اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

احوال ملت ها

 

امام علی (ع):

 

 از بلاهایی که به سبب اعمال زشت و نکوهیده بر سر ملت های پیش از شما آمد بپرهیزید و احوال خوب وبد آنان را به یاد آورید و از این که چون آنان باشید دوری کنید.

 

                             

 

اگر در احوال نیک و بد آنان بیندیشید همان کاری را عهده دار شوید که عزیزشان گرداند و دشمناننشان را از آنان دور ساخت و تندرست نگاهشان داشت و نعمت و فراوانی به سراغشان آمد و نیکوکاری و بزرگواری باعث پیوند آنان گردید و آن از تفرقه و پراکندگی اجتناب ورزیدن و به یکدیگر مهربانی کردن و همدیگر را به این کار تشویق نمودن است واز کارهایی که پشت آنان را شکست و قدرت آنان را ازبین برد دوری کنید، کارهایی چون کینه ورزی دلها و دشمنی سینه ها و پشت کردن جانها به یکدیگر و دست شستن از یاری هم و دراحوال مؤمنان پیش از خود نیز بیندیشید و بنگرید که آنان چگونه بودند آن گاه که جمعیت ها  فراهم بودند و خواستها یکی بود و دلها یکسان بود و چگونه دستها یار هم بودند و شمشیرها به کمک هم می آمدند و بینشها ژرف و اراده ها یکی آیا مهتران سراسر زمین نبودند و بر گرده جهانیان شهریاری نمی کردند؟ و نیز به فرجام کار آنان بنگرید آن گاه که در میانشان جدایی افتاد و رشته الفت از هم گسست و سخنها و دلهایشان از هم جدا گشت و به دسته های گوناگون تقسیم شدندو دسته دسته شده به جان هم افتادند در این هنگام خداوند جامه کرامت را از تن آنان برکند و نعمت های فراوانش را از ایشان گرفت و داستان سرگذشت آنها در میان شما ماند تا درس عبرتی برای عبرت آموزان باشد.

به خدا سوگند می خورم که هیچ امتی پس از پیامبر خود دچار اختلاف نشد جز آن که باطل گرایان آن امت بر حق خواهانش چیره گشتند، مگر آن جا که خدا نخواست.  

 

 

منبع: ترجمه میزان الحکمه ج 3

چرا اختلاف؟

پیامبر اکرم در خانه اش در بستر بیمارى لحظات آخر عمر را مى گذراند، جبرئیل امین مرتب به زیارتش مى آمد. پیامبر اکرم از آینده امت آگاه بود و به یقین مى دانست که چه بر آنان خواهد گذشت. از این رو نقش کامل خودرا نسبت به آینده امت ایفا کرد و رسالت پروردگارش را تبلیغ نمود. و به طور کلى همه چیز را براى مسلمانان بیان کرد و از آنچه در اطرافش مى گذشت، کاملاً آگاه بود و مى دانست که این سکوت قبل از خروش و آرامش قبل از انفجار است. نیز مى دانست که اگر تندباد حوادث وزیدن گیرد و انفجار پدید آید، بزودى سیاست شرعى نابود و سلاح کار ساز و برنده اسلام از آن گرفته مى شود و چرخ اصلى دعوت ودولت اسلامى از کار مى افتد.

امّا شخصیّتى مانند پیامبر اکرم((صلى الله علیه وآله وسلم))در برابر تندباد حوادث از پا در نیاید وآرام ننشیند تا انفجار رخ دهد. هیچ چیز او را از احساس عمیق ورأفت و رحمت به امت باز ندارد وبا آنکه دین کامل گشته و نعمت به اتمام رسیده و بیان الهى همه نیازمندیها و جزئیات مسائل زندگى را روشن ساخته، رسول خدا مى خواهد راه را براى امت خویش هموار کند و آینده را براى امت به طور خلاصه بیان کند تا بعد از او هدایت یافته هرگز گمراه نگردند و از حوادثى که در انتظار مرگ پیامبر نشسته است ـ و دهان خویش را براى بلعیدن گشوده تا اسلام ناب را مورد تهاجم قرار داده و مانع حرکت و سیر آن شود ـ سالم بیرون آیند.

خانه پیامبر اکرم((صلى الله علیه وآله وسلم)) از عیادت کنندگان و بزرگان صحابه که براى دیدار او آمده بودند موج مى زد. پیامبر فرصت را غنیمت شمرد و خواست موقعیت را به طور فشرده ولى ساده وروشن بیان کند و خطِ آینده حرکت اسلامى را ترسیم نماید. فرمود: چیزى بیاورید تا براى شما نامه اى بنویسم که هرگز بعد از آن گمراه نشوید. در این پیشنهاد پیامبر اکرم ((صلى الله علیه وآله وسلم)) چه مطلب خطا و اشتباهى بود؟ چه کسى امنیت از گمراهى را رد مى کند؟ براى چه وبه خاطر چه مصلحتى رد کند؟ وبه هر حال هر مسلمانى حق دارد پیش از مرگ خود هرچه مى خواهد وصیّت کند وبه اطرافیان وبازماندگان ودوستان خود بگوید. کسانى که وصیّت او را مى شنوند نیز آزادند که به آن عمل کنند، یا عمل نکنند. بر فرض که محمد ((صلى الله علیه وآله وسلم))یک مسلمان عادى بود و نه پیامبر ورهبر امّت، حق داشت وصیت کند. پس چرا عمر بن خطاب سخن او را در حضورش رد کرد وگفت درد بر او غلبه کرده، قرآن نزد شما است و همان ما را کفایت مى کند. آنگاه میان حاضران اختلاف شد و به یکدیگر پرخاش کردند. برخى سخن عمر را تأیید کرده و برخى سخن رسول خدا را وچون اختلاف بالا گرفت و سخنان بیهوده زیاد شد، رسول خدا فرمود: از نزدمن برخیزید.

در روایت دیگرى آمده که چون رسول خدا فرمود کاغذى بیاورید تا چیزى بنویسم که هیچ گاه گمراه نشوید، نزاع درگرفت با آنکه نزد پیامبر نزاع سزاوار و شایسته نیست، و گفتند: رسول خدا هذیان مى گوید. رسول خدا فرمود: مرا واگذارید حالتى که دارم بهتر از گفتار شما است.

تحلیل رویارویى با پیامبر((صلى الله علیه وآله وسلم)):

طرفهاى برخورد و رویارویى:

طرف اول: محمد بن عبدالله رسول خدا خاتم پیامبران((صلى الله علیه وآله وسلم)) وامام ورئیس دولت اسلامى است.

طرف دوم: عمر بن خطاب یکى از بزرگان صحابه پیامبر اکرم و وزیر بارزى از وزراى دولت پیامبر اکرم و خلیفه دوم است.

مکان رویارویى: خانه پیامبر اکرم((صلى الله علیه وآله وسلم)).

شهود وگواهان: بزرگان صحابه.

نتایج اولیّه این برخورد:

1ـ تفرقه و جدایى و گروه بندى:

 گروه اوّل: فاروق (عمر بن خطاب) را تأیید مى کردند که مانع از آن شد رسول خدا مطلبى بنویسد.

گروه دوم: کسانى بودند که رویارویى بین تابع و متبوع و میان پیامبر و پیروان را رد مى کنند و معتقدند که نباید رویارویى بین پیامبرى که تعلیمات خود را از خداوند مى گیرد و آن کسى که بر اساس اجتهاد و ظنّ و گمان خود عمل مى کند، صورت گیرد.

2ـ پدید آمدن نیرویى هولناک:

فاروق چون نیرویى عظیم وتازه وهولناک در صحنه ظاهر شد و توانست مانع از آن شود که پیامبر اکرم((صلى الله علیه وآله وسلم)) چیزى بنویسند، و توانست گروه بسیارى را نیز در این اندیشه ورأى با خود همراه کند و در حضور پیامبر اکرم با شخص رسول خدا برخورد نموده در برابر او ایستاد و سخن او را مردود دانست.

عمر توانست حوادث را آن گونه که مى خواست به جریان انداخته ورهبرى کند. از سوى دیگر تا کنون کسى به یقین نمى داند که چه کسى اندیشه جمع شدن در سقیفه بنى ساعده را به انصار القا کرد وچگونه پراکندگى این اجتماع التیام یافت وچه کسى آنان را به سقیفه دعوت کرد؟ همچنین کسى نمى داند که عمر چگونه از آن اجتماع با خبر شد، با آنکه هیچ یک از مهاجرین خبردار نشدند. آنچه ثابت است این است که در این اجتماع فقط سه نفر از مهاجرین بودند: ابوبکر، عمر وابو عبیده. نیز ثابت ومسلم است که ابوبکر در تجهیز پیامبر اکرم به عترت طاهره وخاندان پاک پیامبر کمک مى کرد. عمر او را فرا خواند ووى را از حادثه واجتماع سقیفه با خبر کرد. روشن است که عمر و ابوبکر هنگام به سقیفه به ابو عبیده به گونه اى تصادفى برخورد کردند و او را نیز به همراه خود بردند!!!

دیر یا زود پژوهشگران ومحققان کشف خواهند کرد که فاروق در طرح وبرنامه ریزى قدرت بزرگى بوده که هیچ یک از همردیفان او در آن حد نبودند. عمر نقش مؤسس دوران بعد از پیامبر اکرم((صلى الله علیه وآله وسلم))را داشت. وى همه چیز را براى آینده حکومت اسلامى ترتیب داد. از جمله آن که بنى هاشم نباید میان خلافت ونبوت جمع کنند. خلافت از آن به بعد در میان غیر بنى هاشم چرخید وحق خالص کسانى شد که بر اوضاع غلبه یافته ومسلط شدند، با صرف نظر از اینکه وسیله پیروزى و چیره گى او شرعى است یا غیر شرعى.

