اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

لزوم حفظ جمهوری اسلامی با اتحاد و برادری

 

 

بین خودتان برادر باشید، حفظ کنید این برادری را، با حفظ برادی شما به اینجا رسیدید و با حفظ برادری باید جلو بروید. اگر خدای نخواسته خللی حاصل بشود در این برادری، چه در خود تهران، چه در خارج تهران، هرجا باشد چه بین روحانیون، چه بین مردم، چه بین جناح هایی که هستند،اگر – خدای نخواسته – یک وقت یک خللی وارد بشود شکست همراه اوست.

 

 

شما فکر این را بکنید که حافظ اسلامید، نه حافظ خود، شما باید حفظ اسلام را بکنید، آن هم نه در زمان خود، همان طوری که انبیا عظام دنبال این بودند که بعد از خودشان تا آخر حافظ باشند، تکلیف است بر همه ما که ما این جمهوری که به اینجا رسیده است تا آخر حفظ کنیم. تا آخر حفظ کردن این است که هر روز محکم کنیم برادری خودمان را، سر اغراض جزئیه که زود می گذرد، لطمه ای خدای نخواسته به اسلام وارد نکنیم، لطمه ای به جمهوری اسلامی وارد نکنیم. اشکال اگر هست به من و دیگران، اشکال را باید گفت، لکن نباید تضعیف کرد دولت را، نباید تضعیف کرد قوه مقننه را، قوه قضاییه را، روحانیت را، اینها جرم است، اینها گناه نابخشودنی است.

شما توجه باید بکنید، ملت ما توجه بکنند که یک ملت با هم، هیچ قوه ای بر آنها غلبه نخواهد کرد. هیچ قوه ای نمی تواند بر یک ملتی که همراه هستند و با هم هستند، هیچ قدرتی نمی تواند با او مقابله کند و لهذا، شیاطین در پی این هستند که از این را پیش بروند که بین جناح ها اختلافی ایجاد کنند، اعتنا نکنید به این شیاطین، در شهرها اعتنا نکنید آقایان به شیاطینی که می خواهند اختلاف ایجاد کنند.   

برگرفته از صحیفه نور

مشترکات شیعه و سنی باید مورد توجه جدی قرار گیرند

در دومین روز از بیستمین همایش بین المللی وحدت اسلامی شرکت کنندگان به بررسی ویژگیهای فرهنگی و تمدنی حضرت محمد (ص) پرداخته و بر نقاط مشترک میان مسلمانان و وحدت صفوف آنها تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاریها، چهارمین نشست از سلسله نشستهاى علمى همایش بین المللى وحدت اسلامى شنبه 18 فروردین ماه در هتل استقلال تهران برگزار شد.

این نشست با موضوع "سیره پیامبر اعظم (ص) - ویژگیهاى اجتماعى" به ریاست شیخ عزالدین ابراهیم مشاور رئیس دولت امارات و دکتر عمار الطالبی استاد دانشگاه الجزایر نائب رئیس و دکتر محمد حسن تبرائیان معاون بین الملل مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى و دبیر هیئت علمى همایش برگزار شد .

در این همایش شیخ احمد الزین عضو جمعیت علماى لبنان، استاد رسول جعفریان اندیشمند ایرانى، دکتر احسان بعدرانى اندیشمند و پژوهشگر سورى، شیخ عبد الهادى بن الحاج اوانج رئیس حزب اسلامى مالزى، دکتر اسعد السحمرانى اندیشمند لبنانى، دکتر طیب السلامة عضو شوراى عالى اسلامى تونس،  شیخ خالد غفورى اندیشمند ایرانى، حسن البغدادی اندیشمند لبنانی و حجت الاسلام احمد زمانى پژوهشگر ایرانى، مقالات خود را با موضوعاتی چون وحدت اسلامی، شیوه های آموزش و پرورش رسول خدا (ص) و سیره پیامبر اعظم (ص)- ویژگیهاى اجتماعى ارائه کردند.

حجت الاسلام اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در این نشست به معرفی مجمع پرداخت و ایجاد وحدت اسلامى میان پیروان اهل بیت (ع) را در تمام کشورهاى اسلامى و همچنین گسترش روابط میان تمامى مسلمانان را از جمله اهداف مجمع خواند.

وى با اشاره به شرایط ناهموار روز و دسیسه هاى امپریالیستى در ایجاد فتنه طائفه گرى و درگیریهاى مذهبى از تمام مسلمانان جهان دعوت کرد تا مشکلات را کنار نهاده و با یکدیگر به زبان برادرى و برابرى صحبت کنند.

شیخ عبدالمنعم الزین رئیس مرکز اسلامی سنگال با اشاره به ‌آیات قرآن مرتبط با شورا، اظهار داشت: الزام‌آور بودن شورا در بین مسلمانان برای اداره بهتر حکومت باید برای همگان تبیین شود.

وی با اشاره به ‌اینکه باید متخصصان فقه در قانونگذاری حکومتهای اسلامی نقش بسزایی داشته باشند، اظهار داشت: این مهم باید به وسیله اهل خبره و حقوقدانهای اسلامی انجام شود تا اعتماد نسبت به ‌اسلام و حکومت دینی جلب شود. وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی تنها با تکیه به ‌مبادی ثابت تغییر ناپذیر محقق می ‌شود و این اجلاس می ‌تواند در این راه گامهای موثری بردارد.

رئیس مرکز اسلامی سنگال در ادامه افزود: رهبران فقهی کشورهای اسلامی باید خط فقهی و اجتهادی واحدی اختیار کنند و بدون تعصب و احساسات و با توجه به‌ شرایط روز فتوا دهند.

در ادامه این نشست شیخ احمد القطعانی پژوهشگر و اندیشمند لیبیایی گفت: منظور از تربیت و پرورش علوم معنوی همان ایمان و ارزش‌های اخلاقی است. شیعیان و اهل تسنن باید به ‌اصول بازگردند، چرا که اسلام دین کاملی است و ما را به ساحل معرفت می ‌رساند.

شیخ احمد القطعانی با اشاره به ‌برخی دانشگاههای اسلامی گفت: فرزندان ما در این دانشگاهها آموزش‌های درخور توجهی نمی بینند. وی با انتقاد از عملکرد بعضی گروه‌ها در مناسبتهای عاشورا گفت: این کارها هیچ تناسبی با روز عاشورا ندارد. اختلافات بیهوده در جهان اسلام را باید کنار گذشت. 

