اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

عزاداری امام حسین (ع) هویت ملی و وحدت ملی را تقویت می کند

 

عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عزاداری مردم برای امام حسین (ع) را موجب تقویت هویت ملی و وحدت ملی دانست.

 

حجت الاسلام اکبری جدی، عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس دبیرخانه نمایندگی رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور در پاسخ به این سئوال که تأسی از فرهنگ عاشورا چه مشکلات اجتماعی و فردی را در جامعه حل می کند، گفت: یکی از عوامل وحدت در هر کشوری وحدت فرهنگی در یک کشور است که در دو بعد سرور ملی که به مناسبت های شاد باز می شود و دیگری سوگ ملی است که در اظهار غم و اندوه نمودار می شود، فرهنگ خاص کشور در سرور و سوگ ملی می تواند در انسجام و وحدت یک کشور موثر باشد.

 

                      

 

عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در فرهنگ ملی ما سوگ یک فرهنگ پیشرفته است و ما جز کشورهایی هستیم که امتیاز خاصی در این برگزاری داریم و در جای دیگر فرهنگ سوگ ملی به این گستردگی وجود ندارد، این فرهنگ محصول تلاش گذشتگان به خصوص در دوره صفویه است که با تأکید خود موجب پیشرفت این فرهنگ به شکل امروزی شدند و از این مسیر یعنی سوگواری تمام اقوام در کشور به هم مربوط می شوند.

وی افزود: ما در سرور ملی یک سرور تثبیت شده نداریم که بر مبنای شخصیت فرهنگی خاص کشور و در چهارچوب ملی و مذهبی باشد، اما در سوگ مذهبی یک فرهنگ پیشرفته و غنی را داریم.

 

حجت الاسلام اکبری جدی با اشاره به آثار مثبت سوگ فرهنگی اظهار داشت: عزاداری امام حسین (ع) یک هویت و فرهنگ خاصی به جامعه می دهد و موجب تقویت هویت ملی و وحدت ملی است، در حقیقت حضور مردم در این مراسم خودجوش است و از برکات این مراسم این است که استعدادهای مردم را به میدان می کشد و در برگزاری هرچه بهتر این مراسم تلاش می کنند.

وی یادآور شد: مردم در این مراسم هزینه های فکری، زمانی، مالی را در قالب ها و مناسبت های مختلف به شکل نذورات و احسان نمودار می کنند و این رفتار یکی از برکات ماه محرم است.

رییس دبیرخانه نمایندگی رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور خاطرنشان کرد: استمرار نسل ها یکی از برکات اجتماعی عزاداری امام حسین است و عزاداری امام حسین (ع) پل ارتباط و اتصال پیوند نسل ها است که اگر این رشته ارتباطی نبود، گسستگی نسل ها بوجود می آمد، هرساله با حضور نسل قدیم و جدید در عاشورا و مراسم عزاداری امام حسین (ع) نسل قدیمی آموزش های این فرهنگ سوگواری را به جوانان می دهند.

 

وی ادامه داد: این مراسم زمینه احساس نزدیکی، عطوفت و محبت بین مردم را ایجاد می کند و هم بر یک باور اعتقادی تلاش می کنند که در حد توان در این فعالیت اجتماعی شرکت کنند، حتی کسانی که در سایر روزها اختلافی دارند، در این ایام در یک هیئت حاضر می شوند و به نوعی این مراسم تلطیف روابط اجتماعی و مهر و محبت میان مردم را رقم می زنند.

 

حجت الاسلام اکبری جدی گفت: کاستن از ناهنجاری ها و بزهکاری ها در مناسبت های سوگواری از قبیل ماه محرم و ماه رمضان نشان دهنده تعلق خاطر مردم نسبت به مراسم سوگواری مذهبی است، البته لازم است که به لحاظ فکری خط اصیل ولایت و امامت در قالب مراسم اصیل شیعه بازخوانی شود تا در تقویت فرهنگ سوگواری و انتقال کامل آن به نسل های بعدی بیشتر اثر گذارد.

 

 

همایش «موعودگرایی؛ اتحاد ملی و انسجام اسلامی» برگزار می شود

 

همایش «موعودگرایی؛ اتحاد ملی و انسجام اسلامی» ویژه دانشگاه‌های استان تهران برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، این همایش با اعلام فراخوان به دانشگاه‌های استان تهران جهت شرکت دانشگاهیان در 4 رشته شـعر، عکـس، مقاله و نیز پایان‌نامه، هم‌اکنون در مرحله ثبت‌نام متقاضیان و دریافت آثار آنها است.

از اهداف این همایش می‌توان به تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدوی، ایجاد زمینه اتحاد ملی و انسجام اسلامی با استفاده از قالب‌های مختلف فرهنگی و پژوهشی و نیز تقویت فضای ارتباطی بهتر در بین دانشگاهیان با استفاده از بسترهای مناسب اشاره کرد.

موضوعات این همایش به دو بخش کلی مفاهیم و کاربردی تقسیم شده است که شامل موضوعاتی همچون: تعریف و تشریح معنای موعودگرایی، موعودگرایی و نقش آن در همگرایی فرهنگ‌ها و ملت‌ها و ... است.

شرکت در این همایش برای دانشجویان شاغل به تحصیل در تمامی دانشگاه‌های استان تهران اعم از دولتی، علوم پزشکی، پیام نور، آزاد اسلامی و نیز سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آزاد است.

شرکت کارمندان دانشگاه‌ها نیز در این همایش بلامانع اعلام شده است.

بنابراین گزارش، در رشته مقاله‌نویسی، متقاضیان باید با رعایت اصول نگارش، مقالات خود را به صورت تایپ شده در محیط word در قطع A4 به همراه cd فایل مربوطه ارسال دارند. ارائه چکیده مقاله نیز الزامی است.

طبق اعلام ستاد برگزاری این همایش، به تمامی شرکت‌کنندگان، لوح یادبود و به آثار برگزیده نیز جوایزی ارزنده اهداء می‌شود.

مرحله نهایی این همایش در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد. 

این همایش توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار می‌شود.

اتحاد و آمادگى براى انجام کارهاى بزرگ

 

حقاً امت اسلام در همه جاى عالم احساس یتیمى کرد. اگر ملت ایران همچنان لباس عزا بر تن داشته باشد و دایماً از دیدگانش اشک ببارد و مرقد مطهر آن عزیز را رها نکند، حق دارد. شاید این خلأ عظیم، تا سالهاى متمادى در دلها و جانها و محیط زندگى ما و دنیاى اسلام پُر نشود. شما از راههاى دور و نقاط مختلف کشور به این‌جا تشریف آوردید؛ اما همه احساس و انگیزه و تکلیف مشترک دارید، و این نقطه‌ى قوّت است.

براى انجام کارهاى عظیم، فقط باید به کمک و نصرت الهى و ایمان عامه‌ى مردم تکیه کرد. پول و سلاح مدرن و قدرت مادّى و سیاستبازى و سیاسیکارى، تکیه‌گاه مطمئنى براى انجام کارها نیستند. البته آن دو عامل، در عرض یکدیگر نیستند؛ بلکه در طول هم هستند؛ یعنى اگر تکیه‌گاه ما خدا و کمک الهى بود، دلهاى مردم هم متوجه پروردگار خواهد شد.

خداى متعال به رسول گرامى خود - که بزرگترین تکلیفها را متناسب با شخصیت او بر دوشش گذاشته بود و در طول تاریخ بشر، هیچ تکلیفى بدان پایه نمى‌رسید - فرمود: «هوالّذى ایّدک بنصره و بالمؤمنین»(۱)؛ یعنى همین دو تکیه‌گاه - نصرت الهى و کمک مؤمنین - تو را پیش برد. براى همین است که ما اعتقاد داریم وقتى قدرتهاى مادّى با حق سینه‌به‌سینه شوند، پوشالى و توخالى هستند، و وقتى به قدرتهاى باطل اعتنایى نشود و انسانها با اراده‌ى خود با آنها درنیفتند، هیچ عکس‌العملى نخواهند داشت، و هرگاه نیروى پُرتوان مردم با قدرتهاى باطل درگیر شود، خودبه‌خود آن قدرتها را به عقب‌نشینى وادار خواهد کرد.

در گذشته و نیم‌قرن اخیر که قدرتهاى استعمارى اروپا و امریکا با ملتها سرِستیز داشتند، هرجا ملتها با این قدرتها درافتادند، آنها مجبور به عقب‌نشینى شدند. امریکا تا وقتى امریکا بود که ملت ویتنام با او درگیر نشده بود؛ هنگامى که درگیر شد، این کشور به ظاهر قدرتمند، به یک نیروى شکست خورده که ظرف مدت چند ماه مجبور شد پانصد هزار نیروى نظامى خود را از صحنه‌ى نبرد عقب بکشد، تبدیل شد!

قدرت استعمارى فرانسه و انگلیس هم خیلى قوى محسوب مى‌شدند؛ اما هنگامى که مردم کشورهاى زیر ستم با آنها درافتادند، گویى کوهى از پنبه و پوشال به نابودى گرایید. رژیمهاى استبدادى هم این طبیعت را دارند و با مشاهده‌ى هجوم ملتها عقب‌نشینى مى‌کنند؛ ولى اگر احساس کنند که مردم جرأت مقابله را ندارند، روزبه‌روز بر فشار و تهدید خود مى‌افزایند.

باید نیروى ملت منسجم شود و با ایمان حرکت کند و به خدا تکیه دهد و از سختیها نترسد و پا عقب نکشد، تا هیچگاه دشمن به خود اجازه‌ى نفوذ ندهد. در گذشته افرادى بودند که سطحى فکر مى‌کردند و ظاهربین بودند. هرچند نمى‌شود به آنها اتهام غرض‌ورزى زد، ولى نمى‌توانستند باور کنند که توان مقابله با دشمن در ملت وجود دارد. اما آن کسى که راز حرکت تاریخ و سنتهاى الهى را مى‌دانست، ایستادگى مى‌کرد و انسجام مى‌بخشید و اراده را تقویت مى‌کرد.

