون دشمنان نظام و انقلاب هر روز ارعاب ، تهدید و صحبت از محاصره می‌کنند که در چنین شرایطی نیاز به اتحاد داریم.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با تجلیل از مقام شامخ شهیدان انقلاب اسلامی و شهید ربانی املشی افزود: برنده واقعی تاریخ همیشه شهدا هستند و خداوند این امتیاز را به‌آنان داده است.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی امروز در شرایط ممتازی قرار گرفته و این به خاطر فداکاری‌ها و ایثارگری‌های شهیدان است.

موانع اتحاد

 

 

چیزهایى مانع از اتحاد مى‏شود. عمده‏ى آنها بعضاً کج‏فهمى‏ها و بى‏اطلاعى‏هاست؛ از حال هم خبر نداریم؛ درباره‏ى هم توهمات مى‏کنیم؛ درباره‏ى عقاید هم، درباره‏ى تفکرات یکدیگر دچار اشتباه مى‏شویم؛ شیعه درباره‏ى سنى، سنى درباره‏ى شیعه؛ فلان ملت مسلمان درباره‏ى آن ملت دیگر، درباره‏ى همسایه‏اش؛ سوء تفاهم‏ها، که دشمنان هم بشدت بر این سوءتفاهم‏ها دامن مى‏زنند.افرادى هم متأسفانه بر اثر همین سوء فهم، سوء تحلیل، ندیدن نقشه‏ى کلى دشمن، بازیچه‏ى این بازى دشمن قرار مى‏گیرند و دشمن از آنها استفاده مى‏کند. گاهى یک انگیزه‏ى خیلى کوچک، انسانى را وادار مى‏کند حرفى بزند، موضعى بگیرد، کارى بکند که دشمن در نقشه‏ى کلى خود از آن حرف استفاده مى‏کند و شکاف را بین برادران زیاد مى‏کند.

 

منبع: ندای رهبری

 

برنامه های بین المللی ایران با شعارهای داخلی همخوانی ندارد

 
 

   
.

آیت‌الله مکارم شیرازی افراط گرایی درونی وهمخوانی نداشتن برنامه های بین المللی ایران باشعارهای داخلی رامانعی برای تحقق انسجام اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران وزارت امور خارجه گفت: فاصله دولت های غربی با ملت هایشان روز به روز بیشتر می شود و در چنین شرایطی جمهوری اسلامی باید وجهه خود را بین ملت های غربی تثبیت کند.

وی با تأکید بر ضرورت انجام اقدامات لازم در خصوص به حاشیه راندن وهابی های تفرقه افکن و خشونت آفرین گفت: در حرکت تهاجمی نسبت به این گروه باید با اشاره به مستندهای قرآنی و سیره پیامبر گرامی اسلام، جلوه های رحمت آیین اسلام را معرفی کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی بار عمده تحقق انسجام اسلامی را بر دوش وزارت امور خارجه، روحانیت و رسانه های برون مرزی دانست و تصریح کرد: افراطی گری های درونی و همخوانی نداشتن برنامه های بین المللی جمهوری اسلامی با شعارهایی که در داخل داده می شود از موانع موجود برای تحقق این مهم است.

وی با تأکید بر ایجاد مجموعه ای متحد و بزرگ در جهان اسلام گفت: برای تشکیل این مجموعه باید از مناطقی همچون شمال آفریقا که همفکری بیشتری با ما دارند آغاز کرد.

بنابر گزارش مرکز خبر حوزه این مرجع تقلید ایجاد روابط حسنه بین ایران و مصر را پسندیده دانست و خاطرنشان کرد: یک گروه دانشمند، پیشرو، عاقل و هوشمندی در مصر فعالیت می کنند که کاری با وهابیت ندارند و بعضا علاقه مند به اهل بیت (ع) نیز می باشند و از این ظرفیت هم می توان برای تحقق انسجام اسلامی بهره برد.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی شبکه ماهواره ای خبری press از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: اطلاع رسانی در دنیای امروز حرف اول را می زند و ما باید واقعیت هایی را که غربی ها وارونه نشان می دهند، بیان کنیم.

نگاهی به اتحاد ملی و انسجام اسلامی

 

سال 86 از سوی مقام رهبری با عنوان اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده است. این نام گذاری به این معناست که ایشان نسبت به تحقق این موضوعات، اصرار دارند. این مقاله درصدد است درباره امکانات تحقق آن موضوعات به اختصار چند و چون کند.