پنجمین نشست علمی این همایش با عنوان" سیره پیامبر اعظم (ص) – ویژگیهاى فرهنگى و تمدنى"  به ریاست دکتر شیخ طیب سلامه عضو شوراى عالى اسلامى تونس برگزار و فؤاد البرازى رئیس سازمان اسلامى دانمارک نائب رئیس جلسه و دکتر محمد حسن تبرائیان معاون بین الملل مجمع تقریب ودبیر هیئت علمى دبیر این جلسه بودند.

در این جلسه ظفر بنگاش پژوهشگر کانادایى، طوبى کرمانى استاد دانشگاه از ایران، عبد الرحیم السایح استاد دانشگاه الأزهر مصر، دکتر محمد علی آذرشب استاد دانشگاه و شیخ حسن الصفار اندیشمند عربستانى به ارائه مقالات خود پیرامون موضوع پیامبر اعظم و عصر جاهلیت، نگاه فراگیر به سیره نبوی و نگاهی به همزیستی مذهبی و ویژگیهاى فرهنگى و تمدنى سیره پیامبر (ص) پرداختند و به سؤالات حاضرین در جلسه پاسخ دادند.


 

ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامى از نگاه نمایندگان

 
 
 
283914.jpg
در پى بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب همزمان با سالروز میلاد پیامبراعظم(ص) در جمع سران کشور و میهمانان خارجى از کشورهاى اسلامى مبنى بر ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامى به عنوان مطالبه تاریخى، چند تن از نمایندگان مجلس بر اهمیت این مسأله تأکید کردند.
حمیدرضا حاجى بابایى عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: منشور وحدت اسلامى باید بر مبناى مشترکات جهان اسلام، برنامه ریزى براى دفاع از کیان اسلام و پیشبرد اهداف اسلام در جهان مورد بررسى قرار گیرد. به گزارش ایسنا حاجى بابایى، منشور وحدت اسلامى را موضوع بسیار مهمى دانست که در طول ۲۸ سال گذشته مورد غفلت واقع شده است.
وى اعتقاد به خداوند، پیامبر(ص)، قرآن کریم و احکام نورانى اسلام را بزرگ ترین مؤلفه هاى منشور وحدت اسلامى در میان امت اسلامى دانست و تصریح کرد: آئین نامه و منشور وحدت باید در سراسر جهان اسلام با توجه به مشترکات بیان شده، نوشته شود تا از افراط کارى ها، تفریط کارى ها، تک روى ها و بروز و ظهور تفکرات سیاسى و وابستگى هاى سیاسى جلوگیرى شود.
نماینده مردم همدان یادآور شد: متأسفانه در سال ها و دهه هاى گذشته به دلیل عدم وجود منشور وحدت، شاهد بعضى اظهارنظر هاى غیرمسئولانه بودیم که موجب ایجاد تفرقه در جهان اسلام بود.
وى سال ۸۶ را به دلیل نام نهاده شدن سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى، بهترین فرصت براى ایجاد منشور وحدت اسلامى دانست که باید توسط علما و بزرگان ایجاد شود.
* کنفرانس وحدت اسلامى مى تواند شروع کننده تدوین این منشور باشد
در همین حال حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینى گفت: در منشور وحدت اسلامى باید ایجاب هاى وحدت اعم از آنچه موجب وحدت مى شود و سلبیات وحدت یعنى آن چه موجب تشتت و اختلاف در جهان اسلام مى شود، تدوین شود.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس با بیان این که ضرورت تدوین این منشور از سوى رهبر معظم انقلاب با نگاه جامع ایشان به وضع جهان اسلام و توطئه هایى که دشمنان اسلام براى ایجاد تفرقه در میان مسلمانان در نظر دارند، مطرح شده است، گفت: در لایه اول، ابتدا باید علما و روشنفکران دینى در جهان اسلام نسبت به تدوین چنین منشورى اقدام کنند.
به گفته وى، کنفرانس وحدت اسلامى مى تواند شروع کننده تدوین این میثاق و منشور باشد. بدین ترتیب که پس از طرح در میان محافل مذهبى و علماى بلاد اسلامى، با حضور یک نماینده از هر کشور اسلامى و حضور عالمان و روشنفکران دینى معروف از هر محفل دینى و علمى جهان اسلام این میثاق نامه و منشور تدوین شود.
نماینده مردم تبریز معتقد است در لایه دوم، این منشور باید در میان دولت ها و از طریق دیپلماسى پیگیرى شود. وى با تأکید بر این که چنین منشورى در نهایت باید به تصویب سران کشورهاى اسلامى برسد، گفت: با این اقدام (تدوین منشور وحدت اسلامى) جلو هرگونه اختلاف، تشتت، تکفیر و نزاع مذهبى و فرقه اى در جهان اسلام گرفته مى شود.
میرتاج الدینى یکى از مبانى آمریکا براى پیاده کردن طرح خاورمیانه جدید را تقسیم کشورها به قومیت ها و فرق و مذاهب و اختلاف افکنى میان آنها دانست و خاطرنشان کرد: براى مقابله با توطئه جهانى علیه اسلام، ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامى به عنوان میثاق همه مسلمانان، دو چندان و مضاعف است.
* مأموریت دیپلماسى سیاسى کشورهاى اسلامى
همچنین یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تدوین منشور وحدت اسلامى را در ابتدا بر عهده دلسوزان جامعه اسلامى و علما دانست و سپس این وظیفه را بر دوش دیپلماسى سیاست خارجى همه کشورهاى اسلامى گذاشت.
حسن سیدآبادى با اشاره به درگیرى هاى قطب هاى اقتصادى در شرایط کنونى که در دل آن اتحاد سیاسى - استراتژیکى نهفته است، اظهار داشت: در چنین عرصه اى بیشترین آسیب متوجه کشورهاى اسلامى خواهد بود.
نماینده مردم سبزوار خاطرنشان کرد: بنابراین اگر کشورهاى اسلامى بتوانند منشور وحدت را به صورت راهبردى در بیاورند و آن را به سمت اجرا سوق دهند، عزت و سربلندى را که در اعتقادات شان وجود دارد کسب خواهند کرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تشکیل منشور وحدت اسلامى را موجب پیشرفت دنیاى اسلام دانست و افزود: دولت هاى اسلامى باید هرچه سریع تر گام هاى مؤثر در این زمینه را بردارند.
به نقل از روزنامه ایران

اتحاد مسلمانان زاویه عمل‌دشمنان‌اسلام رابسیارمحدود می کند

 

آیت‌الله " اکبر هاشمی رفسنجانی" رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار "شیخ بدرالدین حسون"، مفتی اعظم سوریه تاکید کرد که اتحاد مسلمانان زاویه عمل دشمنان اسلام را محدود می‌کند.

به‌گزارش روابط عمومی مجمع‌تشخیص مصلحت نظام،هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد:وحدت مهمترین مولفه جهان اسلام در برخورد با مسائل جاری است.