در کنار همه‌ى اینها، رهبرى پیشاهنگ و قوى لازم بود که بحمداللَّه ملت ما از آن بى‌نصیب نبود. اقبال با مردم ایران بود که خداى متعال گوهر یکدانه و ذخیره‌ى خودش را به آنها عنایت فرمود. معمولاً خداى متعال گوهرهاى ناب خود را براى روزهاى حساس تاریخ بشر ذخیره مى‌کند، و ما این افتخار را داشتیم که خداوند یکى از گوهرهاى گرانبهاى خود را در میان ما قرار داده بود. خیلیها امام(ره) را مى‌دیدند، اما نمى‌شناختند و او را به انسانهاى معمولى تشبیه مى‌کردند؛ اما جوهر درخشان و فروزان او به کمک پروردگار و در سایه‌ى عبودیت خدا آشکار شد.

او براى خودش عنوان و بهره‌یى قایل نبود. آن دستى که توانسته بود تمام سیاستهاى دنیا را با قدرت خویش تغییر دهد و جابه‌جا کند، آن زبان گویایى که کلامش مثل بمب در دنیا منفجر مى‌شد و اثر مى‌گذاشت، آن اراده‌ى نیرومندى که کوههاى بزرگ در مقابلش کوچک بودند، هر وقت از مردم صحبت مى‌شد، خودش را کوچکتر مى‌انگاشت و در مقابل احساسات و ایمان و شجاعت و عظمت و فداکارى مردم سر تعظیم فرود مى‌آورد و خاضعانه مى‌گفت: مردم از ما بهترند. انسانهاى بزرگ همین‌گونه‌اند. آنها چیزهایى را مى‌بینند که دیگران نمى‌توانند و یا نمى‌خواهند رؤیت کنند.

گاهى در مقابل کارهایى که به نظر مردم معمولى مى‌آید، آن روح بزرگ و آن کوه ستبر تکان مى‌خورد و مى‌لرزید. هنگام جنگ، بچه‌هاى مدرسه در نماز جمعه‌ى تهران قلکهاى خود را شکسته بودند و پولهایش را براى جنگ هدیه کرده بودند. فرداى آن روز که خدمت امام(ره) رسیده بودم، ایشان را در حالى که چشمهاى خدابینش از اشک پُر شده بود، دیدم؛ به من فرمودند: کار این بچه‌ها را دیدى؟ به قدرى این کار به نظرش عظیم آمده بود که او را متأثر ساخته بود.

او خوب مى‌فهمید و درست تشخیص مى‌داد. او از همه‌ى انسانهایى که ما تاکنون دیده‌ایم و وصف آنها را شنیده‌ایم - غیر از انبیا و اولیا و ائمه(ع) - یک سر و گردن بالاتر بود. افراد بزرگى که ما در تاریخ گذشته و معاصر زندگى آنها را مطالعه کرده‌ایم، هیچکدامشان به لحاظ عظمت، اصلاً قابل مقایسه با شخصیت عظیم او نبودند؛ اما همین امام در مقابل مردم مى‌گفت: من در برابر شما احساس حقارت مى‌کنم.

خداى متعال آن‌قدر عظمت در اجتماع یک ملت مؤمن گنجانده، که آن را با نصرت خود مقایسه کرده است؛ «هوالّذى ایّدک بنصره و بالمؤمنین»(2). این روحیه را نگهدارید. تا شما ملت ایران، این اتحاد و آمادگى براى انجام کارهاى بزرگ را دارید، همه‌ى آرزوهاى انبیا و اولیا(ع) به دست شما قابل عمل است. آمال بزرگ آنان، استقرار عدل جهانى و نجات مستضعفان و نابودى ظلم در سطح عالم بود. البته وعده‌ى الهى حق است و استقرار عدل جهانى فقط در دوران ظهور حضرت بقیةاللَّه(ارواحناله‌الفداء) انجام خواهد گرفت؛ اما یک ملت مؤمن و مبارز مى‌تواند زمینه را براى تشکیل آن حکومت فراهم کند؛ همچنان که ملت ایران تاکنون توانسته و بر خیلى از مشکلات فایق آمده است.

ما امروز در مقابل قدرتهاى جهانى، احساس کوچکترین ضعفى نمى‌کنیم؛ احساس قدرت ما بالاست. ما به قدرتهاى جهانى مى‌گوییم، اگر شما محبت ملت ایران و نظام جمهورى اسلامى را مى‌خواهید، باید شرایط ما را بپذیرید. اولین شرط این است که دست از زورگویى و گردن‌کلفتى و افزون‌طلبى خودتان بردارید. شرط دیگر این است که دفاع از تروریستها و مفسدان و بدکارانى را که علیه این انقلاب یا انقلابهاى دیگر مشغول توطئه هستند، رها کنید.

چرا قدرتهاى بزرگ از قبیل امریکا به خودشان حق مى‌دهند که هرجا ملتى قیام کرد و انقلابى به راه انداخت و حکومتى مردمى تشکیل داد، فوراً در اداره‌ى آن کشورها اخلال کنند و به مخالفان آن حکومتها، سلاح و تجهیزات و پول و رادیو دهند و به نفع آنها تبلیغات کنند و هزاران خباثت دیگر را مرتکب شوند، تا شاید بتوانند آن حکومتى را که مستقل است - هرچند به‌طور نسبى - از پا درآورند؟! امریکا باید به خاطر حمایت خود از ضد انقلابیون و منافقان و قاتلان مردم توبه کند. مادامى که این توبه‌هاى سیاسى انجام نگیرد، دشمنى و خشم ملت ایران نسبت به ابرقدرتها - خصوصاً شیطان بزرگ امریکا - به‌هیچ‌وجه کم نخواهد شد.

ما احساس مى‌کنیم بحمداللَّه از درون قوى هستیم. قوّت ما، نه به خاطر تکیه به کسى یا به سیاستى یا به روشى از سیاستها و روشهاى معمول دنیاست؛ بلکه به خاطر این است که با خدا رابطه داریم و مى‌دانیم براى او کار مى‌کنیم و کمک او شامل حال ماست.

ما انگیزه‌یى جز رضاى خدا و پیاده کردن احکام الهى نداریم. این، هدف ما و تمام زندگى ماست. عمرمان را در این راه گذرانده‌ایم و همه‌ى ملت ایران نیز همین احساس را دارند. بنابراین، هم به کمک الهى اعتماد و اطمینان داریم، و هم به آگاهى و ایمان و انگیزه‌ى قوى مردم متکى هستیم. باید این دو نیروى قوى را حفظ کنید.

نگذارید در انگیزه‌ها و ایمانتان، کوچکترین سستى و اختلال به وجود آید. دشمن خیلى کار مى‌کند، تا با بزرگ جلوه دادن مشکلات، ایمان و حرارت و انگیزه‌ى مردم را کم کند. البته طبیعى است ملتى که ده سال است انقلاب کرده و در طول این مدت دایماً با دشمن درگیر بوده است، مقدارى از مشکلات را تحمل کند. ملتى که هشت سال درگیر جنگ بوده و در تمام سالهاى آن، با تلاش و تدبیرى که به کار بسته، خودش را در مقابل دولتهاى دیگر مقروض نکرده و درعین‌حال توان رزمش هم پایین نیامده است، بناچار تا حدودى در مضیقه و تنگنا قرار خواهد گرفت.

وقتى ما دست نیاز به سوى کشورهاى دیگر دراز نکردیم و عزت و استقلال خود را حفظ کردیم، طبیعى است که در داخل به ما سخت بگذرد. اگر ملت رشید و قدرتمند ما تلاش کند، این سختیها و دشواریها برطرف خواهد شد. ترفند خصمانه‌ى دشمن این است که مشکلات را بزرگ جلوه دهد و موفقیتها را کوچک بشمارد و روى کمبودها انگشت بگذارد و آنها را مشکلات اصلى جامعه وانمود کند. مردم باید بر این ترفندها و تبلیغات فایق آیند.

توطئه و ترفند دیگر دشمن این است که القا کند بین مسؤولان و یا مردم، جناح‌بندى حاد خصمانه وجود دارد! مردم نباید این تبلیغات را جدى تلقى کنند. البته از لحاظ سیاسى، اختلاف سلیقه وجود دارد، که طبیعى است و وجود آن خطرى را ایجاد نمى‌کند. بارها امام(ره) مى‌فرمودند: من از این بحثها نگران نمى‌شوم؛ نگرانى ما زمانى است که اینها را عمده کنیم. نباید تصور کنیم که به خاطر این مباحثات، آحاد ملت از هم جدا مى‌شوند. اگر مسؤولان و یا مردم، اختلاف سیاسى و سلیقه‌هاى مختلف داشته باشند، باز هم دوش‌به‌دوش و دست در دست یکدیگر، براى کشور و نظام کار مى‌کنند. اگرچه در حال حاضر اختلافات سلیقه‌یى کم‌رنگ شده است، ولى مسؤولان و مردم نگذارند زمینه‌هاى اختلاف در جامعه به وجود آید.

من از همه‌ى آحاد ملت مى‌خواهم که به خاطر دوستى و علاقه‌ى به من، هیچ‌کس را مورد تهاجم یا اهانت قرار ندهند؛ این کار هیچ وجهى ندارند. معنا ندارد که یک نفر بگوید من با فلانى بیشتر دوست هستم، یا از لحاظ فکرى به فلانى نزدیکترم و دیگران دورتر هستند! باید همه در خط اسلام و انقلاب و دنبال هدفهاى اسلامى باشیم و با همان شعارها و آرمانهایى که امام عزیزمان ما را پیش برد و در مقابل دشمنان ایستادگى کرد، راه گذشته را ادامه دهیم.

