اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

حج؛ نمایشی بزرگ از همدلی مسلمانان

 
حج به عنوان یکی از مهمترین آیینهای دینی اسلام است که سمبل و نشانه وحدت و همدلی مسلمانان به شمار می‌رود تا از همه به جز خداوند بلند مرتبه دوری جسته و گرد خانه‌اش شعائر یگانگی را سر دهند.  
 
حج در لغت به معنای قصد و آهنگ کردن است، اما در اصطلاح شریعت اسلام عبارت است از قصد کردن مسلمان مستطیع به سوی خانه خدا در زمان معین و با انجام اعمال و مناسک مخصوص، تا عبودیت و بندگی خود را در برابر خداوند متعال نشان دهد.
مناسک حج یاد آور خاطرات حضرت ابراهیم خلیل الله است که همه مادیات و ظواهر را رها می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد تا مرکز وحدت جهانیان شود.
بنابراین حج تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و زائر بیت الله الحرام از همه ظواهر و مادیات دل می کند و با لباس احرام و ظاهری بی آلایش لبیک گویان عازم سرزمین ابراهیمی می شود. حج شناخت مذهب ابراهیمی، دلبستگی به معبود حقیقی، گسستن از همه و به غیر از خدا   بیزاری جستن است.   
                                      
با توجه به اینکه هدف مهم و اساسی حج بندگی و سپاسگزار از نعمتهای خداوند است، اما فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر است و منافع آشکاری دارد که در قرآن بر آنها تأکید شده است. حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که ضمن آنکه به مسلمانان توانایی می دهد، وجود او را سرشار از فروتنی و تقوای خداوند و محبت رسولش می کند.
سفر به خانه خدا تحمل ناملایمات زندگی را ممکن می سازد و باعث می شود مسلمانی که دور از خانواده و وطن به سر می برد بتواند سختیها را تحمل کرده و فرد مسلمان را با تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی تربیت کند و آموزش دهد.
سفر به سرزمین مقدس منافع بازرگانی مسلمانان را در پی دارد که می توانند در سطحی وسیع در بازارهای مکه و مدینه به تجارت پرداخته و سود بسیاری نصیب کشورهای اسلامی شود.
وحدت و یگانگی مسلمانان در مقابل معبود در مناسک حج دیده می شود که همه بدون اختلاف جغرافیایی، بدون توجه به نژاد، رنگ، جنس و طبقه در برابر خدای واحد و احد گرد خانه اش می گردند و شعار یگانگی در اعمال و کردار را سر می دهند. در مناسک حج است که مسلمانان شاهد گردهمایی بزرگ اسلامی هستند که از سوی خداوند بلند مرتبه برای آن فراخوانده شده است.
گردهمایی که مسلمانان از پنج قاره آمده اند تا پیوند ایمان بندند و با نژادهای مختلف لبیک گویند. این گردهمایی نوید بخش آزادی خواهی و عظمت عظیم برای از هم گسستن ظلم و ستم و تعدی است.
با توجه به اینکه حج پنجمین رکن اساسی اسلام به شمار می رود که در سال نهم هجری بر مسلمانان واجب شد. آیات و احادیث متعددی در باره اهمیت و تأکید رفتن به حج خانه خدا نیز وجود دارد. به طوری که حضرت محمد (ص) در مناسبتهای مختلف مسلمانان را به ادای فریضه حج دعوت می کرد. حضرت علی (ع) نیز در بسیاری از خطبه های خود این مسئله را مورد توجه و تأکید قرار داد.   
 
خبرگزاری مهر

ایده آل

 

امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند: "یک ساعت فکر بهتر از عبادت یک سال مى‏باشد." از آن حضرت سؤال شد که معنى این حدیث چیست؟ فرمود: "در خانه‏هاى خراب و منازل خالى عبور مى‏کنى و مى‏گویى ساکنان تو کجا هستند؟ چرا سخن نمى‏گویید؟" سپس در ادامه فرمود: "عبادت، زیادى نماز و روزه نیست، بلکه عبادت تفکر در امر خداوند مى‏باشد."(1)

گاهی اوقات حتما شده با خود گفته ایم: زندگی ایده آل و آن راه و مسیری که خدا از ما خواسته در آن حرکت کنیم، کدام است؟ چگونه می‌توانیم ایده آل زندگی کنیم؟ اصلا ایده آل ما چیست؟!

هر اصلی که بتواند جوابگوی تمام مسائل زندگی یک فرد یا اجتماع باشد و به عنوان هدف کلی قرار گیرد، آن اصل ایده آل آن فرد یا اجتماع خواهد بود. مثلا کسانی ایده آل خود را اندوختن ثروت قرار داده و همه چیز، وسایلی برای رسیدن به هدف آنان که ثروت است تلقی خواهد شد. همچنین کسانی ایده آل خود را رسیدن به کمالات علمی قرار داده و تمامی شئون انسانی و طبیعی را با عینک علمی می‌نگرند و مواردی از این دست.

ولی آن چه عقل و تجربه ی تمام تاریخ بشریت نشان داده، این است که هیچ ایده آلی نمی‌تواند یک فرد آگاه را بدون اینکه از عهده ی تفسیر موقعیت آن فرد در جهان هستی برآید، اشباع نماید. اما تفسیر جدی موقعیت یک فرد آگاه، بدون جوابگویی به سؤال معروف"از کجا آمده ام؟ برای چه آمده ام؟ به کجا می‌روم؟" امکان پذیر نخواهد بود.