وی به توطئه خطرناک تقسیم مسلمانان به شیعه‌و سنی ویا عرب وعجم اشاره کرد و گفت : این‌گونه توطئه‌ها بسیار سطحی و غیرمنطقی هستند ، چون حزب‌الله لبنان با شکست اسرائیل موجب افتخار اعراب و درمقابل بعثی‌های عراق‌با حمله به کویت و ایران باعث زحمت عجم و عرب شده‌اند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش سوریه درجهان اسلام تصریح کرد: همه فشارهایی که علیه سوریه اعمال می‌شود، به‌خاطر جایگاه این کشور در خط مقدم دفاع از اسلام است.

شیخ بدرالدین حسون نیز به دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی متعلق به ایران نیست، بلکه یک دگرگونی مثبت مربوط به کل جهان اسلام است و همین باعث حقد و کینه دشمنان اسلام علیه ایران است.

مفتی اعظم سوریه افزود : برخی از کشورهای منطقه پیشرفت‌های ایران را به ضرر خود می‌دانند ، درحالی که رشد و توسعه ایران مربوط به کل جهان اسلام است.

وی، جمهوری اسلامی ایران را عمق‌استراتژی جهان اسلام،به‌خصوص سوریه دانست و تصریح کرد : ان شاء‌الله همه کشورهای اسلامی روابط ایران وسوریه را الگوی روابط خویش قرار دهند.

شیخ حسون برای شرکت در بیستمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی‌به ایران سفر کرده است.

به نقل از ایرنا


 

تدوین منشور وحدت اسلامى

تأکید رهبر معظم انقلاب
در دیدارمسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى

 
منشوروحدت اسلامى تدوین شود
 
 همزمان با هفدهم ربیع الاول خجسته سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) و حضرت امام صادق (ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامى روز گذشته در دیدار مسئولان نظام، سفیران کشور هاى اسلامى در ایران و جمعى از میهمانان شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامى، ضمن تبریک این عید فرخنده به همه مسلمانان جهان و ملت ایران، با اشاره به احیاى هویت اسلامى و حقیقت انکار ناپذیر بیدارى اسلامى و آمادگى دنیاى اسلام براى حرکت به سوى عزت، استقلال و پیشرفت علمى تصریح کردند: امروز مهم ترین نیاز دنیاى اسلام و علاج واقعى همه مشکلات مسلمانان، اتحاد و انسجام اسلامى است و بر همین اساس، علما و روشنفکران مسلمان باید منشور وحدت اسلامى را به عنوان مطالبه اى تاریخى، تدوین کنند.
حضرت آیت الله خامنه اى انسان ها را مرهون برکات و رحمت پیامبر اعظم (ص) دانستند و با اشاره به نیاز بشر به تعالیم آن حضرت به عنوان راه نجات و زمینه ساز تحقق عدالت و ارزش هاى والاى انسانى در جامعه افزودند: امت اسلامى بعد از سال ها غفلت، اکنون به شریعت و آیین اسلام نگاه جدیدى دارد، بنابراین دنیاى اسلام مى تواند با چنین بینش و درک نوینى و با تمسک به معارف دینى و سیره و کلام پیامبر اکرم (ص) پیشتاز بشر به سوى کمال و تعالى باشد.
283698.jpg
ایشان با اشاره به واقعیات کنونى دنیا، بیدارى اسلامى و برگشت به اسلام، احیاى قرآن کریم و ایجاد امت واحد را از جمله این واقعیات برشمردند و خاطرنشان کردند: این مسائل که سال هاى متمادى به صورت آرمانى دور دست، در میان برخى خواص و مصلحان دنیاى اسلام مطرح بود اکنون در میان توده هاى مسلمان به ویژه قشر هاى جوان و تحصیلکرده، به شعارى زنده تبدیل شده که البته نقش پیروزى اسلام درایران و ایستادگى و فداکارى ملت ایران در این خصوص و در دمیدن روح امید در میان امت اسلامى، بسیار بارز و برجسته است.حضرت آیت الله خامنه اى افزودند: در کنار بیدارى اسلامى و احیاى شعار هاى اصیل اسلامى، دشمنى جبهه استکبار با اسلام نیز سازمان یافته تر، جدى تر و همه جانبه تر شده است زیرا بیدارى دنیاى اسلام، خطرى بزرگ براى قدرت هاى استکبارى و نظام سلطه جهانى است.
ایشان طرح مسائلى همچون جنگ صلیبى، اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و ارائه چهره اى خشن از مسلمانان را حرکتى طراحى شده و سازمان یافته براى مقابله با جبهه هویت اسلامى دانستند و تأکید کردند: یکى دیگر از واقعیات دنیاى امروز این است که در این رویارویى برخلاف محاسبات مادى و تبلیغات رسانه اى، جبهه به ظاهر قدرتمند استکبار، مغلوب جبهه حرکت عظیم اسلامى شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامى، شکست نقشه هاى جبهه استکبار و در رأس آن امریکا را در منطقه خاورمیانه به ویژه در فلسطین، عراق و لبنان، را نمونه هاى بارز این واقعیت برشمردند و خاطرنشان کردند: کسانى که مى گویند باید در بررسى مسائل واقع بین بود، باید این حقایق و واقعیات انکارناپذیر را مدنظر قرار دهند.
ایشان یکى از الزامات بسیار مهم را براى ادامه حرکت عمیق امت اسلامى به سمت پیروزى، اتحاد و انسجام اسلامى برشمردند و افزودند: سیاست جبهه استکبار، ایجاد اختلاف و نزاع قومى و مذهبى میان مسلمانان است که براى مقابله با آن باید وحدت و انسجام میان امت اسلامى تقویت شود و بر همین اساس، امسال، سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى نامگذارى شده است.
حضرت آیت الله خامنه اى، کج فهمى، توهمات غلط، سوء تفاهم و بى اطلاعى از مبانى صحیح تفکرات یکدیگر را از موانع اصلى اتحاد دانستند و با اشاره به نقش دولت هاى اسلامى و علماى اسلام در زمینه سازى براى وحدت و انسجام اسلامى تأکید کردند: تدوین منشور وحدت اسلامى به همت علماى اسلام، ضرورى و مطالبه اى تاریخى است که اگرامروز به این وظیفه عمل نشود، نسل هاى بعدى ما را مؤاخذه خواهند کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأکید بر این که جبهه استکبار در برخورد با جبهه اسلامى هیچ تفاوتى میان مسلمانان اعم از شیعه و سنى قائل نیست، افزودند: در شرایطى که دنیاى استکبار سعى در تخریب چهره مسلمانان دارد و بیدارى اسلامى در میان شیعه و سنى را براى خود خطر مى داند و آن را چه با نام حماس و چه با نام حزب الله لبنان آماج حمله قرار مى دهد، آیا عاقلانه است که مسلمانان درگیر نزاع قومى و مذهبى شوند و دشمن مشترک خود را فراموش کنند؟
ایشان، اتحاد دنیاى اسلام را به نفع ملت هاى مسلمان و همچنین به سود دولت هاى اسلامى دانستند و تأکید کردند: دولت هاى اسلامى باید به یکدیگر نزدیک تر شوند و اگر به ملت ها و قدرت و توانایى هاى خود متکى باشند بسیار قوى تر خواهند بود تا این که بخواهند به سیاستمداران آمریکایى اتکا کنند. حضرت آیت الله خامنه اى خاطرنشان کردند: ایران اسلامى تجربه ایستادگى در مقابل قدرت ها، توکل بر خدا و تکیه بر قدرت و توانایى هاى خود را نشان داده و در ۲۸ سال گذشته با وجود همه فشارها و توطئه هاى گوناگون، قدرت و پیشرفت ملت ایران روزافزون شده است.
در آغاز این دیدار دکتر محمود احمدى نژاد رئیس جمهورى در سخنانى ضمن تبریک سالروز میلاد فرخنده پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفى (ص) و امام جعفر صادق (ع)، پیامبر اعظم (ص) را کانون رحمت الهى، جامع همه ارزش هاى والاى بشرى، اوج کمالات انسانى و اسوه حقیقى افراد بشر دانست و تأکید کرد: اگر امت اسلامى از این الگوى برجسته و واقعى، پیروى کامل کرده بود، اکنون با قدرت و عزتمند در جهان ایستاده بود.رئیس جمهورى با اشاره به تقارن سال جدید با ایام فرخنده ماه هاى ربیع المولود و نامگذارى امسال به عنوان سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى خاطرنشان کرد: دولت با تمسک عملى به این شعار و کار و خدمت بى وقفه تلاش خواهد کرد تا امسال نیز سال عزت ملت ایران و امت اسلامى باشد. دکتر احمدى نژاد، ولایت مطلقه فقیه را ضامن تداوم راه اسلام عزیز و یادگار باقى امام خمینى (ره) برشمرد و افزود: آنچه ملت ایران امروز از عزت، اقتدار و شرافت در جهان دارد به برکت فداکارى هاى ایشان و ملت عزیز است.
به نقل از روزنامه ایران