خباثت و خصومت دشمنهاى ما که تغییر نکرده و ماهیت آنها که عوض نشده است؛ بنابراین باید با اتکال به خدا و پافشارى بر همان اصول، در صف واحد حرکت کنیم. افراد را طرد نکنید، به دیگران تهمت نزنید و به کسى اهانت نکنید. همه با یکدیگر برادرند و در خط امام(ره) هستند و تصمیم منتخبان مردم را با همه‌ى وجود تأیید مى‌کنند. ما تکلیف سنگینى بر دوش داریم و بایستى این راه را با قوّت و قدرت ادامه بدهیم.

من آینده را بسیار روشن مى‌بینم و مشکلات را قابل رفع مى‌دانم. احساس مى‌کنم نیروى عظیم مردمى و انقلابى خواهد توانست کوهها را از سر راه بردارد. ما از بیشترین مشکلات عبور کرده‌ایم. البته نمى‌گویم هیچ مشکلى وجود ندارد. هیچ انسان و جامعه‌یى نیست که براى انجام کارهاى بزرگ، با مشکلات مواجه نشود. آنچه در مقابل ماست، مشکلاتى است که در مقابل همت ملت ایران و اراده و قدرت درونى آنها، و بالاتر از همه لطف پروردگار، چیزى به حساب نمى‌آید.

خداوند ان‌شاءاللَّه همه‌ى شما را موفق و مؤید بدارد؛ توجهات و دعاى حضرت ولىّ‌عصر(ارواحنافداه) را شامل حال ما کند و به شما توفیق دهد تا بتوانید به بهترین وجه رضاى آن بزرگوار را کسب کنید.

۱.انفال ۶۲
۲.انفال۶۲

سخنرانى در مراسم بیعت اصناف مشهد و تعاونیهاى شهرى خراسان، مسؤولان بنیاد پانزده خرداد و نهضت سواد آموزى و تعدادى از کارکنان و مسؤولان وزارت نیرو و سازمانهاى تابعه ۸/۴/۱۳۶۸

به نقل از ندای رهبری

بررسی نگاه علامه جعفری (ره) بر گستره وحدت در جامعه اسلامی (5)

 

مطالعه اندیشه‌ی علامه محمدتقی جعفری (ره) تأکید وی بر اتحاد و اهمیت و شگفتی‌های آن در میان انسان‌‌ها را بر ما روشن می‌کند، به عقیده وی هیچ یک از پدیده‏هاى بشرى مانند دو پدیده متضاد اتحاد و خصومت، منشأ آثار و نتایج با اهمیت نبوده است.

 

علامه جعفری (ره) انواع اتحاد را در تقسیم‌بندی با استناد به آیات الهی این‌گونه بر می‌شمرد: طبیعى، ماوراى طبیعى، مربوط به ماهیت، اختیارى، ارزشى، مکتبى و قراردادى و این‌گونه تشریح می‌کند:

1. اتحاد در خالق، خالق همه آنان خدا است (ماوراى طبیعى)

2. اتحاد در حکمت بالغه خداوندى که آنان را به‌وجود آورده است و در سرنوشت و هدف اعلایى که همه انسان‌ها توانایى وصول به آن‌را دارند (ماوراى طبیعى است) از آن جهت که حکمت الهى و سرنوشت نهایى دو حقیقت فوق طبیعى هستند و (طبیعى است) زیرا تکاپو براى وصول به آن سرنوشت و هدف به اختیار انسان و در عرصه طبیعت انجام مى‏گیرد.

3. اتحاد در آغاز خلقت در عرصه طبیعت از یک پدر و مادر (طبیعى)

4. اتحاد در ماده خلقت (خاک) (طبیعى)

5. اتحاد در ماهیت و اصول مختصات جسمانى و مغزى و روانى (طبیعى و ماوراى طبیعى)

6. اتحاد در کرامت طبعى اولى (ذاتى) که خداوند بر همه انسان‌ها عنایت فرموده است (طبیعى و ماوراى طبیعى)

7. اتحاد در داشتن استعداد تحصیل کرامت ارزشى در به ثمر رساندن شخصیت انسانى (طبیعى و ماوراى طبیعى)

8. اتحاد ناشى از جاذبه کرامت ارزش میان انسان‌هاى رشد یافته (طبیعى و ماوراى طبیعى)

9. اتحاد فوق وحدت‌ها و کثرت‌هاى طبیعى، انسان‌ها با این اتحاد شگفت‌انگیز است که در این فرمول همه و همه به وحدت می‌رسند (ماوراى طبیعى)

10. اتحاد در وحدت اصول ادیان الهى (فطرى)

11. اتحاد در هدف‌گیرى‏ها (طبیعى)

12. اتحاد در برابر حقوق طبیعى و حقوق وضعى و هر قانونى که براى زندگى طبیعى و حیات معقول انسان‌ها ضرورت دارد (قراردادى طبیعى) در میان همه این اتحادها فقط شماره 8 و 9 اتحاد ناشى از جاذبه کرامت ارزشى میان انسان‌هاى رشد یافته و اتحاد فوق وحدت‌ها و کثرت‌هاى طبیعى است که به وحدت کلمه حقیقى و حذف هدف‏هاى اختیارى و وحدت در «حیات معقول» نایل مى‏‌شوند.

همچنین علامه جعفری (ره) مبنای سه دریافت حقیقى وحدت یا اشتراک همه افراد مردم در اصول و مختصات را شامل جسمانى، روانى و روحانى می‌داند، مانند اندیشه، تعقل، لذت و الم، محبت و کینه، صیانت ذات، اراده، حب شهرت و نیک‌نامى و غیر ذلک و این است منشأ اصلى آن اصل ثابت که مى‏گوید: «بر خود بپسند آن‌چه را که بر دیگران مى‏پسندى و بر دیگران مپسند آن‌چه را که بر خود نمى‏پسندى.»

 

 

در ادامه بررسی اندیشه علامه محمدتقی جعفری (ره) به شگفتی‌ها و اهمیت اتحاد در میان انسان‌ها می‌پردازیم:

به عقیده علامه (ره) هیچ یک از پدیده‏هاى بشرى مانند دو پدیده متضاد اتحاد و خصومت، منشأ آثار و نتایج با اهمیت نبوده است و به گفته وی: «اگر ما بتوانیم این توفیق را بدست بیاوریم که از سطوح ظاهرى رویدادها و شئون انسانى گذر کرده، ریشه‏هاى عمیق آن‌ها را مورد بررسى قرار بدهیم، بدون تردید دو پدیده مزبور را از عمیق‏ترین و پایدارترین ریشه‏ها خواهیم یافت.»

اتحاد میان انسان‌ها ضامن بقا و تعالی آن‌ها است و خصومت بنیان‌افکن این موضوعی است که علامه(ره) با دقت آن را مطمح نظر قرار داده و از جوانب مختلف سنجیده و مواردی را بدین شرح عنوان کرده ‌است.

اتحاد انسان‏ها با یکدیگر عامل جلوگیرى آنان از نابودى‏هاى گوناگونى بوده است که سر راه تاریخ آنان را گرفته است.

نیز اتحاد انسان‏ها با یکدیگر عامل بروز قدرت‏ها و استعدادهاى آنان بوده است، به طور کلى هیچ پیشرفت قابل توجهى بدون اتحاد و همکارى نصیب بشریت نشده است.

مسلم است که همه امتیازات مفید که افراد و جوامع انسانى به دست آورده‏اند، بر دوران‏ها و جوامع گوناگون توزیع شده، هر یک تکمیل کننده دیگرى بوده است. به اضافه این‌که اتحاد میان افراد و جوامع انسانى با اختلافات و تضادهایى که دارند، لذت روحى فوق‌العاده‏اى دارد که با هیچ یک از لذایذ معمولى قابل مقایسه نیست.

موارد بالا مؤلفاتی بر محور افکار مثبت تلقی می‌شود، اما وی معتقداست: «یکى از جالب‏ترین چهره‏هاى انسانى در تاریخ، ائتلاف و یگانگى‏هایى است که نه از روى غرض‌ورزى و سنگربندى براى از بین بردن ناتوانان صورت گرفته است، بلکه براى محو ساختن تنفر و رقابت‏هاى کشنده و به وجود آوردن تفاهم‏هاى حقیقى و اشباع حس عضویت در یک خانواده پر مهر و صفا بوجود آمده است، در نقطه مقابل این نعمت عظماى الهى انزجار و خصومت و تنفر قرار گرفته است که تاریخ ما انسان‏ها را به لجن کشیده، همه اصول و آرمان‏ها و الگوها را در هم ریخته است.»

علامه (ره) سپس خصومت و رویارویی میان انسان‌ها را برخلاف حیوانات که صرفاً برای برآوردن حاجات غذایی و رسیدن به قدرت محض تلقی می‌شود را بر مبنای موارد زیر شماره می‌کند:

1. خودخواهى با قیافه‏هاى گوناگونش.

2 . با این‌که آدمى از شیرینى و عظمت جان فرد دیگر اطلاع دارد، باز سلاح برّان به دست مى‏گیرد.

3 . با این‌که مى‏داند هیچ دلیل و علتى براى نابود کردن طرف خصومت ندارد، احساس کمترین ننگ او را وادار به کشتار مى‌کند.

4 . بیمارى خونریزى (سادیسم) در هیچ یک از انواع جانداران دیده نمی‌شود، ولى تاریخ بشرى افراد فراوانى از این بیماران را که عوامل این بیمارى را خود به وجود آورده‏اند نشان مى‏دهد.

5 . آیا تاکنون شنیده‏اید که جاندارى پس از سیر شدن از غذاى خود، به غذاى مورد احتیاج جاندار دیگرى تعدى کند؟ و اگر آن جاندار گرسنه براى دفاع از حیات خود دست به مقاومت بزند خونش ریخته شود؟ هرگز چنین پدیده پستى میان حیوانات وجود ندارد، در صورتى که قسمت عمده‏اى از کارزارها و کشتارهاى بشرى را در تاریخ همین پدیده تشکیل داده است.

