اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

دومین نشست « رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی » برگزار شد

مهندس عباس سلیمی نمین، رییس دفتر مطالعات معاصر ایران وکارشناس رسانه در دومین نشست " رسانه ؛ اتحاد ملی وانسجام اسلامی" طی سخنانی اظهار داشت : همه آحاد و اقشار جامعه اصل وحدت را می پذیرند اما تحقق وحدت پیش زمینه فرهنگی می خواهد.

وی افزود: رسانه ها با در نظر گرفتن نگاه های مختلف در جهت نزدیک کردن آحاد و اقشار جامعه به معنای وحدت می توانند با جامعه ارتباط برقرار کنند.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: مطبوعات می توانند نسبت به وحدت نقش آفرینی چشمگیر وکارآیی موثری داشته باشند و در منفعت رسانی به جامعه و رفع چالش های دشوار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر گذار باشند.

                                                               

سلیمی نمین یادآور شد:تلاش برای رشد فکری جامعه و رسیدن به اتحاد وانسجام وظیفه اصلی رسانه هاست که باید پی گیری شود.

این کارشناس رسانه با برشمردن وظایف رسانه ها در تحقق اتحاد ملی وانسجام اسلامی یاد آورد شد: اولین شاخص برای رسانه ها باید تنظیم تعاملات گروهی باشد تا بتوانند عناصر تند رو و نامطلوب در عرصه گروهها و احزاب مهار نمایند. در این صورت حاکمیت وپرچم داری در احزاب به دست عناصر غوغا سالار نمی افتد.

وی خاطر نشان کرد: تحکیم و تقویت جایگاه منافع ملی در افکار عمومی، دومین وظیفه رسانه ها برای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی است. رسانه می تواند یک نگاه متحد به منافع ملی را در جامعه ایجاد کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مطبوعات باید به وحدت رسانه ای پایبند باشند وموقعیت کشور را در سطح بین الملل متزلزل نسازند. رسانه نماینده ملت است و باید اتحاد را در میان همه اقوام و اقشار جامعه تقویت کند.

همچنین در دومین نشست رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی در دانشکده خبر، محمد جواد حق شناس مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی طی سخنانی گفت: توجه به امر حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان و مشارکت آنها در انتخابات از مقوله های مهم در بحث وحدت ملی است.      

                                                                           

وی گفت : همواره حضور مردم در پای صندوق های رای وانتخاب نمایندگان نشان اهمیت به نظام جمهوری اسلامی ایران، جهان اسلام و تشیع بوده و در چنین شرایطی رسانه می تواند زمینه ساز انسجام اسلامی باشد .

حق شناس بحث اتحاد ملی را شامل تمام عناصر فعال، پویا وسازنده دانست و تصریح کرد: این عناصر امکان برقراری وحدت را از منظر کارکردی درحوزه رفتار، کردار و گفتار فراهم می آورند. تمام آحاد ملت اعم از اقوام، مذاهب و ادیان در ایران با تمام نگرش های سیاسی، اجتماعی، پیشینه فرهنگی و هویت ایرانی و اسلامی، تشکل دهنده چهارچوب وحدت ملی هستند.

شایان ذکر است دومین نشست رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی دوشنبه 28 آبان ماه از سوی بسیج دانشجویی دانشکده خبر برگزار شد.

خروج از انحصار رسانه ای با تحقق «اتحاد ملی و انسجام اسلامی»

 

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده خبر گفت: خروج از انزوای رسانه ای در جهان برای ایران و شکستن انحصار رسانه ای غرب با تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی امکان پذیر است.

ابراهیم رضایی دبیر دومین نشست رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی و مسئول بسیج دانشجویی دانشکده خبر در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: اتحاد نیاز اول ایران اسلامی و جهان اسلام است و تحقق آن در میان رسانه ها از طریق تعامل و خروج از انحصار رسانه ای امکان پذیر است.

وی افزود: این نشست درجهت تحقق اتحاد ملی وانسجام اسلامی از سوی بسیج دانشجویی دانشکده خبر برگزارمی شود.

وی افزود:قرآن کریم تعبیر اتحاد را در آیه( واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا ) مطرح می کند. همچنین بنیان گذار انقلاب اسلامی نیز با تعبیر امت واحده براین موضوع تاکید کردند.

رضایی یادآور شد: در شرایطی که جنگ سرد میان ایران اسلامی و نظام سلطه جهانی درگرفته است برای مقابله با توطئه استکبار بیش از پیش به وحدت و انسجام نیاز داریم که در این میان رسانه ها به عنوان گسترده ترین وسایل ارتباطی می توانند نقش فعالی داشته باشند.

دبیر دومین نشست رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی خاطر نشان کرد: رسانه هدایت مردم جامعه وجهت دهی به افکار آنها را برعهده دارد. وظایف رسانه ها در نظام اسلامی متفاوت با جایگاه رسانه و رویکرد به آن در غرب است. رسانه در کشور اسلامی باید اخلاق اسلامی را در نظر داشته باشد و برای اسلام کار می کند.

وی تصریح کرد: دانشگاه ، حوزه ، رسانه ، دولت مردان و مجموعه های فرهنگی باید بتوانند در برابرمردم پاسخگو باشند که برای اتحاد ملی وانسجام اسلامی چه اقدامی انجام داده اند و رسانه های ما تا چه حد به وحدت روی آورده اند.

رضایی ادامه داد: جناح های مختلف در کشور در این سال در پی از میدان راندن رقیب خود نباشند بلکه عرصه تضارب آرا و تبادل اندیشه ها فراهم آورند.

وی گفت:در انتخابات امسال پیش از آنکه وحدت میان حزبی مهم باشد،‌ وحدت کل آحاد مردم کشور مهم است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده خبر افزود: رسانه ملی به عنوان بزرگترین دستگاه رسانه ای کشور، جایگاه مهمتری را د ر تحقق اتحاد ملی وانسجام اسلامی دارد.

شایان ذکر است دومین نشست رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی دوشنبه 28 آبان ماه از سوی بسیج دانشجویی دانشکده خبر برگزار شد.

 

دومین همایش رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی در دانشکده خبر

 

دانشکده خبر فردا میزبان دومین همایش رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی با حضور کارشناسان رسانه ها خواهد بود.

ابراهیم رضایی، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده خبر گفت: نامگذاری سال جاری به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی، وظیفه ای سنگین برای رسانه های ایران اسلامی فرا رو نهاده است. نقش رسانه در ایجاد اتحاد ملی و انسجام اسلامی در قالب برگزاری نشست های تخصصی و ارائه مقالات مورد توجه بسیج دانشجویی دانشکده خبر قرار داشته است.