موضوع نخستین در این نام گذاری، اتحاد ملی است که لازم است درباره مفهوم و شرایط تحقق آن بحث شود.

مفهوم ملت در چند سده اخیر، دچار تحول معنایی شده و دیگر به معنی دین که در فرهنگ لغت ها بود به کار نمی رود. از این مفهوم امروزه تعابیر فراوانی می شود اما می توان با توجه به کلیت آن تعاریف، ملت را مجموعه ای از مردم تعریف کرد که به جغرافیایی ویژه تعلق داشته و از قانون اساسی واحدی تبعیت می کنند. البته این تعریف نیز از چنان جامعیتی برخوردار نیست که جای هیچ گونه ان قلتی بر آن نباشد چرا که هنوز در عرف سیاسی و بین المللی، گاهی مشاهده می شود که از دین یا نژاد یا زبان به عنوان ملاک همبستگی و یگانگی استفاده می شود. مثلا ملت اسلام یا ملت ترک یا ملت فارسی زبانان که در ادبیات سیاسی امروز هنوز کاربرد می یابد اما وجه غالب کارکرد این واژه مربوط به مردم کشورهاست.

با عنایت به تعریف فوق می توان ملت را مردم وابسته به تمامیت ارضی کشور به حساب آورد که می تواند نژادها، دین ها، قومیت ها و همه زبان های موجود در کشور را به عنوان زیرمجموعه دربر بگیرد.

حال اگر مبنای اتحاد را بر این تعریف از ملت استوار کنیم و بخواهیم در راستای تحقق این امر برآییم ناگزیر به طراحی و اتخاذ استراتژی ای خواهیم بود که بتواند اختلاف ها و تضادهای احتمالی موجود در زیرمجموعه های ملت را به روشی مسالمت آمیز و مهربانانه حل کند چرا که در غیر این صورت، اتحاد به دست آمده، صرفا جنبه ای صوری و ظاهری خواهد داشت در حالی که یک اتحاد واقعی بین انسان ها وقتی قابل تعریف و دفاع است که افراد متحد نسبت به وجهی که اتحاد یافته اند رویکردی دلی و جان انگیخته داشته باشند.

برای نیل به چنین استراتژی پاسخ گویی، طراحان ناگزیرند که به علایق و اسباب و آرمان های موجود در مردم زیرمجموعه ملت، به گونه ای توجه کنند که به هیچ کدام از زیرمجموعه ها احساس پایمال شدن حقوق شان در استراتژی طراحی شده، دست ندهد و در مقابل، فضایی ایجاد شود که مردم از قرارگرفتن و متعلق بودن به آن فضا، احساس خرسندی کنند. در آن استراتژی فراگیر بایستی حقوق همه نژادها، زبان ها، لهجه ها و حتی مشاغل و رویکردهای صنفی، به گونه ای رعایت شده باشد که بهانه را برای ایجاد خدشه و شکاف بین زیرمجموعه های ملت، از معاندان سلب کند.

                       

لازم به توجه است که توفیق در اجرای استراتژی مذکور نیز ناگزیر از توجه بسیار جدی و بنیادین به مقوله فرهنگ و برنامه ریزی توأم با تعریف نظارت دقیق و موشکافانه درباره روش هایی است که در این راستا اتخاذ و اجرا می شوند کم توجهی به مسایل فرهنگی در طراحی استراتژی، به نسبتی معکوس باعث به تأخیر افتادن موفقیت در اجرای آن خواهد شد که می تواند به معنی از دست رفتن هدف بزرگ رسیدن به اتحاد ملی باشد.

موضوع دیگر نام گذاری سال 1386، انسجام اسلامی است که توجه به معنا و شرایط تحقق آن، از شرایط ضروری برای نیل به آن هدف است.

کلمه انسجام، افاده نوعی یکپارچگی می کند که همراه با نظم و سیاق تعریف شده و قابل مشاهده ای بین عناصری باشد که با یکدیگر پیوند یافته اند و اگر بخواهیم برای آن معادلی فارسی در نظر بگیریم می توانیم به واژه ترکیبی: خوش درهم پیوستگی، بیندیشیم که بیانگر آن درهم پیوستگی ویژه ای است که عناصر آن به خوبی با یکدیگر پیوند یافته باشند.