همه‌ی مشکلات با تدبر، فکر و اندیشه قابل حل است

 

غلامعلی حدادعادل" رییس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در دانشگاه بین‌الملل اسلامی در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان گفت : مسلمانان امروز با مشکلات جدی از سوی دشمنان اسلام روبه رو هستند.


وی روز پنجشنبه در دانشگاه بین‌الملل اسلامی در اسلام آباد پایتخت پاکستان در نشستی با جمعی از علما ، استادان و دانشجویان به موضوع "وحدت اسلامی و چالش‌های پیش روی آن " پرداخت و اظهار داشت: دشمنان اسلام به دلیل کج فهی از اسلام واقعی، اتهامات زیادی به مسلمانان وارد می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران اتهام تروریسم، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر را حربه‌ای برای سرکوب مسلمانان توسط غربی‌ها به خصوص آمریکا ذکر کرد.

وی در مورد اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن گفت: باید بپذیریم که اختلاف در متن، در برداشت و استنباط از متون در میان افراد بشر اجتناب ناپذیر است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در همه رشته‌های علمی اختلاف نظر میان صاحب نظران را شاهد هستیم، حتی در علوم ریاضی و شیمی میان دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد.

حداد عادل خاطر نشان کرد که از زمان پیامبراکرم (ص) تا به امروز مفسران مختلفی قرآن را تفسیر کردند و هر کدام به نحوی آن را بیان داشتند که این اختلاف را نباید ناشی از سوء نیت دانست.

وی گفت: امروز اگر نگاهی به جهان بیندازیم، می‌بینیم که در متن ادیان بزرگ تعدد مذاهب وجود دارد و این، امری طبیعی است، در دین اسلام هم بین شیعه و اهل سنت اختلاف وجود دارد که باید آن را پذیرفت و باید دلایل هر کدام را شنید و نباید منکر آنها شد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پرسش اساسی این است که آیا باید با هم بجنگیم یا این که با گفت وگو ، صبر و بردباری مشکل را حل کنیم؟ وی تاکید کرد: سالیان طولانی است که شیعیان و اهل تسنن در آفریقا، اروپا و آسیا با صلح و صمیمیت در کنار هم زندگی کرده‌اند و ما می‌دانیم که در روند تشکیل و استقلال پاکستان "محمد علی جناح" و "محمد اقبال لاهوری" در کنار هم بودند.

حداد عادل با اشاره به این که خارجی‌ها در اختلاف انداختن بین شیعه و سنی دخالت دارند و آنها نمی‌گذارند امنیت این دو طایفه حفظ شود، افزود:
اختلاف شیعه و سنی جهان اسلام را مورد تهدید جدی قرار داده است و ما شاهد این موضوع در عراق هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ‪ ۶۰۰‬سال شیعیان و اهل تسنن عراق در کنار هم زندگی کردند اما امروز این کشور کانون اختلافات دو طایفه‌ی یاد شده است و متاسفانه فتواهایی صادر می‌شود که شعله‌ی این اختلاف را فروزان‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر این که این اختلاف دستاورد حضور بیگانگان در منطقه است افزود: غربی‌ها برای توجیه حضور خودشان در عراق و افغانستان به این اختلاف دامن می‌زنند.

حداد عادل گفت: همه‌ی مشکلات با تدبر، فکر و اندیشه قابل حل است و امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با این روش اختلاف شیعه و سنی در کشور ما را رفع کرد.

وی اشاره کرد که مردم و مسوولان ایران در ‪ ۲۸‬سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی از همین روش و رهنمود امام استفاده کرده‌اند و وی را سرمشق زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود قرار داده‌اند.

حداد عادل اضافه کرد که مردم ایران به پاکستان علاقه‌مندند، چون کشوری اسلامی است و دولت ایران از پیشرفت‌های پاکستان خشنود است و ما امیدواریم که ایران و پاکستان پرچمدار وحدت در جهان اسلام باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی‌اش تاکید کرد که اتحاد شیعیان و اهل تسنن به آرامش، ثبات و امنیت کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

عکس و خبر از ایرنا

مسوولان تفرقه افکنان قومی، ناسیونالیستی و مذهبی راشناسایی کنند

 

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران از مسوولان خواست عوامل دشمنان را که در پوشش‌های مختلف قومی، ناسیونالیستی و مذهبی در پی تفرقه‌افکنی بین مردم کشورمان هستند را شناسایی کنند تا وحدت ملی و انسجام اسلامی مردم بیش از پیش حفظ شود.