3ـ ظهور اندیشه سلطه جویى وترجیح تابع بر متبوع:

در پى رویارویى با پیامبر اکرم((صلى الله علیه وآله وسلم)) اندیشه غلبه وبرترى وترجیح تابع بر امام ومتبوع، رشد کرد واین شبهه وحیرت وسرگردانى را به وجود آورد که آیا حق با کدام است با تابع است یا با پیشوا و متبوع؟

دلیل فاروق براى رد سخن رسول خدا و جلوگیرى از نامه نوشتن آن حضرت این بود که درد پیامبر((صلى الله علیه وآله وسلم)) شدید است و نامه نوشتن در چنین حالتى گاهى خطر آفرین است و گروهى از صحابه نیز با فاروق هم صدا شدند وگرفتار شک وتردید گردیدند.

دلیل گروه دیگر وموافقان نگارش نامه توسط رسول خدا((صلى الله علیه وآله وسلم)) این بود که محمد((صلى الله علیه وآله وسلم)) تا زمانى که روحش به محضر حق پرواز نکرده و از دنیا نرفته همواره پیامبر است و هرگز پیامبر از روى هواى نفس سخن نگوید و این امرى یقینى است و رها کردن یقین و سراغ "شک" رفتن امرى نامعقول است و بیمارى هم مانع از سخن گفتن نمى شود.

منبع: کتاب ((پژوهشی در عدالت صحابه))

 

 

 

 

 

کلید حل مشکلات جهان، بازگشت به وحدت امت اسلامی است

 

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشکلات موجود در برابر دنیای اسلام و همه بشریت، کلید حل این مشکلات را بازگشت به اسلام و وحدت امت اسلامی دانست و گفت : کشورهای اسلامی ظرفیت و استعداد این را دارند که با همکاری و تعاون مشکلات همدیگر را برطرف و تبدیل به کشورهای پیشرفته شوند .


رییس جمهور عصر امروز در دیدار عبدالواحد الراضی رییس مجلس مغرب ، پیشرفت واقتدار مسلمانان را سرمایه ای برای همه بشریت اعلام کرد و گفت : پیشرفت کشورهای اسلامی به نفع امنیت ، ثبات و صلح جهانی خواهد بود .
دکتر احمدی نژاد همچنین پیشرفت و امنیت همه ملت های اسلامی بویژه کشور مغرب را پیشرفت و امنیت جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت : جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط خود با مغرب هیچ محدودیتی قایل نیست.
رییس جمهور، گذشته تاریخی ، روحیات و ویژگیهای دو ملت رابسیار به هم نزدیک خواند و گفت : جمهوری اسلامی ایران مایل است تجارب پیشرفت ها و امکانات خود را صمیمانه و صادقانه در اختیار مسلمانان بویژه کشور مغرب قرار دهد .
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه امروز ما شرایط بسیار مهم و تعیین کننده ای را پشت سر می گذاریم گفت : دشمنان تاریخی دنیای اسلام و بشریت در بدترین شرایط خود قرار دارند این وضعیت تاریخی به کشور های دوست و مسلمان اجازه می دهد تا برجستگی ها، عظمت و حقوق دنیای اسلام را احیا کنند .
رییس جمهور همچنین رفت و آمد مسوولان بلند پایه دو کشور را در جهت توسعه و تقویت روابط دو جانبه مهم دانست .
آقای عبدالواحد الراضی رییس مجلس مغرب نیز در این دیدار با ابلاغ سلام های گرم پادشاه مغرب ، دولت و ملت این کشور به دولت و ملت ایران، روابط ایران و مغرب را خوب توصیف کرد و گفت: دولت و ملت مغرب برای تحکیم و توسعه هر چه بیشتر مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قایل است .
وی با اشاره به همبستگی کشور متبوعش با کشور های مسلمان از جمله با مردم عراق ، ضمن اعلام مخالفت کشورش نسبت به حضور نیروهای بیگانه در منطقه خواستار خروج این نیروها از عراق و برقراری صلح و ثبات در این کشور شد .
رییس مجلس مغرب همچنین از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قطب مهم در جهان اسلام یاد کرد .

 

 

دبیر کل سازمان ملل خواستار احترام متقابل ادیان مختلف شد

دبیر کل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد همایش "تمدنها و چالش صلح: موانع و فرصتها" از رسانه ها، ادیان و افراد خواستند با اولویت دادن به احترام دوجانبه میان ادیان مختلف، فعالیت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، بان کی مون در مراسم افتتاحیه همایش "تمدنها و چالش صلح" که با حضور شخصیتهای آکادمیک، مفسران و رهبران سیاسی برگزار شد، گفت: در عصر ماهواره و سفرهای فضایی فاصله ها از بین رفته، اما اختلافها به قوت خود باقی مانده اند.

بان کی مون که اخیرا خوزه سامپایو رئیس جمهور سابق پرتغال را به عنوان نخستین نماینده گروه عالی مرتبه ائتلاف تمدنها منصوب کرده، یاد آور شد: مجاورت ما تردیدها نسبت به دیگری، دین دیگری، قومیت دیگری و ملیت دیگری را افزایش داده است و ما در واکنش به این امر باید این حقیقت را که تنوع یک فضیلت محسوب می شود نه یک تهدید بار دیگر مورد توجه و ارزیابی قراردهیم.

    

گروه ائتلاف تمدنها در یک اقدام ابتکاری، سال 2005 به منظور ارتقاء سطح همکاری و مصالحه میان ادیان، فرهنگها و ملل تشکیل شد.

نشست تمدنها و چالشهای صلح صبح پنجشنبه 20 اردیبهشت آغاز شد و عصر جمعه 21 اردیبهشت به وقت محلی خاتمه یافت.

در جلسه مجمع عمومی دبیر کل سازمان ملل گفت: رسانه می تواند دیدگاه های افراد را شکل داده و بر کنشها، آموزش، اطلاع رسانی و شفاف سازی تأثیر بگذارد و پیام وحدت انسانیت را که از عوامل تفرقه انگیز قوی تر است ترویج کند.

کی مون گفت: به همین ترتیب دین نیز می تواند تأثیر شگرف و مثبتی اعمال کند، اما در شرایطی که مؤمنان ادیان بر ایده آل های مشترک خود چون محبت، انسجام، احترام به زندگی و مهربانی نسبت به یکدیگر تأکید کرده و سایر مؤمنان را به رفتار نیک دعوت کنند.

در جلسات میزگرد این همایش شرکت کنندگان چون عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب، غسان سلامه استاد روابط بین المللی دانشگاه ساینس پو و وزیر فرهنگ سابق لبنان، کارن آرمسترانگ کارشناس ادیان، محمد آرکون استاد بازنشته تاریخ تفکر اسلامی در سوربون، رابرت تورمن از دپارتمان مطالعات دینی دانشگاه کلمبیا، مانیش کسلیوال رئیس انجمن جوانان جین هندوستان، کارن بروکس هاپکینز رئیس اکادمی موسقی بروکلین و پل لوکلرک رئیس و مدیر اجرایی کتابخانه عمومی نیویورک از شرکت کنندگان در شستهای این همایش بودند.

هدف این همایش بررسی عللی بوده که در پی افزایش سطح عدم اعتماد میان مؤمنان ادیان و فرهنگهای محتلف به وجود آمده و ارزیابی علت به وجود آمدن تنشهای ناشی از تفاوتهای فرهنگی و دین بوده است .

احترام به تنوع فرهنگی به عنوان پیش شرط گفتگو؛ دین در جامعه معاصر؛ مسئولیت پذیری رسانه ها؛ تمدنها و چالش صلح و اهمیت جهان از جمله محورهایی بود که در این همایش مورد بحث قرار گرفته است .


 

قرآن و اتحاد

 

 

                       عوامل و راهکارهای قرآنی اتحاد


نویسنده: محمدباقر منصوری

 

    ایجاد وحدت در بین مذاهب و آحاد امت اسلامی و زدودن زنگار تفرقه و جدایی و اختلاف امری قرآنی، روایی و نقلی و عقلی است. در سایه چنین تفکری است که زمینه برای شکوفایی استعدادهای عظیم فردی و گروهی در جهان اسلام آماده می شود و زیان های آشکار و نهان جنگ و درگیری های متعدد دامنگیر اجتماع مسلمانان نمی شود.
    در مقاله حاضر نویسنده کوشیده است راهکارهای قرآنی اتحاد را در سطوح مختلف مورد بررسی قرار دهد.
    با هم مطلب را از نظر می گذرانیم:

 