6 . حیوانات مانند انسان‏ها داراى پیامبران و مصلحان و خیرخواهان و دانشمندان و فلاسفه نیستند که براى لزوم تعدیل قدرت قدرتمندان و اتحاد آنان فریادها برآورند و فداکارى‏ها کنند، در حالى که انسان‏ها به اضافه عقل و وجدان درونى، از وجود چنان پیشروان انسان دوست برخوردار بوده‏اند.

7 . حیوانات فتنه و آشوب‏هاى کشنده بر پا نمى‏کنند در صورتى که انسان‌ها این گونه تلاطم‏ها را به‌وجود مى‏آورند و همه ارزش‏ها و اصول و قوانین را مختل مى‏سازند.

8 . حیوانات از تفکر درباره تحولات سازنده و نیروهایى که تحولات مزبور را به‌وجود بیاورد محرومند ولى انسان با داشتن تفکر و نیروهاى مزبور، هنوز نتوانسته است قدرت تحول‌آفرین خود را به سود همه جانبه خود و دیگران به جریان بیاندازد، به این معنى که انسان به هر دگرگونى که اقدام کرده است بدان جهت که خودخواهى‏هایش را نتوانسته است مهار کند، اغلب تحولاتى را که به‌وجود آورده است به زیان دیگران تمام کرده است.

علامه بزرگوار (ره) مطرح می‌کند که انسان‌ها داری آن‌چنان قدرت اتحادی هستند که شگفتی‌ساز است و این علی‌رغم همه تفاوت‌ها و مجزابودن آن‌ها بنابر خصوصیات جسمانی و روانی است، به نوعی که این روابط گاه می‌تواند در قالب اتحاد نمایان شده و گاه بنابر اختلاف سخت در کیفیات روانی بسیار دور و با فاصله باشد.

این اتحادها می‌توانند در حالاتی چون هم وطن بودن و هم‌نژاد و هم‌کار و هم‌عقیده بودن و غیره بروز کنند.

وی بیان کرده که بدون تردید چنین اتحادهایى میان سایر جانداران وجود ندارد لذا بایستى آن‌ها را از مختصات روانى انسان‌ها به‌شمار آورد.

همچنین در ارتباطات انسانی این اتحادها به گونه‌ای هستند که با انگیزه‏هاى برون ذاتى مانند وطن و نژاد و کار و عقاید مربوط به فرهنگ‏ها و اخلاقیات ناشى از محیط و ارتباطات انسان‏ها با یکدیگر به‌وجود مى‏آیند با بروز تحولات در آن انگیزه‏ها و عوامل، دگرگونى‏هایى در اتحادهاى بروز مى‌کند.

اتحاد شگفت‌انگیز از نظر علامه (ره) اتحاد برین است که به‌صورت درونی است و هیچ‌گونه اختلاف جسمانی و درون ذاتی نمی‌تواند در آن اثر گذارد و یا آن را محو و نابود کند.

البته وی معتقد بوده که این اتحاد برین مربوط به همه انسان‏ها و در همه جوامع و در همه شرایط و دوران‏ها به صورت مؤثر استفاده نشده است، این نوع اتحاد اگر به فعلیت برسد و بارور شود، اتحاد شگفت‌انگیزى را میان آدمیان به وجود مى‏آورد.

بهترین شاهد وجود این استعداد، پدیده محبت و عشق میان افراد فراوانى از انسان‏ها است که سرتاسر تاریخ را پر کرده‌اند.

البته وی صرف وجود عشق و محبت را به‌وجود آورنده اتحاد نمی‌داند بلکه این دو پدیده را عامل حرکت و به فعلیت رسیدن استعداد مزبور دانسته که منجر به اتحاد مى‏‌شود، زیرا دو پدیده مزبور مرتبه شدیدى از اراده است که از کیفیت‌هاى خاص روانى است، در صورتى که اتحاد مورد بحث از جوهر جان‏هاى آدمیان سر بر مى‏کشد.

وی همچنان یادآوری می‌کند اتحادى که مورد بررسى ما است، میان ارواح تکامل یافته بشرى است که توانسته‏اند ارتباط کل انسان‏ها را با مشیت وحدت‌ساز خداوند بزرگ درک کنند و در این امتداد است که اهمیت عناصر اتحاد با هدف حیات نمود می‌یابد.

علامه جعفری (ره) در تبیین این اتحاد اعلا این‌گونه اظهار می‌کند: «هیچ ارتباط و اتحاد و انضمامى در میان انسان‏ها جز با اتحاد در هدف حیات امکان‏پذیر نیست، عواملى که تاکنون به‌عنوان عوامل اتحاد براى انسان‌ها مطرح شده است، مانند نژاد و وطن و خویشاوندى نسبى و هم‌رنگى و عوامل حقوقى و اقتصادى اگر چه هر یک از آن‌ها با کیفیت مخصوص به خود می‌تواند انسانى را به انسان دیگر مربوط بسازد، ولى هیچ یک از آن‌ها از اصالت و استحکام و پایدارى که در عامل هدف حیات وجود دارد، برخوردار نیست.»

حمایت و هوادارى از نژاد و وطن و دیگر عوامل ارتباط و پیوستگى اگر در تحلیل نهایى به خودخواهى نرسد که براى حفظ مبانى اصیل حیات مطلوب است و در صورت خود محورى تباه کننده است، به یک تعصب خشک و خالى مستند می‌شود.

اتحاد واقعی هنگامی شکل می‌گیرد که این پیوستگی فقط با اعتلای هدف اعلای حیات تحقق گیرد، آن وقت اگر چند انسان که در هدف اعلاى حیات با یک‌دیگر متحد شده‏اند، جاذبه موجود میان آنان یک جاذبه روحى ناب و خالص است که در حال تکاپو به مقصد و هدف اعلاى حیات قرار گرفته‏اند، هیچ عامل مزاحمى نمی‌تواند این جاذبیت را از کار بیندازد، اگر چه دورترین افراد از هم‌دیگر از نظر نژادى و قومى و سرزمین زندگى و خویشاوندى نسبى و وطن و غیر ذلک بوده باشند.

 

انتقال پیام های غدیر نوید بخش وحدت و انسجام ملی است

 

وزیرامورخارجه کشور در کنگره غدیر مازندران، انتقال پیام های غدیر را نوید بخش وحدت، انسجام و جلوگیری از تفرقه مسلمین جهان دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ساری، دکتر منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشور در آیین افتتاحیه کنگره بین المللی غدیر ضمن قرائت پیام دکتر احمدی نژاد گفت: جامعه امروز بشری بیش از هر زمان دیگری نیازمند غدیر، عدالت خواهی و ابعاد شخصیتی امام علی (ع) است و در این رهگذر امروز شاهد آن هستیم که سکولاریسم برآمده از لیبرال دموکراسی بیش از هر زمان دیگری به علی شناسی نیاز دارد.

                                                                

وی با اشاره به رنج و بی عدالتی در دنیای امروز ادامه داد: اندیشمندان، روشنفکران و توده مردم در جهان از اوضاع حاکم بین المللی رنج می برند.

وی افزود: باید مبانی و سیره امام علی(ع) و گفتار و کردار آن امام همام را برای توده های مردم جهان به شیوه ای و برای اندیشمندان و فضلای مختلف به طریق دیگر بیان کرد، چرا که جهان به مدل و الگو سازی از امام علی(ع) نیاز دارد.


وی ارائه بیش از 600 مقاله به کنگره بین المللی غدیر و انسجام اسلامی را بیانگر فراوانی مخاطبان انقلاب اسلامی در جهان خواند و تصریح کرد: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از روحیه عدالت طلبانه و قرار دادن عدالت در راس امور، عدالت اسلامی را به عنوان اکسیر شفا بخش بشریت معرفی کرده است.


متکی اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی کشور خود را مقید به ترویج فرهنگ غدیر در سراسر جهان کرده و جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از مجموعه آموزه های امام (ره) و انقلاب اسلامی بیشترین اهتمام خود جهت برآوردن نیازهای جوامع محروم کرده است.


وزیر امور خارجه کشور در پایان با بیان اینکه قصد داریم سفرهای دوره ای به خارج از کشور برای انتقال فرهنگ به کشورهای جهان داشته باشیم، یادآور شد: انتقال پیام های غدیر نوید بخش وحدت، انسجام و جلوگیری از تفرقه مسلمین جهان است
.

برگزاری نشست علمی"انسجام اسلامی و سند چشم انداز جمهوری اسلامی"

 

نشست علمی "انسجام اسلامی و سند چشم انداز جمهوری اسلامی" با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه درمحل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام دکتر محسن الویری استاد حوزه و دانشگاه دراین نشست گفت: انسجام اسلامی نوعی همگرایی، همکاری، بهم پیوستگی اجزا وحس ویژگی مشترک میان آحاد ملتهای مسلمان است و تنها محدود به دولتها نیست.

وی افزود: این انسجام با اتحاد ملی رابطه‌ای ناگسستنی دارند، همانگونه که انسان‌ها هراندازه که بتوانند محیط درون خویش را مدیریت می‌کنند، در محیط بیرون نیز باید مدیریت داشته باشند.

وی ادامه داد: انسجام اسلامی در حیطه فراملی دارای لایه‌های مختلف از جمله انسجام میان مسلمانان، حکومت ها، دولتمردان و نخبگان است.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص انسجام اسلامی و سند چشم انداز جمهوری اسلامی تصریح کرد: انسجام اسلامی در سند چشم انداز به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم بیان شده است.

وی ویژگی‌های مثبت سند چشم انداز نسبت به انسجام اسلامی را واقع گرایی خواند و افزود: سند چشم انداز، انسجام اسلامی را محدود به دولت ها ندانسته است.

الویری با اشاره به بایسته‌های انسجام در سند چشم انداز گفت: دراین سند ضرورت تبیین مفهوم دقیق انسجام اسلامی و تبیین منشوری برای مدیریت آن ولزوم پرهیز از یکسوی نگری مد نظر قرار داد.