پاسخ به این سؤال رابطه ی مستقیم با درجه ی رشد فکری و روحی ما انسان‌ها دارد. هر مقدار که رشد روحی و فکری آدمی بیشتر و عالی تر باشد، به همان مقدار توقف او درباره ی امور زودگذر و محدود، امکان ناپذیر خواهد گشت. چون دائما یک احساس ابدیت و اتصال و بهره برداری از ابدیت در روح عظیم آدمی می‌جوشد و فناپذیری و نسبی بودن اشیا نمی‌تواند او را به این خواسته برساند. بنابراین انسان باید به یک موضوع بی نهایتاز حیث کمال دل ببندد. اما این بینهایت چیست و چگونه شناخته می‌شود؟

هنگامی که عقل می‌کاود و بیشتر جستجو می‌کند، بی نهایت حقیقی را تنها و تنها خدا می‌یابد و این همان مدعای ادیان الهی است. این جاست که می‌فهمیم اگر بخواهیم کارگاه هستی را بفهمیم و یا ایده آل در آن زندگی کنیم و بدون تحیر، آن را ترک کنیم، باید برای خود در زندگی موضوع عشق به پروردگار و سرسپردگی به او را انتخاب کنیم و الا، کار این جهان و زندگی دنیایی به پایان خواهد رسید و ما نخواهیم فهمید که از کجا آمده ایم و ...

از این رو آن ایده از همه ی ایده‌ها منطقی تر است که بتواند جوانب مختلف زندگی ما را در بر بگیرد و یکی از راه‌ها برای شناخت آن، وجدان و تفکر بیداری است که همیشه قاضی، ناظر و مجری آگاه در اختیار ماست.

از همین منظر مولایمان علی بن موسی الرضا (علیه السلام)با بیان ارزش والای تفکر و پندگیری از روزگار،قصد برانگیختن وجدان‌های خفته و زدودن زنگار غفلت از آن را دارند. تا در نشانه‌های پروردگارو فرامینی که او برای سعادتشان صادر کرده است، بیندیشند؛ باشد که آدمی، ایده آل خویش را بیابد ...

(برگرفته از کتاب "وجدان" تألیف مرحوم علامه محمد تقی جعفری با تلخیص و اضافات)

پاورقی :

1ـ قال الإمام علی بن موسی الرضا(علیه السلام): "فکر ساعة خیر من عبادة سنة" فسألته (علیه السلام) عن ذلک، فقال: "تمر بالخربة و بالدیار القفار فتقول أین بانوک أین سکانک ما لک لا تتکلمین؟ لیست العبادة کثرة الصلاة و الصیام العبادة التفکر فی أمر الله جل و علا" (فقه الرضا، صفحه 380)

به نقل از پایگاه اسلامی- شیعی رشد

اعتدال همزاد وحدت/۲

 

نویسنده: دکتر محمد رضا رضوان طلب

خاستگاه عدم اعتدال

در دهه های اخیر وبا گسترش دانش ، پاتالوژی وآسیب شناسی خصوصاً در تشخیص ودرمان بیماری های جسمی وروانی، اهمیت ویژه ای یافته است ونخستین گامی است که برای شناسائی اصل حادثه ،رمز و رازهای آن ونحوه مقابله ومواجهه با آن توصیه می گردد . مسلماً تند روی وبی تعادلی یک بیماری روحی است که باید ریشه آن را شناسائی وسپس به درمان ریشه ای آن پرداخت . چرا برخی از افراد همواره دچار افراط وتفریط هستند؟ گاهی در کمال خشم وگاهی دراوج رحمت ، گاهی بانشاط وگاهی مأیوس ، زمانی متهوّرترین گاهی ترسوترین هستند! ریشه های این بیماری چیست؟

1- جهالت

محدودیت اطلاع وآگاهی فرد از جوانب یک مسئله او را به موضع گیری نامتعادل می کشاند وما برای رهائی از دو سوی تند روی وکند روی نیازمندیم به اینکه بدون کسب اطلاع وقبل از آگاهی از جوانب یک حادثه هیچ تصمیم وموضعی درمورد آن اتخاذ نکنیم . یک قاضی اگر با شنیدن اظهارات وملاحظه ادله یکی از متخاصمین (هرچند ادله او ، قطعی ویقینی بنماید )مبادرت به صدور رای کند مطمئناً رای او نمی تواند با موازین قسط وعدل مطابقت داشته باشد . به میزان عمق جهالت ونادانی دروجود فرد ، عدم تعادل روحی ونامتوازن بودن تصمیمات وی عمیق تر می شود . چرا که گاهی یک فرد دانشمند وفرهنگی به دلیل عدم اطلاع از جوانب یک مسئله ، درمورد آن تصمیم وموضع نامتوازن اتخاذ می کند،که در این صورت به محض انتقال اطلاع صحیح ، به تصحیح وتعادل تصمیمات خود می پردازد . اما گاهی یک جاهل به دلیل عدم برخورداری ازسطح فکری وعلمی متناسب ، روحیه افراطی را به عنوان یک منش راسخ درذات ، درتمامی تصمیمات خود ، متجلی مینماید، در این صورت ، انتقال معلومات نمی تواند او را به تعادل بکشاند بلکه ارتقاء به سطح فکر وعلمی متناسب ، ضامن برطرف شدن آسیب روانی اوست.از پیامبر گرامی اسلام روایت شده که فرمود : "من فقهک رفقک فی معیشتک " (14) یعنی تعادل در زندگی نشانه سطح فهم وفکر متعالی است. حضرت علی علیه السلام دراین مورد می فرمایند :" لاتری الجاهل الا مُفرِطا أو مُفَرِّّطاً " (15)