    سطوح و مراتب اتحاد
    1- اتحاد انسانی

    قرآن اتحاد انسانی را در سه سطح مورد بررسی و تأکید قرار می دهد. سطح نخست آن اتحاد انسانی است. در بینش و نگرش قرآن، همه انسان ها با همه اختلافات ظاهری از یک نفس واحد و یگانه ای آفریده شده اند و اختلافات ظاهری ناشی از عوامل بیرونی و در راستای اهداف خاصی بوده است. قرآن درباره گوهر واحد انسانی می فرماید: الذی خلقکم من نفس واحد؛ خداوند کسی است که شما را از یک گوهر آفرید. (سوره نساء، آیه 1) سعدی شیرازی با توجه به این آیه و برخی از روایات نبوی سروده است: بنی آدم اعضای یک پیکرند- که در آفرینش ز یک گوهرند. در گزاره شناختی دیگر به مسئله زنان و مردان توجه نمی دهد و می فرماید: انا خلقناکم من ذکر و انثی؛ ما شما را از مرد و زنی آفریدیم. (سوره حجرات، آیه 13) بر این پایه و اساس نتیجه می گیرد که همه انسان ها صرف نظر از اختلافات ظاهری، زبانی، رنگ، ملیت و دین و فرهنگ از حقوق برابر برخوردارند و هیچ گونه تمایز و امتیازی میان مردمان جز به تقوا نیست: ان اکرمکم عندالله اتقاکم؛ گرامی ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شماست (سوره حجرات، آیه 13)؛ زیرا رنگ و زبان و اختلافات ظاهری دیگر نه تنها مایه امتیاز و برتری انسانی نیست بلکه این اختلافات و تمایز ظاهری مرتبط به امر دیگری است که در برخی از آیات از آن به نشانه های قدرت خداوند یاد می کند و می فرماید: و من آیاته... اختلاف السنتکم و الوانکم؛ از نشانه های قدرت الهی... اختلاف زبانی و رنگی شماست. (سوره روم، آیه 22)
    در تبیین علل و اهداف این دسته از اختلافات ظاهری در میان بشر بیان می دارد که اختلاف قومی، قبیله ای و نژادی به هدف شناسایی بهتر یک دیگر پدید آمده است: و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا؛ شما را ملت ها و قبیله های جداگانه ای قرار دادیم تا یک دیگر را به خوبی بشناسید. بنابراین هدف از اختلافات ظاهری چیزی جز امکان ساده و آسان ارتباط میان انسان ها نبوده است. فرض کنید که همه انسان ها از نظر شکل ظاهری و صفات و خصوصیات دیگر همانند و یکسان می بودند؛ در این صورت مشکلات بی شماری پدیدار می شد و امکان ارتباط سالم و آسان فراهم نمی شد.
    با توجه به این بینش قرآنی این نگرش در مومنان پدیدار شد که به همه انسان ها به یک چشم بنگرند و روابط خود با مردمان را برپایه احترام متقابل و حفظ حقوق انسانی تنظیم کنند. آموزه های دستوری قرآن نیز مبتنی بر این گزاره های شناختی و انسان شناختی است؛ این گونه است که به عنوان نمونه قرآن کشتن فرد انسانی را کشتن همه انسان ها دانسته و هر گونه رفتار ضدانسانی را تقبیح نموده و به عنوان فسادکننده در زمین به آتش دوزخ تهدید کرده است؛ (مائده آیه 32) و یا دستور داده است که حقوق شهروندی را مراعات کنند و کسی را به ظلم و ستم از خانه و کاشانه خود نرانند و بی دلیل به بردگی نکشند. (بقره آیه 84 و 85 نساء آیه 66) در آموزه های نبوی و علوی (یعنی صادر شده از مقام ولایت) نیز دستورها و فرمان های بی شماری است که به حقوق انسانی توجه داده و مردمان و مسئولان را بر محافظت آن ترغیب و تشویق می کند. حضرت امیرمومنان علی(ع) با استناد به همین گزاره های شناختی و آموزه های دستوری قرآن در عهدنامه مالک اشتر، مردم را به دو دسته همسان در آفرینش و برادر دینی دسته بندی کرده و می فرماید: اما اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق. (نهج البلاغه، نامه 53) و رعایت حقوق همگان را بر حاکم فرض و واجب می داند. (درباره نگرش اسلام به انسان و یگانگی آنان در خلقت و آفرینش نگاه کنید: المیزان، ج 18، ص 326)
    بنابراین اسلام مردم را به اتحاد انسانی دعوت می کند و از ایشان می خواهد در کنار هم به صلح و صفا و آرامش زندگی کنند و با همزیستی مسالمت آمیز از هرگونه تباهی و فساد در زمین و قتل و غارت و ستم و تجاوز خودداری ورزند. قرآن بر این اساس کسانی که به اتحاد انسانی نمی اندیشند و تجاوز و ستم و قتل را پیشه خود ساخته اند را به عنوان فسادکنندگان در زمین نکوهش و سرزنش کرده و آنان را به عذابی سخت تهدید و هشدار می دهد.
    در قرآن با اشاره به قوم یهود و داستان رفتار و کنش و منش ایشان، به نقد رفتاری آنان پرداخته و می فرماید: آنان به جهت خودبرتربینی نژادی و قومی رفتاری دور از انسانیت پیشه کردند و حقوق فطری، طبیعی و انسانی آنان را از برخی از اقوام مجاورشان سلب کردند. یکی از نخستین پیمان هایی که خداوند از یهودیان گرفته آن است که انسان بی گناهی را نکشند و مردمان را از خانه و آشیانه خود نرانند و یا به بردگی و اسارت نگیرند. با این همه آنان برخلاف این بینش و نگرش و دستور الهی عمل کرده و نه تنها مردمان بی گناه را به قتل می رساندند و یا به بردگی می گرفتند و یا در برابر آزادی بردگان و در بند شدگان مالی می گرفتند بلکه از این نیز تجاوز و تعدی کرده و مردمانی از قوم و قبیله و هم آیین خویش را می کشتند و یا به بردگی و بندگی می گرفتند. (نگاه کنید آیات 84 و 85 سوره بقره و آیات دیگر).
    از این رو می توان گفت که در بینش و نگرش قرآنی انسان از کرامت خاصی برخوردار است و خداوند همه را کریم و بزرگوار دانسته و رعایت حقوق انسانی را بر همگان فرض و لازم شمرده است. تنها تمایزی که است در برتری پرهیزگاران است که از این مسئله به اکرم (بزرگوارتر) بودن آنان اشاره می شود که اثبات افضلیت برای این دسته به معنای نادیده گرفتن کرامت انسانی نیست. بنابراین می بینم که در بینش و نگرش و حتی گرایش نبوی و علوی، کرامت انسانی از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار است و پیامبر برای هدایت همگی ایشان دل می سوزاند و تلاش خستگی ناپذیری را برخود تحمیل می کند، به گونه ای که خداوند پیامبرش را از این کار بازمی دارد و می فرماید: لعلک باخع نفسک الایکونوا مؤمنین؛ شاید خود را به رنج و زحمت جانکاه بیافکنی که چرا ایمان نمی آورند. (شعراء آیه 26) و هدایت و ضلالت مردمان را به خود به عنوان منشأ منسوب می کند. (رعد آیه 27 و نیز نحل آیه 93 و ده ها آیه دیگر)
    در ادعیه اسلامی و شیعی تقویت نگرش جهانی و انسان گرایی به شدت اصالت می یابد و در ادعیه می خوانیم که همه گرسنگان و بینوایان و برهنگان راموردتوجه خود قرار می دهد می فرماید: اللهم اکس کل عریان؛ اللهم اشبع کل جائع؛ اللهم اغنی کل فقیر و مانند آن که نگرش جهانی و انسانی آن به خوبی روشن و نمودار است.
    2-اتحاد پیروان شرایع آسمانی
    سطح دوم از اتحاد که مورد تأکید و اهتمام اسلام و قرآن است، اتحاد و همبستگی میان پیروان شرایع آسمانی است. قرآن گوهر شرایع آسمانی را یک سان و تسلیم در برابر خداوند و توحید می داند، از این رو، از دین آسمانی به عنوان اسلام یاد می کند و همه پیروان شرایع آسمانی را به همبستگی و اتحاد در محور توحید می خواند. از این رو دین را تنهااسلام معرفی کرده که به معنای تسلیم در برابر یگانه هستی است و می فرماید: ان الدین عندالله الاسلام (آل عمران آیه 19)
    در تحلیل قرآنی همه شرایع بر اصول سه گانه توحید، نبوت و معاد بنیاد نهاده شده اند و همه پیامبران الهی مردمان را به این سه اصل می خوانده اند. بنابراین تفاوتی در اصول شرایع وجود نداشته و آن چه موجبات اختلاف میان شرایع شده است، اصول جزیی وفرعی است که به سبب مقتضیات زمانی و مکانی پدید آمده است و خداوند شریعت ها را برای راهنمایی افراد انسانی باتوجه به شرایط زمانی و عصری فرستاده است تا آن را روش زندگی خود قرار دهند و به کمال برسند. شریعت پیامبر اکرم(ص) نیز یکی از شرایع دین اسلام است و علت نامگذاری این شریعت به اسلام از آن رو بوده است که این شریعت به عنوان آخرین و کامل ترین شریعت و برای همه عصرها و زمان های پس از عصر نزول و برای همه جهانیان فرستاده شده است ازاین رو می توان شریعت پیامبر اکرم را به عنوان اسلام و دین کامل نیز نامگذاری کرد؛ زیرا هرگاه تطابق کلی میان دو چیز به گونه ای باشد که یگانگی در آن به حد کمال باشد می توان نام آن را بر دیگری گذاشت؛ از این رو می توان از شریعت پیامبر اکرم(ص) به عنوان اسلام یاد کرد؛ درحالی که نمی توان از شریعت و منهج و روش موسوی(ع) و یا عیسوی(ع) به اسلام یاد کرد، بلکه باید گفت که آن یکی از شرایع اسلامی است.
