اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

همه‌ی مشکلات با تدبر، فکر و اندیشه قابل حل است

 

غلامعلی حدادعادل" رییس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در دانشگاه بین‌الملل اسلامی در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان گفت : مسلمانان امروز با مشکلات جدی از سوی دشمنان اسلام روبه رو هستند.


وی روز پنجشنبه در دانشگاه بین‌الملل اسلامی در اسلام آباد پایتخت پاکستان در نشستی با جمعی از علما ، استادان و دانشجویان به موضوع "وحدت اسلامی و چالش‌های پیش روی آن " پرداخت و اظهار داشت: دشمنان اسلام به دلیل کج فهی از اسلام واقعی، اتهامات زیادی به مسلمانان وارد می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران اتهام تروریسم، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر را حربه‌ای برای سرکوب مسلمانان توسط غربی‌ها به خصوص آمریکا ذکر کرد.

وی در مورد اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن گفت: باید بپذیریم که اختلاف در متن، در برداشت و استنباط از متون در میان افراد بشر اجتناب ناپذیر است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در همه رشته‌های علمی اختلاف نظر میان صاحب نظران را شاهد هستیم، حتی در علوم ریاضی و شیمی میان دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد.

حداد عادل خاطر نشان کرد که از زمان پیامبراکرم (ص) تا به امروز مفسران مختلفی قرآن را تفسیر کردند و هر کدام به نحوی آن را بیان داشتند که این اختلاف را نباید ناشی از سوء نیت دانست.

وی گفت: امروز اگر نگاهی به جهان بیندازیم، می‌بینیم که در متن ادیان بزرگ تعدد مذاهب وجود دارد و این، امری طبیعی است، در دین اسلام هم بین شیعه و اهل سنت اختلاف وجود دارد که باید آن را پذیرفت و باید دلایل هر کدام را شنید و نباید منکر آنها شد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پرسش اساسی این است که آیا باید با هم بجنگیم یا این که با گفت وگو ، صبر و بردباری مشکل را حل کنیم؟ وی تاکید کرد: سالیان طولانی است که شیعیان و اهل تسنن در آفریقا، اروپا و آسیا با صلح و صمیمیت در کنار هم زندگی کرده‌اند و ما می‌دانیم که در روند تشکیل و استقلال پاکستان "محمد علی جناح" و "محمد اقبال لاهوری" در کنار هم بودند.

حداد عادل با اشاره به این که خارجی‌ها در اختلاف انداختن بین شیعه و سنی دخالت دارند و آنها نمی‌گذارند امنیت این دو طایفه حفظ شود، افزود:
اختلاف شیعه و سنی جهان اسلام را مورد تهدید جدی قرار داده است و ما شاهد این موضوع در عراق هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از ‪ ۶۰۰‬سال شیعیان و اهل تسنن عراق در کنار هم زندگی کردند اما امروز این کشور کانون اختلافات دو طایفه‌ی یاد شده است و متاسفانه فتواهایی صادر می‌شود که شعله‌ی این اختلاف را فروزان‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر این که این اختلاف دستاورد حضور بیگانگان در منطقه است افزود: غربی‌ها برای توجیه حضور خودشان در عراق و افغانستان به این اختلاف دامن می‌زنند.

حداد عادل گفت: همه‌ی مشکلات با تدبر، فکر و اندیشه قابل حل است و امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با این روش اختلاف شیعه و سنی در کشور ما را رفع کرد.

وی اشاره کرد که مردم و مسوولان ایران در ‪ ۲۸‬سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی از همین روش و رهنمود امام استفاده کرده‌اند و وی را سرمشق زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود قرار داده‌اند.

حداد عادل اضافه کرد که مردم ایران به پاکستان علاقه‌مندند، چون کشوری اسلامی است و دولت ایران از پیشرفت‌های پاکستان خشنود است و ما امیدواریم که ایران و پاکستان پرچمدار وحدت در جهان اسلام باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی‌اش تاکید کرد که اتحاد شیعیان و اهل تسنن به آرامش، ثبات و امنیت کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

عکس و خبر از ایرنا