2- قدرت

اعتماد به نفس یک صفت مثبت است که نیاز به تعادل وکنترل دارد وهمینکه از میزان اعتدال خارج وبه حدّ اتکاء به قدرت رسید منشائی برای افراطی گری یا تفریط در سایر بخشهای زندگی را تشکیل می دهد وانسانرا از نظر روحی ومدیریتی دچار نوسان می سازد. حضرت علی علیه السلام در روایتی می فرمایند :"ینبغی للعاقل ان یحتَرِس من سکر المال وسکر القدرة وسکرالعلم سکرالمدح وسکرالشباب فإن ذلک ریاحاً خبیثة تسلب العقل وتستخف الوقار" (16) در این سخن حکیمانه به خوبی روشن شده است که جنونِ ثروت وقدرت ودانش وستایش وجوانی ، طوفانی را در روح انسانی به وجود می آورد که او را از تعادل عقلی وفکری ساقط ووقار وطمأنینه رااز وی سلب می نماید . بنابراین قدرتمندان ، دنیاداران ، دانشیان ، فائزین به رتبه های برتر وجوانان باید با مواظبت ودقت واتخاذ موضع دفاعی مناسب در برابر این طوفان وحشتناک ، شرائط متعادلی را برای خود تدارک نمایند . در حدیث دیگری از آن بزرگوار آمده است :"التفریط مصیبة القادر" افراد توانمند معمولاً دچار کم کاری اند وبا اتکاء به قدرت خود فرصت رااز دست می دهند وتلاش رابه دیگران واگذار می نمایند.

3- بی هویتی

ریشه دار بودن ، یک مفهوم واصطلاح ساده است که درآن هزاران نکته ، قرار دارد. اگراسلام برای احراز برخی از سمتها به شاکله شخصیتی ونسب نامه افراد تکیه می نماید نه بمنظور ویا به معنی تحقیر کسانی است که ناخواسته در بستر خانواده ای متولد شده اند که شناسنامه وبرگه هویتی معتبری ندارند بلکه برای اشاره به تأثیر گذاری این هویت نامه در رفتارسازی وگرایشهای درونی افراد است. در یک جمله دو کلمه ای امیر سخن وبیان وکارشناس تربیت وکرامت حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام می فرماید :"المعروف حسب" (17)یعنی تعادل در رفتار یک شناسنامه ورفتار ناشی از شجره نامه انسانهاست بنابراین یکی از عوامل وریشه های افراطی گری ،هویت وساختار نسب نامه انسانهاست که این صفت یا ضد آن را درآنان به ودیعت می گذارد. 

                              

پیامد های عدم اعتدال

بدون شک ، هیجان زدگی یا افسردگی به عنوان یک آسیب و بیماری ، شناسائی می شوند وکسی ازآن احساس رضایت نمی کند اما شناسائی میزان عوارض وخسارتهای منفی یک بیماری می تواند در مورد حساسیت نسبت به درمان آن مؤثر باشد وبیمار را به چاره جوئی درمورد بیماری وعدم عبور ازآن وادارنماید. لذا بسیار مناسب است که زیانهای عدم اعتدال رابررسی نمائیم:

1- دوری از اهداف

تمامی انسانها در زندگی دنبال یک هدف مشترک هستند وآن عبارتست از دستیابی به قله کمال ! اگر چه درتشخیص نقطه هدف وراه وصول به آن باهم اختلاف دارند !افراد نامتعادل بدلیل نگرش یکسویه به دو مؤلفه روح وجسم او وگرایش افراطی یا به روح معنوی ویا به جسم مادی وی در هدفگذاری ، نقطه غلط را هدف می نامند ویا پس از تعیین هدف متعالی با روش های نا متوازن ، خود رااز دسترسی به آن محروم می سازند بنابراین نگرشهای افراطی یا از ابتداء با هدف صحیح ارتباطی ندارند یا پس از انتخاب هدف صحیح راه انحراف را می پیمایند وبه همین جهت ، مسلمانان درهر روز حداقل ده بار از خدا می خواهند آنانرا در حرکت به سوی هدف متعالی وانتخاب آن کمک وهدایت نماید حضرت علی بن ابی طالب می فرمایند :" الیمین والشمال مضلة والطریق الوسطی هی الجادة علیها باقی الکتاب وآثار النبوة " (18)

اینان که از مسیر " صراط مستقیم " فاصله گرفته اند هر چه سریعتر حرکت کنند بیشتر از هدف ، دور می شوند وبه تعبیر قرآن (اخسرین) هستند که تصور می کنند حرکت شتابان ، دسترسی آنان را به هدف آسان می کند در حالیکه این گمانِ باطل نه تنها نوعی خود فریبی است بلکه دقیقاً کارکرد ضد هدف آنان پیدا می نماید که اثرهرحرکت افراطی است چرا که به تجربه وبرهان ثابت است که :" ان الشی اذا جاوز حدّه انعکس ضدّه " این قاعده حتی شامل اموری که در گزاره های بدیهی وعمومی مثبت ارزیابی می شوند مثل عدالت ، حکمت وشجاعت نیز می گردد. زیرا عدالت افراطی به انظلام وتفریط درآن به ظلم منتهی می شود. حکمت و تأمل افراطی به بلاهت وتفریط درآن به جربزه منجر می گردد. شجاعت افراطی ، تهوروتفریط درآن به معنی جبن وترس است. تواضع افراطی به معنی ذلت وتفریط درآن به تکبر می انجامد. ایمان افراطی به غلو وتفریط در آن به کفر منتهی می شود. خون به عنوان عامل حیاتی اگر قدری بیش ازحدّ نیاز به بدن یک بیمارتزریق شود، بیمار فوراً جان می بازد و آب که مبداء حیات است اگربدون اندازه گیری مصرف شود نابود کننده حیات وسبب مرگ می گردد. وچه نیکو سروده اند که :

پر در تلاش خرمی این چمن مباشافراط آب ، چهره گل زرد می کند

فقهاءمسلمان فتوی داده اند که "الناصب کالغالی فی الکفر والخروج عن الایمان " (19)

همچنانکه گفته اند :" لاتصل خلف الغالی وان کان یقول بقولک " (20)مراد از غالی کسی است که از رهبران دینی توصیفی ارائه می کند که رهبران آنرا قبول ندارند همانند تصور جایگاه نبوت والوهیت برای آنان (21) معمولاً در رجال شناسی فرق مختلف اسلامی بدنبال معرفی یک شخصیت افراطی (غالی) لقب ملعون نیز به او اضافه می شود. این به معنی اوج فاصله نگرش افراطی ، از مسیر هدایت وحقیقت است.

