اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد، رمز سعادت و مایه‌ى سربلندى مسلمین است

داخل ایران هم مواردى وجود دارد؛ چون مى‌بینند در ایران برادران مسلمان شیعه و سنى، در یک صف واحد، در زیر یک پرچم واحد، با یک شعار واحد، در یک جبهه‌ى واحد، در کنار هم و با هم هستند. در جنگ تحمیلى هشت ساله، از کسانى که مى‌خواستند بروند از تمامیت ارضى و مرزهاى اسلام در این کشور دفاع کنند، کسى نپرسید شما از کدام طایفه، کدام فرقه، کدام مذهب، کدام لهجه و کدام زبان هستید؟ همه رفتند؛ از همه جا رفتند. در ایران، خونها درهم آمیخته شد و انقلاب به معناى حقیقى کلمه، یک اتحاد و یک الفت میان فرق و لهجه‌ها و طوایف مختلف به وجود آورد. استکبار، نمى‌تواند این را ببیند. براى هر فرقه‌اى، بهانه‌یى درست مى‌کنند. ساده‌ترین و فریب بخورترین افراد را در هر فرقه‌اى پیدا مى‌کنند و چیزى در دهانش مى‌گذارند، تا برود آنچه را که او مى‌خواهد، برایشان تکرار کند! همه باید مراقب باشند. هر کسى که امروز به این هدف استکبار کمک کند - یعنى ملت ایران را از ملتها و کشورهاى دیگر جدا کند - در نزد خداى متعال، حکم همان دشمنان اسلام و مسلمین را دارد که با اسلام جنگیدند؛ چه امروز و چه در زمان پیامبر. «کان حقیقا على الله ان یدخله مدخله» هر کس که امروز به هدفهاى استکبار در قبال ایران اسلامى کمک کند، مثل همان کسى است که در زمان ظهور و نزول اسلام، با آیات الهى جنگید. این هفته‌ى وحدت، این هفته‌ى مشترک الاحترام بین مسلمین را قدر بدانید. همه سعى کنند وحدت و اتحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهاى مسلمین را - که رمز سعادت و مایه‌ى سربلندى مسلمین و بزرگترین حربه‌ى ملتها در مقابل استکبار جهانى است - مغتنم بشمارند و قدر بدانند.
 
مقام معظم رهبری (مدظله) به نقل از ندای رهبری

وحدت و انسجام اسلامی امروز یک فریضه حتمی است

 

حضرت آیِت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین در پیامی به کنگره عظیم حج، این آئین ابراهیمی را کانون توحید خالص و حقیقی خواندند و باتاکید بر لزوم بازخوانی و فراگیری درسهای بزرگ حج تصریح کردند: برائت از مشرکین و بیزاری از بتها و بت گران، روح حاکم برحج مومنان است و جای جای حج، مظهر اتحاد و انسجام مسلمین و برجسته شدن وحدت و برادری حقیقی و ایمانی آنهاست .

متن این پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب‌ العالمین والصلاة و السلام علی سیّدنا محمد المصطفی و علی آله الاطیبین و صحبه المنتجبین

سلام بر زائران خانه‌ی خدا، میهمانان سرای دوست، و لبیک‌گویان دعوت او.

و درود ویژه بر دلهائی که از یاد خدا طراوت یافته و بر فیض و رحمت بی‌دریغ او دَر گشوده‌اند. در این روزها و شبها و ساعتهای اِکسیرگون، چه بسیارند آنها که قدرشناسانه، خود را به جذبه‌‌ی معنویت سپردند و با انابه و توبه، دل و جان را نورانیت بخشیدند، و در امواج رحمت الهی که در این وادی قدس پی‌درپی فرا میرسد، زنگار گناه و شرک را از خود ستردند. سلام خدا بر این دلها و بر این صاحبدلان و پاکان.

همه‌ی برادران و خواهران شایسته است به چنین دستاوردی بیندیشند و این فرصت بزرگ را مغتنم شمارند. نگذارند در اینجا نیز دل‌مشغولیهای زندگی مادی، که گرفتاری همیشگی ماست، دلها را به خود سرگرم کند. با یاد خدا، با انابه و تضرع، با عزم راسخ بر راستی و درست‌کرداری و درست‌اندیشی، و با کمک خواستن از خداوند، دلِ مشتاق خود را در فضای توحید و معنویتِ ناب، به پرواز درآورند و برای پایداری در راه خدا و صراط مستقیم، توشه بگیرند.

اینجا کانون توحید حقیقی و خالص است. در اینجا است که ابراهیم‌ خلیل علیه‌السلام، با آوردن پاره‌ی تن خود به قربانگاه،‌ مظهری از توحید را که غلبه بر نفس خود و تسلیم محض در برابر امر الهی است،‌ برای همه‌ی موحدان در سراسر تاریخ جهان به یادگار گذاشت. و در اینجاست که حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در برابر مستکبران زمان و خداوندان زر و زور،‌ پرچم توحید را برافراشت و بیزاری از طاغوت را در کنار ایمان به خدا، شرط نجات و رستگاری شمرد: فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی.