برگزاری همایش "اتحاد ملی و انسجام اسلامی" در دانشگاه پیام نور

 

همایش بین‌المللی اتحاد ملی و انسجام اسلامی بهمن ماه همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از دانشگاه پیام نور، این همایش در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ‪ ۸۶‬به نام سال "اتحاد ملی و انسجام اسلامی" و با هدف ارتباط و تعامل گسترده ملل اسلامی، اتحاد قومیتهای اسلامی در سطح جهانی و بهره‌مندی از توانمندیهای محققان و پژوهشگران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

پژوهشگران علاقه‌مند به شرکت در این همایش می‌توانند مقالات خود را با موضوعات "اسلام، دین، جاودانگی و اتحاد" "قرآن کریم، رمز پیوند ملل اسلامی "پیامبر اعظم (ص)، بزرگ معلم بشریت در پیوند قلوب بشریت "ائمه اطهار (ع)، صراط مستقیم الهی در اتحاد و انسجام انسانها"، "مهدی موعود عجل‌الله ذخیره الهی در متحد نمودن تمام افراد بشر در عالم هستی" و "انقلاب اسلامی ایران، انقلاب صلح و آرامش و اتحاد و انسجام ادیان و مذاهب "ارسال کنند.

محققان و پژوهشگران باید چکیده مقالات خود را تا ‪ ۲۷‬دی حداکثر تا ‪۳۰۰‬ کلمه و اصل مقاله را تا دهم بهمن به همراه لوح فشرده به دبیرخانه همایش واقع در تهران، اقدسیه، خیابان برادران موحد دانش، ساختمان دانشگاه پیام نور، گروه معارف اسلامی ارسال کنند.

ملت‌های مسلمان نمی‌توانند در برابر ستم‌های صهیونیسم سکوت کنند

اگر فشارها علیه ملت فلسطین همچنان ادامه یابد، دنیا باید منتظر ظهور انتفاضه‌ای دیگر باشد، چرا که ملت‌های مسلمان نمی‌توانند در برابر این ستم وحشیانه سکوت کنند.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به نقل از روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی، محمدنبی حبیبی، در پایان نشست دبیران حزب مؤتلفه که در محل این حزب برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره آخرین تحولات منطقه تصریح کرد: بیش از ‌٥ ماه، یک و نیم‌میلیون نفر از ساکنان غزه در محاصره‌ رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط زندگی به سر می‌برند، ‌٨٠ درصد فعالیت‌های اقتصادی تعطیل شده، هزار کارگر بیکارند و ذخایر دارو در حال اتمام است.

 

وی افزود:صدها بیمار در خطر مرگ قرار دارند و هر روز فشار آمریکا و اسرائیل برای به سازش کشاندن دولت قانونی حماس بیشتر می‌شود؛ اما علی‌رغم این فشارها، مقاومت مردم و حمایت آن‌ها از دولت قانونی خود افزایش یافته است.

 

                                                    

 

حبیبی در ادامه افزود: اگر فشارها همچنان ادامه یابد، دنیا باید منتظر ظهور انتفاضه‌ای دیگر باشد چرا که ملت‌های مسلمان نمی‌توانند در برابر این ستم وحشیانه سکوت کنند.

 

وی گفت: دولت‌هائی که در آناپولیس جمع شده بودند، چرا به این جنایت فجیع ضدبشری اعتراض جدی نمی‌کنند، آنها باید در این‌باره به وظایف خود عمل کنند و حداقل کمک‌های مادی انسان‌دوستانه خود را از مردم غزه دریغ نکنند.

 

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در بخش دیگر سخنانش به خبر محکومیت ‌٥١٤ مفسد اقتصادی اشاره کرد و افزود: اعلام این خبر فارغ از هیاهویی که همیشه در مورد مجازات مفسدین انجام می‌شود، بسیار امیدوارکننده بود.

 

وی گفت: یکی از شعارهای کلیدی اصولگرایان مبارزه با فساد است. به نظر می‌رسد از پیروزی انقلاب تاکنون یک چنین برخورد قاطعی با مفسدین اقتصادی صورت نگرفته بود. ما این کار بزرگ را نتیجه تشریک مساعی قوه مجریه و مقننه و قضائیه در برخورد با فساد می‌دانیم و از قضات شجاع و به‌ویژه مدیریت حضرت آیت‌الله شاهرودی در این مورد تقدیر می‌کنیم.

 

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره‌ مسائل هسته‌ای ایران و صدور قطعنامه سوم نیز اظهار کرد: با گزارش البرادعی و گزارش ‌١٦ نهاد امنیتی آمریکا در مورد موضوع هسته‌ای ایران هیچ مشروعیتی برای صدور قطعنامه سوم وجود ندارد؛ البته اگر هم صادر شود این یک قطعنامه‌ هسته‌ای نخواهد بود بلکه یک قطعنامه‌ انتخاباتی برای اثرگذاری روی نتایج انتخابات مجلس در ایران خواهد بود.

 

حبیبی تأکید کرد: بیگانگان برای انتخابات آینده خواب‌هایی دیده‌اند اما ملت ایران با هوشیاری و بیداری خود این خواب‌ها را آشفته خواهد کرد.

 

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پایان با تبریک عید سعید غدیر خم در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی اظهار امیدواری کرد که وجود مبارک حضرت علی (ع) محور وحدت و انسجام همه مسلمانان از هر فرقه‌ای شود؛ زیرا همگان به ایشان احترام می‌گذارند و اعتقاد دارند.

همایش «غدیر و انسجام اسلامی» در تهران برگزار شد

 

همایش «غدیر و انسجام اسلامی» در حسینیه محله شهرآرا منطقه دو تهران با حضور جمع یا مسئولان آموزش و پرورش منطقه و دانش‌آموزان آموزشگاه نهضت اسلامی مربیان و اولیا آنها در حسینیه دریانی‌ها برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، همایش «غدیر و انسجام اسلامی» در حسینیه محله شهرآرا منطقه دو تهران با حضور جمع یا مسئولان آموزش و پرورش منطقه دو تهران دانش‌آموزان آموزشگاه نهضت اسلامی مربیان و اولیا آنها در حسینیه دریانی‌ها برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «محمود لطفیان سرگزی» کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم، در این مراسم که همراه با جشن تکلیف و جشن عبادت تعدادی از دانش‌آموزان نیز همراه بود، گفت: خداوند متعال به وسیله پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی(ص) چتر وحدت «یا ایها الناس» را در جامعه گستراند و جامعه مسلمین را با آوای محبت «یا ایها الذین آمنوا» با برنامه‌های حیاتبخش و وحدت آفرین و جلوه‌های باشکوه جمعه و جماعت و حج و ... قوام و انسجام بخشید.

پیامبر اسلام با حجه الوداع و غدیر، رضای حق را به ظهور و نعمت و حجت الهی را به کمال رسانید. لذا باید از تمام ظرفیت و عظمت غدیر به زبان روز و در قالب هنر تلاش شود تا زیبایی‌های آن برای نسل جوان ترسیم شود.

کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم ادامه داد: عید غدیر روز شادی مسلمانان و عزای دشمن است و علامت عشق به اهل بیت پیامبر (ص) و عشق به قرآن است و این پیوند معنوی بین قرآن و عترت، رشد و تکامل الهی را برای همدم قرآن به ارمغان خواهد آورد و همه مسلمانان مکلف به تبعیت از رهنمودهای قرآنی در همه زمینه‌ها هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطفیان با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان اتحاد ملی و انسجام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری بر ضرورت تحکیم پایه‌های وحدت در بین مسلمین تأکید کرد و اتحاد را اصلی‌ترین نیاز جهان اسلام دانست.

وی افزود: امروز جهان اسلام برای بازگشت به اتحاد و اقتداری که پیامبر اکرم (ص) برای بنیان نهادن آن زحمات طاقت فرسایی داشته ،راهی جز حرکت بر محور قرآن و اهل بیت (ع) ندارد و قرآن برای جان‌های مستعد و انسان‌های مؤمن، شفا و مایه هدایت است.

لطفیان اظهار کرد: وحدت موجب آرامش اجتماعی، تعامل خوب مردمی در زندگی و باعث حداکثر استفاده از حداقل امکانات در جهت خدمت خالصانه به مردم و جامعه است. فرهنگ غدیر اندیشه‌ مهدی باوری، مهدی یاوری و مهدی زیستن را به ما می‌آموزد و ساده زیستی و قناعت و عبادت و خدمت به مردم و کسب رضایت الهی از ویژگی‌های اصلی زندگانی امام علی (ع) است.

این فعال قرآنی ادامه داد: قرآن سراسر نور است، لطف و کرامت است، رحمت و بشارت است و زیبا کتابی است که هر آنچه را لازمه حیات مادی و معنوی انسان است پیش روی ما نهاده است.

وی گفت: قرآن، کتاب زندگی و جامع همه نیازهای انسانی در راستای هدایت الهی است. جوانان علوی ما انس با کلام الهی دارند و رهنمودهای بلند آن را سرلوحه زندگی خویش قرار می‌دهند.

یادآور می‌شود، در این مراسم به مناسبت عید سعید غدیر و دهه ولایت و میلاد امام هادی (ع) و حضرت مسیح برنامه‌های متنوع اجرا شد و از افراد فعال در امر اقامه نماز با لوح تقدیر و هدایا قدردانی شد.

هیچ گناهی بدتر از ایجاد اختلاف بین مسلمانان نیست

 

امام جمعه مشهد گفت: همه باید بدانیم هیچ گناهی بدتر از ایجاد اختلاف بین مسلمانان نیست و نباید کاری کنیم که در پیکره این نظام و بدنه اجتماعی کشور خدشه‌ای وارد شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، احمد علم الهدی در آستانه عید سعید غدیرخم و در جمع هزاران نمازگزار در جوار بارگاه ملکوتی رضوی افزود: در سایه این جریان عظیم، امت اسلامی صورت متحد و منسجم در می آید و این روز زمان انعقاد اتحاد و انسجام اسلامی است.