2- انفعال ،حسرت وپشیمانی

مثلی مشهور است که گفته اند هرداغی سرد می شود اما هیچ پخته ای خام نمی گردد. جریان افراط ، جریان داغی وپختگی است وانفعال وسرخوردگی ،سرنوشت محتوم وطبیعی کسانی است که راه به افراط برده اند . چرا که ازحقیقت الهیه و از انگیزه ایمانی ، اعتدال ومیانه روی ناشی می گردد که درآن پشیمانی واحساس زیان وسر خوردگی نیست وهمواره طمأنینه وسکون ودسترسی به هدف (احدی الحسنین) فرآورده آنست. اما در پیمایشهای افراطی ، دوری ازهدف ومواجهه با ضدّ آن ، پایان یافتن انرژی ونابودی سرمایه ، مانده پیمانه است که صاحب آن را با شکست وبن بست روحی وانفعال روبرو می سازد .

3- تفرقه وجنگ داخلی

درطول تاریخ ، جریانهای افراطی ، زادگاه انشعاب ،تفرقه وخصومت بوده اند وبستر جنگهای خونین رافراهم نموده اند ، بیرحمانه ترین کشتارها وغیر انسانی تر قساوتها از افراطی گری ، نیرو گرفته اند ویا به افراط در گرایش مادی وعدم تعادل در وابستگی به قدرت ومقام باز گشته اند. در فرهنگ قرآنی برای این نوع از افراطی گری ها از واژه " اعتداء " و" طغیان " استفاده شده وهمواره از آن نهی وتحذیر گردیده است. ریشه همه جنگهای داخلی (که معمولاً از ابتدای عالم تاکنون خونبارتراز جنگهای منطقه ای وبین المللی بوده اند وزمینه آنها را فراهم نموده اند)،افراطی گری است. در مقابل این کارکرد منفی که درمفهوم افراط واعتداء پیش بینی شده ، تولد هرگونه وحدت ودوستی در دل یک تعادل ومیانه روی و زدایش تندروی ها صورت می گیرد. برای ایجاد انسجام در یک جمعیتی که برخی سریع تر از دیگران رفته اند وبرخی عقب مانده اند ، بازگشت تند روها به حدّ اعتدال والحاق کندروها به موضع وسط می تواند انسجام ایجاد نماید . در مورد ایجاد وحدت وانسجام در مجموعه امت اسلامی نیز این تنها راهی است که باید توسط خردورزان هر نحله صورت گیرد وباید همگی به همان قواره ومیزان الهی قرار گیرند که فرموده " جعلناکم امة وسطاً "تا هر گونه تنش ودر گیری خاتمه یابد وامکان رخنه دشمن درمین صفوف مسلمانان از بین رود. 

 پی نوشت:

([14]) کنز العمال 3/54.

([15]) نهج البلاغه،حکمت 70.

([16]) غررالحکم-شماره 10948.

([17]) عیون الحکم والمواعظ ص 34.

([18]) نهج البلاغه،خطبه 16.

([19]) رسائل المرتضی4/39.

([20]) المعتبر 2/433 .

([21]) شرح اصول کافی2/28.

توضیح: عناوین منابع و مآخذ در قسمت پایانی تقدیم می شود.

 

حج بهترین فرصت برای غلبه بر جدایی ها در دنیای اسلام است

  

حج بهترین فرصت برای غلبه بر جدایی های طبیعی و تصنعی در میان مسلمانان و یکسان سازی دلها، نیت ها و عزم ها در دنیای اسلام است. 

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران اجرایی و فرهنگی حج، با اعلام این مطلب این فریضه را فرصتی مغتنم برای حجاج، امت بزرگ اسلامی، و نظام جمهوری اسلامی دانستند. 

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین فرصت های سه گانه حج به فرصت فردی این فریضه اشاره کردند و افزودند: مسلمانان در ایام چند روزه اعمال حج، از بسیاری از امور رایج و معمولی زندگی که وسایل غفلت، انحطاط و تفاخر مادی و ظاهری است دوری می گزینند و وارد یک فضای بیکران معنوی می شوند و این در واقع تمرینی عملی برای جدایی از دلبستگی های دنیایی و انقطاع الی الله است.  

ایشان خاطرنشان کردند: در این سفر باید هر دغدغه ای که مانع استفاده زائر از این فرصت گرانبها می شود برطرف شود اما این به معنای ایجاد زمینه سفری تفریحی نیست زیرا حج سفری معنوی است که باید همزمان با جسم و جان انجام گیرد. رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان و دست اندرکاران حج تاکید کردند: وظیفه شما آگاه کردن زائران ایرانی و غیرایرانی از این فرصت بی نظیر و ترغیب آنان به مغتنم شمردن آن است. 

حضرت آیت الله خامنه ای، حج را فرصتی برای امت اسلامی برشمردند و افزودند: امت اسلامی به دلیل تکثر قومیت ها، نژادها، فرهنگ ها و سلیقه ها همواره در معرض برخی جدایی های طبیعی، در کنار جدایی های تصنعی تحمیلی است، بنابراین حج فرصت بزرگی برای مسلمانان است تا این جدایی ها را التیام بخشند.   

ایشان ثمرات حاکم شدن ندای اتحاد اسلامی بر دنیای اسلام را بسیار عظیم دانستند و تاکید کردند: همه باید هوشیار و مراقب باشند تا از این فرصت وحدت، زمینه ای برای اختلاف و تفرقه ایجاد نشود. 