وی افزود: در همین راستا چندی پیش نخستین همایش رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی در دانشکده خبر برگزار شد و دوشنبه 28آبان ماه نیز شاهد برگزاری دومین نشست خواهیم بود.

رضایی از حضور کارشناسان امور رسانه و خبرنگاران در این نشست خبر داد و یادآور شد : در دومین نشست رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی، دکتر عباس سلیمی نمین، کارشناس مسائل سیاسی و دکتر محمد جواد حق شناس مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی در جمع مدیران مسئول رسانه های جمعی، روزنامه ها و خبرگزاری ها به سخنرانی می پردازند. ارائه مقالات دانشجویی و نشست پرسش و پاسخ از دیگر برنامه های این نشست خواهد بود.

وی درباره مباحثی که در این نشست مطرح می شود اظهار داشت: نقش رسانه در پیوند بین مردم و نظام اسلامی، رسانه و تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی و محورهای اصلی مورد توجه رسانه ها در تحقق این امر مطرح می شود.

وی افزود: بسیج دانشجویی مطابق فرمایشات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در پی آن است که از طریق به میدان آوردن همه توانایی‌های خود، در راه تحقق آرمان‌های اسلامی و انقلابی در جامعه تلاش کند.

رضایی خاطرنشان کرد: رسانه به عنوان عامل اصلی در بسیج افکار عمومی جامعه، نقش اساسی را در تحقق اتحاد ملی دارد. در این سال باید به گونه‌ای عمل شود که در پایان آن در پی ایجاد اتحاد ملی و انسجام اسلامی، شاهد وحدت بین مسلمانان باشیم و به دیگر امت‌های اسلامی نزدیک شویم.

شایان ذکر است دومین نشست رسانه، اتحاد ملی و انسجام اسلامی روز دوشنبه 28 آبان ماه از ساعت 14 الی 16 در محل دانشکده خبر واقع در تهران، چهارراه قصر، ابتدای خیابان شهید بهشتی، نرسیده به چهارراه اندیشه پلاک 32 طبقه چهارم٬ سالن اجتماعات برگزار می شود.  

 

 

ردپای تفکر طالبانی درعملیات انتحاری دیاله

 

 

طبق اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها و رسانه ها در چند روز گذشته، پنج تن از رهبران قبایل عراقی در اثر یک انفجار انتحاری در استان دیاله این کشور کشته شدند.

این عملیات انتحاری با ورود یک بمب گذار مجهز به کمربند حاوی مهمات در خانه "فائز عبیدی" از رهبران عراقی رخ داد و طی آن او و چهار تن دیگر که از اعضای نجات دیاله بودند، به قتل رسیدند.

قبل از هر چیز، موضوع قابل توجه این است که استان دیاله دارای شهروندان شیعه و سنی است و از پایگاه های مهم مبارزه با القاعده محسوب می شود.

در خصوص علل و انگیزه وقوع این رویداد، نکات مهمی را می توان مورد توجه قرار داد.

نخست اینکه چند سالی است ردپای تفکر طالبانی و افکار پوسیده خود برتر بینی گروهک و گروه های مرتبط با شبکه القاعده و عملیات های انتحاری افراطیون مذهبی در برخی از کشورها به خصوص کشورهای عربی به چشم می آید.

کشته شدن پنج تن از رهبران قبایل عراقی در اثر یک انفجار انتحاری در استان دیاله این کشور نشان دهنده طرح ریزی مبارزان افراطی برای مقابله با گروه های مخالف است و جان سپاری مریدان و پیروان این مسلک ها در تحقق این موضوع به مثابه نیل به آرمان های این گروها به حساب می آید.

 

                                                        

 

از سوی دیگر کشته شدن بمب گذاران و عاملان تحرکات انتحاری و اغتشاشگران در اینگونه عملیات ها نشان دهنده حرکت در مسیر دفاع از خواسته ها و اهداف بلند و والای درون گروهی است.

این عملیات ها معمولا با مشروعیت بخشی از طریق دریافت فتوا از برخی مراجع اهل تسنن انجام می پذیرد که پیشینه تاریخی آن به دو تا شش قرن گذشته می رسد.

(موافقت آل سعود با تشکیل فرقه وهابیت در قرن دوازدهم هجری قمری با پایه گذاری عبدالوهاب نجدی و تلاش های پیشین ابن تیمیه به عنوان پیشگام این تفکر در قرن هشتم هجری قمری از نمونه های بارز است.)

به طور مثال از القاعده، وهابیون، سلفی ها، شیخیون، اهل تصوف و... به عنوان تعدادی از این مسلک ها که با ایفای نقش کشورهای استعماری پدید آمده اند، می توان نام برد.

نکته دیگر اینکه برای شناخت تفکرات افراط گرایانه در این گروه ها می توان به اختیار کردن و بهره بردن از انواع سلاح ها و اجیر کردن افراد و همچنین تحریک افراد با تاسیس مدارس در اقصی نقاط جهان، برگزاری دوره های آموزشی و تدوین کتب ضد شیعه و نحوه ایجاد آشوب و مبارزه طلبی در برابر افکار و عقاید مخالف اشاره کرد.

این اقدامات که به منظور پاسداری از آرمان ها و اهداف درون گروهی صورت می گیرد، به طور مستقیم یا غیر مستقیم تامین کننده اهداف دراز مدت دول غربی و محقق کننده خواسته های مقطعی کشورهای غرب گرا است؛ از این رو نه تنها دول غربی اقدامی برای مقابله با آن انجام نمی دهند، بلکه این افراطیون را در انجام اقداماتشان ترغیب و همراه می سازند.

 

 

دو همکار و دو عقیده

 

 

صفا و صمیمیت و همکارى صادقانه هشام بن الحکم و عبد الله بن یزید اباضى مورد اعجاب همه مردم کوفه شده بود.این دو نفر ضرب المثل دو شریک خوب و دو همکار امین و صمیمى شده بودند.این دو به شرکت‏یکدیگر یک مغازه خرازى داشتند،جنس خرازى مى‏آوردند و مى‏فروختند.تا زنده بودند میان آنها اختلاف و مشاجره‏اى رخ نداد.