    نکته جالب این است که قرآن از شرایع و منهاج اسلامی سخن گفته است؛ به این معنا که شریعت به مفهوم کتاب قانون و منهج به مفهوم روش عمل و مدیریت است. درحقیقت در زمانی نیاز به قوانین خاص زمان لازم و ضروری بود و هم چنین برای هر عصری می بایست روش خاصی درپیش گرفته می شد تا دین اسلام باقی و برقرار بماند. از این رو هر پیامبری هم شریعتی جداگانه داشت و هم روشی خاص را برای دعوت و مدیریت و حکومت درپیش می گرفت. از این رو قرآن با بیان علت اختلاف میان شرایع می فرماید: لکل جعلنا منکم شریعه و منهاجا (مائده آیه 28) این که منهاج روشی خاص برای دعوت، مدیریت و حکومت دانسته ایم از آن روست که قرآن درباره هدف ارسال پیامبران می فرماید: و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه؛ و همراه ایشان کتاب حقی را فرو فرستادیم تا در میان مردمان در آن چه اختلاف کرده اند داوری و حکومت کند (بقره آیه 213)؛ زیرا داوری بدون قدرت اجرایی اعمال قانون و نظارت معنا و مفهومی ندارد. به این معنا که نمی توان بر پایه قانون در میان مردمان درباره موارد اختلافیشان داوری و قضاوت کرد بدون این که قدرت اجرا و اعمال قانون داشته باشید؛ بنابراین حکومت به معنای داوری و قدرت و اجرایی نمودن قوانین است.
    در بینش قرآن تفاوت میان شرایع اسلام (به معنای اصطلاح عام) تفاوتی بر پایه مقتضیات بوده است؛ چنان که تفاوت دین اسلام و شریعت اسلامی با دیگر شرایع در بیان تفصیلی و جامعیت و کمال آن است. (آل عمران آیه 3 تا 5)
    باتوجه به اشتراک و یگانگی اسلام در همه شرایع و پذیرش اصول اساسی اسلام از سوی همگان، قرآن همه اهل کتاب و شرایع آسمانی را به اتحاد و همبستگی دعوت می کند و از آنان می خواهد تا در سایه سخن و عقیده مشترک با مسلمانان گردآیند و متحد گردند: قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الانعبد الا الله و لانشرک به شیئا؛ بگو ای اهل کتاب بیایید تا در کلمه یگانه ای که میان ما و شما مشترک است گردآییم، این که جز خدا را عبادت و پرستش نکنیم و چیزی را با او شریک قرار ندهیم. (آل عمران آیه 64) در این آیه محورهای اتحاد که توحید و دوری از شرک است بیان شده است؛ بنابراین پیروان ادیان آسمانی می توانند تحت این کلمه مورد پذیرش همگان گردآیند و تحت پرچم توحید حرکت کرده و به یکدیگر یاری رسانند با همزیستی و دوری از ظلم و ستم از فواید اتحاد و همبستگی بهره مند گردند.
    در دو آیه دیگر از قرآن، خداوند نه تنها این نکته را راه نجات دنیا برمی شمارد بلکه با بیان دو شرط دیگر آن را عاملی برای نجات و رهایی از آتش دوزخ و بهره مندی از بهشت و نعمت های آن برمی شمارد. قرآن بیان می دارد شرط نجات پیروان شرایع آسمانی ایمان به خدا (توحید)، معاد و عمل صالح است: ان الذین آمنوا والذین هادوا و النصاری و الصابئین من آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون؛ به درستی که کسانی که به پیامبر و دین اسلام ایمان آورند و کسانی که یهودی و یا مسیحی و یا صابی شده اند کسانی هستند که به خدا و روز آخرت ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، پس برای آنان در نزد پروردگارشان پاداش است و آنان ترسان و اندوهناک نمی شوند. (بقره آیه 62 و نیز مائده آیه 69)
    البته این به معنای عدم نسخ شرایع پیشین نیست بلکه به معنای آن است که کسانی از اهل کتاب هستند که اسلام و حقانیت آن را نمی شناسند و باتوجه به جهل خود نسبت به اسلام به همان شرایع پیشین به شرط باور به توحید و رستاخیز عمل می کنند و کارهای شایسته و نیکو به جا می آورند آنان به این شرط اهل نجات هستند. اما کسانی که با اسلام آشنایی داشته و حقانیت آن را پذیرفته با این همه بر شرایع منسوخ گذشته حرکت می کنند می بایست از عاقبت خود هراسان و گرفتار حزن و اندوه باشند.
    بر همین پایه و اساس است که قرآن نسبت به کسانی که اسلام را می شناسند و در محیط اسلامی زندگی می کنند می خواهد که یا اسلام را بپذیرند و یا جزیه بدهند. (بقره آیه 256 و نیز توبه آیه 29) در برابر جزیه اسلام متعهد می شود تا با حفظ حرمت ایشان، حقوق و امنیت آنان را در جایگاه اقلیت های دینی محافظت کند.
    قرآن با این همه، پیروان همه شرایع آسمانی را بر گرد آمدن در محور نقاط مشترک می خواند (آل عمران آیه 64) و از آنان می خواهد بر این محور با یک دیگر متحد شده و جامعه ای امن و به دور از ستم و تعدی برپا کنند و نسبت به عقاید و سنت ها و مراکز عبادی یک دیگر احترام متقابل داشته باشند. (مائده آیه 66 و 83)؛ زیرا هر شریعت دیگری اصول شرایع دیگر را تأیید کرده و مدافع آن بوده است. (بقره آیه 41 و نیز آل عمران آیه 3)
    قرآن برای همزیستی با اهل کتاب و شرایع آسمانی و ایجاد همبستگی و اتحاد اجتماعی، راهکارهایی را بیان می کند که به صورت آموزه های دستوری در شریعت اسلام خودنمایی می کند. از جمله راهکارهای تقویت بنیادهای همزیستی و همبستگی اجتماعی در میان پیروان شرایع آسمانی، پاک شمردن خوراک و طعام اهل کتاب است که می تواند به عنوان مهم ترین عنصر تلقی شود. (مائده آیه 5) چنان که برای تقویت روابط اجتماعی معامله و داد و ستد با اهل کتاب را مجاز دانسته (ممتحنه آیه 8) و مسلمانان را از مجادله و تندخویی با ایشان پرهیز می دهد. (عنکبوت آیه 46) این آموزه ها و آموزه های دیگر قرآنی و نبوی در راستای تقویت بنیادهای همبستگی و همزیستی و اتحاد میان شرایع آسمانی است که در این جا به گوشه ای از آن پرداخته ایم.
    3- اتحاد مؤمنان و مسلمانان
    سطح سوم که مهم ترین سطح از سطوح همبستگی و اتحاد از منظر قرآن است، اتحاد و همبستگی و یگانگی میان مؤمنان و مسلمانان به عنوان امت واحد است. در نگرش اسلام و قرآن، هرکس که شهادتین (گواهی به توحید و نبوت پیامبر) را بر زبان جاری ساخت مسلمان و مشمول احکام اسلامی است و واجب است با او هم چون برادری دینی برخورد کرد. این گونه است که بدون توجه به مسئله ایمان واقعی که ایمان قلبی و حقیقی است به صرف بیان زبانی شهادت از حقوق شهروندی اسلام برخوردار می گردد. هر چند که دسترسی به مقامات و فواید اخروی اسلام به ایمان واقعی است ولی در حوزه اجتماعی اسلام یعنی گفتن شهادتین کفایت می کند. این گونه است که بسیاری از مردمان در حوزه اتحاد دینی وارد می شوند و به عنوان امت اسلام از همزیستی و اتحاد و فواید آن برخوردار می گردند. (باتوجه به این که قرآن میان اسلام و ایمان جدایی افکنده و بیان می دارد که به اعراب بگویید که اسلام آوردیم و هنوز ایمان در جانشان نفوذ نکرده است، می توان گفت که در مرحله و سطح نخست که مراد و منظور ما اتحاد در آن سطح است اسلام و شهادتین کفایت می کند. در این سطح است که وحدت می تواند کاربردی فراتر از اتحاد با شرایع دیگر داشته باشد. شاید باتوجه به دو سطح اسلام و ایمان بتوان گفت که اتحاد در میان اهل اسلام به دو شکل می تواند ظهور و بروز کند، ولی آن چه مهم است اتحاد در میان اهل اسلام است. اما اتحاد میان اهل ایمان مقامی است که فواید آن چیز دیگری است.)
    در آموزه های قرآنی مؤمنان و کسانی که ایمان واقعی دارند و اسلام در جانشان نفوذ کرده، برادر یک دیگر قلمداد شده و از اتحاد برادری بهره مند می شوند: انما المؤمنون اخوه (حجرات آیه 10) این اخوت و برادری ایمانی آن چنان استوار بود که تا مدتی پس از پیمان برادری میان مؤمنان در مدینه، آنان از یک دیگر ارث می بردند. (نساء آیه 33) تا آن که با آمدن آیه: اولوالارحام بعضهم اولی ببعض (انفال آیه 75) این حکم منسوخ شد و تنها طبقات ارثی خونی و قرابتی از یک دیگر ارث بردند. (نگاه کنید تفسیر قمی ج1 ص165 و نیز تفسیر صافی ج1 ص447)
    در نگرش اسلام و آموزه های قرآنی هرکس که از گذشته خود توبه کند و ایمان آورده و زکات دهد و نماز به پا دارد به عنوان برادر ایمانی محسوب می شود. (توبه آیه 11) و برای ایجاد اتحاد و تقویت همبستگی میان ایشان دستور داده می شود تا یک دیگر را به عنوان ولی و سرپرست و دوست قرار دهند (توبه آیه 71) و در کارهای نیک از یک دیگر یاری جویند. (مائده آیه 2) این گونه است که امت واحد و یگانه اسلامی پدیدار می شود. (انبیاء آیه 92)
    این پیوند ایمانی که در سطح فراتر از سطح پیوند اسلامی است بر پایه الفت و انسی است که خداوند در دل های مؤمنان می افکند و هدیه الهی به مؤمنان قلمداد می شود. (انفال آیه 63 و آل عمران آیه 103) که به دنبال این الفت از فروپاشی اجتماعی و تفرقه رهایی یافته و درهای آسایش و آرامش به سوی ایشان گشوده می شود .
    باشد که باتوجه به آموزه های قرآن در سه سطح انسانی (جهانی) عقیدتی و اسلامی و ایمانی اتحاد و همبستگی را تقویت و جامعه جهانی برپایه صلح و صفا و آرامش و آسایش را برای همه بشریت برپا داریم.