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، نظام جمهوری اسلامی را نظامی مقتدر اما مظلوم خواندند و افزودند: حج فرصتی مناسب برای تبیین واقعیت ها و حقایق شیوا و زیبای جمهوری اسلامی برای مسلمانان است. 

حضرت آیت الله خامنه ای در بیان مظلومیت نظام جمهوری اسلامی خاطرنشان کردند: این مظلومیت به دلیل انواع اتهام ها و دروغ های فرقه ای، فکری، سیاسی و اجرایی به جمهوری اسلامی است که باید در ایام حج، معارف نظام اسلامی و واقعیت های آن برای مسلمانان تبیین شود. 

ایشان با اشاره به حضور شیعه و اهل سنت در نظام جمهوری اسلامی در کنار یکدیگر و حاکمیت قرآن و شریعت اسلامی در ایران افزودند: در کشورهای اسلامی و حتی در مناطق مختلف دنیا که مسلمانان حضور دارند، دل بسیاری از مسلمانان لبریز از محبت به جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) و ملت بزرگ ایران است اما دشمنان سعی می کنند این نظام را به دشمنی با مذاهب مختلف اسلامی متهم کنند، که این تحریف ها باید برای مسلمانان تبیین شود. 

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ناخرسندی و تنفر مسلمانان جهان از دشمنی ها و دخالت های استکبار بویژه آمریکا خاطرنشان کردند: بسیاری از مسلمانان به دلایل مختلف از اظهار صریح این نارضایی محرومند اما جمهوری اسلامی ایران در واقع منبری بزرگ، آزاد و جهانی است که حرف دل مسلمانان را با صدای رسا اعلام می کند و علت دشمنی آمریکا با این نظام همین است.

 حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش برخی افراد برای سیاه نمایی در فضای جامعه و ایجاد اغتشاش ذهنی و تردید در مردم افزودند: ملت ایران ملتی مومن، صادق و با عزم راسخ است و همان ملتی است که این انقلاب عظیم را به پیروزی رساند و سی سال با قدرت از نظام اسلامی دفاع کرد. 


ایشان خاطرنشان کردند: این دستاوردهای نظام اسلامی، به راحتی محقق نشده است که عده ای بخواهند به دلیل اغراض شخصی و دشمنی با دولت، در اصل نظام خدشه وارد کنند.  

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار ناخرسندی شدید از فضای تبلیغاتی و مطبوعاتی کشور افزودند: این فضای بی بند و باری در حرف زدن و اظهارنظر علیه دولت، مسائلی نیست که خداوند به آسانی از آنها بگذرد. حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: تفضلات و رحمت الهی تا زمانی است که ما مراقب گفتار، رفتار، و عملکرد خود باشیم زیرا خداوند با ما خویشاوندی ندارد. 

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: برخی کارها و ظلم ها، فتنه ای به پا می کند که دامن همه، اعم از ظالم و غیرظالم را می گیرد بنابراین همه باید مراقب اظهارنظرها، تبلیغات، و اقدامات خود باشند.

در آغاز این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدی ری شهری نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی با اشاره به طراحی بیش از صد برنامه در بعثه مقام معظم رهبری برای حج امسال گفت: تشکیل شوراهای تخصصی در حوزه های مختلف، تشکیل بانک پژوهشگران، استفاده از نخبگان حوزه، تهیه کتب آموزشی و کمک آموزشی برای مخاطبان مختلف حج، و تهیه بسته های فرهنگی برای زائران از جمله این برنامه هاست.

وی با اشاره به آغاز تدوین برنامه پنج ساله بعثه افزود: مقدمات تدوین دائره المعارف بزرگ حج و حرمین شریفین فراهم و رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد تبلیغ در حج نیز طراحی شده است. همچنین خاکسار قهرودی رئیس سازمان حج و زیارت ضمن ارائه گزارشی از برنامه های اجرایی در نظر گرفته شده برای حج امسال گفت: علاوه بر تلاش برای برطرف کردن برخی مشکلات سال های گذشته، برنامه ریزی جامع و کامل اجرایی و فرهنگی برای صد و چهارهزار زائر در قالب پانصد کاروان، انجام شده است.

 

منشور نشاط اجتماعی تدوین می شود


منشور نشاط اجتماعی برای نخستین بار در کشور تدوین می شود.  


صادقی، معاون امور اجتماعی بهزیستی اصفهان با اشاره به اهمیت نشاط در ابعاد مختلف زندگی در فرآیند دستیابی به توسعه پایدار و تاکیدی که بر این مساله در ماده ۹۷ برنامه چهارم توسعه شده است گفت: براین اساس و با هدف تربیت انسان هایی که بتوانند با سلامت جسمی و روانی عملکرد مطلوبی در این فرآیند داشته باشند، بحث تدوین منشور نشاط اجتماعی برای نخستین بار از سوی سازمان بهزیستی در کار گروه اجتماعی فرهنگی استانداری مطرح و با استقبال مسئولان استان روبه رو شد.
وی گفت: برای دستیابی به اهداف مورد نظر این بحث در کمیته امور اجتماعی استان با تولیت سازمان بهزیستی طرح و قرار شد کار کارشناسی بر روی آن انجام شود و دستور العمل یا منشور جامعی تدوین شود. 
صادقی افزود: قرار بر این شد که نظرات ۲۲ دستگاه به کمیته امور اجتماعی ارائه و براساس آن پیش نویس منشور تدوین شود. معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان درباره جزییات یا مواردی که قرار است در این منشور به آن توجه شود گفت: تصور می کنم پیش نویس مورد نظر تا ۳ هفته دیگر آماده شود که در آن صورت می توان درخصوص جزییات آن صحبت کرد. 
وی همچنین با بیان این که نشاط اجتماعی مفهومی بسیار گسترده است افزود: اما از مهم ترین شاخصه های آن افزایش روحیه شادابی، امیدواری، اعتماد اجتماعی، روحیه دینی، نشاط فردی و جسمانی در فرد است که در صورت وجود و افزایش این شاخص ها در جامعه، پیامدهای بسیار مثبتی خواهد داشت.
وی درباره ضرورت تدوین چنین منشوری و تاثیرات آن در جامعه گفت: افزایش مشارکت مردم در حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، افزایش کیفیت زندگی فردی و خانوادگی و بهره وری در محیط های شغلی از جمله تاثیرات افزایش نشاط در جامعه است.
وی همچنین از کاهش اختلال های روانی و افسرده خویی در جامعه و در نهایت انباشت سرمایه به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای نشاط اجتماعی یاد کرد. معاون امور اجتماعی از جمله دیگر مزایای افزایش نشاط در جامعه را کاهش آسیب های اجتماعی، رشد فضایل اخلاقی و پایبندی به آموزه های دینی عنوان کرد و افزود: در این وضع میزان رضایت از زندگی به صورت ذهنی و عینی بیشتر می شود. 
وی با اشاره به این که طرح مساله نشاط اجتماعی در کشور ما تقریباً نوظهور است افزود: باید توجه داشت که در طرح واجرای آن مساله مناسب سازی با هنجارها و ارزش ها و تطابق با سن و جنس و سایر مؤلفه ها فراموش نشود. 