چیزى که موجب شد این موضوع زبانزد عموم مردم شود و بیشتر موجب اعجاب خاص و عام گردد،این بود که این دو نفر از لحاظ عقیده مذهبى در دو قطب کاملا مخالف قرار داشتند،زیرا هشام از علما و متکلمین سرشناس شیعه امامیه و یاران و اصحاب خاص امام جعفر صادق علیه السلام و معتقد به امامت اهل بیت‏بود،ولى عبد الله بن یزید از علماى اباضیه (۱) بود.آنجا که پاى دفاع از عقیده و مذهب بود،این دو نفر در دو جبهه کاملا مخالف قرار داشتند،ولى آنها توانسته بودند تعصب مذهبى را در سایر شؤون زندگى دخالت ندهند و با کمال متانت کار شرکت و تجارت و کسب و معامله را به پایان برسانند.عجیبتر اینکه بسیار اتفاق مى‏افتاد که شیعیان و شاگردان هشام به همان مغازه مى‏آمدند و هشام اصول و مسائل تشیع را به آنها مى‏آموخت و عبد الله از شنیدن سخنانى بر خلاف عقیده مذهبى خود ناراحتى نشان نمى‏داد.نیز اباضیه مى‏آمدند و در جلو چشم هشام تعلیمات مذهبى خودشان را که غالبا علیه مذهب تشیع بود فرا مى‏گرفتند و هشام ناراحتى نشان نمى‏داد.

                 

یک روز عبد الله به هشام گفت:«من و تو با یکدیگر دوست صمیمى و همکاریم.تو مرا خوب مى‏شناسى.من میل دارم که مرا به دامادى خودت بپذیرى و دخترت فاطمه را به من تزویج کنى.»

هشام در جواب عبد الله فقط یک جمله گفت و آن اینکه:«فاطمه مؤمنه است.»

عبد الله به شنیدن این جواب سکوت کرد و دیگر سخنى از این موضوع به میان نیاورد.

این حادثه نیز نتوانست در دوستى آنها خللى ایجاد کند.همکارى آنها باز هم ادامه یافت.تنها مرگ بود که توانست‏بین این دو دوست جدایى بیندازد و آنها را از هم دور سازد (۲).

منبع:مجموعه آثار استادشهید مطهری، جلد ۱۸

پی نوشت:

۱- اباضیه یکى از فرق ششگانه خوارجند.خوارج چنانکه مى‏دانیم نخست در حادثه صفین پیدا شدند و آنها جمعى از اصحاب على علیه السلام بودند که یاغى شدند و بر آن حضرت شوریدند.این دسته چون از طرفى بر مبناى عقیده کار مى‏کردند و از طرف دیگر جاهل و متعصب بودند،از خطرناکترین جمعیتهایى بودند که در میان مسلمین پیدا شدند و همیشه مزاحم حکومتهاى وقت‏بودند.

خوارج عموما در تبرى از على علیه السلام و عثمان اتفاق داشتند و غالبا سایر مسلمین را که در عقیده با آنها متفق نبودند کافر و مشرک مى‏دانستند،ازدواج با دیگر مسلمین را جایز نمى‏دانستند و به آنها ارث نمى‏دادند و اساسا خون و مال آنها را مباح مى‏دانستند،ولى فرقه اباضیه از سایر فرق خوارج ملایمتر بودند،ازدواج و حتى شهادت آنان را صحیح مى‏دانستند و مال و خون آنها را نیز محترم مى‏شمردند.

رئیس اباضیه مردى است‏به نام‏«عبد الله بن اباض‏»که در اواخر عهد خلفاى اموى خروج کرد. رجوع شود به ملل و نحل شهرستانى،جلد 1،چاپ مصر،صفحه 172 و صفحه 212.

۲- مروج الذهب مسعودى،چاپ مصر،ج 2/ص 174،ذیل احوال عمر بن عبد العزیز.

 

حج باید به عرصه‌ی اتحاد عظیم امت اسلامی تبدیل شود

 

نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان و امام جمعه‌ی زنجان، گفت: در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، حج باید به عرصه‌ی اتحاد عظیم امت اسلامی تبدیل شود.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین "محمدتقی واعظی"،  در همایش زایران حج تمتع امسال استان زنجان، افزود: زایران ایرانی باید در این سفر معنوی برای نظام‌اسلامی آبرو و زینت باشند.

وی گفت: زایران خانه‌ی خدا سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی تصریح کرد: زایران خانه‌ی خدا باید از این موقعیت و لحظات ویژه و استثنایی این سفر معنوی استفاده‌ی مطلوب کنند و فرصت‌ها را از دست ندهند.

حجت‌الاسلام واعظی، برلزوم استفاده زایران‌ از وجود روحانیون کاروان‌ها تاکید کرد و افزود: کوچکترین غفلت، ممکن است به باطل شدن اعمال و مناسک حج منجر شود که روحانیون کاروان‌ها می‌توانند از آن جلوگیری کنند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری زنجان نیز گفت: زایران خانه‌ی خدا بعنوان سفیران جمهوری اسلامی، باید به‌وظایف خود بطور کامل و دقیق عمل کنند.

"کیقباد علی‌بابایی" حج را سفری وصف نشدنی دانست و گفت: حج، سفر الی‌الله است و باید این فرصت، بسیار مغتنم و عزیز شمرده شود.

وی، بابیان اینکه در حج همه‌چیز باید حاکی از وحدت و انسجام باشد، تاکید کرد: حج ، مظهر تجلی سیاست‌های جهانی اسلام و عرصه‌ی نفی شیطان است.

 

جشنواره امام رضا(ع) تجسم اتحاد ملی است

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جشنواره امام رضا(ع) تجسم اتحاد ملی و انسجام اسلامی است.

به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی پنجمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، آیت الله حبیب الله مهمان نواز افزود: بررسی فلسفه امامت و ولایت در برگزاری جشنواره حرکتی عظیم در آشنایی و آگاهی مردم از ویژگیهای عمیق و راهبردی زندگی ائمه اطهار خصوصا حضرت رضا(ع) است.


امام جمعه بجنورد تاکید کرد : شناساندن و فراگیری مبانی دینی از طریق جشنواره‌ها منوط به ایجاد جاذبه‌های معنوی و تاثیرگذار است چرا که آشنایی با سیره ائمه اطهار(ع) راههای تداوم اسلام را در جامعه روشن می‌سازد.
آیت الله مهمان نواز، آشنایی جامعه با مبانی سعادت بخش سیره حضرت رضا(ع) و کابردی کردن رهنمودهای جهت‌دهنده این امام همام را نقطه قوتی برای جشنواره خواند و افزود: باید مسوولین برگزارکننده با برنامه منسجم به گونه‌ای که جایگاه و شان امام هشتم (ع) حفظ شود، گام بردارند.
پنجمین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) طی ‪ ۱۰‬روز از ‪ ۲۱‬آبان ماه مصادف با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) تا اول آذر ماه همزمان با روز ولادت حضرت امام رضا(ع) در مشهد برگزار می‌شود.