"عباس سلیمی نمین"روز پنجشنبه همزمان با هفته وحدت به خبرنگار ایرنا گفت : دشمنان اسلام و ایران اسلامی با استفاده از تفاوت‌های مذهبی و قومی به دنبال تفرقه افکنی بین مردم کشورمان هستند.

وی افزود:آگاهی و شعور بالای سیاسی مردم ایران در دشمن شناسی، اقدامات تفرقه‌افکنانه دشمنان را در کشور خنثی و ناکامی را نصیب آنان کرده است.

سلیمی، وجود مشکلات قومی و مذهبی که در سالهای اخیر تا حدودی مشاهده شده است را ناشی از تبلیغات و فعالیت‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام و مردم ایران برشمرد.

این کارشناس با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و شعار "وحدت ملی و انسجام اسلامی " برای سال ‪ ۸۶‬گفت:وحدت ملی و انسجام اسلامی تنها راه ناامید کردن دشمنان در تفرقه‌افکنی بین مسلمان از هر قوم و نژادی است.

به اعتقاد رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران،با توجه به ناکامی غرب در تحقیر ملت ایران،آنان سعی خواهند کرد با تفرقه‌اندازی بین اقوام و فرق مختلف ایرانی، اهداف خود را دنبال کنند.

وی افزود: آنان با این روش‌ها ضدیت خود را با مردم ایران نشان می‌دهند.

سلیمی با بیان اینکه دشمنان مردم ایران درسالهای گذشته عواملی را درخدمت داشتند که قادر بودند منویات آنان را مبنی بر تفرقه افکنی به عمل برسانند، افزود:بسیاری از این افراد که در پوشش‌های مختلف مذهبی، فعالیت می‌کنند در کشور شناسایی نشده‌اند.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، درایت ملت ایران را وسیله‌ای برای جلوگیری از تحقق اهداف دشمنان عنوان کرد و گفت: تحرکات اخیر دشمنان مانند بمب‌گذاری در برخی مناطق مرزی به جای اینکه باعث تشتت افکار عمومی شود باعث انسجام اجتماعی و انزجار از عاملان این حوادث می‌شود.

وی ، زندگی مردم ایران از هر قوم و فرقه مذهبی در کنار یکدیگر بدون درگیری و مشکلات موجود را نشانه فرهنگ بالای مردم این مرز و بوم برشمرد.

سلیمی گفت : مردم ایران از هر قوم و مذهبی با احترام به عقاید یکدیگر سالها در کنار هم زیسته‌اند و اجازه ندادند هیچ دشمنی رخنه‌ای در صفوف آنان ایجاد کند.

سرتاسر قرآن دستور به وحدت و تهدید درباره اختلاف است

 

مگر خداوند نمی فرماید : « قُلْ اِنَّما اَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ اَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ » 1 ( به آنان بگو : من تنها شما را به یک حقیقت پند می دهم : همه شما دو تا دوتا ( جمعى ) و یک یک ( فردى ) براى خدا قیام کنید ) مگر خدا نمی فرماید :

« یا اَیُّهَا النَّاسُ اِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ اُنْثى‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ اَتْقاکُمْ » 2 ( اى مردم ، ما شما را از مردى و زنى آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبایلى قرار دادیم تا همدیگر را درک کنید [ و زندگى هماهنگ داشته باشید ] بافضیلت‏ترین شما در نزد خداوند باتقوا‏ترین شماست .

این آیه قرآن است که می گوید : وَ اعتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاًوَ لا تَفَرَّقُوا ۳ ( همگى چنگ به وسیله الهى بزنید و پراکنده نشوید).

( 1 ) سبا آیه 46

( 2 ) الحجرات آیه 13

 ( ۳ ) آل عمران آیه 103

شرح نهج البلاغه-علامه جعفری-جلد۴

"اتحاد ملی" با شعار شکل نمی‌ گیرد

 

آیت‌الله سید احمد خاتمی تصریح کرد: استراتژی آمریکا و انگلیس و هم پیمانان آنها در منطقه برای مقابله با خیزش اسلام، اختلاف‌ افکنی بین شیعه و سنی است و انسجام اسلامی گامی بلند در جهت مقابله با این توطئه است.

آیت الله خاتمی  در نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشت : اتحاد ملی با شعار شکل نمی گیرد و مولفه هایی چون دین، ولایت فقیه، خط امام، قانون اساسی و دفاع از منافع ملی و در یک کلام هویت اسلامی و ایرانی می طلبد.

وی ادامه داد : انسجام اسلامی آرمان قولی و عملی ائمه اطهار( س) است و معنای آن دست برداشتن ازعقیده حق خود نیست بلکه آن است که همچون گذشته و بر اساس آموزه های دینی ، به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی و حقوق همدیگر را رعایت نماییم .

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود دوازدهم فروردین و روز جمهوری اسلامی را بعنوان بزرگترین عید ملی و مذهبی ایرانیان مسلمان خواند و تصریح کرد : این روز بزرگ که به سلطه شیطان برای همیشه پایان داد و حکومت مستضعفان را ایجاد کرد ، باید به جد بزرگ داشته شود .

آیت الله خاتمی افزود : جمهوری اسلامی 28 سال پیش یک ساقه نازک بود ولی امروز یک درخت تنومند است که در سایه اتحاد ملی و انسجام اسلامی سخت ترین تندبادها و ضربات نمی تواند به آن آسیب برساند .

وی از استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی بعنوان سه شعار محوری جمهوری اسلامی که بعد از 28 سال به وضوح نهادینه شدن آنها بر همگان روشن شده یاد کرد و افزود : در طول تاریخ سابقه نداشته مردم خودشان نوع حکومت را تعیین کنند ولی در ایران اسلامی کمتر از دو ماه مردم پای صندوقهای رای آمده و حکومت خود را شکل دادند و امروز در کشور ما ملت همه کاره است .

این عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد : امروزجمهوری اسلامی درمردم سالاری دینی عینیت یافته و جمهوریت و اسلامیت بعنوان دو بال و رکن اساسی این نظام مقدس از یکدیگر تفکیک ناپذیر شده اند.

به نقل از خبرگزاری مهر

خاتمی خواستار کنارگذاشتن اختلافهای شیعه و سنی شد

 

خبرگزاری فرانسه از قاهره گزارش داد که محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران روز پنجشنبه در سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه الازهر مصر از مسلمان شیعه و سنی خواست که اختلافهای خود را کنار گذارند.

