اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

دبیر کل سازمان ملل خواستار احترام متقابل ادیان مختلف شد

دبیر کل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد همایش "تمدنها و چالش صلح: موانع و فرصتها" از رسانه ها، ادیان و افراد خواستند با اولویت دادن به احترام دوجانبه میان ادیان مختلف، فعالیت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، بان کی مون در مراسم افتتاحیه همایش "تمدنها و چالش صلح" که با حضور شخصیتهای آکادمیک، مفسران و رهبران سیاسی برگزار شد، گفت: در عصر ماهواره و سفرهای فضایی فاصله ها از بین رفته، اما اختلافها به قوت خود باقی مانده اند.

بان کی مون که اخیرا خوزه سامپایو رئیس جمهور سابق پرتغال را به عنوان نخستین نماینده گروه عالی مرتبه ائتلاف تمدنها منصوب کرده، یاد آور شد: مجاورت ما تردیدها نسبت به دیگری، دین دیگری، قومیت دیگری و ملیت دیگری را افزایش داده است و ما در واکنش به این امر باید این حقیقت را که تنوع یک فضیلت محسوب می شود نه یک تهدید بار دیگر مورد توجه و ارزیابی قراردهیم.

    

گروه ائتلاف تمدنها در یک اقدام ابتکاری، سال 2005 به منظور ارتقاء سطح همکاری و مصالحه میان ادیان، فرهنگها و ملل تشکیل شد.

نشست تمدنها و چالشهای صلح صبح پنجشنبه 20 اردیبهشت آغاز شد و عصر جمعه 21 اردیبهشت به وقت محلی خاتمه یافت.

در جلسه مجمع عمومی دبیر کل سازمان ملل گفت: رسانه می تواند دیدگاه های افراد را شکل داده و بر کنشها، آموزش، اطلاع رسانی و شفاف سازی تأثیر بگذارد و پیام وحدت انسانیت را که از عوامل تفرقه انگیز قوی تر است ترویج کند.

کی مون گفت: به همین ترتیب دین نیز می تواند تأثیر شگرف و مثبتی اعمال کند، اما در شرایطی که مؤمنان ادیان بر ایده آل های مشترک خود چون محبت، انسجام، احترام به زندگی و مهربانی نسبت به یکدیگر تأکید کرده و سایر مؤمنان را به رفتار نیک دعوت کنند.

در جلسات میزگرد این همایش شرکت کنندگان چون عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب، غسان سلامه استاد روابط بین المللی دانشگاه ساینس پو و وزیر فرهنگ سابق لبنان، کارن آرمسترانگ کارشناس ادیان، محمد آرکون استاد بازنشته تاریخ تفکر اسلامی در سوربون، رابرت تورمن از دپارتمان مطالعات دینی دانشگاه کلمبیا، مانیش کسلیوال رئیس انجمن جوانان جین هندوستان، کارن بروکس هاپکینز رئیس اکادمی موسقی بروکلین و پل لوکلرک رئیس و مدیر اجرایی کتابخانه عمومی نیویورک از شرکت کنندگان در شستهای این همایش بودند.

هدف این همایش بررسی عللی بوده که در پی افزایش سطح عدم اعتماد میان مؤمنان ادیان و فرهنگهای محتلف به وجود آمده و ارزیابی علت به وجود آمدن تنشهای ناشی از تفاوتهای فرهنگی و دین بوده است .

احترام به تنوع فرهنگی به عنوان پیش شرط گفتگو؛ دین در جامعه معاصر؛ مسئولیت پذیری رسانه ها؛ تمدنها و چالش صلح و اهمیت جهان از جمله محورهایی بود که در این همایش مورد بحث قرار گرفته است .