اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

روز قدس گرامیداشت آیات دفاع و جهاد در جهان اسلام است

روز قدس تأکیدی است بر حضور هوشمندانه امت اسلام برای حمایت از آرمان‌های خود، جلوگیری از تعرضات بیگانگان، تقویت وحدت کلمه و یکپارچگی و رعشه انداختن بر تن فرصت‌طلبان و استواری بر مسیر اعتقادی.   

با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی قدس و حمایت از ملت فلسطین این مقاله تقدیم می‌شود:

روز قدس گرامی‌داشت تجلی آیه ۶۰ سوره انفال است: «و اعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو‌الله و عدوکم و ءاخرین من دونهم لاتعلمونهم الله یعلمهم و ما تنفقوا من شیء فی سبیل الله یوف الیکم و اتنم لاتظلمون»، و شما ای مومنان در مقام مبارزه با کافران خود را مهیا کنید تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و ترساندن دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم آورید.

نیز باری قوم دیگری بر شما از دشمنی آنان مطلع نیستید و خدا بر آن‌ها آگاه است. آنچه در راه خدا صرف می‌کنید، خدا تمام و کامل به شما عوض خواهد داد و هرگز به شما ستم نخواهد شد.

مهمترین پیام قدس را شاید بتوان مصداق این آیه علاوه بر اعتقادات راستین، در تجهیز کشور‌های اسلامی به امکانات روز و مدرن برای برپاداشتن حکومت واحد اسلامی به یاری حق تعالی دانست تا زمینه‌سازی ظهور حضرت ولیعصر(عج) و سپردن منصه عدالت به آن عادل جهان‌گستر و طلوع فرخ بال اسلام ناب محمدی(ص) بر گستره هستی فراهم شود.  

قدس روزی است که بر حضور مستمر مسلمانان در صحنه‌های نبرد و دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب تاکید دارد. امام خمینی(ره) بر زنده نگاه داشتن روز قدس تأکید فراوان داشتند، زیرا که اسلام به علت جامعیت خود همواره مورد آماج قدرت‌های سلطه‌گر است و این روز میعادگاه پایداری، مقاومت و اتحاد میان مسلمانان برای جلوگیری از عملی شدن خواسته‌های بیگانگان و نمایان‌‌ساختن شکوه و عظمت اسلام است. 

                                                     

دنیای معاصر در کش و قوس دمادم خود با ایدئولوژی‌ها و مکاتب متعدد به دنبال سعادت بشری می‌گردد. در واقع پس از قرون سیاه و تاریک وسطی، رنسانس یا نوزایی و تحولی که در کشور‌های غربی پدید آمد، تقابل با دین و روشنگری را منجر شد. تفسیری از زندگی که تازه متولد شده باشد بدون آن که به گذشته‌ای فکر کرده و یا آن که خواست به آن رجوع کند.

قرآن کریم پیام طلیعه بیداری بشر در سایه دین اسلام است در آن هنگامه‌ای که در سلسله ادیان الهی دینی کامل و جامع بر بشریت نازل شد، که بشارت آن در ادیان گذشته نیز بیان شده بود. آیینی متکامل که تمامی دستورات و روش‌های زندگی سعادتمندانه را در بطن خود گنجانده است.

مسلمانان این گرویدگان به آیین حق که با تمسک به فرایض و منویات الهی مسیر پر فروغ و زندگی ساز را می‌پیمایند و در این میان بی هیچ تردیدی منجر به روشنایی بخشیدن به دنیای پیرامون خود و سعادت بشری می‌شوند و این مسیر اعتقادی سوداطلبی کسانی را که آیین یا دین خود را تحریف کرده و به اشکال مختلف به خواست شخصی و منفعت‌های گروهی درآورده‌اند، نقش بر آب می‌کند.

و اینک درعصر تقابلی که سوداگران حقیقت گریز ایجاد نموده‌اند، نژادپرستی و یا اصطلاح آپارتاید به واقع نمایان شده و پافشاری بر منفعت‌های مکاتب ساختگی به دست بشر افزون‌تر.

صهیونیسم یکی از این مکتب‌ها است. گروهی که معتقد هستند جهان در سلطه آنان است و باید خواسته‌های خود را بر سایر انسان‌ها تحمیل نمایند و گستره حکمرانی و خواهش‌های نفسانی خود را افزایش دهند و در نهایت منافع استکبار جهانی را برای اقتدار بخشیدن به امپریالیسم بین‌الملل تأمین سازند.

در این اثنا کسب مال و جاه برای فریفته شدگان این پندار پوشالی نهایت پیروزی است و تقویت اینگونه تصورات برای استکبار نزدیک شدن به هدف و ایجاد وسیله‌های متعدد برای افزایش نیروهای تحت نفوذ و گسترش ظلم و به استیصال کشاندن انسان‌های رنج دیده و مظلوم است.

می‌بینیم خشونت‌طلبی قدرتی بی اساس به نام اسرائیل را به عنوان حکومتی مجعول و ساخته شده به دست انگلیس این استعمارگر پیر و مورد حمایت آمریکای خونخوار و اطرافیان سرسپرده آن که چگونه انسان‌های مظلوم فلسطین را مورد تعدی قرار داده و خانه و کاشانه مسلمانان و آزادی‌خواهان و قبله اول مسلمانان و میعادگاه ادیان آسمانی، مسجد الاقصی را مورد هجمه قرار می‌دهد.

امروزه بیش از چهار میلیون فلسطینی، آواره اردوگاه‌های کشورهای همجوار هستند. انسان‌هایی که برای تداوم عزت و اقتدار خود جان شیرین را تقدیم نموده و بسیار افرادی که در اسارت به سر می‌برند از هویت، دین و ملیت خود کوتاه نیامده‌اند.

در چنین دنیای سرشار از نخوت که در یوغ طاغوت به سر می‌برد، مردی که نفس قدسی‌اش ادامه راه نبوت بود بر جان تشنه و حقیقت طلب انسان پیام وحدت و حمایت مداوم از برادران دینی و کشورهای مسلمان به خصوص فلسطین را صلا زد و عمل به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا و ذکروا نعمه الله علیکم اذ کنتم اعداء فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته اخوانا»، آل عمران آیه ۱۰۳ را لازمه بقا و بالندگی اسلام دانست.

روز قدس تأکیدی است بر حضور هوشمندانه امت اسلام برای حمایت از آرمان‌های خود، جلوگیری از تعرضات بیگانگان، تقویت وحدت کلمه و یکپارچگی و رعشه انداختن بر تن فرصت‌طلبان و استواری بر مسیر اعتقادی.