 

به نقل از کیهان

تحریکات قومی، مذهبی و صنفی حرکت در جهت اهداف دشمن است

فرمانده نیروی مقاومت بسیج گفت: تحریکات و دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی و صنفی حرکت در جهت اهداف دشمن و به معنی ضربه به اتحاد ملی است.

سردار سیدمحمد حجازی افزود: دشمنان ایران با ناکامی در توطئه‌های گذشته هم‌اکنون تلاش و نیروی خود را در زمینه ایجاد اختلاف در صفوف اتحاد مذهبی ، قومیتی و صنفی ما متمرکز کرده‌اند.

وی با اشاره به بر حق بودن برخی از مطالبات صنفی، قومی و مذهبی و لزوم طرح و پیگیری هوشمندانه این خواسته بیان کرد: در این شرایط حساس ممکن است اصرار ورزیدن به برخی از این مطالبات موجب سوء استفاده دشمنان واقع شود.

وی گفت: دشمنان ایران و کشورهای اسلامی جدایی و دو دستگی را در اولویت برنامه‌ها و اهداف خود قرار داده‌اند و اگر ما در خلاف مسیر و اهداف آنها گام برداریم علاوه بر حفظ اتحاد ، موجب شکست توطئه آنها خواهیم شد.

وی اظهار داشت: حفظ اتحاد ملی و انسجام اسلامی که با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب ضرورت و اولویت برنامه‌ریزی‌های امسال عنوان شده ، نیازمند از خود گذشتگی ، پرهیز از تک روی‌ها و تعلقات فردی ، گروهی ، صنفی ، قومی و مذهبی است.

سردار حجازی افزود:اتحاد همیشه به سادگی به دست نمی‌آید بلکه حفظ و ایجاد آن در گرو زحمت و فداکاری قابل دستیابی است و هر کس دانسته و ندانسته در راستای تضعیف اتحاد داخلی حرکت کند در واقع با دشمن همگام شده است.

وی بسیج را مظهر اقتدار و اتحاد ملی ایران دانست و اضافه کرد: این نهاد انقلابی به علت مردمی بودن حلقه اتصال دوستداران انقلاب است و در مرحله سخت حفظ اتحاد ملی و انسجام اسلامی نیز همچون دوران پر افتخار انقلاب در مقابل دشمن ناپیدایی که اتحاد ملی ما را هدف قرار داده است، سربلندتر از گذشته عمل خواهد کرد.

فرمانده نیروی مقاومت بسیج مسوولیت این نهاد مردمی را بسیار سخت و سنگین ارزیابی کرد و افزود: حفظ اقتدار این نیرو و انجام وظایف آن بدون همراهی مسوولان و خود مردم ممکن نیست.

به نقل از ایرنا

راه تقویت دنیای اسلام

 

   می خواهم عرض کنم که اسناد و مدارک عقلی نقلی و تجربی داریم که عظمت و پیشرفت دنیای اسلام همیشه در سایه اتحاد و شکست ها و عقب افتادگی هایش همیشه در سایه تفرقه و تنازع بود. البته این تفرقه با اختلاف نظر فرق دارد. قرآن و پیامبر(ص ) اختلاف نظر را می پذیرفتند. « لااکراه فی الدین » این سخن را تایید می کند و آیات و روایات فراوانی نشان می دهند که جامعه در سایه نقادی ها اظهارنظرها بحث ها و اتباع احسن تکامل می یابد. اسلام این راه را باز گذاشت . باید آن قدر سعه صدر داشته باشیم که بحث های اجتماعی عقیدتی تاریخی فرهنگی و فلسفی را تحمل کنیم . نظرات گوناگون در محافل اهل علم مطرح شود. منتها نیاز به داور است که جایش خالی است و باید فکری برای داوری بکنیم . این خوب است عیب آن است که دچار تفرق و تنازع می شویم . 
   ... [خداوند در سوره انفال] می فرماید : « ولاتنازعوا و تفشلوا » با تنازع خود را فشل نکنید و ابهت خود را از دست ندهید که دشمن احساس آرامش کند. در مسایلی که نیاز به صبر دارد با صبوری همدیگر را تحمل و با هم کار کنید. آیات فراوانی داریم که برای شما علما تحفه ای نیست که عرض کنم .
    مسیر تاریخ را عرض کردم و به سیره پیامبر(ص ) برمی گردم . به راهی که پیامبر(ص ) رفتند عمل کنیم . همه ما هم قبول داریم . هم در کتابهای اهل سنت هست و هم شیعیان نوشتند. وقتی کار پیامبر(ص ) در مکه با انسان سازی کامل شد و فضای مکه برای پیاده کردن پیام آسمانی آماده نبود و بنا شد به مدینه بروند چه کردند.
   دو بیعت قبل از هجرت پیامبر(ص ) را نگاه کنید. پیامبر سعی کرد وقتی با مردم یثرب بیعت می کند از همه قبایل حضور داشته باشند. سران دو قبیله اوس و خزرج و دیگر قبایل جمع شدند و با پیامبر(ص ) بیعت کردند تا زمینه وحدت در مدینه فراهم شود. به مدینه هم که آمدند در همان سال اول و حتی قبل از جنگ بدر کار عجیبی کردند. اولا بین مسلمانان عقد اخوت بستند که از نوع تشریفاتی نبود. از قبیله های متنازع که سالها جنگ را در روابط خود داشتند افراد شاخص را انتخاب و آنها را برادر هم می کردند. احکام موثری هم برای این عقد اخوت بود که کم کم آن احکام نسخ شد ولی در اوایل قوی بود. عهد برادری آثار زیادی داشت .
    پیامبر به این هم اکتفا نکردند. همه قبایل یهود را که آن زمان از لحاظ مالی سلاح استحکامات ارتباطات و دانش در جزیره العرب نیرومند بودند جمع کردند. قدرت علمی یهود به خاطر این بود که وارث کتاب آسمانی تورات بودند و با آن دانش در عصر جاهلیت جزیره العرب با انحرافاتی که داشتند سرآمد تفکرات الهی بودند. هم نفوذ فرهنگی و اقتصادی و هم قدرت تهاجم داشتند. پیامبر(ص ) آنها را با بقیه قبایل و گروههایی که مسلمان شده بودند جمع کردند و یک پیمان جامع را به امضای آنها رساندند. حیف که فرصت نیست متن پیمان را برای شما بخوانم . البته خودتان اهل مطالعه هستید ویا مراجعه و مطالعه می کنید. این پیمان واقعا پیام جالبی دارد. در بندهای پیمان بین مسلمانان و یهودیان نکات مهمی وجود دارد. همه دردهایی که ممکن بود در یثرب به وجود بیاید پیش بینی و راه حل ارائه شده بود. تعهدات هم آمد و بالاتر از همه پیامبر(ص ) به عنوان داور انتخاب شده بودند. چون هر پیمانی می تواند در آینده در تفسیر موجب اختلاف شود. این طبیعی است و همه جا هست . بنا شد هر کجا اختلافی در مفهوم پیمان پیدا شد پیامبر اکرم (ص ) داوری کنند.
   یثرب و اطراف آن را با آن پیمان کاملا متحد کردند. البته یهودیان بعدها تخلف کردند و مجازات شدند. تا این اتحاد برقرار بود کسی به آنها و سرزمین آنها چشم طمع نداشت . دشمن مشترکشان بت پرستان و مشرکان مکه بودند و برای مقابله بااین دشمن روی مشترکات اهل کتاب تکیه شد.
   با اینکه این پیمان مربوط به 1400 سال پیش آنهم نسبت به امروز مربوط به مدینه کوچک است بندهایی دارد که بسیار مهم است . باید این بندها را متناسب با روز کنیم و بس جهان اسلام و سایر اهل کتاب که در خیلی از مسایل با مسلمانان مشترک هستند مطرح کنیم . اگر یک پیمان رسمی نمی شود می تواند یک تعهد نانوشته از سوی علمای فرق و ادیان باشد. درست است کسانی که امروز تهاجم می کنند مسیحی هستند ولی آنها برای گسترش پیام حضرت مسیح تهاجم نمی کنند. آنها برای مسایلی تهاجم می کنند که حضرت مسیح از آنها بیزار است و رسالت حضرت مسیح ضد آنها بود. ولی بالاخره اسم آنها مسیحی است و در کلیسا حاضر می شوند در مسایل تعبد و شاید عقاید خاصی داشته باشند که بحث دیگری است .
   می خواهم عرض کنم که اگر روی مشترکات تکیه و تاکید کنیم با همین قرآن و با سنت و سیره پیامبر(ص ) و ائتلافی که آن حضرت درست کردند و درسی که این ائتلاف به همه ما می دهد می توانیم تعامل سازنده ای با همه ادیان دیگر داشته باشیم . آن موقع از طرف مکه تهدید می شدند که با آن پیمان جلوی تهدید را گرفتند. پس راه تقویت دنیای اسلام الاذن روشن است .
شرایط ما هم واقعا ویژه است . اکثر شما خیلی خوب می توانید شرایط امروز را تحلیل کنید که درگیری های فرقه ای بین پیروان اسلام بزرگترین گناه کبیره است . گناهی از این بزرگتر نداریم . نمی توانید گناهان شخصی را با این گناه مقایسه کنید. ممکن است انسانهایی فاسق و فاجر و آلوده باشند اما آثارشان در محدوده خودشان است . این فسق که فرق اسلامی را در مقابل هم قرار دهیم تا جائی که همدیگر را قربه الی الله بکشند خیلی بد است . لحظه ای فکر کنید این افرادی که در بغداد کابل و جاهای دیگر خودشان را منفجر می کنند تا یک مسلمان را بکشند و یا یک مسجد را تخریب کنند چه کسانی هستند چه تفکری دارند چه ارتباطی بین اینها و اسلام و قرآن است از کجا اینها این قدر به انحراف افتادند
   بالاخره اهل علم علما و همه ما وظیفه داریم این مسایل را با صراحت بگوییم . فرقی نمی کند که این افراد شیعه سنی عراقی ایرانی و... باشند. مسئله ما این است که چگونه می توانیم برای یک مسلمان اجازه صادر کنیم که این گونه با برادر مسلمان خود برخورد کند آن هم موقعی که دشمنان ما در خانه ما هستند.
    جنگی که بین فرق شیعه و سنی در عراق دیده می شود با هیچ دلیلی نمی توان آنرا به اسلام مربوط کرد. اگر ما طلبه ها هم دنبال این نزاعهای جانانه افراد تندرو افراطی و جاهل کشیده شویم و از این و آن حمایت کنیم جای تاسف بسیار دارد شکی نیست که آمریکایی ها به این اختلافات و درکیری های شیعه و سنی و درگیری های قومی و مذهبی اهل کتاب و مسلمانان دل بستند. آنها همیشه به این حربه چسبیده بودند و امروز هم به آن چسبیده اند. شرایط هم به گونه ای است که مسایل روشن روشن است . چرا این بحث ها در خلیج فارس و اطراف آن این همه داغ است چرا اینگوه است دلیلش روشن است . خداوند منابعی را در این منطقه در سرزمین وحی و اطراف سرزمین وحی قرار داد که امروز منابع حیاتی است . هیچ کشوری بدون انرژی نمی تواند ادامه حیات بدهد. مقدار کشف شده منابع انرژی در منطقه ما دنیا را به خود وابسته کرده است . این غارتگران و این قدرتهای طماع به فکر این هستند که کلید این گنجها را در اختیار داشته باشند.
    دنیای اسلام حرفی ندارد که آنها مثل کالاهای دیگر از این منابع استفاده کنند. آنها به ما که کالا می دهند و ما هم به آنها نفت می دهیم . این تعامل تجاری و همکاری های فنی کاملا قابل قبول و درک است . کسی نمی خواهد نفت خود را زیرزمین مدفون کند و استفاده نکند. ولی آنها می خواهند صاحب باشند و با این اهرم دیگر رقیبانشان را از میدان بیرون کنند. واقعا این منازعه از طرف آنها ظالمانه و از طرف ما مظلومانه است . به حکم خدا قرآن سنت پیامبر(ع ) و به عقل و تجربه مان از وظایف ماست که سعی کنیم این فضای همکاری را در دنیای اسلام تقویت کنیم .
شما می دانید که یک میلیارد و نیم مسلمان یک چهارم جمعیت دنیا را شامل می شود و به همین مقدار بازار دنیا مربوط به مسلمانان است . به قول غربی ها که معمولا آمار را پایین می گیرند 18 درصد تولید داخلی دنیا در مناطق اسلامی است . بهترین مراکز سوق الجیشی دنیا دردست مسلمانان است . تنگه های حساس دنیا در اقیانوسها و دریاها مربوط به کشورهای اسلامی است . در سازمان ملل 58 رای داریم ولی هر وقت دشمنان اسلام بخواهند علیه کشورهای اسلامی رای بگیرند با اعمال نفوذ حتی از این آرا استفاده می کنند.
   این عظمت و سرمایه هایی که خداوند به ما داد و لطفی که به بشریت دارد که این مکتب الهی قرآن و این هدایت را از طریق امت اسلامی در اختیار انسانها گذاشته است خیلی عظمت دارند. این سرمایه ها را داشته باشیم و ذلیل قدرتهای متجاوز مستکبر و سلطه طلب باشیم بدون شک مبغوض خداوند است . با توجه به اینکه قرآن با صراحت از ما خواسته زیر بار زور نرویم این وظیفه برای ما قطعی است .