حج، بازخوانی و فراگیری این درسهای بزرگ است. برائت از مشرکان و بیزاری از بتها و بُتگران،‌ روح حاکم بر حجّ مؤمنان است. جای‌جایِ حج،‌ نمایشگر دل‌‌سپردن به خدا و سعی و تلاش در راه او،‌ و برائت از شیطان و رمی و طرد او و جبهه‌گیری در برابر اوست. و جای‌جای حج، مظهر اتحاد و انسجام اهل‌قبله و رنگ‌باختنِ‌ تفاوتهای طبیعی و اعتباری، و برجسته‌شدن وحدت و برادری حقیقی و ایمانی آنها است.

اینها درسهائی است که ما مسلمانان از هر نقطه‌‌‌ی جهان باید فرا گیریم و بر اساس آن برای زندگی و آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنیم.

                  

قرآن،‌ جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان، عطوفت و مهربانی در میانه‌ی مؤمنان وعبودیت وخشوع دربرابرخداوندرا سه‌نشانه‌ی جامعه‌ی اسلامی دانسته است:

محمدٌ رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار، رحماء بینهم، تراهم رکعاً سجداً یبتغون فضلاً‌ من الله و رضواناً.. این، سه رکن اصلی برای برافراشتن پیکره‌ی عزتمند و باشکوه امت اسلامی است.

همه‌ی آحاد مسلمان با توجه به این حقیقت،‌ میتوانند آسیبهای کنونی دنیای اسلام را به درستی بشناسند.

امروز دشمن غدّار امت اسلامی، گردانندگان مراکز استکباری و قدرتهای فزونی‌طلب و متجاوزی میباشند که بیداری اسلامی را تهدیدی بزرگ برای منافع نامشروع و سلطه‌ی‌ ظالمانه‌ی خود بر دنیای اسلام میدانند. همه‌ی ملتهای مسلمان و پیشاپیش آنان،‌سیاستمداران و علمای دین و روشنفکران و رهبران ملی کشورها،‌باید در برابر این دشمن متجاوز، صف متّحد اسلامی را با استحکام هرچه بیشتر تشکیل دهند. باید همه‌ی عناصر قدرت را در خود گرد آورند و امت اسلامی را به درستی مقتدر سازند. دانش و معرفت،‌ تدبیر و هشیاری، احساس مسئولیت و تعهد، توکل و امید به وعده‌ی الهی، چشم‌پوشیدن از خواستهای حقیر و کم‌بها در برابر کسب رضای خدا و عمل به وظیفه.. اینها عناصر اصلی اقتدار امت اسلامی است که او را به عزّت و استقلال و پیشرفت مادی و معنوی میرساند و دشمن را در زیاده‌خواهی و دست‌اندازی به کشورهای اسلامی ناکام میسازد.

عطوفت در میانه‌ی مؤمنان، رکن دوم و نشانه‌ئی دیگر برای وضعیت مطلوب امت اسلامی است. تفرقه و ستیزه‌جوئی میان بخشهای امت مسلمان، بیماری خطرناکی است که باید با همه‌ی توان به درمان آن پرداخت. دشمنان ما از دیرباز در این عرصه نیز به تلاش گسترده و بی‌وقفه دست زده‌اند و امروزه که بیداری اسلامی،‌آنان را وحشتزده کرده است، تلاش خود را شدت بخشیده‌اند. همه‌ی سخنِ دلسوزان آن است که تفاوتها نباید به تضاد تبدیل شود، و چندگونگی نباید به ستیزه‌گری بینجامد.

امسال را ملت ایران سال انسجام اسلامی نامید. این نام‌گذاری بر اثر آگاهی از توطئه‌های شدت‌یافته‌ی دشمنان برای اختلاف‌افکنی میان برادران بود. در فلسطین،‌ در لبنان،‌ در عراق،‌ در پاکستان و افغانستان، این توطئه‌ها کارگر شد و بخشی از مردم یک کشور مسلمان،‌ در برابر بخشی دیگر به جنگ و ستیز برخاستند و خون یکدیگر را ریختند. در همه‌ی این حوادث تلخ و مصیبت‌بار،‌ نشانه‌های توطئه‌ آشکار بود و چشمهای تیز‌بین، دست دشمن را مشاهده کردند.

فرمان: «رحماء بینهم» در قرآن به معنی ریشه‌کنی این ستیزه‌گریها است. شما در این روزهای پرشکوه و در مناسک گوناگون حج،‌ مسلمانان را از همه‌جا و از مذاهب گوناگون، می‌بینید که گرد یک خانه میگردند؛ به سوی یک کعبه نماز میگزارند؛‌ نماد شیطانِ رجیم را با هم سنگباران میکنند؛ در نماد قربانی کردن تمنیّات و هوسهای نفسانی به یک‌گونه رفتار میکنند؛ در میعاد عرفات و مشعر در کنار یکدیگر به تضرع میپردازند.. مذاهب اسلامی در اصلی‌ترین و بیشترین فرائض و احکام و عقاید، به همین اندازه به یکدیگر نزدیک‌اند. با این حال، چرا باید تعصبها و پیشداوریها میان آنان آتش‌افروزی کند و دست خیانتکار دشمن، به این آتش خانمانسوز دامن بزند. امروز کسانی با کوته‌بینی و بی‌خِردی،‌ به بهانه‌های واهی، جماعت بزرگی از مسلمانان را مشرک میشمارند و حتی خون آنان را مباح میدانند. اینها چه بدانند و چه ندانند، در خدمت شرک و کفر و استکبارند. چه بسا کسانیکه احترام به بارگاه پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله و اولیاء و ائمه دین علیهم‌السلام را که تکریم دین و دینداری است، شرک و کفر نامیدند اما خود در خدمت درگاه کافران و ستمگران درآمدند و به هدفهای پلید آنان کمک کردند.

