اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

مجمع تقریب مذاهب اسلامی در راستای تحقق منویات رهبری حرکت می کند

 

آیت الله تسخیری  گفت : مجمع تقریب مذاهب اسلامی در راستای تحقق منویات حضرت آیت الله خامنه‌ای مبنی بر فعالیت‌های وحدت گرایانه درجهان اسلام اقدام کرده که تدوین میثاق وحدت یکی از این اقدامات محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله محمد علی تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با شماری ازعلما و روحانیون برجسته پاکستان و همچنین چند تن از سفرای کشورهای اسلامی مقیم این کشور درمحل سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار با برشمردن اهداف تشکیل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت : بر اساس فرمایشات حضرت آیت الله خامنه ای مجمع با هدف نزدیک کردن فرقه‌های مختلف اسلامی تشکیل شد و تاکنون نیز بسیاری از اهداف آن در جهان اسلام محقق شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: منشور وحدت نقش مهمی در نزدیک کردن مذاهب مختلف اسلامی بر عهده خواهد داشت و بطور قطع در کاهش اختلافات بین امت و دولت‌های اسلامی نیز نقش موثری خواهد داشت.

در پایان سخنان آیت الله تسخیری، سفرای سودان، عربستان سعودی و یمن بطور جداگانه در سخنان کوتاهی، از تصویب منشور وحدت در جهان اسلام استقبال کردند.

سفیر عربستان در پاکستان گفت: تدوین منشور وحدت اسلامی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قابل تقدیر است.

وی افزود: علما، روحانیون و دولت عربستان نیز ضمن محکوم کردن افراط گرایی و خشونت طلبی، تلاش می‌کنند وحدت واقعی بین مسلمانان ایجاد شود.

درپایان این دیدار، آیت الله تسخیری با قدردانی از حضور مهمانان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد با تایید منشور وحدت از سوی علما و روحانیون برجسته جهان اسلام به ویژه پاکستان، جوامع اسلامی شاهد بروز اختلافات فرقه‌ای نباشند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح روز شنبه درصدر هیاتی برای شرکت در همایش اتحاد و همبستگی جهان اسلام وارد اسلام آباد شد و از سوی ماشاالله شاکری سفیر واعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران و جمعی از شخصیت های و علمای برجسته مذهبی پاکستان مورد استقبال قرار گرفت.

همایش اتحاد وهمبستگی جهان اسلام روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در شهرهای پیشاور و لاهور پاکستان نیز برگزار می‌شود.

مردم قهرمان، تحت تاثیر شایعات تفرقه افکنان قرار ندارند

 

استانداری فارس در اطلاعیه‌ای مشترک با کانون‌رهپویان وصال شیراز با اشاره به حادثه انفجار شنبه‌شب حسینیه سیدالشهدای شیراز اعلام داشته است : یقین داریم مردم قهرمان ما باحضور بیشتر در صحنه‌های اخلاقی و سیاسی نشان می‌دهند که تحت تاثیر شایعات تفرقه‌افکنان قرار ندارند.

به‌گزارش ایرنا، در بخش نخست این اطلاعیه آمده است: خون جوانان این دیار در هنگام ترنم ذکر حسین(ع) درحادثه دلخراش حسینیه سیدالشهدا (ع) می‌تواند در سال شکوفایی، باعث شکوفایی اخلاقی و معنوی شهر ما و در نهایت کشور شود.

شنبه‌شب هفته جاری در یک انفجار در مراسم هفتگی کانون رهپویان وصال در حسینیه سیدالشهدای شیراز ‪ ۲۰۲‬نفر مجروح و ‪ ۱۲‬نفر جان باختند.

این اطلاعیه در ادامه توجه مردم استان فارس را به چند نکته جلب کرده و آورده است: مراسم تشییع پیکر پاک این شهیدان فردا ‪۹‬صبح ( سه‌شنبه) از محل حرم مطهر شاهچراغ (ع) انجام می‌شود که شایسته است بدرقه‌کنندگان این عروج ملکوتی باشیم.

در ادامه اطلاعیه نیز تاکید شده است: هرگونه اظهارنظر در مورد علت وقوع حادثه منوط به نظر کارشناسان مسوول ذیربط است.

این اطلاعیه به‌امضای مهندس سیدمحمدرضا رضازاده استاندارفارس و حجت‌الاسلام سیدمحمد انجوی نژاد رییس کانون فرهنگی رهپویان وصال رسیده است.

دانشگاه تمدن ساز - تمدن نوین اسلامی ایرانی



لازمه سخن گفتن از مفهوم «دانشگاه تمدن ساز» یافتن پاسخ درخور به سلسله سؤال هایی است که در پرتو آن بتوان به برداشت درست و شفافی از این واژه ترکیبی دست یافت. این سؤال ها می تواند از قرار ذیل باشد: تمدن چیست آیا تمدن به خودی خود ساخته می شود یا این که آن را می سازند آیا ساختن تمدن براساس طرح از پیش تعیین شده ای صورت می گیرد یا این که بدون برنامه قبلی و به تدریج ساخته شده شکل می گیرد به تعبیر دیگر آیا شکل گیری تمدن یک پروژه است یا یک پروسه آیا می توان از دستگاه ها، مؤسسات، ساختارها و نهادهای تمدن ساز سخن گفت در این میان نسبت و رابطه دانشگاه و تمدن سازی چه می تواند باشد آیا دانشگاه می تواند تمدن ساز باشد آیا تمدن سازی نیاز به نیروهای پیشرو  (Avant- garde) دارد تمدن سازی دانشگاه چگونه است سهم دانشگاه از تمدن سازی چقدر و چگونه می تواند باشد.