منتخب از نامه آیت الله رفسنجانی به کنگره وحدت اسلامی-تهران فروردین ۱۳۸۶

به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی

وحدت و رحمت

 

قال الصادق(ع):

تواصلوا و تباروا و تراحموا و کونوا اخوه برره کما امرکم الله عزوجل

.
  

  امام صادق(ع) فرمودند:

با یکدیگر پیوستگی و خوشرفتاری و مهرورزی داشته باشید و برادرانی نیکوکار باشید، چنان که خدای عزوجل دستورتان داده است.(1)


 1- کلینی، کافی، ج2، ص .175
    

ایجاد اختلاف میان مذاهب، مهم ترین تهدید جهان اسلام است

   

    رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار هیأت پارلمانی عمان با ابراز تأسف شدید از وضع کنونی جهان اسلام و مداخلات بیگانگان در منطقه، گفت: مهم ترین تهدید کنونی جهان اسلام فتنه، اختلاف میان مذاهب اسلامی است که باید به شدت مراقب آن بود.
    
    غلامعلی حدادعادل با بیان تحلیلی از اوضاع منطقه به ویژه تحولات عراق، فلسطین، لبنان و افغانستان، خاطرنشان کرد: از جنگ جهانی اول تاکنون، هیچ زمانی جهان اسلام به این اندازه شاهد قتل، خونریزی و فشار ناشی از مداخلات بیگانه نبوده است. 
    
    وی با بیان اینکه اوضاع عراق دل هر مسلمانی را به درد می آورد، افزود: صحنه عراق تابلوی عبرت برای همه مسلمانان است که اگر اجازه دهند بیگانگان برآنان مسلط شوند، چنین اوضاع تأسف باری در سایر کشورهای اسلامی هم به وجود خواهد آمد. 
    
   رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ماجرای فلسطین را زخم عمیق دنیای غرب برجهان اسلام و مسلمانان خواند و اضافه کرد: کشورهای اسلامی در قبال مشکلات و مسائل کنونی در جهان اسلام مسئولیت مشترک دارند و باید با همکاری یکدیگر برای حل مشکلات آن اقدام کنند. حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به همکاریهای گسترده دو کشور در عرصه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بین المللی از روند رو به رشد مناسبات دو جانبه ابراز خرسندی و تصریح کرد: در تاریخ روابط دو کشور در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی هیچ نقطه ابهام و بحرانی وجود نداشته است. 
    
    حدادعادل همچنین با اشاره به جایگاه والای مجلس شورای اسلامی در ایران برآمادگی این نهاد برای حمایت از تسهیل در مناسبات دو کشور به ویژه روابط اقتصادی تأکید و خاطرنشان کرد: اراده سیاسی مجلس شورای اسلامی بر همکاری و گسترش روابط دو جانبه با عمان استوار است. محمد بن سعید بن سیف الکلبانی، رئیس گروه دوستی پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران در مجلس عمان نیز در این دیدار با اشاره به رایزنیها و دیدارهای متعدد مقامات عالی رتبه دو کشور، گفت: دیدارها و تبادل نظرهای منظم دو کشور حکایت از اعتماد عمیق سران دو کشور به یکدیگر و عمق دوستی و برادری دو جانبه دارد.
    
    رئیس گروه دوستی پارلمانی عمان و ایران در ادامه به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مسقط و توافقات دو کشور در این اجلاس اشاره کرد و گفت: باید اقداماتی به منظور تشویق بازرگانان و تجار بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در دو کشور و استفاده از همه ظرفیتها و امکانات برای ارتقای سطح مبادلات بازرگانی، اقتصادی و تجاری انجام داد. 

به نقل از روزنامه اطلاعات


    

میثاق نامه اتحاد تشکل‌های دانشگاهی جهان اسلام امضا شد

دبیران تشکل‌های دانشجویی شرکت‌کننده در چهارمین گردهمایی اتحاد دانشجویان جهان اسلام "میثاق نامه اتحاد" امضاء کردند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، در این نشست دبیران و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کشورهای عراق،ترکیه، افغانستان، ایران، لبنان ، سوریه، و سودان حضور داشتند.

دانشجویان مذاهب گوناگون اسلامی با هم میثاق بستند که از اسلام، قرآن، شان و شخصیت پیامبر (ص) و همچنین عزت، شرف، ناموس، ارض و دین مسلمانان در برابر تمامی توطئه‌ها و تهاجمات حفاظت و حراست نمایند و در این مسیر الهی براساس تکلیف شرعی خود با یکدیگر دست اخوت و اتحاد دادند.

 

در این نشست "محمد صلاح" به نمایندگی از اتحادیه عام دانشجویان سودان، "حسن جاسم حمود" رئیس التجمع الاسلامی لطلبه العراق، "فلاح حسن قاسم" از اتحاد الاسلامی لطلبه العراق، "حسن ناجی سعید" از موسسه الطالب العراقی و "عبدالرحمن عبد الغفور حسن" از جمعیه‌الطلاب الکردستان این میثاق نامه اتحاد را امضاء کردند .

"ریناس جانو محمد" از اتحاد طلبه العراق فی کردستان، "جمال عطائی" مسئول دبیرخانه مرکزی طرح اتحاد دانشجویان جهان اسلام از ایران، "ابوخلیل" به نمایندگی از دانشجویان حزب‌الله لبنان،"ابراهیم‌جعفری" دبیر مجمع فرهنگی دانشجویان افغانستان(ف.د.ا) و "حسن عموره" به‌نمایندگی از دانشجویان سوریه از دیگر دانشجویان امضاکننده این میثاق نامه بودند.

آنها با امضای میثاق نامه برخود واجب و لازم دانستند که با ارتباط و برنامه‌صریزی در جهت تقویت و گسترش این میثاق نامه در کل جهان اسلام تلاش نمایند.

در حاشیه این مراسم نیز کلیه دبیران تشکل‌های اسلامی دانشجویان عراق میثاق نامه مجزایی را برای وحدت میان تشکل‌های دانشجویی در کل دانشگاه‌های عراق امضاء کردند.


 

تدوین منشور اتحاد ملی ضروری است

حجت الاسلام سید حسن ربانی گفت: تدوین منشور اتحاد ملی در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده، ضروری است.

به گزارش مهر ، حجت الاسلام سید حسن ربانی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که به مناسبت سالروز تأسیس این نهاد در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: اتحاد ملی و انسجام اسلامی باید در دو بعد داخل و خارج از کشور مورد توجه نهادهای نظام قرار گیرد که دفتر تبلیغات اسلامی نیز با ایجاد کمیته ای راهکارهای اجرایی شدن اتحاد ملی و انسجام اسلامی را بررسی می کند.

وی گفت: اتحاد ملی به اتحاد میان قومیتها و فرق خلاصه نمی شود بلکه پیش از همکاری باید منشور اتحاد ملی و استراتژی تقریب را تدوین کنیم .