عالمان راستین و روشنفکران متعهد و زمامداران صادق باید با اینگونه پدیده‌های خطرناک مبارزه کنند.

وحدت و انسجام اسلامی امروز یک فریضه‌ی حتمی است که با همکاری خردمندان و دلسوزان میتواند راه‌های عملی آن پیموده شود.

این دو رکن عزت، یعنی از سوئی مرزبندی و جبهه‌‌گیری مقتدرانه در برابر استکبار، و از سوئی تراحم و همگرائی و برادری میان مسلمانان،‌ آنگاه که با رکن سوم،‌ یعنی خشوع و تعبد در برابر پروردگار همراه شود،‌امت اسلامی در راهی که مسلمین صدر اسلام را به اوج عظمت و عزت رسانید،‌ پی درپی به پیش خواهد رفت و ملتهای مسلمان از عقب‌ماندگی حقارتباری که در قرنهای اخیر بر آنان تحمیل شده نجات خواهندیافت. طلیعه‌ی این حرکت بزرگ آغاز شده و امواج بیداری در همه‌ جای دنیای اسلام کمابیش به حرکت درآمده است. رسانه‌ها و تبلیغات دشمن و عواملش میکوشند هر جنبش آزادیخواهانه و عدالت‌طلب را در هر نقطه‌ی جهان اسلام به ایران یا به شیعی‌گری نسبت دهند، و ایران اسلامی را که نخستین پرچمدار پیروز بیداری اسلامی است، مسئول ضرباتی بدانندکه از سوی غیرتمندان کشورهای مسلمان در عرصه‌ی سیاست یا فرهنگ بر آنان وارد میشود. آنان حماسه‌ی بی‌نظیر حزب‌الله در جنگ 33روزه،‌ ایستادگی مدبرانه‌ی ملت عراق که به تشکیل مجلس و دولتی نادلبخواه اشغالگران منتهی شد،‌ صبر و استقامت اعجاب‌انگیز دولت قانونی فلسطین و ملت فداکار آن و بسیاری از آیات تجدید حیات اسلام در کشورهای مسلمان را، با تهمتهائی همچون ایرانیگری یا شیعیگری متهم میسازند تا حمایت یکپارچه‌ی دنیای اسلام را دچار محذور کنند. ولی این ترفند نخواهد توانست با سنت الهی که پیروزی مجاهدان فی‌سبیل‌الله و نصرت‌دهندگان دین خدا است، پنجه درافکند.

آینده از آن امت اسلامی است،‌ و یکایک ما میتوانیم به سهم خود و بقدر توان و ظرفیت و مسئولیت خود، آن آینده را نزدیکتر سازیم.

مراسم حج، برای شما حج‌گزارانِ نیکبخت، فرصت بزرگی است تا خود را بیش از گذشته آماده‌ی ادای این دین کنید.

امید است توفیق الهی و دعای حضرت مهدی موعود عجل‌الله له الفرج، شما را در این هدف بزرگ یاری دهد.

                                                                             والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

                                                                              السیدعلی الحسینی الخامنه‌ئی

                                                                                    4 ذی‌الحجة 1428 هجری

                                                                                            24 آذر 1386

 

انسجام اسلامی اصلی ترین راه حل مشکلات جهان اسلام است

 

نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی اصلی ترین راه حل مشکلات جهان اسلام را انسجام اسلامی دانست و گفت: کشورهای اسلامی از استعدادهای فراوانی در زمینه های مختلف مادی و معنوی برخوردارند که اگر دست به دست هم دهند ، می توانند همه مشکلات خود را حل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام  محمدی ری شهری در همایش زن و انسجام اسلامی در مدینه منوره، نقش حج در سازندگی و تکامل معنوی انسان را با معیارهای مادی قابل سنجش ندانست و افزود: نخستین بهره و برکت حج این است که انسان را به نور مطلق که صاحب کعبه است ، نزدیک می کند ، شیرینی یاد خدا را در کام میهمانان او می ریزد ، او را از نظر معنوی متحول می کند و بدین سان اخلاق و رفتار او را دگرگون می کند  و سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت را برای او رقم می زند .

 

                                                       

 

وی افزود : نقش حج  منحصر به منافع و برکات فردی نیست . برکات حج فراتر از منافع فردی بوده و حج از منظر قرآن  کریم ، «  قیاما  للناس »  است که می تواند منافع مادی و معنوی جوامع مسلمان  و امت اسلامی را تأمین کند.

 

وی با طرح این سئوال که حج چگونه می تواند منافع  جوامع اسلامی را  تأمین کند و بانوان حج گزار در این زمینه چه نقشی می توانند ایفا کنند ، گفت : برای پاسخ به این سؤال باید مشکلات امروز جوامع اسلامی را شناسایی و راه حل رفع این مشکلات  را جستجو کرد .

 

امروز ، جوامع اسلامی با چالش های مختلفی از نظر فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی مواجهند ولی مهم ترین چالش امت اسلامی ، مصایب مردم مظلوم فلسطین ، عراق ، افغانستان و لبنان است .

