اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

انسجام اسلامی اصلی ترین راه حل مشکلات جهان اسلام است

 

نماینده ولی فقیه و سرپرست زائران ایرانی اصلی ترین راه حل مشکلات جهان اسلام را انسجام اسلامی دانست و گفت: کشورهای اسلامی از استعدادهای فراوانی در زمینه های مختلف مادی و معنوی برخوردارند که اگر دست به دست هم دهند ، می توانند همه مشکلات خود را حل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام  محمدی ری شهری در همایش زن و انسجام اسلامی در مدینه منوره، نقش حج در سازندگی و تکامل معنوی انسان را با معیارهای مادی قابل سنجش ندانست و افزود: نخستین بهره و برکت حج این است که انسان را به نور مطلق که صاحب کعبه است ، نزدیک می کند ، شیرینی یاد خدا را در کام میهمانان او می ریزد ، او را از نظر معنوی متحول می کند و بدین سان اخلاق و رفتار او را دگرگون می کند  و سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت را برای او رقم می زند .

 

                                                       

 

وی افزود : نقش حج  منحصر به منافع و برکات فردی نیست . برکات حج فراتر از منافع فردی بوده و حج از منظر قرآن  کریم ، «  قیاما  للناس »  است که می تواند منافع مادی و معنوی جوامع مسلمان  و امت اسلامی را تأمین کند.

 

وی با طرح این سئوال که حج چگونه می تواند منافع  جوامع اسلامی را  تأمین کند و بانوان حج گزار در این زمینه چه نقشی می توانند ایفا کنند ، گفت : برای پاسخ به این سؤال باید مشکلات امروز جوامع اسلامی را شناسایی و راه حل رفع این مشکلات  را جستجو کرد .

 

امروز ، جوامع اسلامی با چالش های مختلفی از نظر فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی مواجهند ولی مهم ترین چالش امت اسلامی ، مصایب مردم مظلوم فلسطین ، عراق ، افغانستان و لبنان است .

 

نماینده ولی فقیه با ذکر روایتی از امام صادق ( ع  ) گفت:  پاداش حج مقبول ، با همه اهمیت آن که بالاتر از همة ارزش های مادی است ، در برابر گره گشایی از مشکل یک مسلمان ، کوچکست . پاداش گره گشایی از مشکلات یک جمعیت مسلمان  اصولا  فوق همة محاسبات خواهد بود . 

 

سرپرست زایران ایرانی تنها مانع بزرگ بهره گیری از  امکانات و استعدادهای جهان اسلام را   تفرقه و اختلاف دانست  و گفت : دشمنان اسلام  که بهترین راه تامین منافع و مطامع خود را تفرقه میان مسلمانان می بینند ، با دسیسه های گوناگون تلاش می کنند تا بین آنان اختلاف ایجاد کنند.

 

وی افزود : با توجه به اینکه به تازگی تلاش های دشمنان اسلام و وحدت مسلمانان  شدت گرفته است ، مقام معظم رهبری سال جاری را سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده اند و  موسم حج بهترین فرصت برای نزدیک شدن جوامع اسلامی به یکدیگر و تحقق  وحدت کلمه امت اسلام است .

 

حجت الاسلام ری شهری در خصوص تشریح نقش زنان در ایجاد انسجام اسلامی در جهان اسلام ، گفت : از نگاه حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری حساس ترین ، ظریف ترین ، ماندگارترین و مؤثرترین نقش ها در حرکت تاریخ انسان به سوی تکامل ، به عهده زنان  است ، با عنایت به اینکه زنان نیمی از مسلمانان جهان را تشکیل می دهند ، زنان نخبه و فرهیخته می توانند نقش ویژه ای در ایجاد انسجام اسلامی در جهان اسلام داشته باشند .

 

نماینده ولی فقیه در پایان ابراز امیدواری کرد،خواهران مسلمان زائر خانه خدا با بهره گیری از نورانیت حج به منظور خودسازی و تحکیم بنیان خانواده ها ، در مقابل توطئه های دشمنان اسلام ، احساس مسؤولیت کنند و با نقش آفرینی در وحدت کلمه امت اسلامی ، زمینه را برای تحقق وعده قرآن کریم در مورد جهانی شدن اسلام فراهم سازند.