ضرورت وحدت به اقتضای شرایط

 

   الان در راس همه مسایل اسلام این قضیه ی مواجهه با امریکاست. اگر بخواهید قدرت ها را جدا کنیم از هم، بخواهیم از هم جدا کنیم، قوا از هم منفصل بشود، کشیده بشود از این طرف و آن طرف، اینها همه اش به نفع آمریکا تمام می شود. و دست هایی در اینجا هست برای ایجاد یک همچه مسایل. این مسایل را ایجاد می کنند و گاهی هم استفاده از روح پاک جوانان می کنند. این جهت خیلی باید مورد نظر همه آقایان باشد، که نبادا یک وقتی ما از آن مسیری که داریم، که امروز فقط یک مطلب است، و آن اینکه الان دشمن ما آمریکاست و باید تمام تجهیزات ما طرف این دشمن باشد. نبادا یک وقتی یک تبلیغات سوئی بشود و یک چیزهایی بشود که اسباب این بشود که نظرهای ما تشتت پیدا کند. افکارمان مختلف بشود. ما یک افکاری داشته باشیم، شما یک افکاری داشته باشید، دستجات دیگر افکاری دیگر داشته باشند. همه افکار الان باد یک [سمت] باشد. چطور در آن وقتی که ما مواجه با این قدرت شیطانی داخلی بودیم، هیچ تشتتی توی کار نبود. همه با هم یک فکر داشته باشیم. همه ((الله اکبر)) می گفتید و مقابله با یک همچه قدرتی می کردید. شما الان می دانید که مقابل ما قدرتی است که صدها مقابل زیادتر از آن قدرت است. هزارها مقابل آن قدرت است. شما امروز یک همچه حالی دارید. مملکتتان یک همچه حالی دارد. مملکت شما الان یک حالی دارد که اگر دیر بجنبیم از بین رفتیم تا آخر. همه ما باید یک صدا باشیم.(1)    

 

                                                       

 

   همه هماهنگ باشید. اگر هم با هم یک حساب هایی دارید، بگذارید کنار این حساب ها را. شما اگر دو نفر باشید با هم یک نزاعی داشته باشید و خدای نخواسته، زلزله بیاید، شما باز می نشینید آنجا به اختلاف؟! نه، رها می کنید و پا می شوید سراغ دفاع از خودتان. این ابرقدرت ها در ایران زلزله راه انداختند. نروید سراغ این. مجهز باشید. مجهز باشید، همان طور که در اوایل انقلاب بودید. حالا هم باشید.(2)

   این قدر، درصدد نباشید که بذر فتنه را بیفشانید و با اجتماعات خودتان فتنه انگیزی کنید. توجه به اسلام داشته باشید، توجه به دیانت اسلامی و قرآن کریم داشته باشید. با سلطه خارجی همه چیز شما از بین خواهد رفت و این اختلاف - خدای نخواسته – موجب سلطه ی خارجی خواهد شد. دشمنان اسلام، دشمنان قرآن کریم ، در کمین اند. آنهایی که اسلام را نمی توانند ببینند و آنهایی که از اسلام سیلی خورده اند در کمین اند.(3)

   شما آقایان توجه دارید و من نباید عرض کنم که ما امروز گرفتار هستیم به چه گرفتاری هایی؛ تمام تبلیغات بر ضد ماست، تمام دنیا به ضد اسلام قیام کرده اند. ما باید برای خاطر خدا، برای به دست آوردن حسنه ی خودمان با هم باشیم، تمام قشرهای ملت با هم باشند.(4)

من باز سفارش می کنم کشور ما در مرحله ی بازسازی و سازندگی به تفکر و به وحدت و برادری نیاز دارد. (5)

 

(1)   صحیفه امام؛ ج 11، ص118-119

(2) همان؛ ج 13، ص 20

(3) همان؛ ج14، ص 290

(4) همان؛ ج20، ص 395

(5) همان؛ ج21، ص 180

 

اتحاد روح ایرانی با اسلام

 

   دو موضوع است که وسیله و بهانه شده به دست افراد مغرضی که آن را دلیل بر مخالفت و ضدیت ایرانی با اسلام معرفی کنند: یکی تجدید و احیای زبان فارسی، دیگر گرایش به تشیع.

   اما زبان فارسی. مگر جزء هدف های اسلامی یکی این بوده که هیچ زبانی غیر زبان عرب در دنیا وجود نداشته باشد؟ مگر احیای یک زبان که خواه ناخواه تنوعی است برای ابراز ذوق و هنر و تجلیات روحی، یک گناه است از نظر اسلام؟ خود زبان فارسی سبب شده که یک سلسله شاهکار اسلامی با رنگ و ذوق خاصی به وجود آید.

   ثانیا احیای زبان فارسی به هیچ وجه جنبه ضد عربی ندارد تا چه رسد به جنبه ضد اسلامی. زبان فارسی  [را] اتفاقا کسانی احیا کرده اند که یا عرب بوده اند و یا از نژاد غیر ایرانی بوده اند. احیا کننده زبان فارسی در درجه اول خلفای عباسی هستند. بعدها غزنویان که نژادا ترک و مذهبا سنی بسیار متعصبی بودند احیا کردند. غالبا حکومت هایی که رنگ ایرانی بیشتری دارند از زبان فارسی حمایت نکرده اند از قبیل طاهریان، دیلمیان که شیعه هم بوده اند، سامانیان که از نژاد خالص ایرانی و از اعقاب بهرام چوبین بوده اند.

   اما تشیع. اولا ایرانی صدر اول اکثر سنی ومتعصب و طرفدار خلفا بوده اند؛ متکلم و فقیه شان، هم شیعه داشته اند و هم سنی.