 

نماینده ولی فقیه با ذکر روایتی از امام صادق ( ع  ) گفت:  پاداش حج مقبول ، با همه اهمیت آن که بالاتر از همة ارزش های مادی است ، در برابر گره گشایی از مشکل یک مسلمان ، کوچکست . پاداش گره گشایی از مشکلات یک جمعیت مسلمان  اصولا  فوق همة محاسبات خواهد بود . 

 

سرپرست زایران ایرانی تنها مانع بزرگ بهره گیری از  امکانات و استعدادهای جهان اسلام را   تفرقه و اختلاف دانست  و گفت : دشمنان اسلام  که بهترین راه تامین منافع و مطامع خود را تفرقه میان مسلمانان می بینند ، با دسیسه های گوناگون تلاش می کنند تا بین آنان اختلاف ایجاد کنند.

 

وی افزود : با توجه به اینکه به تازگی تلاش های دشمنان اسلام و وحدت مسلمانان  شدت گرفته است ، مقام معظم رهبری سال جاری را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده اند و  موسم حج بهترین فرصت برای نزدیک شدن جوامع اسلامی به یکدیگر و تحقق  وحدت کلمه امت اسلام است .

 

حجت الاسلام ری شهری در خصوص تشریح نقش زنان در ایجاد انسجام اسلامی در جهان اسلام ، گفت : از نگاه حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری حساس ترین ، ظریف ترین ، ماندگارترین و مؤثرترین نقش ها در حرکت تاریخ انسان به سوی تکامل ، به عهده زنان  است ، با عنایت به اینکه زنان نیمی از مسلمانان جهان را تشکیل می دهند ، زنان نخبه و فرهیخته می توانند نقش ویژه ای در ایجاد انسجام اسلامی در جهان اسلام داشته باشند .

 

نماینده ولی فقیه در پایان ابراز امیدواری کرد،خواهران مسلمان زائر خانه خدا با بهره گیری از نورانیت حج به منظور خودسازی و تحکیم بنیان خانواده ها ، در مقابل توطئه های دشمنان اسلام ، احساس مسؤولیت کنند و با نقش آفرینی در وحدت کلمه امت اسلامی ، زمینه را برای تحقق وعده قرآن کریم در مورد جهانی شدن اسلام فراهم سازند. 

همایش زن و انسجام اسلامی در مدینه منوره برگزار شد

 

همایش زن و انسجام اسلامی با حضور زنان مسلمان از کشورهای اسلامی  در محل بعثه مقام معظم  رهبری برگزار شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این همایش یازده تن از اساتید زن از کشورهای سودان ، پاکستان، عراق، آلمان ، تاجیکستان ، المان و بحرین پیرامون  نقش آنان در انسجام خانواده وانسجام  اجتماع  سخنرانی کردند .

در همایش خانم دکتر مشکین فام سهم زنان را در بازگشت به تمدن اسلامی بسیار زیاد دانست و گفت باید شرایط را فراهم کنیم که زنان ما بتوانند فرزندانی را تربیت کنند همانگونه که در قران کریم منشا احیاء نفوس برشمرده شده است .

وی افزود خانواده اسلامی از دیدگاه اسلام ناب محمدی، خانواده ای بدون تعصب به دور از خرافه و به دور از تسلط یک جنس بر جنس دیگر است .

                             

دکتر احلام از سودان نیز عصر کنونی را عصر زنان نامید و گفت زنان ایرانی و سودانی پیشقراوان حرکت جدید برای احیای تمدن اسلامی در عرصه نقش زن در تربیت خانواده اند وی گفت همانگونه که پیامبر اسلام (ص) تاکید فرموده اند باید به زنان توجه کرد زیرا زنان محور رشد و سازنده نسل آینده است .

هدی عبدالرحمن از بحرین نیز پیرامون چالش های پیش روی زنان را در دنیای کنونی سخنانی ایراد کرد .

وی با ارایه پیشنهاد هایی مبنی بر ارایه الگوی مناسب از زن مسلمان ، برگزاری جلسات مشترک بین زنان در کشورهای اسلامی به منظور ایجاد پویایی زنان و اجرای برنامه های تشویقی برای فراگیر کردن حجاب را و نیز رشد اخلاق اسلامی در خانواده و جامعه را از وظایف نحبگان و فعالان  زن درکشورهای اسلامی برشمرد .

وی گفت برپایی جلسات مشترک بین همه مسلمان اعم از کشورهای عربی و غیر عربی تنها راه تبادل افکار برای ایجاد انسجام است .

خانم زینب از آلمان نیز با اشاره به حکومت جهانی امام زمان (عج) گفت چشم مسلمانان در اروپا به اسلام و جمهوری اسلامی است بیایید اختلاف ها را کنار بگذاریم  زیرا ما مطمئن هستیم درآینده تمام دنیا به ما خواهند پیوست .

در این همایش خانم نانو نسا ء علی محمد از تاجیکستان اشعاری را قرائت کرد .

در این همایش زنان برجسته از کشورهای سودان ، فلسطین ؛ پاکستان ، تاجیکستان ، بحرین ، عربستان ؛ آلمان و افغانیهای مقیم آلمان کنگو  قطر و مقالاتی را ارایه دادند که به دلیل کمبود وقت موفق به ارایه نشدند که قرار شد تمام مقالات ارایه شده در یک لوح فشرده تهیه  ودر اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد .

 

رسانه‌ها در جهت وحدت ملی و انسجام اسلامی قلم بزنند

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه گفت: از رسانه‌های گروهی و اصحاب قلم انتظار داریم با توجه به سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی در این جهت قلم زده و عمل کنند.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا "حجت‌الله دمیاد " در نشست با اصحاب رسانه نوشتاری و تصویری بومی و کشوری افزود: قلم زدن و به تصویری کشیدن در جهت وحدت ملی و انسجام اسلامی به تقویت استان منجر می‌شود.

وی گفت: خبرنگاران و اصحاب قلم انسانهای وارسته‌ای هستند که همواره در جهت صلاح و ارتقاء سطح جامعه قدم بر می‌دارند و باید همیشه این مسیر ارزشی را دنبال کنند.

دمیاد تصریح کرد: ما به فضای نقد در مطبوعات معتقدیم اما باید فضای نقد فضای امر به معروف و نهی از منکر باشد.

 وی گفت: رسانه‌ها اگر ایراد و انتقادی نسبت به موضوعی دارند باید به نوعی عمل کنند که پیشنهاد سازنده‌ای هم در کنار نقد خود داشته باشند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه افزود: این نوع نقدها که متاثر از امر به معروف و نهی از منکر است همواره باعث پیشبرد جامعه می‌شود.

 وی گفت: مسیر حرکت مطبوعات استان اگر در مسیر ایجاد فضای محبت، مودت و همبستگی باشد موجب نشاط و پیشرفت در جامعه می‌شود.

دمیاد اضافه کرد: مسیر اتحاد و همبستگی را باید در یک مسیر بدون تنش دنبال کرد. در این آیین که مدیران و خبرنگاران خبرگزاریها، مطبوعات محلی و کشوری و صدا و سیما حضور داشتند از ۲۰نفر از مدیران و خبرنگاران با اهدا لوح تجلیل شد.

مدیران و خبرنگاران خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا و فارس، مطبوعات محلی ابوذر، باختر، صفیر غرب، کرمانشاه ۱۴۰۰و نقد حال، و روزنامه سراسری کیهان و واحد مرکزی خبر کرمانشاه از جمله رسانه‌هایی بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند.

رییس روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری کرمانشاه گفت: این سومین نشست با اصحاب رسانه استان است که برگزار می‌شود. "

جعفر امامیان" افزود: رسانه‌های گروهی در انعکاس مسایل و مشکلات استان همراهی و همکاری خوبی داشته و نشان دادند که می‌شود با وحدت و همدلی در پیشرفت و توسعه استان تاثیرگذار باشند.

 

همایش پیامبر اعظم (ص) در جوانرود برگزار می‌شود

 

همایش بررسی نقش پیامبر اعظم (ص) به عنوان محور اتحاد ملی و انسجام اسلامی در اقوام و مذاهب مختلف ، ‪ ۲۱آذر ماه جاری در شهرستان جوانرود برگزار می‌شود.

 

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفت: این همایش با توجه به نقش پیامبر اکرم (ص) در وحدت بین مذاهب و با در نظر گرفتن شعار محوری سال گذشته (سال پیامبر اعظم) و نامگذاری امسال به سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، دارای اهمیت خاص است 

بهرام فاضلی " افزود: تاکنون حدود ‪ ۳۰مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش داوری شده است و تقدیر از افرادی که در مقوله وحدت تلاش کرده‌اند از دیگر برنامه‌های همایش است.

 

با وحدت میان ملت و نیروهای مسلح، کشور ازگزند توطئه‌ها مصون است

 

وزیر دفاع گفت: با هوشیاری و وحدتی که امروز بحمدالله در میان ملت و نیروهای مسلح تحت زعامت فرماندهی معظم کل قوا وجود دارد، ایران اسلامی از هر توطئه و گزندی مصون و محفوظ است.  

به گزارش فارس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع مصطفی محمدنجار وزیر دفاع که به همراه هیئت دولت به استان ایلام سفر کرده است، در جمع فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی استان ایلام با اشاره به مجاهدت و جانفشانی نیروهای مسلح در هشت سال دفاع مقدس و حضور هوشیارانه آنان در عرصه‌های مختلف دفاع از انقلاب و پاسداری از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی ایران اسلامی از آنان به عنوان بخشی از فرهنگ مقاومت، ایثار و تلاش یاد کرد.

 

                                                              

 

وزیر دفاع کشورمان با اشاره به رشادت و فداکاری مردم سلحشور خطه ایلام که با مقاومت کم نظیر همچون سدی آهنین متجاوزین بعثی را در اهداف شومشان ناکام گذاشتند، گفت: ایلام وجه تسمیه ایمان، یکدلی، لیاقت، آزادی و مقاومت ملت ایران است.

وی روحیه مقاومت، ایثار، وحدت و یکپارچگی، کار و تلاش بی‌منت و خالصانه برای خدا و بدون چشمداشت و پایبندی به ارزش‌ها و اصول انقلاب را از دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس ملت ایران و حاصل ایثار و فداکاری خانواده بزرگ ایثارگران دانست و افزود: موفقیت‌های نظام در عرصه‌های‌ مختلف مرهون روحیات برخاسته از ارزش‌های حماسه دفاع مقدس است.

وزیر دفاع موفقیت‌های صنایع دفاعی وزارت دفاع در عرصه‌های مختلف را مرهون حفظ تفکر و روحیه انقلابی و ارزش‌های دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: امروز بحمدالله صنایع قدرتمند دفاعی کشور به حدی از توسعه و بالندگی رسیده‌اند که دشمنان را وادار به اعتراف کرده که بگویند ایران قادر است بدون کمک دیگران پیچیده‌ترین نیازمند‌های تسلیحاتی خود را طراحی و تولید کند.