 
در تلاش برای ارائه تصویری از تمدن می توان گفت که تمدن پدیده ای چند ضلعی در زندگی اجتماعی انسان محسوب می شود که اضلاع مختلف آن را دین، علم، اخلاق، فلسفه، حقوق، ادبیات، معرفت شناسی، زیبایی شناسی، معماری، هنر، فن، اقتصاد و سیاست تشکیل می دهد. تمدن برآیند همه اینها در زندگی روبه تحول و تکامل انسان است. تمدن در همه اینها تجلی می یابد و اینها همه سازنده بنای عظیم و حجیم تمدن هستند. لذا هنگامی که از یک تمدن مشخص سخن گفته می شود، این معنا از پیش مفروض گرفته شده است که در آن تمدن ما با مجموعه های همگن، همساز، هم سنخ و منسجم از اجزای مختلف سخت افزاری و نرم افزاری زندگی جمعی انسان رو به رو هستیم. مجموعه ای که در آن باور عقیده ، علم ، اخلاق ، دین ، هنر ، فلسفه ، حقوق و ادبیات ، اقتصاد و سیاست در همخوانی، همگرایی و تعامل با یکدیگر ساختمان معنایی واحدی را شکل می دهد.


امروزه اهمیت دانشگاه در تاثیرگذاری بر تمدن ها تا بدان حد است که می توان به جرات ادعا کرد که بدون دانشگاه هیچ تمدنی ره به جایی نخواهد برد و دانشگاه های امروز از ستون های برپادارنده تمدن ها به شمار می آیند. دانشگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیرگذار بر هنر ، فن ، اقتصاد ، سیاست ، ادبیات ، فلسفه و اخلاق و دین و بالاخره علم در مفهوم خاص آن است و این یعنی حضور دانشگاه در همه اجزای یک تمدن. دانشگاه کانون انباشت علم برای تمدن سازی محسوب می شود و صد البته هر علمی را توان تمدن سازی نخواهد بود. ساخت تمدن را علمی تمدن ساز لازم است. دانش تمدن ساز از ضروریات دانشگاه تمدن ساز و آن نیز از لوازم تمدن سازی است. البته روشن است که دانشگاه تنها مؤسسه تاثیرگذار بر تمدن و شکل گیری آن محسوب نمی شود. نهادها، مؤسسات و دستگاه های دیگر اجتماعی، فرهنگی و علمی نیز در شکل گیری و رشد و نمود و تعالی تمدن ها تعیین کننده اند.

با ظهور انقلاب مبتنی بر اسلام در ایران سال های ۵۶ و ۵۷ بار دیگر کشور در شکل دهی و احیای «جامعه اسلامی» همان تمدن اسلامی- ایرانی پیشقدم شده است . همچون چهارده قرن قبل، زمینه های شکل گیری تمدن نوینی پدید می آید که در آن فرهنگ و تمدن ایرانی یکی از پایه های اصلی است. 

ایران امروز چه به لحاظ داخلی و چه به لحاظ بین المللی در شرایطی قرار گرفته است که چاره ای جز تمدن سازی ندارد. ایران امروز در شرایطی قرار گرفته است که از عوامل شش گانه مؤثر در ساختمان هر فرهنگ و تمدن یعنی روش های معیشتی، شرایط اقلیمی، نژاد، روش های سیاسی، تاثیر پذیری یا رخنه تمدن های پیروز اکثریت قریب به اتفاق آنها را داراست. اگر عامل دین و عامل انسانی را به این عوامل بیفزاییم، آنگاه ایران در شرایط برجسته تر و حساس تری قرار می گیرد. امروزه اسلام احیا شده و نخبگان مصمم و روابط اجتماعی مستعد، شرایط تاریخی فوق العاده ای را برای احیای تمدن ایرانی- اسلامی آفریده است. بویژه اگر این سخن « توین بی» را بپذیریم که «ظهور تمدن، مرهون مشکلات و سختی هاست، نه نتیجه رفاه و آسانی». 

ایران امروز به علت دشمنی سرسختانه تمدن غالب غرب در یکی از سخت ترین شرایط و با دنیایی از مشکلات زنجیره ای آفریده شده در برابر خود قرار دارد. ایران خواسته یا ناخواسته وارد عرصه ای شده است که یا تمدن می سازد و می ماند و یا زیر فشار تمدن غالب غرب از پا درمی آید. ساخت تمدن نوین ایرانی- اسلامی ضرورت ایران امروز است. 

واژه «دانشگاه تمدن ساز» مفهوم اختیار شده برای نمایاندن تمام عیار الزامات سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش عالی کشور، بویژه در عرصه فرهنگ است. به عبارت دیگر، اصطلاح دانشگاه تمدن ساز ترجمان ایران ۱۴۰۴ در آموزش عالی است که در آن جمهوری اسلامی ایران باید الهام بخش برای جهان اسلام بوده و به لحاظ علمی و اقتصادی رتبه اول را در منطقه از آن خود سازد. اگر این هدف دارای الزاماتی در حوزه های مختلف کشور باشد، در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری بهره مند شدن از دانشگاهی تمدن ساز را می طلبد که بتواند با مشارکت در ساخت تمدن نوین ایرانی- اسلامی هدف سند چشم انداز در این حوزه را محقق سازد. «دانشگاه تمدن ساز» یعنی هدف غایی و بستر حرکت دانشگاه های ایران در ۲۰ سال آینده.
    
نویسنده: دکتر محمدباقر خرمشاد، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم

به نقل از روزنامه ایران