این واژه، وقتی در سخنی اجتماعی، کاربرد یابد یا به تعبیر منطقیون، مضمون آن حمل بر اجتماع شود، گویای وجود یکپارچگی نسبت به اهدافی ویژه، نزد مردم تشکیل دهنده اجتماع است.

در ترکیب انسجام اسلامی، هدف ویژه این یکپارچگی، اسلام است ترکیب انسجام اسلامی، اضافه ای است توضیحی، یعنی کلمه اسلامی، صفت انسجام مزبور را توضیح می دهد. یعنی نوعی از انسجام که با اسلام نسبت داشته باشد.

اما انسجامی که بر اساس نسبت آن با اسلام تعریف می شود چگونه به دست می آید؟ این انسجام، انسجامی است که در آن حرف اول و آخر را باید اسلام بزند.

برای تحقق انسجام مزبور نیز لزوم طراحی و اجرای استراتژی کلان و فراگیر، به روشنی احساس می شود. این استراتژی باید در راستایی حرکت کند که مولفه های اسلامی در آن بتوانند به عنوان عوامل به هم پیوستگی مردم، ایفای نقش کنند، آن هم در کشوری که اکثریت قریب به اتفاق مردم آن مسلمان اند.

طرح موضوع انسجام اسلامی برای نام گذاری سال از سویی می خواهد مردم را به توجه ویژه به ارزش های دینی به عنوان اصلی ترین عاملی که می تواند در مقابل تبلیغات فراگیر رسانه های جهانی، متحد نگه دارد، ترغیب کند و از سوی دیگر دورنمای سیاست های فرهنگی مسئولان کشور را تعریف کند.

مسئولان فرهنگی کشوری در این راستا باید چه سیاست هایی را دنبال کنند؟ این جدی ترین پرسشی است که پاسخ گویی به آن نیاز به پژوهش های فراگیر و رایزنی های کارشناسانه دارد و نمی توان به راحتی به آن پاسخ گفت، اما می توان به سیاست گزاران این امر توصیه کرد که از سیاست های سطحی و روبنایی اجتناب کنند و به سوی تلاش در راستای نیل به برنامه ریزی های ژرف و زیربنایی گام بردارند.

اگر قرار است مردم نسبت به ارزش های موجود در آموزه های دینی به آگاهی تأثیرگذار دست یابند لازم است که فرآیند آگاه سازی مردم از آن ارزش ها همراه با پژوهش های مستمر و برنامه ریزی های سنجیده و دایمی باشد تا بتواند به پرسش ها و شبهه هایی که به هر حال در جامعه نسبت به آن ارزش ها ایجاد یا افکنده می شوند پاسخ دهد آموزه هایی که می توانند اختلاف ها و تضادهای ظاهری را به پیوندی عمیق و ریشه ای تبدیل کنند.

 خبرگزاری شبستان

مصلحت‌اندیشی با تفکیک رفتار سیاسی و اختلافات اعتقادی

بروز اصلی مصلحت‌اندیشی در ایجاد انسجام اسلامی در این جهت خواهد بود که ما بین اختلافات اعتقادی خود و انسجام لازم در رفتارهای سیاسی خلط نکنیم و بتوانیم این دو را از هم تفکیک کنیم.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، معاون پژوهشی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) درباره لزوم رعایت مصلحت و مرزهای آ‌ن در تحقق انسجام اسلامی تصریح کرد: طبیعتاً ضرورت مصلحت‌اندیشی تابع آن است که مصلحت‌اندیشی را چگونه معنا ‌کنیم و اساسا برای پی‌بردن به موجودیت مصلحت‌اندیشی در ایجاد انسجام اسلامی، نخست باید مفهوم و معنای انسجام وحدت اسلامی را دریابیم.

وی انسجام اسلامی را به ایجاد یک همگرایی بر مبنای مشترکات در جامعه اسلامی معنی کرد و افزود: لزوم این انسجام وقتی ضرورت پیدا می‌کند که متوجه توطئه‌هایی که از سوی دشمنان علیه جهان اسلام، طراحی می‌شود، بشویم که در واقع هدف از این توطئه‌ها نیز تسلط بر منابع مالی و انسانی جوامع اسلامی از طریق ایجاد تفرقه است.