وزیر دفاع فرهنگ صبر، مقاومت، ایثار تلاش، کار و خدمت را از مصادیق بارز اسلام ناب محمدی (ص) و عافیت طلبی، بی‌تفاوتی، روزمرگی و راحت‌طلبی را از مصادیق اسلام آمریکایی برشمرد و گفت: حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری از احیاگران و پرچمداران اسلام ناب محمدی (ص) هستند.

 نجار در ادامه افزود: با تمسک به اسلام ناب محمد (ص) و حاکمیت تفکر بسیجی و ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و مقاومت می‌توانیم هر تهدید و تحریمی را خنثی کنیم.

وزیر دفاع در پایان آمادگی‌‌های رزمی نیروهای مسلح مستقر در استان ایلام را ستود و افزود: با این آمادگی، هوشیاری، وحدت و انسجامی که امروز بحمدالله در میان ملت و نیروهای مسلح تحت زعامت فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای وجود دارد، ایران اسلامی از هر توطئه‌ و گزندی مصون و محفوظ است.

 

 

بررسی نگاه علامه جعفری (ره) بر گستره وحدت در جامعه اسلامی (4)

 

معمولاً در هنگام بروز عوامل نابود کننده و مخاطره‌آمیز، تضادها و اختلافات در میان فرقه‏ها و مذاهب مختلف نادیده گرفته مى‏شوند و نوعى اتحاد و هماهنگى میان آنان برقرار مى‏شود؛ علامه جعفری (ره) در این بخش به بررسی این موضوع می‌پردازد.

 

علامه جعفری (ره) انواع وحدتى را که براى امت اسلامى متصور است، به سه دسته تقسیم کرده است:

1. وحدت مطلق: وحدت مطلق عبارتست از اتفاق نظر در همه عقاید و معارف و احکام اسلامى با همه اصول و فروع آن‌ها.

این‌گونه وحدت با نظر به آزادى اندیشه و تعقل در خصوصیات و کیفیات و انتخاب دلایل در عناصر و اجزای اصلى عقاید و احکام دین اسلام، به قدرى بعید است که مى‏توان گفت امرى امکان ناپذیر است.

مخصوصاً با در نظر گرفتن اختلاف متفکران در ذوق و اندیشه و کمى و بسیارى اطلاعات درباره منابع، همچنین با نظر به اختلاف آنان در نبوغ و هوش و حافظه که بدون تردید در انتخاب و فهم قضایا و تنظیم استدلال‏ها و غیر ذلک مؤثر است، وحدت مطلق و اتفاق آرا بین متفکران، غیرممکن خواهد بود.

تا مدتى که این اختلاف همراه با اخلاص و با هدف حقیقت‌یابى و با اطلاع کافى و لازم از منابع و اصول مربوطه باشد، نه تنها ضررى بر وحدت امت اسلامى وارد نمى‏آورد بلکه پدیده‏اى است مطلوب که براى پیشرفت معارف اسلامى ضرورى است.

2. وحدت مصلحتى عارضى: آن نوع اتفاق نظر را وحدت مصلحتى عارضى مى‏نامیم که از جبر عوامل خارج از حقیقت و متن دین پیش مى‏آید و در مواقعى لازم مى‏آید که آن عوامل، جوامع اسلامى را در خطر اختلال قرار داده‏اند.

 

   

 

معمولاً در هنگام بروز عوامل نابود کننده و مخاطره‌آمیز، تضادها و اختلافات در میان فرقه‏ها و مذاهب مختلف نادیده گرفته مى‏شوند و نوعى اتحاد و هماهنگى میان آنان برقرار مى‏شود.

چون این اتحاد و هماهنگى معلول عوامل جبرى خارج از متن دین است با از بین رفتن آن عوامل، این اتحاد نیز منتفى مى‏‌شود و به تناسب کاهش یا افزایش نیروى آن عوامل، میزان اتحاد موقت و مصلحتى نیز کاهش یا افزایش مى‏یابد.

همان‌گونه که توقع وحدت مطلق میان متفکران و مردم جوامع اسلامى با وجود آن همه عوامل اختلاف معقول غیر منطقى است، توقع این‌که وحدت مصلحتى عارضى بتواند فرقه‏ها و مذاهب اسلامى را از هماهنگى و اتحاد دائمى و معقول برخوردار سازد، انتظارى است نابجا.

3. وحدت معقول: با توجه به متن کلى دین که قبلاً ذکر شد و با توجه به آزادى اندیشه و تعقل در خصوصیات و کیفیات و انتخاب دلایل در عناصر (اجزا) اصلى عقاید و احکام دین اسلام، وحدت مطلوب در بین امت اسلامى نوع «وحدت معقول» خواهد بود.

وحدت معقول را مى‏توان چنین تعریف کرد: قرار دادن متن کلى دین اسلام براى اعتقاد همه جوامع مسلمان و بر کنار کردن عقاید شخصى نظرى و فرهنگ محلى و خصوصیات آرا و نظریات مربوط به هر یک از اجزای متن کلى دین که مربوط به تعقل و اجتهاد گروهى یا شخصى است.