وی ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان نماد روشنفکری حوزه های علمیه مطرح است و نخستین نهاد فرهنگی ، علمی و حوزوی است که همراه با پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شده و با تجربه ربع قرنی خود آماده همکاری با نهادهای مختلف نظام است.

وی افزود: کمتر حوزه ای در علوم دینی یافت می شود که این نهاد در آن حرکت علمی انجام نداده باشد.

وی از تبیین و گسترش باورها و ارزشهای دینی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی به عنوان ماموریتهای اصلی دفتر تبلیغات اسلامی نام برد و اظهار داشت: هم اکنون دفتر تبلیغات اسلامی در سه محور تبلیغ و آموزش مبلغ ، آموزش توسط دانشگاه باقرالعلوم تا مقطع دکتری و پژوهش توسط پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی مشغول به فعالیت است .

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: این نهاد از پیشگامان عرصه آزاداندیشی و تولید علم در حوزه های علمیه بوده است که در سالهای نخستین در پی فرهنگ سازی و بعد از آن در پی تعمیق کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی بوده است، به گونه ای که به طور متوسط در هر هفته یک کرسی را برگزار می کند.

وی از راه اندازی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات و شبهات در آینده از سوی دفتر تبلیغات خبر داد و گفت: هم اکنون طبق برنامه چهارم توسعه کشور ساماندهی پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی کشور بر عهده این نهاد قرار داده شده است که این ستاد و هم اکنون در حال فعالیت است و مجموعه بزرگی از سؤالات و پاسخهای مختلف را جمع آوری کرده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت بوستان کتاب به عنوان ناشر این نهاد افزود: بوستان کتاب از محدود مؤسسات انتشاراتی کشور است که تاکنون بیست بار به عنوان ناشر برگزیده کشور و یا دیگر حوزه های کشور انتخاب شده است.

وی گفت: مؤسسه پژوهشی انتظار نور نخستین نهاد فعال در موضوع مهدویت در کشوراست که در زمینه علمی، پژوهشی و تبلیغی فعالیت های مؤثری داشته که هر سال اقدام به برگزاری گفتمائهای مهدویت همزمان با ایام نیمه شعبان می نماید.

حجت الاسلام ربانی از دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان پیشگام هنر دینی در کشور نام برد و گفت: این نهاد در آموزش و حمایت از طرحهای هنری آمادگی کامل دارد تا از هنرمندان طلاب حمایتهای مادی و معنوی را انجام دهد.

وی گفت: مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم نیز به عنوان بزرگترین مرکز قرآنی کشورهم اکنون در حال تهیه پروژه های بزرگی چون دایرة المعارف قرآن ، تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن است که بعضی از این پروژه ها در جهان اسلام بی نظیر است.

حفظ اسلام به حفظ وحدت است

 

قوی باشید و پشت هم باشید، دولت و ملت با هم باشد، ملت پشتیبان دولت در امور باشد، دولت خدمتگزار ملت باشد در امور، شرکت بدهند مردم را در همه امور، دانشگاهها باید مردم درش دخالت داشته باشند، مردم خودشان باید به طور آزاد دانشگاه داشته باشند، منتها دولت نظارت باید بکند، نظارت دولت حتمی است، لکن این طور نباشد که خیال کنید که خود دولت می تواند همه کارها را انجام بدهد، می بینید که نمی تواند،اعتراف دارند همه بر این، دولت اعتراف دارد، همه اعتراف دارند بر اینکه بدون ملت ما نمی توانیم، این ملت را از دست ندهید، نگهش دارید، روحانیون مکلف اند، خودشان هم می دانند مکلف اند که حفظ اسلام را بکنند، حفظ اسلام به حفظ وحدت است و باید بکنند و این واجب است بر همه که حفظ کنند وحدت را، مردم را نگه دارند، اگر در یک شهری از شهرها بنا بود یک اختلافی واقع بشود، بدانند که دست شیطان در کار است، باید این را از بین ببرند و نگذارند یک وقت - خدای نخواسته - ولو در یک شهری، در یک روستایی اختلاف واقع بشود. برادران روحانی قویا، با هم باشند و کناره گیری نکنند، همه در میدان باشند، با هم باشند. ما می خواهیم حفظ اسلام را بکنیم، با کناره گیری نمی شود حفظ کرد، خیال نکنید با کناره گیری تکلیف از شما سلب می شود، تکلیف دو چندان است. باید در صحنه باشید، بیایید، همه روحانیت بیاید، کنار رفتن از مکاید ابلیس است که نمی گذارد که همه با هم باشند. قدرت را روی هم بگذارید، ارتش، سپاه، بسیج و گروههای مردمی همه با هم باشید، اگز باشید باهم، خدای تبارک و تعالی نصرت می کند شما را. نصرت خدا این است که همه با هم برای رضای خدا باشید. همه با هم برای این باشید که اسلام را تقویت کنید و اسلام را به جاهای دیگر هم برسانید و این نصرت خداست و خداوند وعده کرده است که اگر نصرت کنید، من هم  نصرت می کنم (1)، و می بینید که دارد نصرت می کند. می بینید که یک روزی بود که همه اوضاع به هم ریخته شده بود و همه جا خراب بود و حالا بحمدالله، همه چیز صحیح است و خوب است و همه جهات تمام است و جبهه های ما قوی و داخل و خارج همه درست، همه جهات درست است و لیکن باید مردم توجه کنند به اینکه آنها پشتیبان هیات حاکمه باشند و هیات حاکمه خدمتگزار آنها. خداوند همه ما را از شر شیطان نگه دارد. و خداوند همه ما را قدرت بدهد که با خودمان جنگ کنیم و با باطن خودمان ستیزه کنیم و اصلاح کنیم خودمان را.

(1)  سوره محمد(ص)، آیه7 (( ان تنصروا الله ینصرکم ))   

 

امام خمینی (ره)، 19 خرداد 1365

 

مطبوعات تفرقه افکن

 

در دنیایی که برای بعضی از روزنامه های ما مدل روزنامه نگاری است، اگر مسئولی، وزیری، حتی رییس جمهوری دزدی بکند می نویسند و افشا می کنند. اگر خیانت بکند، افشا می کنند، اگر رشوه خواری بکند، تیتر می زنند و می گویند. اما به قانون اساسی کشور حمله نمی کنند. ممکن است از قوانین مصوب انتقاد بکنند، تحلیل بکنند اما در قبال یک قانون هوچی بازی راه نمی اندازند... .

 

 

درهر حادثه ای جو تهمت فضا را پر می کند! ... سپاه را متهم می کنند، بسیج را متهم می کنند؛ روحانیت را متهم می کنند! هدف از این کارها چیست؟ ... آن وقتی که کشور در آرامش و صلح است برای ارضای سالم هیجان طلبی جوانان چه چیزی بهتر از بسیج؟... من می دانم که در بسیاری از این مطبوعات آدمهای خوب و مؤمنی مشغول کارند- اما در لابلای همینها اثر انگشت عبدالله بن ابی ها را من می بینم: تفرقه افکنی ها، اختلاف افکنی ها، تشنج آفرینی ها، تشویش افکار عمومی ، نا امید کردن ، یأس پراکنی ها، چهره سازی های عناصر وابسته و مرید دشمن از نظر انداختن عناصر مفید و مؤمن و مخلص و دلسوز! البته این کارها به خوبی به جایی هم نخواهد رسید خدای متعال رسوا می کند.

... البته من به شما عرض بکنم که یکی از هدف های دشمن این است که با تحریک احساسات در کشور ایجاد نا امنی بکند... دشمن وقتی بخواهد ایجاد اغتشاش و درگیری بکند، برای او خیلی مشکل نیست که چهار نفر مزدور را در بین بچه های مؤمن حزب الهی و بچه های صادق بفرستد، به عنوان طرفداری از رهبری، به عنوان اینکه رهبری مظلوم واقع شده، بیایید کمک کنید. سپس جنجال درست کنند.   

حرف دل صفه67-68

شایان فر/وحدت و امنیت ملی از دیدگاه مقام معظم رهبری/ ص 165-166

 

ضرورت دستیابی و تقویت اتحاد ملی و انسجام اسلامی(۲)

 

اتحادی که از متن دین بر می خیزد

 

 

   در عصری که آماج حملات دشمنان بر پیکره و بنیان فکری ودینی مسلمانان توفنده تر و منسجم تر شده است کیست که اساس وحدت و همگرایی در سیر آموزه های اسلامی را نادیده انگارد؟

   امروزه با گسترش فن آوری های مدرن و روزآمد، تهاجم بر عقاید و نحله های فکری نیز منسجم ترو با برنامه تر شده است.

   هنگامی که رهبر معظم انقلاب بر بیداری اسلامی و احیای شعارهای اسلامی تاکید می دارند خود مبین آن است که با سازمان یافته تر شدن دشمنی و کینه توزی های بیگانگان بر یکایک مسلمان ها تکلیف است تا در پاسداری از ارزش های اسلامی و ایجاد پیوند دینی و تمسک به ارکان اصیل اسلامی و مقدسات کوشا بوده و از بهره برداری های مغرضانه دشمن بنابر وجود خلا های احتمالی میان مسلمانان از جمله تفرقه و نزاع های قومیتی و ملیتی و ... بکاهند.

   سال 13۸5با نام پیامبر اعظم (ص) به عنوان دیباچه ورود به سال 1386 با شعار (( اتحاد ملی و انسجام اسلامی )) محسوب می شود. شعاری که باید آیینه شعور، بیداری و آگاهی مسلمانان نسبت به صیانت از آرمان های مشترک باشد. امسال نیز باید بر سیره پیامبر متمرکز شد و علاوه بر آن محتوا و غنای شعائر و مبانی معرفتی و اعتقادی را در تحکیم و تقویت روابط و آداب و شاخص های تعامل و همگرایی مسلمانان مورد مداقه قرار داد و در این راه از سنت رسول خدا، محمد مصطفی (ص)، و تمسک به حبل المتین،کلام الله مجید، بهره جست.

