اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

هویت انقلاب اسلامی موجی نیست که مدتی بعد فرود آید

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، هویت اسلامی ملت ایران را مانند شجره طیبه‌ای دانست که شاخه‌اش به سمت بالا می‌رود و خاطرنشان کرد: سه دهه از وقوع انقلاب این واقعیت را به اثبات رساند که هویت ما موج نیست که مدتی بعد فرود آید.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه تهران، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و استادان و دانشجویان این دانشگاه در تالار علامه امینی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ضمن تبریک ایام دهه فجر، انقلاب اسلامی را بزرگترین نعمت خداوند بعد از نعمت اسلام و تشیع دانست و گفت: ابعاد وجودی انقلاب تمام جامعه را تحت تأثیر قرار داده است و شکر آن کار بزرگی است.

حجت‌الاسلام محمدیان در مورد ویژگی‌های انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی مانند آینه‌ای شفاف، واقعیت‌ها را انعکاس داد، از جمله این واقعیت‌ها هویت اسلامی می‌باشد و آن هم هویتی با قرائت شیعی و اهل‌بیت. یک قرن قبل از انقلاب اسلامی، معتقدان به تمدن غرب تلاش کردند هویت اسلامی ملت ما را تغییر دهند.

وی وقوع انقلاب اسلامی را خط بطلانی بر تلاش‌های غرب اعلام کرد و گفت: آنها فکر می‌کردند انقلاب موج است که دوره‌ای اوج و زمانی فرود خواهد داشت و منتظر بودند فواره انقلاب فرو نشیند، اما پیروزی انقلاب تلاش‌های واهی آنها را نقش بر آب کرد.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، هویت اسلامی ملت ایران را مانند شجره طیبه‌ای دانست که شاخه‌اش به سمت بالا می‌رود و خاطرنشان کرد: سه دهه از وقوع انقلاب این واقعیت را به اثبات رساند که هویت ما موج نیست که مدتی بعد فرود آید.

وی تقابل امروز در دنیا را تقابل بین هویت‌ها خواند و افزود: گرچه ثروت، علم و قدرت در مجموعه‌ای به نام غرب جمع شده است، اما تقابل امروز از نوع مادی و نظامی نیست، بلکه تقابل هویت‌ها است و در این میان هویتی پیروز می‌شود که اصالت بیشتری داشته باشد.

محمدیان با اشاره به تفکر غربی‌ها که دین عامل عقب‌ماندگی ملت‌های اسلامی است، گفت: آنها تبلیغ می‌کردند، اگر غرب موفق شده به دلیل کنار زدن دین بوده است، از این ابزار استفاده زیادی شد تا ملت‌های اسلامی را مرعوب پیشرفت‌های خود کنند.

وی انقلاب اسلامی را موجب حیات دوباره دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه نقطه ضعفی که قبل از انقلاب تبلیغ می‌کردند به نقطه قوت تبدیل کرد و به این باور رسید، که در پرتو دین می‌توان پیشرفت هم کرد و امروز در جهان اسلام ایران طرفداران زیادی دارد، وقوع انقلاب اسلامی هویت جهان اسلام را به آن بازگرداند.

حجت‌الاسلام محمدیان، دانشگاه‌ها را مهد معنویت در کنار پیشرفت خواند و گفت: بهترین نمازجماعت‌ها، برنامه‌های معنوی، اعتکاف‌ها و ... در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، این برنامه‌ها نمادی از آن معنویت اصیل و دین‌محور در دانشگاه‌ها است، هر چند هنوز در آغاز راهیم.

وی با اشاره به وظیفه سنگین دانشگاه‌ها در بازگشت بشریت به یاد انبیاء گفت: این بازگشت با وقوع انقلاب و حرکت ملت آغاز شده و دانشگاه در این میان وظیفه بزرگی بر دوش دارد و همه اعتراف می‌کنند، عصر آینده عصر دین است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در پایان آیت‌الله عمید زنجانی ریاست قبلی دانشگاه تهران را از شاگردان برجسته امام (ره) تأثیرگذار، محققی توانا در فقه و حقوق اسلامی دانست و از زحمات ایشان تشکر و برای فرهاد رهبر، ریاست جدید دانشگاه تهران آرزوی موفقیت کرد.