به نقل از روزنامه ایران  

   

همگان را به ریسمان وحدت دعوت کنید

علمای اسلام در واکنش به سخنان یوسف قرضاوی 


نویسنده: فاطمه امیری 


شیخ یوسف قرضاوی که به عنوان یکی از منادیان وحدت اسلامی در بین علمای اهل سنت شناخته می شود، در اظهاراتی جنجال برانگیز، شیعیان را به بدعت گذاری متهم کرد و مدعی شد که پیروان مذهب شیعه می خواهند این مذهب را به داخل جوامع سنی مذهب صادر کنند. اظهارات کم سابقه این مفتی سنی، انزجار شیعیان را در تمامی اقصی نقاط دنیا ازجمله کشورهای شیعه نشین فراهم کرد و باعث شد که برخی از علما، وی را قربانی تندروی های وهابیون بدانند.  

فشار و نفوذ افکار وهابیت در جوامع اهل تسنن هم اکنون به گونه ای در حال رشد است که حتی علمای میانه روی اهل تسنن از بیان افکار و آرایی که مخالف خط مشی این مذهب محسوب می شود هراس دارند.
پول و برخوردهای فیزیکی بخصوص حذف افراد از صحنه ازجمله اقداماتی است که از سوی وهابی ها در دستور کار قرار گرفته است.
شیخ یوسف قرضاوی که ریاست اتحاد جهانی علمای مسلمین را به عهده دارد، همچنین در اظهارات خود ایران را به تلاش برای تحمیل سلطه اش بر کشورهای اطراف متهم کرده است.
این روحانی مصری تبار مقیم قطر، با اظهارات شدیداللحنی، به اختلاف شیعه و سنی دامن زده است. البته اظهارات قرضاوی و نوع سخنان وی با واکنش بزرگان اهل اسلام ازجمله سنی ها و شیعیان نیز روبه رو شد و حتی منجر به آن شد که برخی با یادآوری سن بالای وی اظهاراتش را خلاف آن چیزی که مصلحت است بدانند.  

علمای بزرگ دینی ما نیز در بیانیه ها و نامه های پررهنمودی خطاب به این عالم دینی از وی خواستار ایجاد وحدت بین مسلمانان شدند و تاکید کردند که نباید دشمنی کشورهای بیگانه در هراس از وحدت مسلمانان در علمای دینی رسوخ کند. 


                                                             


    واکنش علما و دانشمندان به اظهارات قرضاوی  

البته اظهارات قرضاوی که تاکنون در چندین نوبت نیز صورت گرفته با واکنش های مختلفی از سوی جهان اسلام نیز مواجه شده است.
علامه فضل الله در مصاحبه با روزنامه کویتی الرای العام گفت: نمی دانم چه مصلحتی در کار است که برای فتنه انگیزی بین مسلمانان تلاش می شود.
وی حتی تاکید کرده که آیا مشکل قدرت یافتن شیعه است یا قدرت یافتن آمریکا؟ مشکل اصلی را باید در آمریکا و دنباله روهای او جستجو کرد که قصد دارند در میان مسلمانان فتنه انگیزی کنند.
دیگر عالم برجسته سعودی شیخ حسن انصار نیز با اشاره به سخنان قرضاوی که سبب برانگیختن کینه بین مسلمانان می شود، اعلام کرد: جای شگفتی است که برخی اندیشمندان دینی و برجسته اسلام در سراشیبی سقوط قرار گرفته و به چنین اظهاراتی می پردازند.
وی با بی اساس خواندن سخنان قرضاوی و محکوم کردن آن ازجمله اتهام شیعه به تحریف قرآن، او را به عقل گرایی فراخواند و متذکر شد که این مطالب، تاثیر منفی میان مسلمانان دارد.
دکتر حسن عبدالله عباس، نویسنده کویتی در مقاله ای در روزنامه الرای العالم نیز در پاسخ به سخنان قرضاوی که شیعیان را بدعت گذار معرفی کرده، نوشته که مذهب شیعه یکی از مذاهب اسلامی است و هر کس بر عقیده شیعه باشد مسلمان است. پس به چه دلیل این مذهب برای اسلام خطر محسوب می شود؟
دکتر احمد راسم النفیس، نویسنده و محقق شیعی مصر نیز ادعاهای بی اساس قرضاوی را فتنه انگیزی خوانده که هر عاقلی را به حیرت وامی دارد.
دکتر نزکی بن عبدالله السریری، سردبیر روزنامه الریاض سعودی در مقاله ای با اظهار تعجب از سخنان قرضاوی بر ضرورت وحدت مسلمانان و پرهیز از برخوردهای نژادی و طایفه ای تاکید کرده و یادآور شده است که اگر شیعیان را در بحران عراق و لبنان دخیل بدانیم، باید حضور سنی های افراطی را نیز در حوادث برخی کشورهای عربی و غیرعربی بپذیریم.
طارق البشری، دیگر اندیشمند مصری نیز با چاپ مقاله ای با عنوان فتنه برای تشیع و تسنن در روزنامه الدستور چاپ قاهره از ظهور آنچه که آن را فاشیسم ضدشیعه نامید هشدار داد و گفت جهان اسلام هم اکنون شاهد این پدیده است.
وی در مقاله خود افزود: این پدیده می تواند به جای اتحاد مسلمانان در مقابل تجاوزات و نقشه های شوم دشمنان به ایجاد شکاف میان آنان بینجامد که این شکاف تنها در خدمت سیاست های آمریکا و اسرائیل خواهد بود.
فهمی هویدی، نویسنده معروف مصری با اشاره به سخنان اخیر قرضاوی نوشته است که برانگیختن چنین مسائلی می تواند اتحاد مسلمانان را برای مقابله با چالش های سرنوشت ساز تضعیف کند.
    
