اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

وجود گروه‌ها و فرقه‌های مختلف نتیجه عدم درک صحیح دین اسلام است

 

اگر مسلمانان این نکته را درک کنند که همه با هم برادرند و از یک کیش و آئین هستند، وجود گروه‌ها و فرقه‌های مختلف معنایی نخواهد داشت.

دکتر سید نقی حسن کرمانی، مبلغ و محقق فعال در زمینه علوم اسلامی در انگلیس، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این مطلب افزود: آیه 103 سوره آل عمران، «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» (و همگى به ریسمان خدا (قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت) چنگ زنید و پراکنده نشوید) مسلمانان را دعوت به این امر می‌کند تا صادقانه و با آرامش کامل در کنار هم باقی بمانند. اگر مسلمانان از فرمایشات قرآن پیروی کنند، دیگر هیچ عامل و دلیلی برای پیدایش تفرقه و اختلاف در بین مسلمانان وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: مسلمانان باید حدیث ثقلین را بازخوانی کنند و در صدد عمل به این حدیث برآیند. این حدیث اشاره بر این نکته دارد که رسول اکرم (ص) که از سوی خداوند متعال و برای راهنمایی بشر فرستاده شده است، فرمودند: «من دو امانت گرانبها نزد شما می‌سپارم، یکی قرآن و دیگری اهل بیتم» مسلمانان در این مقطع زمانی می‌توانند با اطاعت از فرمایشات خداوند متعال و تاسی از سیره و فرمایشات اهل بیت (ع) به اتحاد و انسجام اولیه خود دست یابند.

  

وی گفت: اسلام یک جنبش و یا نهضت عادی نیست که توسط افرادی خاص آغاز شده باشد، بلکه اسلام دینی است که از جانب آفریدگار متعال بر عالم امکان نازل شده است. حال کسانی که به اسلام روی می‌آورند از یک کتاب مشترک و واحد و از یک شخص، پیامبر اکرم (ص) تبعیت می‌کنند. با این شرایط، وجود یک کتاب واحد و سنت مشترک، دیگر جایی برای بوجود آمدن تفرقه و اختلاف باقی نمی‌ماند.

دکتر کرمانی ادامه داد: اگر مسلمانان این نکته را درک کنند که همه با هم برادرند و از یک کیش و آئین هستند، وجود گروه‌ها و فرقه‌های مختلف معنایی نخواهد داشت. آن‌ها نیز باید آگاه باشند که عامل ایجاد تفرقه و اختلاف در بین گروه‌های مسلمان نیروهای خارجی و غیر از مسلمانان هستند. مگر ممکن است که کسی با خودش دشمنی داشته باشد.

این مبلغ و محقق فعال در زمینه علوم اسلامی یادآورشد: مسلمانان در مواجهه با اختلافات داخلی باید علل و عوامل آن را شناسایی کنند و در صدد رفع آن برآیند. آن‌ها همچنین نیازمند هوشمندی کامل در شناسایی دشمنان خود هستند. لازمه کسب این هوشیاری و آگاهی داشتن فهم و بینش قرآنی است. اگر ما قرآن را بفهمیم و به دستورات آن عمل کنیم، دسترسی به این بینش و آگاهی و به تبع آن اتحاد مسلمانان امری امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: همان‌طور که بدن انسان به غذا نیاز دارد، روح او هم به غذای معنوی و راهنمایی نیازمند است. قرآن این نیاز را برای ما تامین می‌کند. حال اگر ما مراقب روح خود نباشیم، هوای نفس و طمع بر ما غلبه کرده و همراه با تحریکات دشمنان ما را به درگیری با برادران دینی خود و هر شخصی دیگری وامی‌دارد. این درست است که قدرت‌های غربی هدف ایجاد نزاع و اختلاف را در بین ما دارند‌ اما تا زمانی که ما به دین خودمان لطمه وارد نکنیم، شخص دیگری قادر نخواهد بود تا در بین ما دشمنی ایجاد کرده و خسارات جبران ناپذیری را به ما متحمل کند.

دکتر کرمانی گفت: پیشنهادهایی که از قبیل تشکیل اتحادیه و یا پارلمان اسلامی ارائه می‌شوند، زمانی می‌توانند موثر و مفید واقع شوند که بر پایه اصول قرآنی و اسلامی بنا شوند، در غیر این‌صورت همانند سازمان‌های دیگر فقط به ارائه شعارها بسنده خواهند کرد. سازمان‌هایی از قبیل OIC چون به به آیات قرآن بویژه آیه اعتصام (103 سوره آل عمران) توجه خاصی ندارند و بر مبنای آن عمل نمی‌کنند، عملا نقش موثری در ایجاد وحدت بین مسلمانان ایفا نمی‌کنند.

وی در ادامه به مهم‌ترین خطر علیه اسلام اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین فاجعه‌ای که مسلمانان با آن روبرو هستند، این است که آن‌ها با هم متحد و متفق نیستند. عدم اتحاد و انسجام آن‌ها مشکلات بی‌شماری را برایشان در پی داشته است. وظیفه مسلمانان در این شرایط حرکت به سوی اتحاد به همراه تمسک به قرآن است.

دکتر کرمانی در پایان تصریح کرد:‌ برای اینکه ما بتوانیم آموزه‌های قرآنی را در زندگی روزمره خود پیاده کنیم، ابتدا باید از خودمان و خانواده‌ی خود شروع کنیم.