اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

مشترکات شیعه و سنی باید مورد توجه جدی قرار گیرند

در دومین روز از بیستمین همایش بین المللی وحدت اسلامی شرکت کنندگان به بررسی ویژگیهای فرهنگی و تمدنی حضرت محمد (ص) پرداخته و بر نقاط مشترک میان مسلمانان و وحدت صفوف آنها تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاریها، چهارمین نشست از سلسله نشستهاى علمى همایش بین المللى وحدت اسلامى شنبه 18 فروردین ماه در هتل استقلال تهران برگزار شد.

این نشست با موضوع "سیره پیامبر اعظم (ص) - ویژگیهاى اجتماعى" به ریاست شیخ عزالدین ابراهیم مشاور رئیس دولت امارات و دکتر عمار الطالبی استاد دانشگاه الجزایر نائب رئیس و دکتر محمد حسن تبرائیان معاون بین الملل مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى و دبیر هیئت علمى همایش برگزار شد .

در این همایش شیخ احمد الزین عضو جمعیت علماى لبنان، استاد رسول جعفریان اندیشمند ایرانى، دکتر احسان بعدرانى اندیشمند و پژوهشگر سورى، شیخ عبد الهادى بن الحاج اوانج رئیس حزب اسلامى مالزى، دکتر اسعد السحمرانى اندیشمند لبنانى، دکتر طیب السلامة عضو شوراى عالى اسلامى تونس،  شیخ خالد غفورى اندیشمند ایرانى، حسن البغدادی اندیشمند لبنانی و حجت الاسلام احمد زمانى پژوهشگر ایرانى، مقالات خود را با موضوعاتی چون وحدت اسلامی، شیوه های آموزش و پرورش رسول خدا (ص) و سیره پیامبر اعظم (ص)- ویژگیهاى اجتماعى ارائه کردند.

حجت الاسلام اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در این نشست به معرفی مجمع پرداخت و ایجاد وحدت اسلامى میان پیروان اهل بیت (ع) را در تمام کشورهاى اسلامى و همچنین گسترش روابط میان تمامى مسلمانان را از جمله اهداف مجمع خواند.

وى با اشاره به شرایط ناهموار روز و دسیسه هاى امپریالیستى در ایجاد فتنه طائفه گرى و درگیریهاى مذهبى از تمام مسلمانان جهان دعوت کرد تا مشکلات را کنار نهاده و با یکدیگر به زبان برادرى و برابرى صحبت کنند.

شیخ عبدالمنعم الزین رئیس مرکز اسلامی سنگال با اشاره به ‌آیات قرآن مرتبط با شورا، اظهار داشت: الزام‌آور بودن شورا در بین مسلمانان برای اداره بهتر حکومت باید برای همگان تبیین شود.

وی با اشاره به ‌اینکه باید متخصصان فقه در قانونگذاری حکومتهای اسلامی نقش بسزایی داشته باشند، اظهار داشت: این مهم باید به وسیله اهل خبره و حقوقدانهای اسلامی انجام شود تا اعتماد نسبت به ‌اسلام و حکومت دینی جلب شود. وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی تنها با تکیه به ‌مبادی ثابت تغییر ناپذیر محقق می ‌شود و این اجلاس می ‌تواند در این راه گامهای موثری بردارد.

رئیس مرکز اسلامی سنگال در ادامه افزود: رهبران فقهی کشورهای اسلامی باید خط فقهی و اجتهادی واحدی اختیار کنند و بدون تعصب و احساسات و با توجه به‌ شرایط روز فتوا دهند.

در ادامه این نشست شیخ احمد القطعانی پژوهشگر و اندیشمند لیبیایی گفت: منظور از تربیت و پرورش علوم معنوی همان ایمان و ارزش‌های اخلاقی است. شیعیان و اهل تسنن باید به ‌اصول بازگردند، چرا که اسلام دین کاملی است و ما را به ساحل معرفت می ‌رساند.

شیخ احمد القطعانی با اشاره به ‌برخی دانشگاههای اسلامی گفت: فرزندان ما در این دانشگاهها آموزش‌های درخور توجهی نمی بینند. وی با انتقاد از عملکرد بعضی گروه‌ها در مناسبتهای عاشورا گفت: این کارها هیچ تناسبی با روز عاشورا ندارد. اختلافات بیهوده در جهان اسلام را باید کنار گذشت. 

پنجمین نشست علمی این همایش با عنوان" سیره پیامبر اعظم (ص) – ویژگیهاى فرهنگى و تمدنى"  به ریاست دکتر شیخ طیب سلامه عضو شوراى عالى اسلامى تونس برگزار و فؤاد البرازى رئیس سازمان اسلامى دانمارک نائب رئیس جلسه و دکتر محمد حسن تبرائیان معاون بین الملل مجمع تقریب ودبیر هیئت علمى دبیر این جلسه بودند.

در این جلسه ظفر بنگاش پژوهشگر کانادایى، طوبى کرمانى استاد دانشگاه از ایران، عبد الرحیم السایح استاد دانشگاه الأزهر مصر، دکتر محمد علی آذرشب استاد دانشگاه و شیخ حسن الصفار اندیشمند عربستانى به ارائه مقالات خود پیرامون موضوع پیامبر اعظم و عصر جاهلیت، نگاه فراگیر به سیره نبوی و نگاهی به همزیستی مذهبی و ویژگیهاى فرهنگى و تمدنى سیره پیامبر (ص) پرداختند و به سؤالات حاضرین در جلسه پاسخ دادند.