 

علم الهدی بر اهمیت این روز بزرگ تاکید کرد و گفت: تنها روزی که بعنوان عید اکبر شناخته شده روز غدیرخم است و حتی روز مبعث رسول اکرم که آغاز زمان بعثت بوده است را به این نام نمی‌شناسند. وی خاطرنشان کرد: غدیر تنها یک خاطره نیست که در زمانی واقع شده باشد بلکه این روز هر سال تکرار شده و موضوعی است که به جامعه اسلامی ارتباط مستقیم دارد.

 

               

                                                     

 

علم الهدی اظهارداشت: نقطه انعقاد اتحاد ملی و انسجام اسلامی، علی دوستی است و مسلمانان باید قدر این وحدت را بدانند.

 

وی با بیان اینکه برای متحد شدن مسلمانان در جهان باید دل های آنان با موضوعی خاص پیوند یابد گفت: اگر این عامل پیوند وجود نداشته باشد، وحدت شعاری بیش نخواهد بود.

 

عضو خبرگان رهبری گفت: آن چه که دل‌های مسلمانان را پیوند داده و در قلب بیش از 2/1 میلیارد مسلمان جهان وجود دارد، محبت حضرت رسول است و وقتی محبت ایشان در قلب کسی وجود داشت، دوستی علی نیز در دل وجود دارد زیرا طبق آیات قرآن، علی نفس و جان پیامبر است.

 

وی گفت: مرد و زن مسلمان در هر حزب، گروه، موقعیت اجتماعی و سیاسی باید به این نکته توجه کنند که همه یک ملت واحدند زیرا همه بر گرد دوستی علی می‌گردند و تفاوت‌های سیاسی و اجتماعی نباید بین ملت‌های اسلامی تفرقه ایجاد کند.

 

علم الهدی گفت: همه باید بدانیم هیچ گناهی بدتر از ایجاد اختلاف بین مسلمانان نیست و نباید کاری کنیم که در پیکره این نظام و بدنه اجتماعی کشور بعنوان قدرت سیاسی و اجتماعی منطقه و جهان که همه معادلات استکبار را برهم زده است، خدشه‌ای وارد شود.

 

امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه دشمن درصدد ایجاد فرصت مناسب برای براندازی اسلام است گفت: عده‌ای متاسفانه می‌گویند مجلس این دوره کارآمد نبوده و دلیل آن را اعتراض نکردن به فعالیت‌های دولت می‌دانند که این امر خود منشاء اختلاف افکنی است.

 

وی با بیان اینکه کارآمدی و نظارت بهینه که وظیفه مجلس است در این دوره محقق شده است و مجلس در یک هفته 11 وزیر را برای پاسخگوئی به جلسات خود دعوت کرده بود گفت: باید ببینیم اختلاف افکنی بین دو قوه، آن هم جهت بهره‌برداری سیاسی به چه بهایی انجام می‌شود.

 

 علم الهدی همچنین در پایان از موضعگیری نمایندگان مشهد در زمینه پیگیری مسائل فرهنگی در کنار سایر موارد قدردانی کرد.

تدوین منشور وحدت اسلامی ضروری است

 

منشور وحدت اسلامی تدوین شود

 نماینده دزفول پیشنهاد داد که در جهت تحکیم اتحاد ملی و انسجام اسلامی منشور وحدت اسلامی با ساختاری ملی و فراملی تدوین شود.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سید احمد آوایی که در جلسه علنی مجلس به عنوان سومین ناطق پیش از دستور به ایراد سخنرانی پرداخت، با اشاره به نامگذاری امسال به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی خاطرنشان ساخت: رهبر معظم انقلاب امسال را به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری کردند اما متأسفانه تاکنون با این اقدام فقط برخوردی شعاری و رسانه‌ای شده است، لذا از تمامی نهادهای فرهنگی، پژوهشی و سیاسی به ویژه شورایعالی انقلاب فرهنگی و مرکز پژوهش‌های مجلس می‌خواهم که این اقدام مدبرانه و حکیمانه را طراحی، مهندسی و عملیاتی کنند و منشور وحدت اسلامی و ایرانی را به عنوان یک افق روشن با یک ساختار ملی و فراملی ترسیم و تبیین نمایند.

 نماینده دزفول افزود: علاوه بر این باید آسیب‌های وحدت به طور شفاف بیان شود تا جلوی هر گونه افراط و تفریط گرفته و به عنوان یک برنامه راهبردی برای تمامی نهادهای اجرایی، امنیتی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد زیرا اتحاد ملی و انسجام اسلامی مختص به یکسال نیست.

 وی تصمیم رئیس‌جمهور در خصوص ارزیابی عملکرد مدیران را تحسین کرد و گفت: ما نمایندگان باید از این تصمیم حمایت همه جانبه‌ای داشته باشیم، زیرا ناکارآمدی و بی‌تدبیری مدیران ضعیف، زحمات مدیران خدوم را به باد فنا می‌دهد، از طرف دیگر ما نیز باید تاوان ناتوانی مدیرانی که فقط با رودربایستی مدیران ارشد ابقاء می‌شوند را بپردازیم.

 آوایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مشروعیت مدیران به کارآمدی آنهاست، گفت: متأسفانه سنتی در بخش مدیریت کشور ایجاد شده که شاخص‌های فاخر مدیریتی بعضاً جای خود را به جناح بازی، رفیق بازی و قوم‌گرایی داده است که از این رهگذر آسیب‌های جدی و سنگینی بر پیکره نظام اداری کشور وارد شده است.

 نماینده دزفول با اشاره به فرا رسیدن انتخابات مجلس هشتم همچنین از کاندیداها خواست تا ارزشهای نظام اسلامی را نقض نکنند.

 وی به نمایندگان ملت توصیه کرد که از این طریق بلوغ سیاسی و اتحاد را به جهانیان اثبات کنند و به جای بزرگنمایی ضعف‌ها و سیاه‌نمایی چهره‌ها، فرهنگ سازی و روشنگری کنند.

 

تدوین منشور وحدت اسلامی موجب یکپارچگی می‌شود

 همچنین نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان گفت: تدوین منشور وحدت اسلامی موجب یکپارچگی و سربلندی جهان اسلام می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس در گرگان، سیدکاظم نورمفیدی در گردهمایی امامان جمعه شهرهای مختلف استان به مناسبت هفته ولایت در استانداری گلستان افزود: نقش علما در تقویت اتحاد مل و انسجام اسلامی بسیار مهم است

 وی تصریح کرد: وحدت ملی در جامعه موجب می‌شود چرخه توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی با شتاب بیشتری به سوی قله‌های پیشرفت حرکت کنند.

 استانداری گلستان هم در این جلسه به انتخابات آینده اشاره کرد و گفت: علمای اسلامی باید برای حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات تلاش کنند.

 یحیی محمودزاده افزود: حضور گسترده مردم به عنوان پشتوانه مردمی نظام در هر انتخاباتی است که در اقتدار ایران اسلامی در صحنه سیاسی دنیا و وضع قوانین و مقررات، ملاک‌ها و معیارهای منطبق بر اسلام تاثیر خود را خواهد گذاشت.

 وی استفاده از نظرات صاحب نظران و عالمان استان را برای توسعه گلستان امری ضروری دانست و افزود: از نظرات و پیشنهادات آنان برای توسعه بیشتر گلستان استقبال می‌شود.

 

 

انسجام اسلا‌می از منظر امام‌خمینی(ره)

تقویت و تاکید بر انسجام اسلا‌می بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان، اساسی‌ترین رسالت علما، دانشمندان و نخبگان جهان اسلا‌م است. چگونه ممکن است اندیشمند مسلمانی هر مساله دیگر غیر از اتحاد و انسجام مسلمانان را اولویت اول جهان اسلا‌م بداند.

تلا‌ش علمای بزرگی همچون حضرت آیت‌ا...‌العظمی بروجردی(ره) و شیخ بزرگ الا‌زهر، شیخ شلتوت نمونه‌ای از این رسالت بزرگ و عظیم علمای اسلا‌م است که نتایج پربار آن تلا‌ش عظیم در جهان اسلا‌م به‌خوبی روشن است. در دوران کنونی امام‌خمینی(ره) در بیانات متعدد بر این امر حیاتی تاکید نمودند و با درک عمیق و بینش منحصر به فرد خویش قبل و بعد از پیروزی انقلا‌ب به حساسیت و حیاتی بودن انسجام مسلمانان و ممانعت از تفرقه بین شیعه و سنی تاکید داشتند.

حضرتش می‌فرماید: <بیخود درصدد تفرقه‌اندازی هستند. مسلمان‌ها برادرند و تفرقه پیدا نمی‌کنند. با تبلیغات سوء بعضی عناصر فاسد، اصل این مساله که شیعه و سنی، شیعه یک طرف و سنی یک طرف این، از روی جهالت و از روی تبلیغاتی که اجانب کردند، پیش آمده است. وحدت و انسجام مسلمانان بزرگ‌ترین مانع برای قدرت‌های شیطانی که درصدد نابودی هویت مسلمانان و غارت ذخایر آنان هستند، می‌باشد و به عبارت دیگر تمام جامعه اسلا‌می در مقابل دشمنان هستند و تفرقه بین آنان تنها راه رسیدن اجانب به نیات شومشان می‌باشد.

