اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

ردپای تفکر طالبانی درعملیات انتحاری دیاله

 

 

طبق اخبار منتشر شده در خبرگزاری ها و رسانه ها در چند روز گذشته، پنج تن از رهبران قبایل عراقی در اثر یک انفجار انتحاری در استان دیاله این کشور کشته شدند.

این عملیات انتحاری با ورود یک بمب گذار مجهز به کمربند حاوی مهمات در خانه "فائز عبیدی" از رهبران عراقی رخ داد و طی آن او و چهار تن دیگر که از اعضای نجات دیاله بودند، به قتل رسیدند.

قبل از هر چیز، موضوع قابل توجه این است که استان دیاله دارای شهروندان شیعه و سنی است و از پایگاه های مهم مبارزه با القاعده محسوب می شود.

در خصوص علل و انگیزه وقوع این رویداد، نکات مهمی را می توان مورد توجه قرار داد.

نخست اینکه چند سالی است ردپای تفکر طالبانی و افکار پوسیده خود برتر بینی گروهک و گروه های مرتبط با شبکه القاعده و عملیات های انتحاری افراطیون مذهبی در برخی از کشورها به خصوص کشورهای عربی به چشم می آید.

کشته شدن پنج تن از رهبران قبایل عراقی در اثر یک انفجار انتحاری در استان دیاله این کشور نشان دهنده طرح ریزی مبارزان افراطی برای مقابله با گروه های مخالف است و جان سپاری مریدان و پیروان این مسلک ها در تحقق این موضوع به مثابه نیل به آرمان های این گروها به حساب می آید.

 

                                                        

 

از سوی دیگر کشته شدن بمب گذاران و عاملان تحرکات انتحاری و اغتشاشگران در اینگونه عملیات ها نشان دهنده حرکت در مسیر دفاع از خواسته ها و اهداف بلند و والای درون گروهی است.

این عملیات ها معمولا با مشروعیت بخشی از طریق دریافت فتوا از برخی مراجع اهل تسنن انجام می پذیرد که پیشینه تاریخی آن به دو تا شش قرن گذشته می رسد.

(موافقت آل سعود با تشکیل فرقه وهابیت در قرن دوازدهم هجری قمری با پایه گذاری عبدالوهاب نجدی و تلاش های پیشین ابن تیمیه به عنوان پیشگام این تفکر در قرن هشتم هجری قمری از نمونه های بارز است.)

به طور مثال از القاعده، وهابیون، سلفی ها، شیخیون، اهل تصوف و... به عنوان تعدادی از این مسلک ها که با ایفای نقش کشورهای استعماری پدید آمده اند، می توان نام برد.

نکته دیگر اینکه برای شناخت تفکرات افراط گرایانه در این گروه ها می توان به اختیار کردن و بهره بردن از انواع سلاح ها و اجیر کردن افراد و همچنین تحریک افراد با تاسیس مدارس در اقصی نقاط جهان، برگزاری دوره های آموزشی و تدوین کتب ضد شیعه و نحوه ایجاد آشوب و مبارزه طلبی در برابر افکار و عقاید مخالف اشاره کرد.

این اقدامات که به منظور پاسداری از آرمان ها و اهداف درون گروهی صورت می گیرد، به طور مستقیم یا غیر مستقیم تامین کننده اهداف دراز مدت دول غربی و محقق کننده خواسته های مقطعی کشورهای غرب گرا است؛ از این رو نه تنها دول غربی اقدامی برای مقابله با آن انجام نمی دهند، بلکه این افراطیون را در انجام اقداماتشان ترغیب و همراه می سازند.