این کارشناس فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، توضیح داد: باتوجه به مطالب فوق و پی‌بردن به اهمیت انسجام اسلامی، نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که انسجام اسلامی با تکیه بر اختلافات تحقق نمی‌یابد، بلکه با محوریت و تکیه بر مشترکات جوامع اسلامی قابل دستیابی است.

حجت‌الاسلام پیروزمند، اصل اسلام، توحید، نبوت، دغدغه‌ی مشترک حفظ احکام و شریعت اسلام و حمایت از مسلمین در مقابل فشارهای همه‌جانبه مستکبرین را از اصول مشترک مسلمانان ذکر کرد و گفت: اگر انسجام اسلامی را به این معنا مورد توجه قرار دهیم و بر این ضرورت اهتمام داشته باشیم، مسأله مصلحت‌اندیشی در انسجام اسلامی معنا پیدا خواهد کرد.

                                       

 از نظر معاون پژوهشی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، مصلحت در انسجام اسلامی به معنای آن است که در عینی که نباید از اعتقادات حقه‌ای که داریم، کوتاه بیایم، ولی در موضع‌گیری‌های اجتماعی به گونه‌ای رفتار نکنیم که حساسیت‌های مذاهبی که با آنها اختلاف داریم، تحریک شود.

وی ادامه داد: مصلحت‌اندیشی در ایجاد انسجام اسلامی، یعنی اینکه که تا چه حد بخواهیم بر طبل اختلافات اعتقادی و مناسکی که با سایر مسلمین بکوییم، یا نکوبیم. بنابراین در موضوع مصلحت باید جمع بین دو مسأله‌ای که ظاهر جمع‌بندی آنها مشکل است، صورت گیرد؛ یعنی از طرفی این مصلحت‌اندیشی به هیچ‌وجه به معنای مماشات و سهل‌انگاری در مناسک مذاهبی شیعیان نباید باشد؛ چنانچه سایر مسلمانان نیز نسبت به اعتقادات خود حاضر به کوتاهی و مماشات نیستند و از طرف دیگر در عین اختلافات لازم است براساس منافع مشترکی که برگرفته از مذهب و صیانت از آن است، باید نوعی همگرایی را تعریف کنیم.

کارشناسی فرهنگی دبیرخانه شواری عالی انقلاب فرهنگی در جمع‌بندی مطالب فوق خود تصریح کرد: ما از یک طرف باید باب گفت‌وگوهای عملی را در زمینه‌های مختلف با نخبگان علمی جهان اسلام باز کنیم و از طرح مناظره علمی در زمینه‌های مختلف هراس نداشته‌باشیم و در ضمن اینکه این مسئله را پی می‌گیریم که به هیچ وجه نباید آن را به معنای منارعه سیاسی تعبیر کنیم، از طرف دیگر باید بتوانیم در رفتار سیاسی جوامع اسلامی بر محور منافع مشترک یک وحدت همگرایی ایجاد کنیم.

پیروزمند تأکید کرد: بروز اصلی مصلحت‌اندیشی در ایجاد انسجام اسلامی در این جهت خواهد بود که ما بین اختلافات اعتقادی خود و انسجام لازم در رفتارهای سیاسی خلط نکنیم و بتوانیم این دو را از هم تفکیک کنیم.

معاون پژوهشی دفتر فرهنگستان علوم قم در ادامه با اشاره به این نکته که دیدگاه‌های افراطی و تفریطی نسبت به اعتقادات بین شیعان و اهل سنت وجود دارد، افزود: بین شیعیان و اهل سنت نیز در عینی که نسبت به ولایت امام علی (ع) اختلاف‌نظر جدی وجود دارد، ولی یک اشتراک خیلی بزرگ با غالب اهل تسنن داریم و آن احترام و ارادتی است که به اهل بیت (ع)‌دارند. آنها به دلیل آنکه برای پیامبر (ص) احترام فوق‌العاده‌ای قائل هستند، به تبع آن نسبت به اولاد و اهل‌بیت ایشان نیز احترام قائل هستد.

