اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

نگاهی بر سیره سیاسی پیامبر (ص) در شیوه حکومتی امام خمینی (ره) /۳

 

خمینی کبیر برای ظلم‌ستیزی آمد تا ظالمانی را که دارایی و توان مردم را در چنبره خود اسیر ساخته و با آن به عیش و نوش می‌پرداختند و با مستی و ولنگاری خود و اطرافیانشان را سرگرم می‌ساختند از زمام قدرت دور سازد تا سرمایه‌های مالی و معنوی ملت صرف عیش و نوش گروهی باده‌پرست و اسیر هوای نفس نشود.

همان نیک‌اندیشی که با زدودن زنگار پستی و نامردی سفره عدالت در سرزمین مهر و ایمان پهن کرد تا همگان از چشمه سار حقیقت سیراب شوند و با کسب فضایل و تلاش و ممارست موجب تقویت استقلال و آفرینش مجد و عظمت جمهوری اسلامی ایران شوند.

ملت رشید اسلام و حکومت مردم‌سالار اسلامی باید بدانند که «قانون برای نفع ملت است، برای نفع جامعه است. برای نفع بعضی اشخاص و گروه‌ها نیست. قانون توجه تام به تمام جامعه کرده است و قانون برای تهذیب تمام جامعه است.»۱۲

آری به راستی که بدون تزویر و ریا نیز می‌توان سیاستمدار بود بدون فریب و ترفند هم می‌توان امور حکومت را پیش برد و از دستاوردهای ملی نیز دفاع کرد همان شیوه‌ای که پیامبر اعظم(ص) و خلف راستینش علی بن ابیطالب (ع) به کار بستند و امام و رهبر فقیدمان نشان داد چنان‌چه حسن نیت و تدبیر در جوامع حاکم شود زمانه موجب تغییر فطرت و سلامت در خدمت‌رسانی و اصل حکومت‌داری نمی‌شود.

استاد گرانقدر شهید مطهری می‌گوید: «اسلام آمده است برای همین که با این نوع سیاستمداری‌ها مبارزه کند. اسلام آمده است برای خدمت به بشریت. اسلام پاسدار انسانیت است. اگر اسلام این قدر انعطاف داشته باشد که دیگر اسلام نیست، شیطنت است. اسلام پاسدار درستی، حقیقت و عدالت است. اصلا فلسفه اسلام این است، باید در این جور جهات، صلابت و استحکام داشته باشد.»۱۳

از نگاه امام خمینی (ره) تفاوتی میان حکومت‌ها نیست «مگر در فریبندگی الفاظ و حیله‌گری قانون‌گذارها.»۱۴

ایشان در بیان اهمیت ایستادگی در برابر خائن و نجات مملکت اسلامی می‌فرماید: «اشخاص زیادی می‌گفتند از خود ما هم، از خود ملت ایران از اشخاص سیاسی، متفکر، می‌گفتند که «این یک امر ناشدنی است و نمی‌شود با دست خالی در مقابل چنین قدرتی قیام کرد، جز این که یک کشته‌ای بدهیم و اثری نداشته باشد، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود» آن‌ها هم نظر مصلحت داشتند، لکن بعضی‌هاشان که با من صحبت کردند، به آن‌ها گفتم ما یک تکلیفی داریم ادا می‌کنیم، ما به شرط غلبه قیام نمی‌کنیم ما می‌خواهیم یک تکلیفی ادا بکنیم، اگر چنان‌چه غالب نشدیم و کشته شدیم [باز هم به تکلیف عمل کرده‌ایم ] انبیا هم خیلی شان اولیا هم خیلی شان قیام می‌کردند و نمی‌توانستند به مقصد خودشان برسند. ما مکلفیم در مقابل یک چنین ظلمی که در آستانه این است که اسلام را وارونه کند و کج فهمی‌ها اسلام را صدمه بزنند، ما می‌خواهیم که در مقابل چنین بدعت‌هایی اظهار نظر بکنیم چه غالب بشویم و چه نشویم.»۱۵  

                     

اگر شهامت را مرکب شکوفایی تکلیف بدانیم درخواهیم یافت که چقدر استواری می‌خواهد در تلاطم زمانه و چشیدن رنج‌ها و مصیبت‌های فراوان دلدار و سنگ صبور یاران و اصحاب باشی. «پیامبر اعظم (ص) در طول ده سال حضور در مدینه بیست و هفت غزوه داشت و سی و هشت سریه. یعنی در طول ده سال شصت و پنج نبرد،تقریبا هر پنجاه روز یک جنگ آن هم در ده سال پایانی عمر و با این همه وقتی عرصه کارزار بر اصحاب سخت می‌آمد به آن حضرت پناه می‌بردند.» ۱۶

