اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

قطعنامه "عدم اهانت به ادیان" به سازمان ملل ارائه شد

کشورهای اسلامی در قطعنامه ای که برای ممنوعیت اهانت به ادیان به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردند تبعات مخاطر آمیز اجتماعی را که به دنبال سوء استفاده از احساسات دینی مردم به وجود می آیند مورد تأکید قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اینترفکس، چند کشورهای اسلامی قطعنامه ای را با محوریت جلوگیری از اهانت و بدنام کردن ادیان به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کردند که این قطعنامه مورد حمایت روسیه، آرژانتین، برزیل، اکوادور، هندوستان، پرو، اروگوئه قرار گرفته است.

این قطنامه به علل ناسازگاری دینی اشاره کرده و آن را به عنوان دلیلی برای نقض حقوق بشر ذکر نموده است.

در این سند آمده است: به همین علت، آزادی بیان ممکن است دلیل محدودیتهای احترام به حقوق و اعتبار سایر ملل باشد و عدم حفظ امنیت ملی یا نظم عمومی، عدم حفظ بهداشت و ارزشهای اخلاقی و عدم احترام به ادیان و اعتقادات دینی را به همراه داشته باشد.

قطعنامه کشورهای اسلامی نسبت به استهزاء دین و نمادهای دین ابراز تأسف کرده و اظهار داشته است که گفتگوی بین ادیان در تحقق درک ارزشهای مشترک بشریت می تواند نقش مهمی ایفا کند.

نویسندگان این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند در راستای ممنوعیت گسترش ایده های نژاد پرستانه و موضوعاتی که علیه ادیان و پیروان آنها مطرح می شوند گامهایی انضمامی بردارند تا انزجار و خشونت نژادی و دینی گسترش پیدا نکنند.

این در شرایطی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه پیش نویس این قطعنامه رأی داده و آن را با حقوق بشر بی ارتباط توصیف کردند.