تحقق این نوع وحدت هیچ مانع شرعى و عقلى ندارد و هر متفکر آگاه از منابع اولیه اسلام و طرز تفکر ائمه معصومین (ع) و صحابه عادل و متقى و تابعین حقیقى آنان مى‏داند که پیروى از متن کلى دین، با تکاپو و اجتهاد براى فهم خصوصیات و کیفیت انتخاب دلایل امرى است ضرورى.

وی آرمان اعلای جوامع اسلامی را چنین وحدتی می‌داند که باید بر تمامی شئون زندگی اجتماعی و دینی مردم سایه‌گستر باشد و طریق آن وسعت یافتن دیدگاه‌های متفکران است و عامل اساسى این توسعه دیدگاه‌ها نیز رهایى از چارچوب تنگ و تاریک تعصب غیر منطقى است.

علامه جعفری در ادامه موافقت و یا اختلاف آرا نزد دانشمندان اسلامی و بحث و اجتهاد را در علوم و عقاید مختلف امری دانسته که هیچ‌گاه موجب تزاحم و تضاد ویرانگر نبوده است.

همان‌گونه که در کتاب «مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین» تألیف شیخ اهل السنة و الجماعة «ابو الحسن على بن اسماعیل اشعرى» متوفى سال 330 ه ق آمده، مذاهب گوناگون شیعه، معتزله، اشاعره و غیر ذلک که شاید از صد روش مذهبى تجاوز کند وجود داشته‏اند اما این اختلافات به جز در مواردى اندک که اصل ضرورى اسلامى را منکر شده‏اند خللى بر اسلامى‌بودن آنان وارد نکرده است.

این عالم فرزانه قسمت‌شدن دو مذهب شیعه و سنی به ده‌ها گروه و فرقه را به این معنا نمی‌داند که اسلام به ده‌ها مذهب تقسیم شده است زیرا که اصولاً عقیده هر صاحب نظری را نمی‌توان در قالب مذهب مطرح کرد و بعد اشاره می‌کند: «باید بپذیریم که اسلام به هزاران مذهب تقسیم شده است از طرف دیگر، هیچ متفکر اسلامى تاکنون هیچ‌یک از دانشمندان و صاحب‌نظران دیگر را تکفیر نکرده است، البته همواره بحث و مناقشه و نقد و بررسى بین آنان رواج داشته است و هم‌اکنون نیز تکاپوهاى علمى و فلسفى و فقهى و اصولى و ادبى و غیره در حوزه‏هاى کشورهاى اسلامى با کمال جدیت در جریان است و اگر قدم مثبتى در راه پیشرفت معرفت اسلامى در یکى از کشورهاى اسلامى برداشته شود، دیگران نیز از آن سود مى‏جویند.»

«تفسیر المیزان» مرحوم «علامه طباطبایى» در کشورهاى مصر و سوریه و لبنان و . . . مورد استفاده قرار مى‏گیرد و تفسیر سید «قطب» در ایران به فارسى ترجمه مى‏شود.

علامه (ره) بر این اعتقاد بوده که فقط حق است که می‌تواند جامع حقیقى انسان‌ها در یک وحدت عالى بوده باشد زیرا شما اگر همه مردم روى زمین را با کمال دقت مورد تحقیق و بررسى قرار بدهید و با تحلیل مغز و روانى همه آنان، طرز تفکرات و دریافت‏ها و آرمان‌هاى آنان را مورد تحلیل قرار بدهید به دو نفر، آرى، حتى به دو نفر انسان نخواهید رسید که هر یک از آن دو اتحاد حقیقى ما بین خود و نفر دوم احساس کند مگر این‌که هر دو یا هر چند نفر از نظر تکامل روحى به جایى رسیده باشند که درک و اعتقاد و عمل به حق آنان را به هم بپیوندد.

 

وحدت اسلامی با نام امام خمینی در جهان اسلام آغاز شد

حجت الاسلام و المسلمین سید علی عبد الله صالح با اشاره به تلاشهای بی نظیری که برای تحقق وحدت بین طوائف و مذاهب اسلامی در دنیا ایجاد شده است، تصریح کرد: وحدت اسلامی با نام امام خمینی در جهان اسلام آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی عبد الله صالح مدیر مرکز اسلامی اهل البیت (ع) در کشور ایرلند در گفتگو با خبرنگار رسا، نسبت به توطئه های دشمنان به ویژه آمریکا و انگلیس در متفرق کردن جهان اسلام خصوصا علمای امت، خواستار هوشیاری بیشتر مسلمانان و اندیشمندان اسلامی نسبت به این توطئه ها شد.


وی صدور فتواهای مغرضانه توسط برخی از علمای سنی علیه شیعیان را یکی از همین توطئه های برنامه ریزی شده عنوان کرد و خواستار عدم توجه اندیشمندان اسلامی به اینگونه فتاوا شد.


وی در رابطه با امکان تحقق وحدت امت اسلامی و یکپارچگی بین آنان تصریح کرد: وحدت اسلامی بر خلاف آنچه که برخی افراد تصور می کنند مساله ای قابل تحقق می باشد و نباید تصور کرد که یکپارچگی بین شیعیان، اهل تسنن و دیگر طوایف اسلامی امری بعید و غیر قابل دسترسی است.


