اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

انسجام اسلامی در اینترنت، نیازمند مشارکت همه کشورهای مسلمان است

 

 

 

طرح ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی نیازمند به‌کارگیری مدیریت توزیع شده در بین تمام کشورهای مسلمان و در حقیقت مشارکت جهان اسلام است.

 

«محسن اسفندیاری»، مدیر فرهنگسرای IT، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با بیان این نکته که بحث انسجام اسلامی به تمام کشورها مربوط می‌شود، گفت: همه کشورهای اسلامی باید سعی کنند تا در فضای مجازی اتحاد به‌وجود بیاورند.

وی اضافه کرد: انسجام اسلامی تنها مختص کشور ایران به عنوان یک کشور اسلامی نیست و برای به‌وجود آمدن انسجام در فضای مجازی همه کشورهایی که مسلمان هستند باید برنامه‌ریزی و فعالیت کنند.

اسفندیاری تصریح کرد: انسجام اسلامی در موضوعات مختلف معنا پیدا می‌کند، مانند تمام موضوعاتی خاصی که برای دنیای اسلام پیش می‌آید.

مدیر فرهنگسرای IT، یادآور شد: باید زمانیکه موضوع خاصی برای دنیای اسلام به‌وجود می‌آید کشورهای اسلامی با یکدیگر اتحاد برقرار کنند و در واقع اعلام وجود کنند و در فضای مجازی تأثیرگذار باشند.

 

                                                          

 

وی افزود: برای مثال در مورد کشور خودمان و در قضیه خلیج فارس، وقتی عنوان جعلی خلیج عربی مطرح شد، فشاری که کشور خودمان به تنهایی و ایرانی‌هایی که در دیگر کشورها بودند، وارد کردند، باعث شد که این نام به طور کلی از بین برود و دوباره نام خلیج فارس مطرح شود، یا زمانی که موضوع سلمان رشدی و بحث کتاب آ‌یات شیطانی مطرح شد.

اسفندیاری با تأکید بر اینکه چنین حرکت‌هایی در موضوعات اسلامی هم می‌تواند انجام شود، عنوان کرد: فضای مجازی جزو پرمخاطب‌ترین فضاها است و محدویت‌هایی را که دیگر رسانه‌ها دارند در فضای مجازی وجود ندارد به همین دلیل بسیار آسان می‌توان مطالب اسلامی را در این فضا مطرح کرد.

مدیر فرهنگسرای IT، اظهار کرد: من فکر می‌کنم بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود و بهتر است بحث انسجام اسلامی یا موضوعاتی که در جهان اسلام مطرح می‌شود، در فضای مجازی به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود.

وی انجمن‌ها و وبلاگ‌هارا بهترین محل برای عنوان شدن بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی برشمرد و بیان کرد: انجمن‌ها، کلوب‌ها و وبلاگ‌ها محل‌های مناسبی از فضای مجازی هستند که می‌توان بحث انسجام اسلامی را در آنها سر و سامان داد.

اسفندیاری تأکید کرد: با یک حرکت منسجم و یک طرح که ازسوی نهادی که به عنوان نهاد مسؤول مطرح می‌شود، می‌توان به ایجاد و شکل‌گیری انسجام اسلامی در فضای مجازی کمک کرد.

مدیر فرهنگسرای IT، با بیان اینکه در موضوع انسجام اسلامی من بیشتر معتقد به انجمن‌ها و وبلاگ‌ها هستم، متذکر شد: انجمن‌ها و وبلاگ‌ها در کنار مدیریت صحیح، از عوامل دست‌یابی به انسجام اسلامی در فضای مجازی است.

وی در توضیح مدیریت صحیح طرح انسجام اسلامی در فضای مجازی خاطر نشان کرد: در حقیقت مدیریتی که در سطح دنیای اسلام توزیع شده باشد و مختص هه کشورهای اسلامی باشد و از جمع‌بندی آنها، سیاست ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی را پیش برد.

اسفندیاری با مقایسه مصداق‌های انسجام اسلامی در فضای واقعی و مجازی اظهار کرد: برای مثال در فضای واقعی حج یکی از مصداق‌های انسجام اسلامی است و مصداق آن در فضای مجازی برائت از مشرکین است که موضوع سلمان رشدی و یا کاریکاتورهای توهین‌آمیز پیامبر(ص) در سال گذشته، از جمله آنها است که می‌تواند در فضای مجازی مطرح شود و باعث اعلام انسجام اتحاد توسط کشورهای اسلامی شود.