امام‌خمینی(ره) می‌فرماید: <امروز روزی است که تمام طوایف مسلمین مقابل هستند با قدرت‌های شیطانی که اساس اسلا‌م را می‌خواهند از بین ببرند، آن چیزی که برای آنها خطر دارد وحدت ملت‌های مسلمان است.>

در جای دیگر بر این انسجام چنین تاکید می‌نمایند که: <امروز روزی است که باید تمام مسلمین تمام بلا‌د عالم با هم مجتمع بشوند.>متاسفانه مسلمانان گاهی با عدم توجه به توطئه اجانب در گرداب تفرقه قرار گرفته و جهان اسلا‌م زیان‌های غیرقابل جبرانی از این تفرقه‌ها دیده است و اجانب به‌خوبی توانسته‌اند در برهه‌هایی بر مقدرات و ذخایر مسلمانان حاکم شوند.امام‌خمینی(ره) می‌فرماید: <برادرها، متوجه باشید که با اسم‌های مختلف با چیزهایی که پخش می‌کنند و تبلیغ می‌کنند، می‌خواهند بین برادرها را جدایی بیندازند که اثر این جدایی‌‌افکندن بین برادرها، سلطه اجانب است بر همه.>از دیدگاه حضرت امام(ره) که همان اسلا‌م ناب محمدی(ص) است تفرقه‌افکنانی که به نام اسلا‌م و قرآن آتش اختلا‌ف بین مسلمانان را روشن و شعله‌ور می‌نمایند، اسلا‌می را که پیامبر(ص) مفسر آن است و قرآن را آنچنان که آن حضرت بیان می‌نموده‌اند، درک نکرده‌اند: <اینهایی که دارند کوشش می‌کنند که تفرقه بیندازند و تنازع ایجاد کنند مع‌الذلک ادعای اسلا‌م می‌کنند، اینها آن اسلا‌می را که قرآن کتاب اوست، آن اسلا‌می را که کعبه قبله اوست، آن اسلا‌م را نیافته‌اند و ایمان به آن اسلا‌م نیاورده‌اند.> دلیل روشن این گفتار که به جهت وضوح و روشنی نیاز به دلیل ندارد این است که نتیجه این تنازع و اختلا‌ف همیشه به نفع اجانب و دشمنان اسلا‌م و ملل مسلمان بوده است. امام(ره) می‌فرماید: <بدانند که چنانچه یک همچو تفرقه‌ای خدای نخواسته باشد به سود نه شیعه تمام می‌شود و نه سنی، بلکه به سود کفار تمام می‌شود، آنهایی که اسلا‌م را می‌خواهند زیر پا بگذارند، به سود آنها تمام می‌شود.>

حضرت امام‌‌خمینی(ره) به نمونه عینی توطئه اجانب برای تکه‌تکه‌کردن دولت بزرگ عثمانی اشاره کرده، می‌فرماید: <ما دیدیم که دولت عثمانی، با اینکه باز یک دولت به تمام معنا اسلا‌می نبود، لکن یک قدرت شامل بود که با آن قدرت با ژاپن، با روسیه، گاهی وقتی مقابل می‌شد به آنها شکست می‌داد. در جنگ جهانی آمدند و دولت عثمانی را تکه‌تکه کردند.> سپس آن حضرت دولت‌های اسلا‌می را که گاه در دام تفرقه‌افکنان قرار گرفته، مورد خطاب قرار داده می‌فرماید: <باید دولت‌های اسلا‌می از این عبرت ببرند و بدانند که رمز پیروزی دولت‌ها (وحدت کلمه) است و رفع اختلا‌ف است.>

امام خمینی(ره) 2 گروه را در ایجاد انسجام اسلا‌می مورد خطاب قرار داده، هریک از آنان را با توجه به جایگاه خویش در این امر مسوول دانسته، یک دسته دولت‌های اسلا‌می هستند که در مورد دولت‌ها می‌فرماید: <آن چیزی که در نظر من از جمله مشکلا‌ت است، دولت‌های اسلا‌می است. اگر دولت‌های اسلا‌می به وظایف خودشان عمل بکنند و دست از اختلا‌فاتی که بین خودشان هست بردارند و همه تحت کلمه اسلا‌م - همه - مجتمع بشوند، مشکلا‌ت ممالک همه، حل خواهد شد. مع‌الا‌سف می‌بینیم که دست‌های ناپاکی که در بین ملت‌ها از اجانب هست نمی‌گذارند که تفاهم بین دولت‌های اسلا‌می واقع بشود.>

حضرت امام(ره) علا‌وه بر دولت‌ها که می‌توانند در خنثی کردن نقشه‌های تفرقه‌انگیز شیاطین و دولت‌های استعماری موثر باشند، علمای کشورهای اسلا‌می را که می‌توانند محور اصلی و اساسی وحدت و انسجام امت اسلا‌می باشند چنین مورد خطاب قرار می‌دهد: <ما باید به قرآن تمسک پیدا بکنیم. قرآن‌کریم دعوت به وحدت می‌کند، دعوت به این می‌کند که مخالف با هم نباشید که فشل بشوید.>

انسجام اسلا‌می که در سال جاری مورد تاکید مقام معظم رهبری است نیاز حیاتی در تمامی دوران گذشته جامعه اسلا‌می بوده است. لکن امروز حساس‌تر از همه دوران گذشته است و استکبار بیش از گذشته بر امکان ضربه زدن به جوامع اسلا‌می با سلا‌ح تفرقه واقف گردیده است. تفرقه هیچ‌گونه هزینه‌ای برای دشمنان ملل مسلمان ندارد و بیشترین نتیجه را عاید آنان می‌کند. در میدان تفرقه و اختلا‌ف است که ملل مسلمان از تحول و پیشرفت عقب مانده، راه انحطاط و سقوط را پیش می‌گیرند و دشمنان اسلا‌م به تجهیز و تقویت بیش از پیش خود در زمینه‌های مختلف می‌پردازند و فاصله موجود در زمینه‌های علمی و صنعتی را بیش از پیش افزایش می‌دهند.

امروز هر گروه و فرقه و جمعیتی از مسلمانان جهان که ندای قرآن و پیامبر عظیم‌الشان اسلا‌م(ص) که از اندیشه علمای راستین و رهبران اندیشمند و دلسوز همچو امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و دیگر علما و دانشمندان در مورد وحدت و برادری ناشی می‌شود را نادیده گرفته و یا به صورت ظاهری به آن پرداخته و در نهان بر تنور تفرقه و اختلا‌ف بدمد، خیانتی بزرگ بر اسلا‌م و امت اسلا‌می کرده است. تقویت اندیشه تقریب مذاهب اسلا‌می و تدوین منشور وحدت مسلمانان می‌تواند گامی اساسی و ماندگار در ایجاد و تقویت وحدت مسلمانان باشد، منشوری که به تایید همه اندیشمندان جهان اسلا‌م برسد و از این طریق انسجام اسلا‌می محقق شود و آغاز روزگاری نو و شکوهمند برای کشورهای اسلا‌می و ملل مسلمان جهان باشد، امری که بیش از 50 سال امام خمینی(ره) به آن دعوت می‌نمود.

سید حسین معصومی - مسوول روابط عمومی حزب اعتماد ملی

« به نقل از سایت حزب اعتماد ملی »

جهاد وبلاگ نویسی

گسترش و انقلاب فن آوری و اطلاعات در جهان ، عملیاتهای نظامی و روانی را دچار تحولی عظیم نموده و عملیاتهای اطلاعاتی در فضای اینترنت به ابزاری قوی در راستای تهاجم ، تضعیف و حتی نابودی حکومتها ،دولتها و فرهنگها بدل شده است و شاید به جرات بتوان گفت جایگاهش حتی از ابزار نظامی نیز فراتر رفته است.

توماس فریدمن تحلیلگر سیاسی آمریکا که اسلام را دشمن غرب خوانده می گوید:

ما نباید تنها به فکر سرکوب تروریسم(!)باشیم بلکه باید به جنگ ایدئولوژی و دیکتاتوری دینی برویم و جنگ با این دشمن تنها با ارتش ممکن نیست.

همانطور که ذکر شد نوک پیکان این حمله متوجه دنیای اسلام شده و دفاع از آرمانها و ارزشها در این فضای اینترنت ممکن نیست جز با نگریستن از منظری نو به مفهوم جهاد و تبیین و بررسی جایگاه جهاد مجازی (Virtual Jihad).

جهاد مجازی از دو دیدگاه قابل بررسی است:

1-جهاد شبکه ای

2-جهاد سایبرنتیک

در جنگ شبکه ای دشمن سعی دارد با تسلط بر فضای اینترنت و تولید محتوایی به زبانهای مختلف در راستای تخریب و تضعیف عقاید و باورها و هنجارهای کشورهای اسلامی و تبلیغ فرهنگ غرب گام بردارند.

                                                  

در راستای جهاد شبکه ای با استفاده از پتانسیل اینترنت که با هزینه نسبتا کم قدرت عظیمی از لحاظ فکری به افراد اعطا می کند که باید با فراست و هوشیاری از این قدرت بزرگ و نهفته استفاده کرد و با افزایش ضریب نفوذ محتوایی و به زبانهای مختلف اقدام پدافند و آفند مجازی نمود.مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در این باره می فرمایند: آنها (دشمنان) غافلند از این‌که این ابزارها می‌توانند مورد استفاده ما هم قراربگیرند. یعنی وقتی اینترنت به‌وجود آمد، یک ابزار اختصاصی نبود. ما هم می‌توانیم از آن استفاده بکنیم. یعنی یک راه دوطرفه است. اگر دشمن می‌تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت‌ها و تازه‌های علمی این رشته استفاده کند، ما هم می‌توانیم استفاده کنیم. ما هم باید دنبالش برویم تا استفاده کنیم. چه مانعی دارد؟ از همان شیوه‌هایی که ضلالت را منتشر می‌کنند، می‌شود ما استفاده کنیم و هدایت را منتشر کنیم. استعداد ما در استفاده از ابزارها، استعداد بالایی است ... باید از این‌گونه ابزارها استفاده کرد تا هرچه ممکن است دایره اثرگذاری کار خود را وسیع‌تر کنیم.(2)

اولین گام در این مسیر راه اندازی سایتهایی با موضوعات مختلفی چون خبری ، تحلیلی ، دینی، سیاسی و…می باشد.افتتاح و راه اندازی و مدیریت سایتها مستلزم هزینه و به کار گیری نیروی انسانی متخصص می باشد ولی توان مالی و فنی ما قابل قیاس با دنیای غرب نیست.