بنابراین گزارش، خاتمی با تاکید بر "اهمیت آشتی میان جریانها، مذاهب و تمدنها ... برای رویارویی با کسانی که در پی جدا کردن فرزندان امت اسلامی‌اند،" از دانشجویان الازهر خواست تا در جهت رفع اختلافها "بویژه بین شیعیان و سنیان برای تحقق همکاری کامل میان مسلمانان" تلاش کنند.

خاتمی گفت که بزرگترین چالش برای جهان اسلام در دنیای کنونی "ترس از اسلام و اتهام ناروای تروریسم است که ساخته دست قدرتهای بزرگ می‌باشد." وی چالش دیگر جهان اسلام را "عقب ماندگی و استبداد" حکومتها دانست.

به نقل از ایرنا

قدرت جهانی مسلمین

 

امام خمینی (ره):

 

...و کوشش داشته باشید در بهتر کردن روابط با کشورهای اسلامی و در بیدار کردن دولتمردان و دعوت به وحدت و اتحاد کنید که خداوند با شما است.

و وصیت من به ملت های کشورهای اسلامی است که انتظار نداشته باشید که از خارج کسی به شما  در رسیدن به هدف که آن اسلام و پیاده کردن احکام اسلام است کمک کند خود باید به این امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق می بخشد قیام کنید و علمای اعلام و خطبای محترم کشورهای اسلامی دولت ها را دعوت کنند که از وابستگی به قدرت های بزرگ خارجی خود را رها کنند و از نژاد پرستی که مخالف دستور اسلام است بپرهیزند و با برادران ایمانی خود در هرکشوری و با هرنژادی که هستند دست برادری دهند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده و اگر این برادری ایمانی با همت دولت ها و ملت ها و با تایید خداوند متعال روزی تحقق یابد، خواهید دید که بزرگترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل می دهند . به امید روزی که با خواست پروردگار عالم این برابری و برادری حاصل شود.

بر گرفته از وصیت نامه الهی – سیاسی امام خمینی (ره)

انسجام اسلامی شامل همه کشورهای مسلمان و مسلمانان است

 

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اختلاف نظر بد نیست و نقد و انتقاد سازنده مقدمه‌ی توسعه و پیشرفت است، اما نباید در داخل کشور اختلاف و تشنج به حد تفرق و تنازع برسد. این است که اتحاد را به هم می ریزد. پیام مقام معظم رهبری که روی اتحاد ملی تکیه کرده‌اند ضروری‌ترین وضعیتی است که خود باید پاسدار آن باشیم.

وی که در اولین خطبه نماز جمعه تهران در سال جاری سخنرانی می کرد درباره‌ی انسجام اسلامی تصریح کرد: انسجام اسلامی شامل همه کشورهای دیگر مسلمان و مسلمانان می‌شود. یکی از ترفند های غرب و سلطه استکباری این است که بین شیعه و سنی و فرق اسلامی تفرقه بیندازند در بخش‌هایی هم تلاش‌های‌شان تاثیر داشته است. آن‌ها از کانون‌هایی مثل عراق و لبنان که اختلاف‌های شیعه و سنی وجود دارد، سواستفاده می‌کنند و این مساله خطرناک است. البته علمای بلاد اسلامی برای جلوگیری از تفرقه تلاش‌های‌شان را شروع کرده‌اند. اما اهمیت مساله خیلی فراتر است.

 

 

 

ضرورت دستیابی و تقویت اتحاد ملی و انسجام اسلامی(۱)

 

 

غرب و تقویت سیاست های تفرقه افکن

 

                                                                                                          

     

   

    ایجاد مناقشات و اختلاف داخلی و درگیر کردن سلایق برای محکوم کردن یکدیگر یکی از گام های مهم مأیوس سازی مردم نسبت به مسئولان از سوی معاندان نظام است.

    بنابر آن چه ریاست محترم جمهوری در روزهای گذشته عنوان نمود، غرب می کوشد پس از تصویب قطع نامه سیاسی و جانبدارانه شورای امنیت علیه پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی با آتش افروزی در میان افکار و عقاید داخل کشور گروه ها و اقشار عمومی را به جان هم بیفکند و به راستی باید دانست که با هوشیاری مردم و رهنمود های رهبر معظم انقلاب اسلامی و دقت نظر مدیران و مسئولان این طرح شوم نیز تنها بر صفحات تیره و افکار پوشالی غرب باقی مانده و به عمل        نخواهد نشست.

    باید بر این نکته واقف بود که القائات طراحی شده کینه ورزان به انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن با دو هدف عمده انجام می پذیرد:اول تحریک افکار عمومی به منظور ایجاد نارضایتی و تشنج داخلی و سپس رقم زدن برخی شانتاژ های تبلیغاتی در جهت آن که موقعیت ایران اسلامی برای منطقه و بین الملل خطرناک جلوه داده شود و به گونه ای آن را ارمغان نا امنی برای همسایگان و کشورهای همجوار تبیین سازند.

    جایگاه منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در متوازن سازی جریانات منطقه و تأثیر گذاری دستاورد های فکری، سیاسی و فن آوری آن بر بیداری سایرکشورها موقعیت ابر قدرت ها را با چالش مواجه ساخته است به ویژه آن که جریان صدور انقلاب مسئله ای است که غرب از آن بیم دارد اما این موضوع حقیقتی آشکارا است و افکار و حرکات استکبار ستیزی و خود باوری در بسیاری از کشورها پر فروغ شده است. بنابراین مجموع این عوامل لزوم به انزوا راندن جمهوری اسلامی ایران و کاستن از نقش آن در سطح دول منطقه در دستور کار رژیم فزونی طلب آمریکا قرار دارد.

    رهبر فرزانه انقلاب در خصوص تحریک کشور های عربی توسط کشورهای غربی با تأکید بر اینکه اقتدار ایران پشتوانه جهان اسلام است دولت های عربی را انذار می دهد که مبادا به دام خطرناک اتحاد با آمریکا و انگلیس علیه ایران بیفتند.

    در دوران حساس کنونی وفاق و وحدت ملی از ملزومات بدیهی است. باید تمامی فعالان و رهبران گروه های اجتماعی در تبیین صحیح دستاوردهای نظام و آرمان های انقلاب اسلامی و نیز در تقویت همبستگی ملی و هوشیاری مداوم مردم و حضور پیوسته و در صحنه کوشا باشند. همچنین برای ناکام گذاشتن این گونه افکار ستیزه جویانه، تحقق جنبش بیداری اسلامی در تمامی کشورهای اسلامی و عربی از ضروریات محسوب می شود که همواره در تأکیدات مقام عظمای ولایت بدان تصریح شده است.