    در بررسی علل هجمه های نظام سلطه بر مبانی اعتقادی و آیین راستین اسلام نکات زیر حائز اهمیت هستند:

ازآن جا که دین سرچشمه تحرکات آدمی و غایت تعیین اهداف زندگانی محسوب می شود، مؤلفه های تصریح شده در دین اسلام همچون استکبار ستیزی و نفی ظلم و خشونت، جلوگیری از انحصار قدرت و سلطنت طلبی، مبارزه با کفر و طاغوت و...  نمایی از خصوصیات انسان هایی عملگرا را در مقابل قدرت های فرصت جو تصویر می کند و نیز وجود عناصر سازنده برای حفظ برتری موقعیت مسلمانان در برخورد و یا رویارویی با  الحاد و ستیز با مشرکین و کفار به منظور نشو و نمو اسلام یعنی جهاد و همچنین گستره وفاق و همبستگی مسلمانان از ملل و نژادهای مختلف در قالب یک کنگره عظیم به نام حج و بسیاری از تعالیم راهبردی برای تقویت بنیه های اسلام و معدوم ساختن نفاق و اسلام ستیزی، امپریالیسم بین الملل را در یک تنگنای هراسناک قرار داده است و به این شکل است که چاره ای جز این نمی بیند تا ابر قدرت ایدئولوژیک یعنی اسلام را از پیش روی بردارد.

  

   حال باید دانست که این تحولات چگونه بسط می یابد؟ آیا غیر از این است که تسلیم شدگان به دین اسلام معرف و توسعه دهنده اصول دینی و مروج شریعت اسلام هستند بنابراین برای آن که از گسترش تعالیم و عقاید اسلامی جلوگیری شود چه راهی بهتر از این است که زمینه سستی و ناکارآمدی گرویدگان به اسلام را فراهم ساخت و چه راهبردی مطلوب تر از نزاع و درگیری درونی، اختلاف و چند پارگی و در نتیجه کاهش توان و قدرت بازدارندگی و از همه مهمتر جهانی شدن اسلامی.

   ایجاد اختلافات مذهبی و درونی در دین اسلام چیز تازه ای نیست و اتخاذ چنین تصمیمی برای انهدام قدرت مسلمین طرحی بدیع و شاخص محسوب نمی شود اما این اتحاد و یکپارچگی ملی و اسلامی است که موجب تنومدی پیکره اسلام و تناور شدن ثمرات آن می شود.

   باید به یاد داشت که اگر از تاکتیک دشمن توانستیم به نفع خود بهره گیریم آن گاه است که پیروزی از آن ما است و اگر نه مقابله با روش های اعمالی بدون در نظر گرفتن کسب امتیازات مضاعف چیزی بر اقتدار ما نمی افزاید، زیرا که اسلام دین عمل، برنامه و فراگیر است و بر همه معتقدان فرض است زیرکی و کیاست را در اعمال و کردار خود در مقابل خدعه و نیرنگ دشمن به کار گیرند. 

 

اتحاد ملی و انسجام اسلامی سیاست بنیادی و اصولی نظام است

نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی گفت: اتحاد ملی و انسجام اسلامی یک شعار مقطعی نیست بلکه سیاست بنیادی و اصولی نظام است.

به گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، آیت الله عباس واعظ طبسی در نخستین جلسه شورای عالی فرهنگی این ارگان، افزود: همه نهادها، سازمان‌ها و افراد حقیقی و حقوقی باید نسبت به تحقق مبانی اتحاد ملی و انسجام اسلامی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه سیاست جدید غرب ایجاد اختلاف، التهاب و فشار علیه جمهوری اسلامی و تشیع است، گفت: حرکت در مسیر چشم‌انداز ‪ ۲۰‬ساله نظام بهترین راه مقابله با ترفندهای دشمنان است.

واعظ طبسی بیان کرد: انسجام اسلامی یعنی کار و تلاش برای امت اسلام چه در داخل و چه در خارج کشور تا همگی با احساس هویت، فرهنگ، تمدن و اخلاق مشترک در برابر قدرت‌هایی که اسلام را هدف قرار داده‌اند بایستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نطام گفت: دنیای اسلام باید احساس کند که دارای الگوهایی قابل طرح در جهان امروز است و این عامل خوبی جهت انسجام مسلمانان جهان خواهد بود.

وی گفت: استفاده از فرصت‌های سیاسی و تعامل گردشگران و زائران می‌تواند به تبیین این موضوع و فراگیر شدن آن در بین مسلمانان کمک کند.

وی در ادامه فصل تابستان را فرصت مناسبی برای آستان قدس رضوی دانست تا با تعامل مسلمانان سراسر دنیا پیام نظام جمهوری اسلامی ایران را به جهان اسلامی منتقل سازد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه فعالیت‌های فرهنگی و آستان قدس رضوی در سال ‪ ۸۵‬را با کیفیت و مفید خواند و گفت: این برنامه‌ها به خصوص مورد استقبال جوانان و نوجوانان قرار گرفته است.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: برای رساندن پیام فرهنگی آستان قدس رضوی و ترویج مبانی اتحاد ملی و انسجام اسلامی باید هم سرعت عمل داشت و هم بر تاثیرگذاری آن توجه کرد.

واعظ طبسی ادامه داد: امید است این شعار با همان خصوصیاتی که دارد و با همان مفهوم معنای خاص و واقعی خودش به دستگاه فرهنگی و تبلیغاتی آستان قدس رضوی دنبال شود.

به نقل از ایرنا

نامگذاری امسال بر اساس آیات قرآنی است

امام جمعه سنندج گفت: نامگذاری امسال بنام اتحاد ملی و انسجام اسلامی از از سوی مقام معظم رهبری براساس آیات قرآنی انجام شده‌است.

ماموستا " حسام‌الدین مجتهدی " در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ضرورت ایجاد اتحاد و انسجام در دین مبیین اسلام همواره مورد توجه و از دغدغه‌های مهم انبیا و امامان بوده است.

وی گفت: نامگذاری امسال به این نام از سوی رهبر معظم انقلاب بنا بر همان ضرورت تاریخی دین اسلام در جهت ایجاد وحدت بیشتر میان مسلمانان بوده و نامگذاری شایسته‌ای است.

وی افزود: تمامی مسلمانان جهان باید به پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایجاد وحدت بیشتر بکوشند و از هرگونه اختلاف و تفرقه پرهیز کنند.

وی گفت: دشمنان اسلام همواره در طول تاریخ به دنبال ایجاد اختلاف در میان مسلمانان بودند و تنها راه شکست این دین آسمانی را در ایجاد اختلاف میان پیروان این دین می‌دانستند و این رویه هم اکنون نیز توسط دشمنان دنبال می‌شود.

وی افزود: استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا هم اکنون برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان به شیوه‌های مختلف اقدام می‌کند اما چونکه مسلمانان اتحاد و انسجام داشته‌اند هر بار در اجرای نقشه‌های شوم خود با شکست مواجه شده‌اند.

وی گفت: دشمنان اسلام در راستای اجرای نقشه‌های خود علیه اتحاد مسلمانان هر بار با نقشه‌های جدیدی به میدان می‌آیند و از شکست خود عبرت نمی‌گیرند و می‌خواهند اعمال خود را تا رسیدن به موفقیت کامل که همان ایجاد اختلاف بین مسلمانان است ادامه دهند.

ماموستا مجتهدی افزود: ملت ایران در چنین موقعیت زمانی که استکبار جهانی به دنبال تفرقه افکنی است نیاز بیشتری به اتحاد و همدلی دارد و باید این مهم را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی گفت: مسلمانان در طول تاریخ و ملت بزرگ ایران در طول ‪ ۲۸‬سال بعد از انقلاب همواره ثابت کرده‌اند که تنها راه غلبه بر دشمنان از طریق اتحاد میسر است و در غیر اینصورت استکبار جهانی نقشه‌های خود را پیاده خواهد کرد.

قطعنامه "عدم اهانت به ادیان" به سازمان ملل ارائه شد

کشورهای اسلامی در قطعنامه ای که برای ممنوعیت اهانت به ادیان به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردند تبعات مخاطر آمیز اجتماعی را که به دنبال سوء استفاده از احساسات دینی مردم به وجود می آیند مورد تأکید قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اینترفکس، چند کشورهای اسلامی قطعنامه ای را با محوریت جلوگیری از اهانت و بدنام کردن ادیان به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کردند که این قطعنامه مورد حمایت روسیه، آرژانتین، برزیل، اکوادور، هندوستان، پرو، اروگوئه قرار گرفته است.

این قطنامه به علل ناسازگاری دینی اشاره کرده و آن را به عنوان دلیلی برای نقض حقوق بشر ذکر نموده است.

در این سند آمده است: به همین علت، آزادی بیان ممکن است دلیل محدودیتهای احترام به حقوق و اعتبار سایر ملل باشد و عدم حفظ امنیت ملی یا نظم عمومی، عدم حفظ بهداشت و ارزشهای اخلاقی و عدم احترام به ادیان و اعتقادات دینی را به همراه داشته باشد.

قطعنامه کشورهای اسلامی نسبت به استهزاء دین و نمادهای دین ابراز تأسف کرده و اظهار داشته است که گفتگوی بین ادیان در تحقق درک ارزشهای مشترک بشریت می تواند نقش مهمی ایفا کند.

نویسندگان این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند در راستای ممنوعیت گسترش ایده های نژاد پرستانه و موضوعاتی که علیه ادیان و پیروان آنها مطرح می شوند گامهایی انضمامی بردارند تا انزجار و خشونت نژادی و دینی گسترش پیدا نکنند.

این در شرایطی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه پیش نویس این قطعنامه رأی داده و آن را با حقوق بشر بی ارتباط توصیف کردند.