اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

موضع‌گیری‌های تند مذهبی برخاسته از تبلیغات فرقه‌های تکفیری‌است

موضع‌گیری‌های تند مذهبی برخاسته از فشارهای تبلیغاتی فرقه‌های تندرو و تکفیری است و در منطقه دولت‌ها و جریان‌های سیاسی تندرو برای پیش‌برد فتنه‌های مذهبی و شعله‌ور شدن این آتش برنامه‌ریزی می‌کنند.  

«بلال حسن التل»، مدیر مسؤول روزنامه اللواء اردن، رییس انجمن علمای شام و دبیرکل مرکز پژوهش‌های اردن در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در واکنش به تصریحات «یوسف قرضاوی» رییس اتحادیه علمای جهان اسلام که شیعیان را بدعت‌گرا معرفی کرده‌بود، گفت: اختلافات سیاسی را نباید وارد مباحث مذهبی کرد و پرداختن به اختلافات باید در فضایی کاملا کارشناسی انجام‌شود.

نویسنده‌ی کتاب‌های «سقوط الوهم» و «العداء» همچنین تاکید‌کرد: پرداختن به اختلافات مذهبی نتیجه‌ای جز بهم ریختگی اجتماعی، ایجاد نوعی یأس و ناامیدی در میان توده‌های مردم و در صورت حاد‌شدن درگیری‌های مسلحانه نیز به‌همراه خواهد‌داشت.

اکنون زمان مناسبی برای مطرح کردن این گونه مسائل نیست

وی افزود: اکنون زمان مناسبی برای مطرح کردن این گونه مسائل نیست؛ زیرا این سخنان موجب عمق‌بخشی به اختلافات و ایجاد شکاف میان مسلمانان می‌شود در حالی‌که این روزها امت اسلامی نیازمند توحید، یکپارچگی و تقویت وحدت کلمه است.

رییس انجمن علمای شام اظهارکرد: قدرت‌های استکباری می‌کوشند با انتشار و پخش اختلافات ساختگی مذهبی در سایر کشورهای اسلامی به این مسائل دامن بزنند، زیرا دودستگی منجر به تضعیف جایگاه و اعتبار مسلمان در سطح بین‌المللی می‌شود.

وی به پاسخ‌های صورت‌گرفته از طرف عالمان دو گروه شیعه و سنی اشاره‌کرد و بهترین مکان نقد و بررسی آرای اختلاف فقهی میان مسلمان را همایش‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی دانست و اظهار داشت: باید از پرداختن به این‌گونه مسائل در ملأ عام پرهیزکرد و از مصاحبه‌های ژورنالیستی در این‌باره اجتناب‌کرد.

التل گفت: ما علما و فرهیختگان دو گروه به ویژه علمای اهل سنت را به پرهیز از درگیری‌های رسانه‌ای دعوت می‌کنیم و باید همبستگی اسلامی را جایگزین اختلافات کنند و علما باید بدانند که جریان‌های غربی درصدد ایجاد انگیزه برای مسائل اختلافی مشابه‌اند و علمای دو جناح باید تمامی تلاش خود را در راستای اعتلای اسلام و جایگاه مسلمانان به‌کار گیرند.

مدیر مسؤول روزنامه اللواء اردن، یکی از دلایل انفعال غربی‌ها و دامن‌زدن به اختلافات مذهبی و فرقه‌ای را پیروزی‌ گروه‌های مقاومت اسلامی همچون حزب الله در لبنان و برخی گروه‌های مقاومت اسلامی در عراق دانست.

وی با اشاره به اینکه اینگونه موضع‌گیری‌ها به سود تبلیغات سیاسی غرب و رسانه‌های غربی است، گفت: منطقه امروز در معرض یک جنگ چریکی و فرهنگی فراگیر است و رسانه‌ها در این جنگ نقش اساسی علیه اسلام را بازی می‌کنند و رسانه‌های غربی برای پیشبرد سیاست‌های تفرقه‌افکنانه خویش روی اصول و مبانی اساسی اسلام نیز دست می‌گذارند.

قرضاوی ناخواسته وارد یک بازی رسانه‌ای شده‌است

دبیرکل مرکز پژوهش‌های اردن با اشاره به این گزاره که «من از سخنان دکتر یوسف قرضاوی متعجب شدم» تصریح کرد: مطمئنم که ایشان ناخواسته وارد یک بازی رسانه‌ای شده‌است.

او با ابراز تأسف از این‌که، جریان‌های تکفیری تندرو دارای ساختارهای تشکیلاتی، سازمانی و رسانه‌ای هستند، خاطرنشان کرد: این جریان‌ها قادرند اطلاعات نادرستی را منتشرکنند و دانشمندان زیادی را تحت تأثیر این اطلاعات قراردهند و دانشمندان مسلمان خوب می‌دانند که موشک آمریکایی شیعه، سنی، ایرانی و یا عرب نمی‌شناسد.

وی موضع تجمع علمای شام درباره این تحولات را چنین توصیف‌کرد: ما مخالف هرگونه بیانیه، گفت‌وگو و نگاشته‌ای که وحدت امت اسلام را خدشه‌دار کند و اندیشمندان اسلام را به گفت‌وگوی آرام و صلح‌آمیز دعوت‌می‌کنیم.

رییس انجمن علمای شام در پایان نقش علما و روشنفکران را بسیار مهم قلمداد‌کرد و مهم‌ترین وظیفه آن‌ها را در این برهه‌ی زمانی روشنگری عوام جهت رسیدن به وحدت و انسجام اسلامی دانست.