وی حساب برخی از اقلیت‌های اهل تسنن از جمله وهابیون که به خود جرات جسارت به اهل‌بیت (ع)‌ را می‌دهند و احترام و اظهار ارادت به آنها را مصداق شرک تلقی می‌کنند، را از عموم اهل سنت جدا دانست و ابراز کرد: به همین دلیل یکی از محورهای اشتراک که می‌تواند ظرفیت‌های بزرگی را در اتحاد و انسجام اسلامی ایجاد کند، مسأله محبت به اهل‌بیت (ع) است.

حجت‌الاسلام پیروزمند توضیح داد: در قدم اول صرف‌نظر از بحث‌های علمی که مطرح شد، باید در رفتار سیاسی و تعاملات اجتماعی که با اهل تسنن داریم، بر این نقطه مشترک مهم پافشاری کنیم و نگذاریم تحت‌الشعاع رفتار یک عده اقلیت اهل تسنن قرار گیرد، تا از این جهت بتوانیم همدلی را در جوامع اسلامی تقویت کنیم.

معاون پژوهشی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم در بخش پایانی این گفت‌وگو، شناخت تهدیدات و دشمنان مشترک را از دیگر مشترکات جوامع اسلامی که می‌تواند مبدا انسجام اسلامی باشد، عنوان کرد و گفت: مصادق بارز این مطلب را در رفتار فلسطینی‌ها و گروه‌های مبارزه فلسطینی هماند حماس مشاهده می‌کنیم.

وی اظهار کرد: آنها از نظر اعتقادی پایبند دیدگاه‌های خود هستند، ولی به دلیل اینکه اهمیت مبارزه با رژیم صهیونیستی و خطر بی‌توجهی به این مسأله را درک کرده‌اند، در رفتار سیاسی خود یک نزدیکی و پیوند عاطفی و حتی پیوند اندیشه‌ای با ایران اسلامی قائل هستند.

انیمیشن ایران و اتحاد ملل

 
سریع‌ترین انیمیشن جهان با حضور نمایندگان شرکت ثبت رکوردهای جهانی گینس برای نخستین‌بار در دنیا با هدف ایجاد اتحاد ملی در مرکز فرهنگی هنری صبا تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این انیمیشن به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) روز پنجشنبه 14 تیر از اذان صبح تا اذان مغرب با موضوع اتحاد ملی و انسجام اسلامی به مدت زمان سه دقیقه تولید خواهد شد.

ویژگی این اثر سرعت در تولید و موضوع آن داستان نصب حجرالاسود بر دیوار خانه خدا و حضور پیامبر (ص) جهت جلوگیری از نزاع قبایل درنظر گرفته شده است. در این پروژه 20 نفر همکاری می‌کنند و حمید سهرابی کارگردان آن است.

دو نفر طراح کلید، سه نفر طراح میانی، دو نفر در بخش اسکن، چهار نفر بخش کامپوزیت، یک نفر مسئول افکت، یک نفر مسئول موسیقی و چهار نفر مسئول پشتیبانی تولید این انیمیشن هستند. پیش تولید این کار دو هفته به طول انجامید و یک ماه زمان صرف انتخاب طراحان و همکاران بین هنرمندان سراسر کشور شد.

کشورهای مستقل با وحدت و همکاری قدرت خود را افزایش دهند

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کردند: کشورهای مستقل باید با وحدت و همکاری، قدرت خود را افزایش دهند و با امید و نشاط و تحرک از هویت مشترک و منافع ملت‌های خویش دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به ناکامی‌های آمریکا در ضربه زدن به ونزوئلا و ایران افزودند: جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا هر دو دارای نظام‌هایی مستقل و ملی هستند و به مردم اتکاء کرده‌اند بنابراین همکاری آنها امری طبیعی است و باید تقویت گردد.

                

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به طرح‌ها و اقدامات آمریکا برای ضربه زدن به کشورهای مستقل افزودند: کشورهای سلطه گر، بیشتر در سایه هیبت خود، به دیگران زور می‌گویند اما هیبت آمریکا امروز تا حد زیادی از بین رفته است و این کشور در بافت و ساخت سیاسی خود،‌ دچار اختلال‌های فراوانی شده است و کشورهای مستقل با توجه به این واقعیت باید همکاری خود را گسترش دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی جدیت و پیگیری و اجرای توافقات دو کشور را ضروری برشمردند و افزودند : می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های موجود شتاب همکاری‌ها را بیشتر کرد.