    موضع گیری غرب برای تخریب و تخطئه شیعیان در کشورهای اسلامی و ایجاد در گیری بین مذهبی و طراحی و اجرای یکسری اقدامات در این راستا به ویژه اعدام دیکتاتور سابق عراق و به نوعی تضییع شدن حقوق شیعیان و نیز پشتیبانی برخی کشورهای عربی از آشفتگی اوضاع و ایجاد نزاع بین شیعه و سنی و ارسال تسلیحات به منظور حمایت از اهل تسنن با هدف شکل دادن شائبه دخالت ایران در بوجود آمدن ناامنی در این کشور از نکات مهمی است که باید مطمح نظر قرار گیرد.

    سایه این دست اقدامات هم اکنون در کشورهای اسلامی لبنان، فلسطین و عراق مستولی بوده و در هریک متمرکز بر ایجاد اختلاف بین عقاید و گروه ها است که از مقصود نهایی آمریکا به منظور حضور طولانی مدت در خاورمیانه به علت ملتهب بودن اوضاع و ناتوان بودن دولت ها برای کنترل امور پرده برمی دارد. تمسک جستن به عملیات های تروریستی و ایجاد فجایع هولناک و کشتار مردمی جملگی مستمسکی است که آمریکا می کوشد تا از این طریق بتواند شرایط را برای دایه داری خود هموار سازد. طرح افزایش شمار نظامیان آمریکایی در عراق و ندادن اختیارکامل به دولت نوری مالکی بدین منظور می باشد.

    بر یکایک مردم و دول منطقه فرض است با بصیرت و ژرف اندیشی از مخاطرات احتمالی نفوذ امپریالسیم جلوگیری نمایند تا طرح هایی چون خاورمیانه جدید با ایجاد نزاع های درونی به هدف نرسد. باید مراقب بود تا منطقه حساس خاورمیانه متأثر از طبقه بندی های سست و باور پذیری های ساده و کوته نظرانه مشتعل نشود و صرفاً منافع مقطعی به منافع بلند مدت و دیرپای ملی و اسلامی ترجیح داده نشود.

  

سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی

   



متن کامل بیانات نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال  ۱۳۸۶ هجری شمسی:

عید نوروز و فرا رسیدن سال نو شمسی را به همه هم‌میهنان عزیزمان تبریک عرض می‌کنم. همچنین به همه ایرانیان در سراسر عالم و در هر جای دنیا زندگی می‌کنند و نیز به همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند. به طور خاص تبریک عرض می‌کنم به خانواده‌های معظم شهیدان عزیزمان و به جانبازان و خانواده‌های آنها و به همه ایثارگران و فعالان عرصه حیات ملت ایران.

عید نوروز سر آغاز طراوت طبیعت و جوان شدن جهان است. تازه شدن فضای زندگی طبیعی انسان. چه نیکوست که همراه با طراوت جهان، جان و دل انسان هم طراوت پیدا کند.

طراوت جان و دل با ذکر خدا با درخواست کمک از پروردگار، با رویاندن نهال خیرخواهی و نیک خواهی برای همه برادران و خواهرانمان و برای همه بشریت. رسم نوروز در درون خود زیبایی‌های زیادی را دارد.

علاوه بر اینکه در هر نقطه، ایرانیان این لحظه تحویل را با نام خدا و با درخواست تحول اساسی در زندگی خود آغاز می‌کنند. یکی از زیباترین رسم های موجود در عید نوروز رسم دید و بازدید و صله ارحام و مستحکم کردن روابط و پیوندهای عاطفی میان افراد جامعه است.

این را اگر مقایسه کنیم با بعضی از جشن‌های ملی ملت های دیگر که همراه با کارهای غیراخلاقی و به دور از این ارتباطات عاطفی است، آن وقت در می‌یابیم که جشن ملی ما ایرانیان با آغاز سال نو ما علاوه بر تقارن با بهار طبیعت که یک امتیازی است، چه خصوصیات نجیبانه و مهربانانه‌ای در خود دارد.

شادی دلها، لبخند و تبریک و خوش آمدگویی به یکدیگر و پی گرفتن روابط انسانی و نو کردن محیط زندگی، از رسوم بسیار خوب و مطلوبی است که ایرانیان از گذشته تا امروز به آن پایبند بوده‌اند و اینها همه مورد تایید آیین مقدس اسلام و شرع اسلامی است.

نگاهی به سال ۸۵داریم که منقضی می‌شود و نگاهی به سال ۸۶که از این لحظات آغاز می‌شود.


سال ۸۵متبرک بود به نام مبارک پیامبر اعظم (ص) و از آغاز تا انجام آن مشحون از ذکر آن بزرگوار و تلاش برای معرفت بیشتر نسبت به پیامبر گرامی و خصوصیات زندگی آن بزرگوار و حالات و درسها و آموزه‌های آن پیامبر عظیم الشان. البته جا برای معرفت پیامبر بسیار باز هم گسترده است و همه سالهای ما در واقع سال پیامبر اعظم است.

سال
۸۵مثل همه سالهای دیگر و مثل همه زندگی انسان از حوادث گوناگون از تلخی‌ها و شیرینی‌ها، از شادی‌ها و غم‌ها آکنده بود. همه زندگی هم اینجور است. اما در یک نگاه جمع بندی شده من می‌توانم با اطمینان این را به ملت عزیزمان عرض کنم که در سال ۸۵موفقیت‌های ملت ایران بیش از تلخی‌ها و ناکامی‌ها بود. پیشرفتهای ما بیش از توقف‌ها و سکون های ما بود. شادی های حوادث بیش از تلخی‌ها بود. در عرصه داخلی تلاشهای متراکم برای پیشرفت کشور در همه جا دیده شد. تصمیم‌های بجا و خوب از سوی مسئولان و تحرک عمومی در این زمینه‌ها تحرک مطلوبی بود در سخنرانی انشاالله در این زمینه توضیحات بیشتری را عرض خواهم کرد به ملت عزیز.

در عرصه بین‌المللی و سیاسی جهانی هم پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های چشمگیری بود ملت ما و کشور ما به برکت نظام جمهوری اسلامی در دنیا سرافراز شد. ابهت ملی ما و نگاه مهربانانه مردم ما نسبت به ملتهای جهان و ملتهای مسلمان در همه حوادث آشکار شد، عزم راسخ ملی ما در زمینه‌های علمی در تحرک اقتصادی برای دیگران تا حدود بسیاری روشن شد و ما در مسایل داخلی و مسایل خارجی بحمدالله پیشرفت‌های زیادی داشتیم.