    واکنش علمای شیعه به قرضاوی  

آیت الله محمدعلی تسخیری، دبیرکل مجمع و نایب رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز با انتقاد از اظهارات ضدشیعی قرضاوی اعلام کرد: در حالی که امت اسلامی از وجود تفرقه در رنج است، این اظهارات ملت های اسلامی را هر چه بیشتر به آن سمت و سو سوق می دهد.
آیت الله تسخیری با ابراز تاسف از این سخنان، آن را متاثر از گروه های افراطی که اخباری کذب از شیعیان به قرضاوی ارائه می دهند دانست و تاکید کرد که قرضاوی با این اقدامات در راستای انسجام امت اسلام و منافع آنها گام برنمی دارد و این سخنان با اهداف اتحادیه جهانی علمای مسلمان که قرضاوی با تلاش های زیادی آن را به منظور از بین بردن تعصبات، تفرقه، تبلیغ میانه روی و اعتدال تاسیس کرده و میثاق اسلامی این اتحادیه مشهود است سازگار نیست.
تسخیری در اعلام مواضع خود با بیان این که قرضاوی شیعیان را به تحریف قرآن متهم کرده تاکید کرد: این اشتباهی بزرگ و نادرستی آن ثابت شده است.
وی گفت: قرضاوی می داند که علمای شیعه در زمان های مختلف و از ابتدا بر عاری بودن قرآن از تحریف تاکید داشته و همچنین اهل بیت(ع) قرآن را معیاری برای قبول یا رد حدیث می دانند.
آیت الله تسخیری با دعوت از قرضاوی برای بازگشت به خط تقرب، از وی خواسته که از این سخنان دست بردارد و به خط اعتدال و میانه روی که همان تقرب است بازگردد؛ چرا که مسلمانان باید با حفظ یکپارچگی، به خطر هجوم فرهنگی کفار بر ضد جهان اسلام آگاه باشند.
البته آیت الله تسخیری اعلام کرد که سخنان قرضاوی قطعا تحت تاثیر اخبار دروغینی است که برخی عناصر تند رو به گوش وی می رسانند.
آیت الله سبحانی نیز خطاب به قرضاوی طی بیانیه ای اعلام کرد علمای بزرگ اسلام پیوسته باید با دید وسیع و فکر باز به مسائل بنگرند و اختلافات طایفه ای مانع آنان از رویت حقایق نشود و با شجاعت سخن حق را بر زبان آورند.
در این بیانیه، با اشاره به این که مسلمانان باید اختلافات را برطرف کنند و این اقدام باید از سوی علمای دینی صورت گیرد، تاکید شد که بهتر است در یک همایش علمی و دور از جنجال های سیاسی مسائل مطرح گردد تا دایره اختلافات کمتر شود. 
آیت الله سبحانی در این نامه توجه این عالم سنی را به نکاتی نیز جلب کرده است که دشمنان اسلام برای دور کردن جهانیان از اسلام بر سر شعار اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی تاکید دارند و رسانه های غربی آنها پیوسته همه جهانیان را از این سه موضوع می ترسانند که گویا اینها خطرناک ترین مسائل برای تمدن بشری و صلح جهان هستند. لذا در چنین شرایطی مصاحبه جنابعالی (قرضاوی) با روزنامه المصری الیوم درباره شیعه و گسترش موج بیشتر شیعی در کشورهای غالبا سنی مذهب و هشدار شما در این باره، چه معنایی می تواند داشته باشد؟
در این نامه همچنین تصریح شده است: در عربستان سعودی و امارات روزی نمی گذرد که کتاب، رساله یا مقاله ای علیه شیعه نوشته نشود و متاسفانه همگی تکرار مکررات و تهمت های واهی است که ده ها بار پاسخ داده شده است. آیا شایسته نیست که جنابعالی [قرضاوی] در یکی از مصاحبه ها و پیام ها این عمل را نکوهش کنید؟
در این نامه با اشاره به آیات و روایات و سخنان پیامبر(ص) درخصوص فرمانبرداری از خداوند و پیغمبر آمده است که برای شما و همه افراد اهل بینش روشن است که شیعیان در موارد اختلاف از حجت و دلایل کافی برخوردارند.
همچنین به مواردی چون اتهامات وارده ازجمله بدعت گذاری پاسخ داده شده و آمده بی شک اساس شیعه، رهبری علمی و سیاسی است. پس از درگذشت پیامبر(ص) از آن عترت او و در راس آنان، امیر المومنین علی(ع) است و وصایت آن حضرت از طریق احادیث متواتر، ثابت شده است. در این قسمت هم با اشاره به آیات و روایات در خصوص ثابت شدن چنین امری و ادله شیعه در این زمینه به حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» اشاره شده است.
عصمت عترت و سب صحابه نیز از دیگر موارد مورد اشاره این نامه است و در آن به خداترسی انسان برای رضایت حق و آثار گناه و بیمه شدن از آن و سیر تکاملی انسان و یاران و اصحاب پیامبر که حدود یکصد هزار بوده و تنها حدود 15 هزار صحابی توسط علما ضبط و ثبت شده اند اشاره شده و تاکید شده که آیا یک مسلمان معتقد به خدا و پیامبر و قرآن می تواند نسبت به این افراد بدگویی کند؟
در این نامه به بدعت های عملی که قرضاوی بیان داشته و به قیام عاشورا که بیانگر مظلومیت و ستمدیدگی خاندان رسالت است، اشاره و تاکید شده اگر درباره فلسفه قیام حسینی و کتاب هایی که در این باره نوشته شده می اندیشید، شما هم مانند شیعیان در این تظاهرات شرکت می کردید، زیرا این تظاهرات برای احیای مکتب ظلم ستیزی و مبارزه با ظلم و قیام در برابر حکومت های جائر است و این مکتب باید همیشه در حیات مسلمین جاوید و ماندگار باشد و همین مکتب است که حماس و جهاد اسلامی فلسطین را در برابر صهیونیسم غاصب مقاوم ساخته است. از این بیان روشن می شود که چرا این تظاهرات در روز شهادت علی(ع) نیست؛ هرچند در آن روز مراسمی با همین هدف به صورت کم رنگ تر برگزار می شود، اما اوج تظاهرات در روز عاشوراست تا جهانیان را با این مکتب آشنا سازند و ملت های تحت ستم از این مکتب بهره بگیرند و حقوق خود را از غاصبان بازستانند.
همچنین خطاب به قرضاوی آمده است که در بیانیه شما شیعه متهم به کارهای شرک آمیز در زیارت قبور اهل بیت شده است، ولی شایسته بود که شما به این کارهای شرک آمیز در زیارت قبور اشاره کنید. آیا اصل زیارت شرک آمیز است؟ مسلما نه. آیا درخواست دعا و شفاعت از پیامبر و خاندان او شرک آمیز است؟ مسلما چنین نیست. شایسته است در این خصوص از امام بزرگوار حنفی ها پیروی کنید.
در ادامه این نامه همچنین از قرضاوی خواسته شده که به عنوان یک عالم بزرگوار که همگان برای او احترام قائل هستند، گذشته را به نحوی جبران کند و از همگان برای چنگ زدن به ریسمان وحدت دعوت به عمل آورد.
 