   ثانیا گرایش بیشتر ایرانی به تشیع به همان دلیل است که به اسلام گراییده است؛ یعنی علت گرایش ایرانی به اسلام رفعت تعلیمات اسلامی و بی رنگی آن از یک طرف و بی تعصبی و حقیقت جویی ایرانی از طرف دیگر بوده است. (1)

 

   مرزهای وطن، مرزهای عقیده

 

مرد خدا به غیر خدایش نگاه نیست

                                       شیدای مال و شهرت  در بند جاه نیست

در زندگی به غیر خدا متکی مباش

                                       ستوارتر ز حق به جهان تکیه گاه نیست

در راه حق قدم نه و زان کم حرف مشو

                                       ملک صلاح را به جز این راه، راه نیست

با مرد حق مجنگ که مقرون صرفه نیست

                                       حق را حریف، هیچ قوا و سپاه نیست

من زیر بار مردم ناکس نمی روم

                                       جز مرد حق به کشور حق پادشاه نیست

آنجا مرا وطن که ترا هم عقیده است

                                       گو نقطه ای بود که مرا زادگاه نیست

آن هموطن به من، که بود هم عقیده ام

                                      اینجا دگر حساب سیاه و سفید نیست

((ناجی)) (2) زده است یکتنه بر قلب خفتگان

                                       او را در این جهاد به جز حق پناه نیست (3)

 

 

(1)              یادداشت های استاد مطهری (8)،صفحات 77و78.

(2)              استاد آن را از شخصی به عنوان ناجی نقل کرده است.

(3)              یادداشت های استاد مطهری (7)،صفحه417.

 

وبلاگ، نقطه شروعی برای شکل‌گیری انسجام اسلامی در فضای مجازی

وبلاگ‌ها دارای یک خط فکری خاص هستند و موجودیت منتشر شده در آنها از تفکری هوشمندانه تبعیت می‌کنند. مطالب منتشر شده در حوزه انسجام اسلامی در فضای سایبر می‌تواند، نقطه شروعی برای شکل‌گیری انسجام اسلامی در فضای مجازی محسوب شود.

 

وبلاگ محیطی است که به کاربر امکان انتشار ایده‌ها، افکار و دیدگاه‌های خود همانند یک روزنامه‌نگار را می‌دهد. یک وبلاگ‌نویس ذهنیت خود پیرامون مسایل مورد علاقه‌اش را ارائه می‌دهد، بدون آنکه آن ایده‌ها بطور کامل بررسی شده‌باشند.

وبلاگ‌ها در عرصه‌ی متفاوتی و در ارتباط با مسایل متفاوت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقدام به نشر اطلاعات کرده و مخاطبان با رویکردی کاملاً آزادانه قادر به مطالعه مطالب منتشر شده و در صورت تمایل بیان دیدگاه خود در ارتباط با آن می‌پردازند.

ایران از کشورهای فعال در عرصه وبلاگ‌نویسی است. از آنجا که دین از عناصر پیوندخورده با زندگی روزمره مردم ایران است، دین نیز به عنوان یکی از این عناصر تعیین‌کننده به محیط مجازی ایرانی و وبلاگ‌نویسی وارد شده‌است.

امروزه سرویس‌دهنده‌های مختلف ایرانی و مهم‌تر از همه سرویس‌دهنده «پارسی‌بلاگ» از جمله سرویس‌دهنده‌هایی هستند که به طور تخصصی‌تر بروی مسائل دینی و قرآنی کار می‌کنند.

بنابراین با استفاده از ابزارهای رایگان موجود بر روی وب می‌توان به سادگی اقدام به ایجاد و نشر اطلاعات دینی بر روی وبلاگ، کرد. وبلاگ‌ها از لحاظ کیفیت، محتوی و اهداف دارای گونه‌های متعددی بوده و هر یک می‌توانند مخاطبان خاص خود را دارا باشند.

به نظر می‌آید بحث انسجام اسلامی در مرتبه اول باید در فضای واقعی به وجود آمده تا در ادامه به فضای مجازی کشیده شده و دنبال شود. چراکه فضای مجازی امتداد فضای واقعی است. (عبادتی،1386)

در گزارش زیر بر آن هستم تا ابعاد مختلف این موضوع و ارزیابی نقش بلاگران در تقویت و ایجاد انسجام اسلامی را با پیگیری گفته‌های کارشناسان و بلاگران دینی بررسی کنم.

زهرا باقری شاد؛ کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی و روزنامه‌نگار، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، امکان شکل‌گیری این جریان را در شکل گیری مفهوم انسجام اسلامی در فضای واقعی دانست و گفت: امکان شکل گیری این بحث در فضای مجازی به این بر‌می‌گردد که در فضای واقعی این جریان به وجود بیاید، تا به موازات آن این بحث نیز در فضای مجازی شکل گیرد.

 

وبلاگ‌ها متکثرترین پایگاه‌های اینترنتی در فضای مجازی هستند

 

وی وبلاگ‌ها را در گسترش این مفهوم در فضای مجازی مؤثر دانست و گفت: وبلاگ‌ها متکثرترین پایگاه‌های اینترنتی هستند، اگر وبلاگ‌ها با موضوعات مختلف این بحث را هم در خود جای بدهند و بحث را هدایت کنند، مؤثر خواهدبود.

«محمدجواد مزارعی»، مسئول کمیته وبلاگ‌نویسان مشاوران جوان ریاست جمهوری، نیز ادامه داد: از آنجا که عمده محتوای فضای مجازی مطالب منتشره بر روی وبلاگ‌ها بوده، وبلاگ‌نویسان متعهد و ارزشی با تکیه بر اصول مشترک اسلام ناب می‌بایست به اشاعه محتوای سالم در فضای وب کرده و با رعایت اصول و فرهنگ وبلاگ‌نویسی در حوزه‌های مختلف تولید محتوا به اشاعه این فرهنگ کمک و یاری رسانند.

مزارعی خاطرنشان شد: وبلاگ‌نویسان با استفاده از ابزارهای سریع و به‌روز اطلا‌ع‌رسانی می‌توانند گام‌های بزرگی در راستای انسجام اسلامی بردارند.

دکتر محمد رضا مریدی، مدرس دانشگاه، اظهار داشت: انسجام مبتنی بر تفاوت است، نه اینکه یک نفر باشد که هم را جهت دهد. این همان دید سنتی است. انسجام مبتنی بر ممکن‌سازی در فضای مجازی نیست؛ چون فضای مجازی متکثر بوده و ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم یا منتظر باشیم که متولیان حرفه‌ای انسجام ایجاد کنند. بنابراین داستان باید از جای دیگری شروع شود.

وی با اشاره به نقش بلاگران در ایجاد و تقویت انسجام اسلامی گفت: شاید بیشتر افرادی که در این فضا اسمشان معلوم نیست، بخش مهمی از انسجام اسلامی را تشکیل بدهند.

