اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

قرآن کتاب وحدت، انسجام و مهروزی است

قرآن کتاب وحدت، انسجام و مهروزی است و باید این فاکتورها را از درون آن استخراج کنیم و با بر‌پایی جلسات سخنرانی و غرفه‌های گوناگون، آنها را برجسته کنیم.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، محقق و پژوهشگر علوم دینی و قرآنی با حضور در غرفه خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با اشاره به نقش این نمایشگاه در تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی گفت: نفس برپایی نمایشگاهی با عنوان قرآن و عرضه محصولات قرآنی به همگان، خود یکی از راه‌ها و عوامل تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی است.

 

                       

 

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در تشریح نقش نمایشگاه قرآن کریم در تحقق اتحاد ملی ابراز داشت: حضور اقشار مختلف مردم از جناح‌های مختلف در نمایشگاهی که با محوریت قرآن بر‌پا شده، در واقع حرکت به سوی وحدت ملی است.

هریسی تصریح کرد: در خصوص بحث انسجام اسلامی نیز باید گفت، همین که این نمایشگاه به صورت بین‌المللی در سطح جهان اسلام مطرح شده و از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند، در واقع خود به خود القا کننده انسجام بین مسلمین است.

عضو شورای عالی کیمسیون حقوق بشر اسلامی در کنار مطلب فوق، خواستار برنامه‌ریزی در راستای تحقق شعار سال شد و افزود: در بحث اتحاد ملی باید از همه گروه‌ها و جناح‌ها برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کرد، برای آنها عزت و احترام قائل شویم و غرفه‌ها را در اختیار همه کسانی که در این مسیر کار می‌کنند، قرار دهیم.

این محقق و پژوهشگر علوم دینی و قرآنی همچنین خواستار افزایش جنبه آموزشی نمایشگاه قرآن شد و توضیح داد: قرآن کتاب وحدت، انسجام و مهروزی است و باید این فاکتورها را از درون آن استخراج کنیم و با بر‌پایی جلسات سخنرانی و غرفه‌های گوناگون، آنها را برجسته کنیم.

هریسی ادامه داد: باید از کشورهای مختلف اسلامی دعوت کنیم تا در نمایشگاه قرآن، حضوری پررنگ داشته باشند و حتی اگر غرفه نیاز نداشتند، برای بازدید از آنها دعوت کنیم و در کنار آن تبلیغات خود رافزایش داده و در واقع تبلیغات بین‌المللی داشته باشیم.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این نکته که موضوع اتحاد ملی و انسجام اسلامی باید جنبه کاربردی و عملی پیدا کرده و از حالت شعار خارج شود، گفت: شعار به نوبه خود مهم است و جهت و سمت حرکت را بیان کرده و فرمان حرکت است، ولی اگر بعد از آن حرکتی نداشته باشیم و یا به سمت مورد نظر حرکت نکنیم، این شعار زیبا، تبدیل به زشتی و گناه می‌شود و از طرف دیگر پرداختن صرف به شعار باعث از بین رفتن اعتبار خود شعار و نظام ما می‌شود.

وی در ادامه در ‌پاسخ به سئوالی درباره تأثیر برپایی نمایشگاه قرآن در رفع اتهامی که به شیعیان درخصوص کم‌توجهی به قرآن نسبت داده می‌شود، عنوان کرد: نخست باید گفت که بر‌پایی نمایشگاه قرآن و ارائه کارها و تحقیقات عظیمی که شیعه درباره قرآن انجام داده، خود نشان دهنده توجه خاص شیعیان به قرآن است.

عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی نمایشگاه قرآن را پاسخ عملی به چنین اتهاماتی ذکر کرد و افزود: البته باید گفت این سخنان در واقع کم‌لطفی به شیعیان است. چطور می‌شود شیعیانی که به اهل‌بیت (ع) و معارف اسلامی که از قرآن گرفته‌اند، علاقه دارند، به خود قرآن کم‌توجه باشند. اگر قرآن را از شیعیان بگیریم، آنها سندی برای اهل‌بیت (ع) ندارند. حجیت قرآن است که به آنها حجیت می‌دهد.