دراین دیدارکه آقای احمدی نژاد نیز حضور داشت، رئیس جمهور ونزوئلا با ابراز خرسندی فراوان ازسفر مجدد به تهران، جمهوری اسلامی ایران را الگوی خوبی برای دیگر کشورها خواند و گفت : قراردادهای متعدد دو کشور در بخش‌های نفت - گاز، پتروشیمی و صنایع مختلف نشان می‌دهد که تهران و کاراکاس در گسترش همکاری‌ جدی هستند.

آقای هوگو چاوز نیز با اشاره به تحولات سیاسی سال‌های اخیر درآمریکای لاتین و روی کار آمدن دولت‌های مستقل و ضد آمریکایی در چندین کشور منطقه گفت : این واقعیت نشان می‌دهد امپریالیزم آمریکا در حال ضعیف شدن است و کشورهای مستقل با خوش‌بینی و امید،‌ به آینده چشم‌ دوخته‌اند.

برادری همچون پیشوایان

 

 

این دو بزرگوار ( پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) ) همان طوری که در عالم غیب و غیبِ غیب با هم بودند و  متحد بودند، در عالم هم که آمدند،‌در این دنیا هم که آمدند اینها اخوت داشتند،‌برادری داشتند و یک بودند.

 

و این برای ما باید عبرت باشد... ما باید از این عبرت بگیریم که ما هم برادری خودمان را حفظ کنیم. تمام کسانی که در این کشور متصدی امور هستند،‌باید برادری خودشان را حفظ کنند. و اخوتی که بین آن دو بزرگوار بوده است ما تبعیت کنیم از آن ها و اخوت داشته باشیم. همان طوری که آنها در تمام ایام عمرشان در این عالم در تمام اوقات با هم بودند و پشتیبان هم بودند و یکی به تبعیت آن دیگری همه امور را به تبعیت او به جا آورد و با او بود و برادر او بود در همه امور. کسانی هم که در این کشور هستند،‌از هرقشر و از هر طایفه خصوصا متصدیان امور،‌اینها تبعیت کنند از این بزرگوار در اینکه اخوت خودشان را حفظ کنند،‌برادر باشند.

 

به نقل از: صحیفه امام؛ جلد 20، ص 233

دانشگاه آزاد و ‪ ۴۴‬همایش با موضوع" اتحاد ملی و انسجام اسلامی "

 

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کشور، از برگزاری ۴۴همایش با موضوع " اتحاد ملی و انسجام اسلامی " از سوی این دانشگاه در سال جاری خبر داد.

دکتر"محمد مهدی مظاهری"در نشست روسای دانشگاه و دفاتر فرهنگ اسلامی منطقه چهار دانشگاه آزاد اسلامی در واحد شهرکرد افزود: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال"اتحاد ملی و انسجام" اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی،این همایشها را به‌صورت منطقه‌ای،ملی و بین‌المللی برگزار می‌کند.

وی گفت: این همایشها به صورت کاربردی و پژوهشی با محوریت استادان و دانشجویان برگزار می‌شود.

به‌گفته وی،دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از پایانامه‌های دانشجویی و تحقیقات و پژوهشهای استادان با موضوع اتحاد ملی و انسجام حمایت می‌کند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امسال بیش از ۴۰همایش و میزگرد مختلف با محوریت پژوهشی در زمینه‌های نماز ، قرآن، عترت، نهج‌البلاغه، امام خمینی(ره)،اعتدال فرهنگی ، ضرورت‌ها و فرصتها و موضوعات دیگر نیز در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، نیز هدف از برگزاری این همایش را بررسی فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی منطقه چهار دانشگاه‌آزاد اسلامی ذکر کرد.

" اصغر رییسی دهکردی " افزود: منطقه چهارم دانشگاه آزاد شامل مراکز و واحدهای اصفهان ، یزد و چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش ایرنا،در این همایش یکروزه روسای مراکز و دانشگاهها، معاونان فرهنگی و روسای دفاتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 

تقدیر از تالیفات دانشجویان با موضوع اتحاد ملی و انسجام اسلامی


 

از تالیفات دانشجویان باموضوع « اتحاد ملی و انسجام اسلامی » در چهاردهمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی تقدیر به عمل می‌آید.