اکبر شیرکوند، مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب پیامبر اعظم(ص) در اینترنت مدرس دانشگاه، بلاگران را بازوان ایجاد اتحاد اسلامی در فضای سایبر قلمداد کرد و گفت: هر وبلاگی که نوشته می‌شود یکسری مخاطبان خاص در کنار مخاطبان عام دارد که بلاگر از طریق انتشار مطالب سازنده و چالش زا با رویکرد مثبت نسبت به دیگر فرق امکان جهت‌دهی را در این فضا فراهم می‌آورد.

شیرکوند همچنین نقش متخصصان مذهبی را در فعال کردن وبلاگ‌هایی با دغدغه‌های دینی کارساز برشمرد و متحد کردن بلاگران با استفاده از تشویق‌هایی مانند برجسته‌سازی وبلاگ ایشان در این فضا را برای گام‌های علمی تر و سازماندهی شده کاری مهم و قابل اجرا معرفی کرد.

 

بلاگران در صورتی که فیلتر نشوند، بارزترین عرصه برای اعلام نظر خواهند بود

 

این بلاگر نقش بلاگران را در تحقق انسجام اسلامی در فضای سایبر با اهمیت دانست و گفت: بلاگران در صورتی که فیلتر نشوند، بارزترین عرصه برای اعلام نظر و نوشتن بدون قید و شرط جناحی و سازمانی را دارند.

از همین روست که مخاطبان خود را نیز به سرعت پیدا می‌کنند و می‌توانند به نحو چشم‌گیری تأثیر‌گذار باشند، به شرطی که وارد این عرصه بشوند.

مرجان سهرابی، کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی و وبلاگ‌نویس، با اشاره به رویکردها و بسترسازی مناسب گفت: اگر این رویکردها و بسترسازی مناسب به دامنه وبلاگ‌ها و وبلاگ‌نویسی هدایت شود و در بین آنها برای خود جایی باز کند و مورد اقبال بلاگران قرار گیرد، بی‌شک می‌توان آنها را از تأثیرگذارترین‌ها دانست.

شاکر واثقی مدیر فرهنگسرای رسانه میزان تأثیر بلاگران در تقویت انسجام اسلامی را این‌گونه توضیح داد: اگر قبول کنیم وبلاگ‌ها رسانه‌های بانفوذ و پرمخاطب جهان ارتباطات و رسانه‌ها هستند، طبیعی است در این رسانه تعاملی که عمدتاً ادبیات آن ادبیات غیر رسمی است.

با گسترش دامنه فعالیت و به‌روز رسانی منظم شبکه پیچیده اجتماعی شکل می‌گیرد که میتواند محور آن موضوعات و مفاهیم اسلامی باشد. البته ناگفته نماند یکی از ضرورت‌های این اتفاق تسلط بر زبان عربی توسط بلاگرها و کلاً زبان‌هایی غیر از فارسی بوده‌است.

حجت‌الاسلام «حسن عسکری»، کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی، با اشاره به میزان تأثیرگذاری بلاگران برای تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی اظهار کرد: چون بر تعداد کاربران اینترنتی روز به روز افزوده می‌شوند، مطمئناً بلاگران می‌توانند نقش مهمی را در این عرصه ایفا کنند.

عسکری یادآور شد: بلاگران می‌توانند با راه‌اندازی وبلاگ‌ها یا سایت‌ها، شرکت در انجمن‌ها وبحث‌های کانون‌ها و کلوب‌ها و تقویت مباحث اسلامی به انسجام اسلامی بین کاربران کمک کنند.

«محسن اسفندیاری»، مدیر فرهنگسرای IT، مدیر فرهنگسرای IT، نیز یادآور شد: بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود و بهتر است بحث انسجام اسلامی یا موضوعاتی که در جهان اسلام مطرح می‌شود، در فضای مجازی به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود.

 

انجمن‌ها و وبلاگ‌ها در کنار مدیریت صحیح، از عوامل دست‌یابی به انسجام اسلامی در فضای مجازی است

 

وی انجمن‌ها و وبلاگ‌ها را بهترین محل برای عنوان شدن بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی برشمرد و بیان کرد: انجمن‌ها، کلوب‌ها و وبلاگ‌ها محل‌های مناسبی از فضای مجازی هستند که می‌توان بحث انسجام اسلامی را در آنها سر و سامان داد.

«محمد زینالی اناری»، بلاگر دینی، با تأکید بر نقش بلاگران به عنوان داوطلبان نت، در تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی خاطر نشان کرد: بلاگر می‌تواند با الگوگیری از تحقیقات و مطالعات غنی و نوشتار پیرامون امطالب فاخر دینی به‌ویژه در زبان‌های دیگر مانند انگلیسی و عربی جانی به وصلت فرهنگی جهان اسلام و سایر ادیان در حاشیه این زبان‌ها و دین مبین اسلام ببخشد.

«علیرضا مشتهر»، نویسنده وبلاگ مذهبی «چند قدم تا وصال یار»، نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه بلاگران داوطلبان نت هستند، درباره میزان تأثیرگذاری آنها در تحقق انسجام اسلامی، گفت: بلاگرها در صورت دارا بودن انگیزه و اراده لازم برای ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی، می‌توانند نقش بسیار زیادی را در این عرصه داشته‌باشند.

 

به نقل از ایکنا

 

مطبوعات وحدت ملی را قربانی منافع خود نکنند

مطبوعات باید اعتماد مردم را جلب کنند و رعایت منافع ملی و مصالح کشور را هرگز قربانی منافع شخصی خویش نکنند تا به این شکل نقش مهمی در تقویت وحدت ملی داشته باشند.

 

 

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، «غلامعلی حدادعادل» امروز 16 آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها که امسال نخستین سال برپایی مستقل خود از نمایشگاه کتاب را تجربه می‌کند، با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که می‌فرماید«قلم علما از خون شهدا برتر است» گفت: این حدیث خود دلیل مستندی برای ارزش کار مطبوعات و فضیلت قلم در نزد خداوند است.

                              

                

وی با اشاره به شهدای رسانه و گرامی‌داشت آن‌ها در جامعه افزود: شهدای رسانه و مطبوعات سند تلاش جامعه رسانه‌ای برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب ـ که همان معنویت است ـ هستند و خوش به سعادت کسانی که خون خویش را مرکب قلمی برای ثبت این ارزش‌ها کردند.