همانطور که در زمان جنگ تحمیلی که عراق با ارتش کلاسیک و پشتیبانی کشورهای مختلف جهان به ایران حمله نمود کشور جمهوری اسلامی ایران هرگز نمی توانست با توجه با استعداد نیروی نظامی کلاسیک وارد یک جنگ کلاسیک نظامی شود بنابراین با فراخوانی و سازماندهی و بسیج نیروهای مردمی از آنها به عنوان جایگزین و پشتیبان نیروهای نظامی کلاسیک استفاده نمود.

در این زمان نیز در فضای مجازی همین اتفاق افتاده و جمهوری اسلامی ایران به تنهایی با راه اندازی و مدیریت سایت های دولتی نمی تواند به عنوان ام القرای جهان اسلام به مبارزه با ناتوی فرهنگی و جنگ صلیبی غرب علیه اسلام رود .بنابراین جهاد و مبارزه در فضای مجازی نیز نیاز به بسیج مردمی است٬اما عموم نیروهای مردمی امکانات مالی و تخصص فنی راه اندازی وب سایت در اینترنت را ندارند پس چه باید کرد؟

وبلاگ که از آخرین پدید های دنیای مجازی و تعاملی اینترنت است می تواند به مناسب ترین سلاح مردمی مورد استفاده قرار گیرد.وبلاگ در یک جمله سایت اینترنتی شخصی است؛محیطی که امکان انتشار ایده ها و افکار را فراهم می کند.از شاخصه های مهم این پدیده :


1-رایگان بودن راه اندازی و کاربرد آن

2-عدم نیاز به اطلاعات فنی و تخصصی کامپیوتر ی در زمینه طراحی، راه اندازی و مدیریت محتوایی می باشد.

این خصوصیات این اجازه را می دهد که خیل عظیمی از کاربران اینترنت که فقط مخاطب رسانه های سایبری هستند خود به تولید و منتشر کنندگان اطلاعات نیز بدل شوند. هر چند که عده ای از بزرگ نمایی جایگاه وبلاگ نویسی سخن می گویند ولی چندین تجربه که در همین مدت کم که وبلاگ نویسی در ایران رشد پیدا کرده اتفاق افتاده بیانگر جایگاه خاص وبلاگ می باشد. به عنوان مثال استفاده از روش بمب گوگلی (Google Bombing)در جریان تحریف نام خلیج فارس «PERSIAN GOLF»توسط نشریه کانادایی «نشنال جئوگرافیک»که از عوامل مهم عقب نشینی و عذر خواهی این نشریه شد و تاثیر این اتفاق به حدی بود که آقای دکتر علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که به همراه آقای دکتر احمدی‌نژاد به نیویورک سفر کرده بود خواستار به کار گیری این روش علیه آمریکا شد.

هر چند که به نظر می رسد با ورود و حضور جدی تر بلاگر های (وبلاگ نویسان) اصولگرا و ارزشی و نیز برقرار شدن ارتباط بین این وبلاگ نویسان در موضوعات مختلف مانند مهدویت ،قرآنی ،سیاسی ، فرهنگی و….و یا حضور تعدادی از طلاب و روحانیون در فضای وبلاگ نویسی و حتی ایجاد این ذهنیت در حوزه علمیه جهت آموزش وبلاگ نویسی به طلاب و از سوی دیگر رویکرد فرصت محورانه به این پدیده از سوی نهاد ها و ارگانها و مسئولین و برگزاری جشنواره های مختلف با موضوعات انقلابی ،نوید دهنده آینده ای روشن در این فضا می باشد.

شاید بتوان گفت اضافه شدن بخش وبلاگ نویسی به چهارمین دوره مسابقات جشنواره راهیان نور در سال 1384 در کنار موضوعاتی همچون عکاسی ،شعر و مقاله نویسی توسط معاونت فرهنگی نیروی مقاومت بسیج ایران نقطه عطفی در این زمینه بود.

برگزاری مسابقات وبلاگ نویسان راهیان نور توسط نیروی مقاومت بسیج و یا برگزاری مسابقات وبلاگ نویسی با موضوعات مختلف توسط ارگانهای دیگر مانند مسابقه وبلاگ نویسی قرآنی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا مسابقه وبلاگ نویسی امام و جوانان و یا برگزاری مسابقه وبلاگ نویسی با موضوع پیامبر اکرم توسط مدیر دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و ... می تواند زمینه مناسبی برای کسب تجربه و راه و روشهایی جدید در سازماندهی نیروهای مردمی در فضای مجازی باشد.

با این رویکرد بلاگر های ارزشی نه یک وبلاگ نویس صرف بلکه مجاهدین و رزمندگانی در برابر ناتوی فرهنگی و جنگ صلیبی غرب علیه اسلام می باشند .

 

منابع:
1-جهاد مجازی ، مهدی حق وردی طاقانکی،
www.mhta.persianblog.com

2- وبلاگ خاطرات جبهه و کتاب دفاع مقدس در اینترنت، نویسنده: حمید داودآبادی

 

به نقل از (( عملیات روانی ))

حضور گسترده مردم در انتخابات ، اتحاد ملی را محقق می‌کند

سید " محمدخاتمی "رییس بنیاد باران گفت: انتخابات آزاد، بدون سخت گیریهای بی‌جا و عدم اعمال نظرهای تنگ نظرانه و حضور گسترده مردم در انتخابات از جمله مسائلی است که اتحاد ملی و انسجام اسلامی را محقق می‌کند.


به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی موسسه بنیاد باران ، خاتمی در دیدار با اقشار مختلف مردم شهرهای استان مازندران، افزود: نباید خیال کنیم در غیبت مردم و دلخوری موجود در آنها، می‌توانیم به صورت درستی از کشور دفاع کنیم، بلکه حضور مردم‌این کار را انجام می‌دهد.

وی گفت: مردمی که نشان داده‌اند منصف هستند و جهت‌گیری های درستی در همه عرصه‌ها داشته‌اند پس باید به آنها اعتماد کنیم زیرا حضور پر شور و گسترده مردم موانع را رفع یا کم اثر می‌کند.

                                                       

خاتمی افزود: یکی‌از نکاتی که حضرت‌امام (ره) واقعا به‌آن اعتقاد داشتند اعتماد به مردم بود و اینکه معدل گزینش مردم همان است که به مصلحت نظام است.

رییس بنیاد باران با بیان اینکه انتخاب مردم در مجموع درست بوده و هست، تاکید کرد: اگر هم گاهی انتخابشان بد بوده است در موقعیت خود بهترین برخورد را می‌کنند و از مصالحشان دفاع می‌کنند و آن را اصلاح می‌کنند.معدل تصمیم‌گیری مردم از معدل تصمیم‌گیری مسوولان بهتر و سالم تر بوده است.

خاتمی افزود: مسوولان باید در حرفشان صداقت داشته باشند، عملشان خدمت واقعی به مردم باشد و مردم این احساس را کنند که واقعا برایشان خدمت می‌شود، این امر باعث تقویت دین و نظام است.

وی باتاکید بر اینکه در سایه انقلاب، صاحب نظامی شدیم که عنوان و نام بلند اسلام را در پیشانی خود دارد، اظهارداشت: تلاش برای حفظ و قوت ایران و جمهوری اسلامی، یک وظیفه ملی است.

خاتمی افزود: ایران باید به لحاظ مادی، معنوی، فرهنگی و اقتصادی الگو باشد واگرخدای نخواسته کشور عقب مانده باشد و حق و حقوق مردم رعایت نشود، جفای به اسلام و مردم است.

وی درادمه گفت: رسالت و وظیفه ما دفاع از کشور، تلاش برای عزت و اعتلای کشور، تلاش برای تحقق خواست‌های ملت، حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش ، استقلال از بیگانگان و تحقق و پیشرفت در همه عرصه‌ها در عین حفظ معنویت، اخلاق و ارزش‌های دینی بوده و هست.

رییس موسسه بین‌المللی گفت وگوی تمدن ها، یادآورشد: از یاد نبریم ارزشهای دینی دعوت‌کننده به عقلانیت، معرفت و برخورداری است و اینکه یک انسان مسلمان باید در اوج قدرت و عزت باشد تا طمع کاران نتوانند به او لطمه بزنند و نیز از موضع اقتدار، قوت و آگاهی در عرصه حضور داشته باشد و این خواست اسلامی است که امام مظهر آن بودند.

وی خاطرنشان کرد: درموقعیت کنونی که ما با مشکلات داخلی و خارجی روبرو هستیم و بخصوص تهدیدهاو توطئه‌هایی علیه نظام وجود دارد باید هوشیارباشیم و وحدت ملی را حفظ کنیم و همه کمک کنیم تا تهدیدها علیه کشور کمتر شود و از فرصت‌ها بیشتر استفاده کرد .

خاتمی تصریح کرد: احساس می‌شود دردوماه گذشته فضای‌بین‌المللی علیه ایران آرام تر شده و دیگر بر طبل جنگ نمی‌کوبند و از حمله به ایران کمتر می‌شنویم گرچه شاید آن موقع نیز جنگ روانی برای زمینه‌سازی بود که اجماع برای گسترده‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران پیدا شود، البته هنوز نیز این مسئله وجود دارد و احتمال سخت‌گیری هست.

رییس بنیاد باران افزود: حتی بعضی علائم و نشانه‌هایی می‌بینیم که یک نوع تغییری در برخورد با ایران به چشم می‌خورد،البته نباید هیچ وقت تهدید را منتفی بدانیم. مهم استفاده از این فرصتها است، باید تدبیری بیاندیشیم که با استفاده از فرصتها منافع ملی را تامین کنیم و خطرات و تهدیدها را بی اثر یا کم اثرتر کنیم و از این موقعیتها برای دفاع از منافع کشورمان و پیشرفت و توسعه کشور استفاده کنیم.