وی تاکید ائمه معصومین (ع) بر ایجاد وحدت با دیگر طوایف اسلامی را یکی از محکم ترین دلایل بر امکان وحدت در جهان اسلام بر شمرد و تاکید کرد: در صورت خیالی و غیر قابل تحقق بودن مساله وحدت شیعه و سنی، ائمه اینقدر مردم را برای تلاش برای تحقق اخوت اسلامی هدایت و ارشاد نمی کردند.


سید علی عبد الله صالح در ادامه به بیان برخی مصادیق محقق شده وحدت اسلامی در دنیا پرداخت و گفت: مسلمانان از سرتاسر جهان اسلام چه سنی و چه شیعی در ادای مناسک حج بصورت یکپارچه در کنار هم می ایستند و اعمال حج را در کمال آرامش و اطمینان برگزار می نمایند.


وی همچنین خاطر نشان کرد: در طول جنگ اسرائیل علیه حزب الله لبنان و بعد از پیروزی حزب الله در این جنگ، مسلمانان جهان اسلام به طور یکپارچه از حزب الله حمایت کردند و به شخص سید حسن نصر الله عشق می ورزیدند که این خود از بارزترین مصادیق وحدت است.


مدیر مرکز اسلامی اهل البیت (ع) ایرلند افزود: سر منشأ دعوت به وحدت اسلامی در جهان اسلام با سخنان و رهنمودهای امام خمینی (ره) آغاز گردید و ایشان با سخنرانی های متعدد و توصیه های مکرر خواستار وحدت بین سنی و شیعی شدند.


این اندیشمند برجسته شیعی با توجه به اینکه مساله وحدت اسلامی منحصر به نخبه ها و احزاب نمی شود و می بایست تمام ملت ها و مسلمانان با یکدیگر متحد باشند خاطر نشان کرد: اندیشمندان و علما باید در گسترش مفاهیم وحدت در بین عوام مردم مسلمان تلاش بکنند و تلاشهای خود را منحصر به طیف خاصی از جامعه که بسیار وسیع هم نیست، نکنند.

 

بسیج حلقه اتصال و محور اتحاد میان مردم است

بسیج، حلقه اتصالی میان مردم پدید آورده و چون نخ تسبیحی ارتباط‌دهنده و متحدکننده مردم و اقشار مختلف شهرها و روستاها با دیدگاه‌ها و ذائقه‌های گوناگون است.

 

 

 

«لاله افتخاری» رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) ضمن تبریک فرارسیدن هفته بسیج، بسیج را نیرویی مردمی دانست و اظهار کرد: ویژگی مردمی‌بودن بسیج و عدم تعریف یکسری موانع سیاسی و اجتماعی در آن، سبب شده تا این نیرو در همه نقاط کشور جای خود را باز کند.

وی ادامه داد: این ویژگی بسیج، حلقه اتصالی میان مردم پدید آورده و چون نخ تسبیحی ارتباط‌دهنده و متحدکننده مردم و اقشار مختلف شهرها و روستاها با دیدگاه‌ها و ذائقه‌های گوناگون است.

 

                                                                    

 

افتخاری در ادامه خاطرنشان کرد: بسیج، یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است که نقش بی‌بدیلی را در تحقق انسجام بین امت اسلامی ایفا می‌کند و باید گفت، شاید هیچ نهادی نتواند چنین جایگاهی را بدست آورده و چنین نقش‌آفرینی کند و در ساختن کشور و حمایت از دستاوردهای نظام اسلامی و پاسداری از خون شهیدان مؤثر واقع شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نقش یادآور شد: تفکر بسیجی بر پایه خدمت خالصانه با مرز ناشناسی و به دور از بوروکراسی اداری شکل گرفته است و افراد با تمام احساس و ایمان خود تلاش خود را بکار می‌گیرند و خدمت خود را در عرصه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، اقتصادی در جای‌جای مملکت ارائه می‌دهند.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: روحیه بسیجی‌گونه که بر پایه تبعیت از ولایت فقیه شکل گرفته و برای رضایتمندی و اجرای منویات ولایت فقیه است، هم به بازسازی کشورهای ستمدیده اسلامی چون عراق و فلسطین کمک می‌کند و هم برای مسائل بهداشتی و درمانی آنان و حل مشکلات اقتصادی آنان می‌توانند توانمند بوده و کارهای بسیاری را عرضه کنند و در عرصه‌های مختلف توان خود را در همه جا بکار ‌گیرند.

افتخاری به بیانات امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل ارتش بیست‌میلیونی اشاره کرد و گفت: هم از طرف مسئولین و هم در درون نهاد بسیج باید کارهای بیشتری در این زمینه صورت گیرد و خودباوری که میان بسیجیان وجود دارد، باید تقویت و این روحیه به دیگران القا شود، همچنین دستاوردهای بسیج از اول تاکنون بایستی برای دیگران بازگو شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: در نیروی مقاومت بسیج افراد می‌توانند با روحیه‌ای به دور از گرایش‌های سیاسی و ولایت‌مدار وارد عرصه شوند و حمایت‌های مالی و قانونی از بسیج و بسیجیان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

افتخاری اضافه کرد: تعمیق فرهنگ بسیجی که برگرفته از فرهنگ اسلام اصیل اهل بیت(ع) است و نیز تعمیق باورهای دینی میان بسیجیان می‌تواند در تقویت جایگاه بسیج نقش ویژه‌ای ایفا کند و درخشش احیاگران طیبه بشجره سیج بیشتر و بر سر ملت ایران گسترده شود.