به گزارش ایرنا، این جشنواره با هدف بهره‌مندی از توانمندی های علمی دانشجویان و تجلیل از کوشش‌های علمی مولفان جوان دانشجو از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

در بخش اصلی این جشنواره آثار برتر دانشجویان در گروه‌های علوم پزشکی ، علوم انسانی، علوم پایه، فنی- مهندسی، کشاورزی و هنر معرفی خواهند شد.

جایزه بخش ویژه این جشنواره در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی به آثار دانشجویی برگزیده، با موضوع اتحاد و انسجام حوزه تمدن اسلامی ایرانی تعلق می گیرد.

براساس این گزارش، نفرات برگزیده‌چهاردهمین جشنواره کتاب سال دانشجویی که با همکاری وزارتخانه‌های علوم تحقیقات وفناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، طی مراسمی در هفته کتاب مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند برای کسب‌اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به آدرس www.tsba.ir  و یا نشانی تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخررازی، خیابان ژاندارمری ، شماره ۱۵۳مراجعه نمایند.

 

 

 

همایش «نقش نماز جمعه در اتحاد ملی و انسجام اسلامی»

 

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: ما نباید ساکت بنشینیم و بگذاریم حزب‌اللهی‌ها و مومنان به جان هم بیفتند و دخالت نکنیم.

                          

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی که به عنوان سخنران اختتامیه‌ی هم‌اندیشی «نقش نماز جمعه در اتحاد ملی و انسجام اسلامی» سخن می‌گفت، بر توجه به اتحاد با در نظر گرفتن انتخابات آتی تاکید کرد و گفت: این هم‌اندیشی لبیک به ندای خیرخواهانه‌ی مقام معظم رهبری در شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی بود.

وی خطاب به حاضران در همایش افزود:‌ شما ائمه جمعه باید منادیان وحدت که شعار رهبریست باشید و تلاش کنید از منازعه‌ها بکاهید.

تقوی ادامه داد: افتخار شما این است که از طرف مقام معظم رهبری اجازه دارید خطبه بخوانید و باید نقش پیشوایی خود را در شهرها به خوبی ایفا کنید. شما نباید برای وحدت تنها به نماز جمعه اکتفا کنید بلکه باید حرکت‌های سیاسی و اجتماعی هم داشته باشید.

وی افزود: یکی از مسوولیت‌های ما در سال اتحاد ملی همگن‌سازی است، ما باید سلیقه‌ها، خواسته‌ها و انتظارات را در نظر داشته باشیم و آنها را حول یک محور جمع کنیم.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: ما نباید ساکت بنشینیم و بگذاریم حزب‌اللهی‌ها و مومنان به جان هم بیفتند و دخالت نکنیم؛ به ویژه در فصل انتخابات که نقش روحانیت باید برجسته‌تر شود، ما باید با درایت و برنامه‌ریزی نقش خود را در تحقق اتحاد ایفا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم بگذاریم افرادی بیایند علیه قانون اساسی تحصن کنند. چنین فاجعه‌ای در کشوری که پایه‌های صندلی‌های ما روی موج خون شهدا گذاشته شده، اصلا پذیرفته نیست و این که کسانی بخواهند (در انتخابات) بیایند که با خارج زد و بند داشته‌اند.

تقوی تاکید کرد که بحث جناحی نمی‌کند و افزود: من اصلا بحث جناحی ندارم. ما خواهان آن هستیم که نیروهای مخلص در انتخابات پیروز شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با دفاع از سند چشم‌انداز افزود: شما ائمه‌ی جمعه باید این سند را مطالعه کنید و از آن، که قانون اساسی دستگاه‌های اجراییست، دفاع کنید.

تقوی هم‌چنین با ابراز تاسف از این که برخی امامان جمعه این سند را نخوانده‌اند گفت: متاسفانه من با برخی وزرا هم که صحبت می‌کردم می‌گفتند هنوز روی سند کار نکرده‌اند. این در حالیست که این سند مورد تایید رهبریست و مسوولان اجرایی باید برای آن دستورالعمل اجرایی داشته باشند.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه به سوالات برخی امامان جمعه پاسخ گفت.

از جمله ی درخواست‌های چند تن از ائمه‌ی جمعه داشتن یک محافظ به‌ویژه در شهرهای مرزی بود که تقوی گفت: شورای امنیت طبق شرایط سنجی که دارد این مساله را لازم نمی‌داند؛ اما به هر حال این مساله را مطرح خواهم کرد.