اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامى از نگاه نمایندگان

 
 
 
283914.jpg
در پى بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب همزمان با سالروز میلاد پیامبراعظم(ص) در جمع سران کشور و میهمانان خارجى از کشورهاى اسلامى مبنى بر ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامى به عنوان مطالبه تاریخى، چند تن از نمایندگان مجلس بر اهمیت این مسأله تأکید کردند.
حمیدرضا حاجى بابایى عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: منشور وحدت اسلامى باید بر مبناى مشترکات جهان اسلام، برنامه ریزى براى دفاع از کیان اسلام و پیشبرد اهداف اسلام در جهان مورد بررسى قرار گیرد. به گزارش ایسنا حاجى بابایى، منشور وحدت اسلامى را موضوع بسیار مهمى دانست که در طول ۲۸ سال گذشته مورد غفلت واقع شده است.
وى اعتقاد به خداوند، پیامبر(ص)، قرآن کریم و احکام نورانى اسلام را بزرگ ترین مؤلفه هاى منشور وحدت اسلامى در میان امت اسلامى دانست و تصریح کرد: آئین نامه و منشور وحدت باید در سراسر جهان اسلام با توجه به مشترکات بیان شده، نوشته شود تا از افراط کارى ها، تفریط کارى ها، تک روى ها و بروز و ظهور تفکرات سیاسى و وابستگى هاى سیاسى جلوگیرى شود.
نماینده مردم همدان یادآور شد: متأسفانه در سال ها و دهه هاى گذشته به دلیل عدم وجود منشور وحدت، شاهد بعضى اظهارنظر هاى غیرمسئولانه بودیم که موجب ایجاد تفرقه در جهان اسلام بود.
وى سال ۸۶ را به دلیل نام نهاده شدن سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى، بهترین فرصت براى ایجاد منشور وحدت اسلامى دانست که باید توسط علما و بزرگان ایجاد شود.
* کنفرانس وحدت اسلامى مى تواند شروع کننده تدوین این منشور باشد
در همین حال حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینى گفت: در منشور وحدت اسلامى باید ایجاب هاى وحدت اعم از آنچه موجب وحدت مى شود و سلبیات وحدت یعنى آن چه موجب تشتت و اختلاف در جهان اسلام مى شود، تدوین شود.
نایب رئیس کمیسیون فرهنگى مجلس با بیان این که ضرورت تدوین این منشور از سوى رهبر معظم انقلاب با نگاه جامع ایشان به وضع جهان اسلام و توطئه هایى که دشمنان اسلام براى ایجاد تفرقه در میان مسلمانان در نظر دارند، مطرح شده است، گفت: در لایه اول، ابتدا باید علما و روشنفکران دینى در جهان اسلام نسبت به تدوین چنین منشورى اقدام کنند.
به گفته وى، کنفرانس وحدت اسلامى مى تواند شروع کننده تدوین این میثاق و منشور باشد. بدین ترتیب که پس از طرح در میان محافل مذهبى و علماى بلاد اسلامى، با حضور یک نماینده از هر کشور اسلامى و حضور عالمان و روشنفکران دینى معروف از هر محفل دینى و علمى جهان اسلام این میثاق نامه و منشور تدوین شود.
نماینده مردم تبریز معتقد است در لایه دوم، این منشور باید در میان دولت ها و از طریق دیپلماسى پیگیرى شود. وى با تأکید بر این که چنین منشورى در نهایت باید به تصویب سران کشورهاى اسلامى برسد، گفت: با این اقدام (تدوین منشور وحدت اسلامى) جلو هرگونه اختلاف، تشتت، تکفیر و نزاع مذهبى و فرقه اى در جهان اسلام گرفته مى شود.
میرتاج الدینى یکى از مبانى آمریکا براى پیاده کردن طرح خاورمیانه جدید را تقسیم کشورها به قومیت ها و فرق و مذاهب و اختلاف افکنى میان آنها دانست و خاطرنشان کرد: براى مقابله با توطئه جهانى علیه اسلام، ضرورت تدوین منشور وحدت اسلامى به عنوان میثاق همه مسلمانان، دو چندان و مضاعف است.
* مأموریت دیپلماسى سیاسى کشورهاى اسلامى
همچنین یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تدوین منشور وحدت اسلامى را در ابتدا بر عهده دلسوزان جامعه اسلامى و علما دانست و سپس این وظیفه را بر دوش دیپلماسى سیاست خارجى همه کشورهاى اسلامى گذاشت.
حسن سیدآبادى با اشاره به درگیرى هاى قطب هاى اقتصادى در شرایط کنونى که در دل آن اتحاد سیاسى - استراتژیکى نهفته است، اظهار داشت: در چنین عرصه اى بیشترین آسیب متوجه کشورهاى اسلامى خواهد بود.
نماینده مردم سبزوار خاطرنشان کرد: بنابراین اگر کشورهاى اسلامى بتوانند منشور وحدت را به صورت راهبردى در بیاورند و آن را به سمت اجرا سوق دهند، عزت و سربلندى را که در اعتقادات شان وجود دارد کسب خواهند کرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تشکیل منشور وحدت اسلامى را موجب پیشرفت دنیاى اسلام دانست و افزود: دولت هاى اسلامى باید هرچه سریع تر گام هاى مؤثر در این زمینه را بردارند.
به نقل از روزنامه ایران