در سال
۸۶ادامه حرکت ملی ما باید یک ادامه متناسب با نیازهای ملت ما باشد. این یک حقیقتی است که ملت ایران بر اثر تسلط قدرت‌های طاغوتی و قدرتهای فاسد و دولتهای وابسته یا بی‌کفایت در طول دهها سال شاید نزدیک به ۲۰۰سال ملت ما دچار عقب ماندگی‌های زیادی در عرصه‌های گوناگون بوده ‌است.

امروز که ملت ایران به برکت اسلام و نظام جمهوری اسلامی به خودآگاهی و اعتماد به نفس دست یافته است، باید ما این فاصله‌های طولانی را با سرعت طی کنیم.
ما فاصله‌های بسیار زیادی با آنچه که شان ایران سربلند و پر افتخار است داریم،این فاصله‌ها جز با همت بلند، جز با امید بی‌پایان و جز با تلاش همه جانبه ملی میسر نخواهد شد.

ملت ما هدف روشنی دارد. هدف بزرگ ملی ما استقلال ملی عزت ملی و رفاه عمومی ملت است. همه اینها به برکت اسلام و ایمان اسلامی تحقق یافتنی است. ما این را تجربه کردیم دریافتیم ملت ما ظرفیت بسیار زیادی برای‌ پیمودن راههای دشوار به‌سوی آینده‌های محبوب و مطلوب دارد.

ظرفیت ملی ما اگر بطور کامل و همه جانبه مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تردید ملت ایران خواهد توانست به همه امیدها و آرزوهای خود دست پیدا کند.

تحرک ملت ایران به برکت اسلام آغاز شد و این بیداری و این امید و این اعتماد به نفس روز به روز تا به امروز بیشتر شد و ما هر سالی که نو می شود باید عزم خود را نو کنیم و پا را در میدان های تازه‌تری بگذاریم.

بدیهی است که یک ملت زنده با چالش ها مواجهه است و چالش‌ها لازمه زنده بودن است. هر موجود زنده‌ای باید هزینه زنده‌بودن خود را بپردازد تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. زنده بودن همراه با چالشها است همراه با مانع هاست، از مانع‌ها باید عبور کرد احیانا همراه با دشمنی‌هاست. برای دشمنی‌ها باید تدبیر و اندیشه راسخ داشت عزم قوی را باید دستمایه این حرکت کرد ملت ایران نیازمند این عزم ملی است که تا امروز هم این عزم را نشان داده است و روز به روز باید پایه‌های این عزم مستحکم‌تر بشود.

با نگاه به حوادث جهانی و مسایل جهانی به روشنی در می‌یابیم که دشمنان ملت ایران درصدد آنند که با ملت ایران از دو وسیله استفاده کنند و دشمنی خود را از دو راه با ملت ایران به تحقق برسانند.

آنچه که امروز در دنیا محسوس است این است که یکی ایجاد تفرقه در میان صفوف ملت از بین بردن یکپارچگی ملت ایران و از دست ملت ایران این نیروی عظیم وحدت را ربودن و آنها را به اختلافات داخلی سرگرم کردن و دومی ایجاد مشکلات اقتصادی و تلاش برای توقف ملت ایران در زمینه‌های گوناگون سازندگی کشور بود و رفاه عمومی خود.

این دو چیزی است که در نقشه‌های کوتاه مدت و میان مدت دشمنان ما بطور محسوس وجود دارد، اگر خود آنها هم بر زبان نیاورده بودند قابل حدس بود ولی دشمنان ما خودشان هم به هر دو نکته اعتراف کردند.

در سال
۸۶هم در زمینه تلاش اقتصادی باید همه نیروها، نیروهای ملی، نیروهای معتقد به آرمانهای بلند ملت ایران، مسئولان کشور، جوانان پر نشاط دست بدست هم بدهند و تلاش کنند، میدان برای تلاش اقتصادی گسترده است، به خصوص با ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴قانون اساسی و آنچه که به مسئولان توصیه شد و به آنها تاکید شد و آنها هم عزم خودشان را نسبت به این قضیه ابراز کردند، میدان تلاش اقتصادی برای مردم گشوده است و راهها باز است.

مسئولان باید برای مردم تشریح کنند امکانهایی را که در اختیار مردم وجود دارد و خودشان هم باید تلاش کنند. کشور ما ظرفیت اقتصادی بسیار زیادی دارد و می‌توان برای بنای یک جامعه برخوردار از رفاه تلاش کرد و کار کرد.

مسئله دوم، مساله اتحاد عمومی مردم است، دشمنان با تبلیغات خود یا جنگ روانی خود با تلاش‌های موذیانه گوناگون خود سعی می‌کنند بین ملت ایران و صفوف ملت ایران اختلاف بیاندازند،به بهانه قومیت، به بهانه مذهب، به بهانه گرایش های صنفی وحدت کلمه ملت را از بین ببرند.

علاوه بر این در سطح دنیای اسلام هم یک تلاش وسیع عمیقی از سوی دشمن محسوس است، برای اینکه میان ملت ایران و جوامع گوناگون مسلمان دیگر فاصله بیاندازند، اختلاف مذهبی را بزرگ کنند، جنگ شیعه و سنی در هر نقطه‌ای از دنیا که ممکن باشد بوجود بیاورند و عظمت ملت و ابهت ملت ایران را در میان ملتهای دیگر که روز به روز بحمدالله تا امروز بیشتر شده است، را از بین ببرند.

ملت ما باید هوشیار باشد، تلاش برای سازندگی کشور و عمده‌تر از آن و مهمتر از آن تلاش برای اتحاد کلمه و یکپارچگی ملی و اتحاد امت اسلامی.

عاقلانه، هوشیارانه، خردمندانه و مدبرانه بایستی این اتحاد را حفظ کرد و روز به روز تقویت کرد. من به همین جهت اهمیت می‌دهم به مساله اتحاد کلمه ملت مان، به نظر من امسال سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی است.

یعنی در درون ملت ما اتحاد کلمه همه احاد ملت و قومیت‌های گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملی و در سطح بین‌المللی انسجام میان همه مسلمانان و روابط برادرانه میان آحاد امت اسلامی از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه آنها. امروز عظمت اسلام هم وابسته به استقلال ملتها است و به عزم راسخ ملتها است و ملت مسلمان ایران در این راه تاکنون بحمدالله پرچمدار بوده است و پرچمدار هم خواهد بود.

از خداوند متعال برای روح ملکوتی امام بزرگوارمان که این راه را به روی ما گشود، طلب آمرزش و تعالی درجات می‌کنیم و امیدوارم ملت ایران در این راه موفق و موید باشند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

به نقل از خبرگزاری شبستان