اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

عزاداری امام حسین (ع) هویت ملی و وحدت ملی را تقویت می کند

 

عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عزاداری مردم برای امام حسین (ع) را موجب تقویت هویت ملی و وحدت ملی دانست.

 

حجت الاسلام اکبری جدی، عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس دبیرخانه نمایندگی رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور در پاسخ به این سئوال که تأسی از فرهنگ عاشورا چه مشکلات اجتماعی و فردی را در جامعه حل می کند، گفت: یکی از عوامل وحدت در هر کشوری وحدت فرهنگی در یک کشور است که در دو بعد سرور ملی که به مناسبت های شاد باز می شود و دیگری سوگ ملی است که در اظهار غم و اندوه نمودار می شود، فرهنگ خاص کشور در سرور و سوگ ملی می تواند در انسجام و وحدت یک کشور موثر باشد.

 

                      

 

عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در فرهنگ ملی ما سوگ یک فرهنگ پیشرفته است و ما جز کشورهایی هستیم که امتیاز خاصی در این برگزاری داریم و در جای دیگر فرهنگ سوگ ملی به این گستردگی وجود ندارد، این فرهنگ محصول تلاش گذشتگان به خصوص در دوره صفویه است که با تأکید خود موجب پیشرفت این فرهنگ به شکل امروزی شدند و از این مسیر یعنی سوگواری تمام اقوام در کشور به هم مربوط می شوند.

وی افزود: ما در سرور ملی یک سرور تثبیت شده نداریم که بر مبنای شخصیت فرهنگی خاص کشور و در چهارچوب ملی و مذهبی باشد، اما در سوگ مذهبی یک فرهنگ پیشرفته و غنی را داریم.

 

حجت الاسلام اکبری جدی با اشاره به آثار مثبت سوگ فرهنگی اظهار داشت: عزاداری امام حسین (ع) یک هویت و فرهنگ خاصی به جامعه می دهد و موجب تقویت هویت ملی و وحدت ملی است، در حقیقت حضور مردم در این مراسم خودجوش است و از برکات این مراسم این است که استعدادهای مردم را به میدان می کشد و در برگزاری هرچه بهتر این مراسم تلاش می کنند.

وی یادآور شد: مردم در این مراسم هزینه های فکری، زمانی، مالی را در قالب ها و مناسبت های مختلف به شکل نذورات و احسان نمودار می کنند و این رفتار یکی از برکات ماه محرم است.

رییس دبیرخانه نمایندگی رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور خاطرنشان کرد: استمرار نسل ها یکی از برکات اجتماعی عزاداری امام حسین است و عزاداری امام حسین (ع) پل ارتباط و اتصال پیوند نسل ها است که اگر این رشته ارتباطی نبود، گسستگی نسل ها بوجود می آمد، هرساله با حضور نسل قدیم و جدید در عاشورا و مراسم عزاداری امام حسین (ع) نسل قدیمی آموزش های این فرهنگ سوگواری را به جوانان می دهند.

 

وی ادامه داد: این مراسم زمینه احساس نزدیکی، عطوفت و محبت بین مردم را ایجاد می کند و هم بر یک باور اعتقادی تلاش می کنند که در حد توان در این فعالیت اجتماعی شرکت کنند، حتی کسانی که در سایر روزها اختلافی دارند، در این ایام در یک هیئت حاضر می شوند و به نوعی این مراسم تلطیف روابط اجتماعی و مهر و محبت میان مردم را رقم می زنند.

 

حجت الاسلام اکبری جدی گفت: کاستن از ناهنجاری ها و بزهکاری ها در مناسبت های سوگواری از قبیل ماه محرم و ماه رمضان نشان دهنده تعلق خاطر مردم نسبت به مراسم سوگواری مذهبی است، البته لازم است که به لحاظ فکری خط اصیل ولایت و امامت در قالب مراسم اصیل شیعه بازخوانی شود تا در تقویت فرهنگ سوگواری و انتقال کامل آن به نسل های بعدی بیشتر اثر گذارد.