 

                             

 

مدیر فرهنگسرای IT، خاطرنشان شد: در فضای رسانه‌هایی مانند تلویزیون و روزنامه‌ها با توجه به مافیایی که وجود دارد، شاید نتوان بسیاری از مسائل را مطرح کرد ولی فضای مجازی این محدودیت‌ها را ندارد و متخصصانی که در این فضا هستند به راحتی می‌توانند اظهار نظر کنند.

اسفندیاری تأکید کرد: به غیر از انسجام اسلامی، موضوعات مطرح شده در دین اسلام بسیار زیاد است برای نمونه بحث‌هایی که در حال حاضر در حوزه دین مطرح می‌شود، در فضای مجازی می‌تواند مطرح و به بحث گذاشته شود.

وی متولی داشتن بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی را یکی از راهکارهای تقویت آن در اینترنت عنوان کرد و افزود: البته همان گونه که گفته شد، مدیریت توزیع‌شده مد نظر من است، نه اینکه متولی برای فیلترینگ، سایت‌ها در نظر گرفته شود بلکه متولی برای طرح‌ریزی سیاست‌های کلان در ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی.

مدیر فرهنگسرای IT، با توجه به اینکه بیشتر بلاگران قشر جوان جامعه هستند، اظهار کرد: باید بلاگران جوان در بحث اسلام و مباحث دینی آماده باشند و حرفی برای گفتن داشته باشند، برای مثال اگر به سایت‌های تخصصی دینی نگاه کنیم‌، می‌بینیم که موفق‌تر هستند، در حقیقت وبلاگ‌های دینی باید کاربران را آموزش دهند.

وی ادامه داد: در بسیاری از مسائل باید روی یک موضوع بحث انجام شود و هر کسی نظر خودش را بیان کند. ممکن است درست باشد‌، ممکن است نباشد، در صورت درست نبودن یکی از این نظرها مشکلی ‌پیش نمی‌آید ولی در بحث انسجام اسلامی این گونه نیست و ممکن است یک اظهار نظر نادرست باعث به وجود آمدن تفرقه شود و نتیجه عکس بدهد.

اسفندیاری تصریح کرد: باید فلسفه و بنیان بحث‌هایی مانند انسجام اسلامی و فضای مجازی درست و صحیح بنا شود، چون از این موضوع می‌خواهیم مسیری درست را هدایت کرده و به یک هدف واحد که همان اتحاد و انسجام جهان اسلام است، برسیم.

وی داشتن حداقل اطلاعات دینی و مذهبی را اولین شرط ورود به بحث انسجام اسلامی در فضای مجازی عنوان کرد: ما باید برای تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی جامعه مجازی بسیار قوی داشته باشیم، به راحتی می‌توان در فضای مجازی فراخوان زد و موضوعاتی که مورد علاقه جهان اسلام است را طرح کرد.

مدیر فرهنگسرای IT، با ذکر اینکه در بحث فضای مجازی و انسجام اسلامی اعتقادی به حمایت بخش دولتی ندارم، اظهار کرد: فکر می‌کنم مجموعه‌هایی مثل ایکنا که مقداری با فاصله از دولت حرکت می‌کنند باید ‌پایه‌گذار در این بحث باشند و دولت در بحث‌های کلان تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: دولت باید موضوع فضای مجازی و انسجام اسلامی را به سمت بخش‌های خصوصی سوق بدهد، مثل موضوع عدالت اجتماعی و اجازه بدهد که این ارگان‌ها متولی بحث انسجام اسلامی باشند.

اسفندیاری تصیح کرد: در واقع زمانیکه به یک موضوع جبنه دولتی بدهیم و برای آن بودجه در نظر بگیریم، طرح موفق نمی‌شود، زیرا باید مانند دیگر پروژه‌های دولتی در یک بازه زمانی انجام شود و به ‌پایان برسد و این با اصل بحث انسجام اسلامی که مختص زمان خاص نیست، مغایرت دارد.