  به نقل از روزنامه جام جم

برخی کشورها در پی ایجاد اختلافات مذهبی در منطقه هستند

 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که به بحرین رفته است، در دیدار با مقامات این کشور از جمله پادشاه، نخست وزیر و رئیس مجلس، بر وحدت مسلمانان و امت اسلامی در مقابل دشمنان منطقه تاکید کرد.  

شیخ حمدبن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بر حق ایران در داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای تاکید و اعلام کرد، این مساله یک تصمیم حاکمیتی و مربوط به داخل ایران است. 
پادشاه بحرین در این دیدار با اشاره به این که این کشور خواهان ثبات و امنیت در منطقه است و هرگز موضع ایران در حمایت از آزادسازی کویت و حمایت از مسائل کشورهای عربی جهان اسلام را فراموش نمی کند، افزود: منامه به سطح روابط گسترده و استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران می اندیشد. وی تاکید کرد: موضع بحرین در قبال جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و امنیت این کشور است چرا که ایران به ثبات منطقه کمک می کند. ملک حمدبن عیسی آل خلیفه همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کشور برادر است و بحرین خواهان استقرار صلح و ثبات در منطقه است و در مسائل عراق نیز نزدیکی بیش از پیش با ایران را خواستار است. 
لاریجانی در دیدار با شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین اعلام کرد که برخی در تلاشند میان کشورهای منطقه، ترس و نگرانی ایجاد کنند و به اختلافات مذهبی دامن بزنند.
وی با اشاره به تاریخ منطقه و زندگی شیعیان و اهل سنت در کنار یکدیگر افزود: امروز برخی ها می کوشند مسائل کوچک را در منطقه بزرگنمایی کنند.
به گزارش ایرنا، لاریجانی با اشاره به اقدامات آمریکا در عراق و افغانستان اعلام کرد که آمریکایی ها سیاست مکارانه و مزورانه ای را در این دو کشور اعمال کرده و درصدد است مساله فلسطین به فراموشی سپرده شود.
لاریجانی با ابراز علاقه در خصوص ارتباط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و نزدیکی بین ایران و بحرین، آن را یک استراتژی بلندمدت دانست و در خصوص حمایت برخی کشورها از صدام در طول جنگ تحمیلی علیه ایران اعلام کرد که آمریکایی ها صدام را علیه جمهوری اسلامی ایران تحریک و متاسفانه برخی کشورهای منطقه نیز از صدام حمایت مالی کردند.
وی در ادامه به بحران اقتصادی آمریکا اشاره کرد و افزود: این بحران زودگذر نیست و ادامه خواهد داشت.
آنها نیز به دنبال ماجراجویی در منطقه هستند و می خواهند از این طریق قیمت نفت کاهش یابد و از سوی دیگر با فروش تسلیحات به کشورهای منطقه، نگرانی هایی در این منطقه به وجود آورند.
در این دیدار، شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین نیز بر ضرورت گسترش تبادلات بین کشورهای منطقه تاکید کرد و خواستار مستحکم تر شدن روابط با ایران شد.
نخست وزیر بحرین در خصوص مسائل منطقه نیز اعلام کرد که با ایران اتفاق نظر دارد و همواره سعی شده بین کشورهای منطقه تفرقه ایجاد نشود.