امام خمینی (ره) می‌فرماید: «اکنون در اینجا به خدمت ادامه می‌دهیم. در نهضت اسلامی و خدمت به مردم مسلمان، مکان یا رنج در مکان مطرح نیست، آن چه مطرح است تکلیف است، صدای وجدان است، من هرچه بکنم و به سر من هر چه بیاید، در مقابل شمایی که خون در راه اسلام دادید، خجلم. آن چه مرا در این مکان رنج و درد آور دلخوش می‌کند، خدمت به شماست. من در غم خانواده‌های افتخارآفرین سراسر ایران، خود را شریک می‌دانم.»۱۷

رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقتدای امام راحل، آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) در تشریح موقعیت کنونی انقلاب اسلامی می‌فرماید: «مسلمانان عالم عقل استراتژیک نظام اسلامی به حساب می‌آیند. الان ملت‌ها در آسیا، در آفریقا و در همین منطقه خود ما طرفدار نظام اسلامی هستند. این اظهار ارادتی که به امام و انقلاب می‌کنند، سابقه ندارد؛ نه امروز نسبت به هیچ کشوری در دنیا وجود دارد و معمول است و نه در گذشته چنین چیزی بوده است. این به خاطر اسلام است. امام روی سرنوشت برادران مسلمان حساس بودند و بالاخره تعالی علمی و سازندگی کشور.»۱۸

اینک این نهضت پرچم‌دار استقلال و شکوه پایداری در عالم است و «بنایی که امام ساخت، مستحکم مانده است و پایه‌هایی محکم و ریشه‌ای عمیق دارد.»۱۸با ظهور و بروز این انقلاب در آینده نیز شاهد فتوحات ارزشمند در دنیای اسلام و انقلاب خواهیم بود. انقلاب اسلامی ایران بر قلب‌ها وارد می‌شود و درس آرمان‌خواهی را در جان ملل آزادی‌طلب مرور می‌کند و استکبارستیزی و نفی سلطه‌طلبی را سرلوحه خیزش‌های مردم قرار می‌دهد و انوار پر تلألوی خود را بر گستره گیتی می‌پراکند تا به نهضت قائم آل محمد(ص) بپیوندد. ظهور و بروز شایسته‌ای که بی‌شباهت به معراج نبی اکرم(ص) نیست. عروج انسانیت در عصر تیرگی و نخوت و نماد خواست و اراده مردمی در تحول شرایط و ترسیم فرداهای بهتر.

«آرنولد توین بی» مورخ انگلیسی معاصر می‌گوید: «... مسلمانان جهان شب معراج را هر سال با شکوه و هیبت خاصی گرامی می‌دارند و این مراسم در پایان رمضان است. شب معراج که مفهومش «شب قدرت» است در واقع قدرتش متعلق به کسی جز خداوند قادر نیست، خدای واحدی که هم مسلمانان و هم یهودیان به وجود و قدرت او اعتقاد دارند. این قدرت از خداوند در محمد(ص) آخرین و بزرگ‌ترین پیامبرش حلول یافت و در اندک زمان به عملی‌ترین صورتی جلوه‌گر شد یعنی به صورت پیروزی‌های سیاسی و نظامی جهان‌گیری تجلی یافت.

تجدید خاطره شب معراج به مسلمانان جهان این حقیقت را تفهیم می‌کند که هنوز هم از نظر تعداد و موقعیت جغرافیایی خود نیرومندند و سرزمین‌های اسلامی از نظر سوق الجیشی هنوز هم مهم‌ترین نقاط ربع مسکونی را تشکیل می‌دهند و تمام این احساسات تند و تیز از چهار گوشه جهان به یک نقطه متمرکز شده و در یک نقطه با هم تلاقی می‌کند: مسجد الاقصا در حرم الشریف.»۱۹

«هو الذی ارسل بالهدی و دین الحق لیظهره علی الذین کله و لوکره المشرکون» ۲۰

اوست که رسول خدا را با هدایت و آئین درست فرستاد تا آن را بر همه ادیان چیره سازد، هر چند که کافران خوش نداشته باشند.

پاورقی:

۱۲) صحیفه نور ج 14 ص 268

۱۳) اسلام و مقتضیات زمان، استاد مطهری

۱۴) کشف الاسرار، امام خمینی (ره)

۱۵) صحیفه نور ج 13 ص 32و33

۱۶) سیمای پیامبر، علی اصغر فرزانه

۱۷) کوثر ج 1 ص452

۱۸) روزنامه جمهوری اسلامی خرداد 1385

۱۹) روزنامه کیهان شماره 7834

۲۰) صف (61) آیه 9