حدادعادل در ادامه به برپایی نخستین دوره مستقل جشنواره مطبوعات پرداخت و تصریح کرد: زمان برگزاری این جشنواره فرصت مغتنمی برای اهالی مطبوعات است که فعالیت خویش را ارزیابی کنند و با خواست و ذایقه مخاطبان نیز بیشتر آشنا شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی وجود مطبوعات را نیاز امروز جامعه دانست و اظهار کرد: جامعه مدرن به اطلاع‌رسانی احتیاج مبرمی دارد و مطبوعات و خبرگزاری‌ها ابزار قابل اعتمادی برای رسیدن به این اطلاعات و آگاهی‌ها هستند.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اینکه مطبوعات باید اعتماد مردم را جلب کنند، افزود: رعایت منافع ملی و مصالح کشور از جمله نکات مهمی است که باید از دید ارباب جراید دور نماند و همه اهالی رسانه باید بکوشند با مطالب و نظرات خویش وحدت ملی را توسعه دهند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ حکومت صالحی از حضور مطبوعات و رسانه بی‌نیاز نیست، گفت: مطبوعات، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران با ارایه انتقادات و پیشنهادات مردم این فرصت را در اختیار مسوولان قرار می‌دهند که مشکلات و نقاط ضعف را بر طرف کنند. البته این مهم باید با توجه به احترام به طرفین صورت گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ‌‌پایان سخنان خود تعهد به واقعیت را یکی دیگر از اصول مورد توجه رسانه‌ها شمرد و تصریح کرد: رسانه‌ها باید در اطلاع‌رسانی خود تعادل به جریان سیاسی خویش و واقعیت را لحاظ کنند تا خدای نکرده در این میان واقعیت موجود قربانی منافع شخصی و حزبی نشود.

 

 

برگزاری همایش اتحاد ملی و انسجام اسلامی در دانشگاه آزادعلی آباد

 
 

دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول همایش منطقه ای اتحاد ملی و انسجام اسلامی را در 27 آذرماه برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گرگان، این همایش به منظور سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی برگزار می شود.

همایش منطقه ای اتحاد ملی و انسجام اسلامی در محورهای نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی متفکران اسلامی در همگرایی وحدت، تاثیر متقابل باورها و اعتقادات دینی بر خودآگاهی و خودباوری مسلمانان، آموزه های دینی و نقش آن در پیوند ادیان آسمانی با ملت های مسلمان، نقش دین در ایجاد اتحاد ملت ها و انسجام مسلمانان، نقش اعتماد به نفس و توکل در شکل گیری وحدت ملی و انسجام اسلامی، نقش حوزه و دانشگاه در اتحاد ملت ها و انسجام مسلمانان، انسان شناسی، گامی به سوی اتحاد مسلمانان، برگزار می شود.

از دیگر محورهای این همایش تاثیرات پیام های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در افزایش خودباوری و اعتماد به نفس مسلمانان، نقش روحانی و دانشجو و تاثیرگزاری آنها در اعتماد به نفس، خودباوری و خودآگاهی، نقش خودباوری و اعتماد به نفس مسلمانان و تلاش در کسب جایگاه علمی و فن آوری در انسجام بخشی ملت های مسلمان می باشد.

برای شرکت در این همایش از تمامی اساتید، متخصصین، پژوهشگران و علاقمندان برای ارائه مقاله دعوت شده است.

علاقمندان تا 20 آبان ماه مهلت دارند آثار و مقالات خود را به آدرس معاونت پژوهش دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول ارسال کنند.

20 آبان آخرین مهلت ارسال آثار به همایش اتحاد ملی و انسجام اسلامی

 
 

   
.

مرکز توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی به منظور تحقق اهداف و منویات مقام معظم رهبری همایش اتحاد ملی و انسجام اسلامی را برگزار می کند.


به گزارش خبرگزاری شبستان، مرکز توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی با اعلام فراخوانی از همه محققان، صاحب‌نظران، اندیشمندان و پژوهشگران برای شرکت در همایش سراسری و تخصصی و اتحاد ملی و انسجام اسلامی و ارایه مقاله دعوت کرد.

بنابراین گزارش علاقه مندان برای شرکت در این همایش می توانند چکیده و اصل مقالات خود را حداکثر تا 20 آبان سال جاری در موضوعاتی چون "چارچوب و مفهوم اتحاد ملی و انسجام اسلامی"، "نقش قرآن مجید و عترت در تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی"، "فرصت‌ها، چالش ها و موانع تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی"، "عوامل تفرقه ما بین مسلمانان و اهداف ‌آنها از ایجاد اختلاف" و " تاثیر اتحاد ملی و انسجام اسلامی بر امنیت ملی" به دبیرخانه همایش اتحاد ملی و انسجام اسلامی به نشانی تهران، صندوق پستی 353/17845 ارسال کنند.

این گزارش می افزاید: مقالات در صورت پذیرش توسط کمیته علمی همایش در کتاب مجموعه مقالات چاپ می شود.

انسجام اسلامی در اینترنت، نیازمند مشارکت همه کشورهای مسلمان است

 

 

 

طرح ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی نیازمند به‌کارگیری مدیریت توزیع شده در بین تمام کشورهای مسلمان و در حقیقت مشارکت جهان اسلام است.

 

«محسن اسفندیاری»، مدیر فرهنگسرای IT، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با بیان این نکته که بحث انسجام اسلامی به تمام کشورها مربوط می‌شود، گفت: همه کشورهای اسلامی باید سعی کنند تا در فضای مجازی اتحاد به‌وجود بیاورند.

وی اضافه کرد: انسجام اسلامی تنها مختص کشور ایران به عنوان یک کشور اسلامی نیست و برای به‌وجود آمدن انسجام در فضای مجازی همه کشورهایی که مسلمان هستند باید برنامه‌ریزی و فعالیت کنند.

اسفندیاری تصریح کرد: انسجام اسلامی در موضوعات مختلف معنا پیدا می‌کند، مانند تمام موضوعاتی خاصی که برای دنیای اسلام پیش می‌آید.

مدیر فرهنگسرای IT، یادآور شد: باید زمانیکه موضوع خاصی برای دنیای اسلام به‌وجود می‌آید کشورهای اسلامی با یکدیگر اتحاد برقرار کنند و در واقع اعلام وجود کنند و در فضای مجازی تأثیرگذار باشند.

 

                                                          

 

وی افزود: برای مثال در مورد کشور خودمان و در قضیه خلیج فارس، وقتی عنوان جعلی خلیج عربی مطرح شد، فشاری که کشور خودمان به تنهایی و ایرانی‌هایی که در دیگر کشورها بودند، وارد کردند، باعث شد که این نام به طور کلی از بین برود و دوباره نام خلیج فارس مطرح شود، یا زمانی که موضوع سلمان رشدی و بحث کتاب آ‌یات شیطانی مطرح شد.

اسفندیاری با تأکید بر اینکه چنین حرکت‌هایی در موضوعات اسلامی هم می‌تواند انجام شود، عنوان کرد: فضای مجازی جزو پرمخاطب‌ترین فضاها است و محدویت‌هایی را که دیگر رسانه‌ها دارند در فضای مجازی وجود ندارد به همین دلیل بسیار آسان می‌توان مطالب اسلامی را در این فضا مطرح کرد.

مدیر فرهنگسرای IT، اظهار کرد: من فکر می‌کنم بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود و بهتر است بحث انسجام اسلامی یا موضوعاتی که در جهان اسلام مطرح می‌شود، در فضای مجازی به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود.

وی انجمن‌ها و وبلاگ‌هارا بهترین محل برای عنوان شدن بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی برشمرد و بیان کرد: انجمن‌ها، کلوب‌ها و وبلاگ‌ها محل‌های مناسبی از فضای مجازی هستند که می‌توان بحث انسجام اسلامی را در آنها سر و سامان داد.

اسفندیاری تأکید کرد: با یک حرکت منسجم و یک طرح که ازسوی نهادی که به عنوان نهاد مسؤول مطرح می‌شود، می‌توان به ایجاد و شکل‌گیری انسجام اسلامی در فضای مجازی کمک کرد.

مدیر فرهنگسرای IT، با بیان اینکه در موضوع انسجام اسلامی من بیشتر معتقد به انجمن‌ها و وبلاگ‌ها هستم، متذکر شد: انجمن‌ها و وبلاگ‌ها در کنار مدیریت صحیح، از عوامل دست‌یابی به انسجام اسلامی در فضای مجازی است.

وی در توضیح مدیریت صحیح طرح انسجام اسلامی در فضای مجازی خاطر نشان کرد: در حقیقت مدیریتی که در سطح دنیای اسلام توزیع شده باشد و مختص هه کشورهای اسلامی باشد و از جمع‌بندی آنها، سیاست ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی را پیش برد.

اسفندیاری با مقایسه مصداق‌های انسجام اسلامی در فضای واقعی و مجازی اظهار کرد: برای مثال در فضای واقعی حج یکی از مصداق‌های انسجام اسلامی است و مصداق آن در فضای مجازی برائت از مشرکین است که موضوع سلمان رشدی و یا کاریکاتورهای توهین‌آمیز پیامبر(ص) در سال گذشته، از جمله آنها است که می‌تواند در فضای مجازی مطرح شود و باعث اعلام انسجام اتحاد توسط کشورهای اسلامی شود.

 

                             

 

مدیر فرهنگسرای IT، خاطرنشان شد: در فضای رسانه‌هایی مانند تلویزیون و روزنامه‌ها با توجه به مافیایی که وجود دارد، شاید نتوان بسیاری از مسائل را مطرح کرد ولی فضای مجازی این محدودیت‌ها را ندارد و متخصصانی که در این فضا هستند به راحتی می‌توانند اظهار نظر کنند.

اسفندیاری تأکید کرد: به غیر از انسجام اسلامی، موضوعات مطرح شده در دین اسلام بسیار زیاد است برای نمونه بحث‌هایی که در حال حاضر در حوزه دین مطرح می‌شود، در فضای مجازی می‌تواند مطرح و به بحث گذاشته شود.

وی متولی داشتن بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی را یکی از راهکارهای تقویت آن در اینترنت عنوان کرد و افزود: البته همان گونه که گفته شد، مدیریت توزیع‌شده مد نظر من است، نه اینکه متولی برای فیلترینگ، سایت‌ها در نظر گرفته شود بلکه متولی برای طرح‌ریزی سیاست‌های کلان در ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی.

مدیر فرهنگسرای IT، با توجه به اینکه بیشتر بلاگران قشر جوان جامعه هستند، اظهار کرد: باید بلاگران جوان در بحث اسلام و مباحث دینی آماده باشند و حرفی برای گفتن داشته باشند، برای مثال اگر به سایت‌های تخصصی دینی نگاه کنیم‌، می‌بینیم که موفق‌تر هستند، در حقیقت وبلاگ‌های دینی باید کاربران را آموزش دهند.

وی ادامه داد: در بسیاری از مسائل باید روی یک موضوع بحث انجام شود و هر کسی نظر خودش را بیان کند. ممکن است درست باشد‌، ممکن است نباشد، در صورت درست نبودن یکی از این نظرها مشکلی ‌پیش نمی‌آید ولی در بحث انسجام اسلامی این گونه نیست و ممکن است یک اظهار نظر نادرست باعث به وجود آمدن تفرقه شود و نتیجه عکس بدهد.

اسفندیاری تصریح کرد: باید فلسفه و بنیان بحث‌هایی مانند انسجام اسلامی و فضای مجازی درست و صحیح بنا شود، چون از این موضوع می‌خواهیم مسیری درست را هدایت کرده و به یک هدف واحد که همان اتحاد و انسجام جهان اسلام است، برسیم.

وی داشتن حداقل اطلاعات دینی و مذهبی را اولین شرط ورود به بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی عنوان کرد: ما باید برای تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی جامعه مجازی بسیار قوی داشته باشیم، به راحتی می‌توان در فضای مجازی فراخوان زد و موضوعاتی که مورد علاقه جهان اسلام است را طرح کرد.

مدیر فرهنگسرای IT، با ذکر اینکه در بحث فضای مجازی و انسجام اسلامی اعتقادی به حمایت بخش دولتی ندارم، اظهار کرد: فکر می‌کنم مجموعه‌هایی مثل ایکنا که مقداری با فاصله از دولت حرکت می‌کنند باید ‌پایه‌گذار در این بحث باشند و دولت در بحث‌های کلان تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: دولت باید موضوع فضای مجازی و انسجام اسلامی را به سمت بخش‌های خصوصی سوق بدهد، مثل موضوع عدالت اجتماعی و اجازه بدهد که این ارگان‌ها متولی بحث انسجام اسلامی باشند.

اسفندیاری تصیح کرد: در واقع زمانیکه به یک موضوع جبنه دولتی بدهیم و برای آن بودجه در نظر بگیریم، طرح موفق نمی‌شود، زیرا باید مانند دیگر پروژه‌های دولتی در یک بازه زمانی انجام شود و به ‌پایان برسد و این با اصل بحث انسجام اسلامی که مختص زمان خاص نیست، مغایرت دارد.