اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

اتحاد ملی و انسجام اسلامی

و اعتصموا بحبل الله جمیعاْ و لا تفرقوا

تدوین منشور وفاق و اتحاد میان نخبگان کشور

 

                                  

تدوین منشور وفاق و اتحاد میان نخبگان کشور با توجه به سلایق مختلف که همگی در چهارچوب اصول، مبانی و ارزش‌های کلان انقلاب اتفاق نظر داشته باشند از جمله راه‌کارهای ایجاد وحدت ملی است.

«حسین مظفر» عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: نام‌گذاری سال جاری به نام اتحاد ملی، انسجام اسلامی از یک سو ناظر به مسایل داخلی و توجه به اهمیت اتحاد میان اقوام، قومیت‌ها و اقلیت‌ها است و از سوی دیگر مسایل جهان اسلام را در بر می‌گیرد که تلفیق وحدت ملی و وحدت جهان اسلام تأثیر مثبتی را در پیشرفت مسلمانان جهان دارد.

وی افزود: توجه به مؤلفه‌های تحقق این شعار از طرف نخبگان و پژوهشگران جامعه و آموزش این نکات به دانشجویان و مردم می‌تواند نقش مهمی را در وفاق و فرایند اتحاد و انسجام داشته باشد البته رسیدن به این نقطه منوط به این مسئله است که این نام‌گذاری از حد شعار و تعریف و تمجید در آمده و راهکارهای عملی برای تحقق آن در داخل کشور و در دنیای اسلام ترسیم شود.

مظفر، در ادامه نبودن تفاهم و وجود سلایق مختلف را از آسیب های جدی تحقق وحدت و یکپارچگی در جامعه دانست و تصریح کرد: تدوین منشور وفاق و اتحاد میان نخبگان کشور با توجه به سلایق مختلف که همگی در چهارچوب اصول، مبانی و ارزش‌های کلان انقلاب اتفاق نظر داشته باشند از جمله راهکارهای ایجاد وحدت ملی است.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: هر یک از افراد برداشت متفاوتی از موضوعات مطرح در کشور مثل فعالیت احزاب،‌ حد و مرز آزادی، میزان انتقاد، نقدپذیری و شیوه‌های نقادی دارند که تمام این مشکلات با ارایه‌ی منشوری که تمام موارد در آن لحاظ شده است محقق می‌شود.

وی افزود: البته اعتقاد، باور و عمل به این اصول و تنظیم رفتار و کردار بر مبنای آن نیز بسیار مهم است که به صورت ساختاری و درازمدت باید مورد توجه و بحث باشد تا این الگو در رفتار افراد نهادینه شود و در مرحله بعد اصول این منشور در برنامه‌ریزی نظام‌های آموزشی، علمی، دانشگاه‌ها و در حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

مظفر، تبین اهمیت اتحاد را در مقطع دبستان‌ بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: معرفی محورهای اتحاد و وفاق و تقویت آن‌ها یک امر ضروری و لازم است که باید در مقطع دبستان مورد توجه مسوولان فرهنگی و معلمان باشد تا این مفاهیم در عمق جان و اندیشه نسل جوان نهادینه و منجر به رفتارسازی شود.

این عضو کمیسیون آموزش در ادامه اظهار کرد: ایجاد روابط و چارچوب مشخص و تشریح حد و مرزهای تحقق وحدت ملی نیز از دیگر راه‌کارهای تحقق وحدت ملی در سطح نخبگان است که باید با توجه به نام‌گذاری سال جاری مورد مداقه‌ی این قشر باشد.

وی، نقش آموزش‌های غیرمستقیم را که از طریق رسانه‌های صوتی، تصویری و مکاتبه‌ایی حاصل می‌شود را در فرهنگ‌سازی و رفتارسازی تقویت وحدت ملی و انسجام اسلامی بسیار مهم و تعیین‌‌کننده ارزیابی کرد.

مظفر، آموزش وفاق بر سر مسایل کلی، پرهیز از اختلاف نظرات جزیی، ترجیح دادن مصالح جمعی بر منفعت شخصی، تقویت روحیه ایثار و فداکاری، آموزش مدارا و سعه صدر و نقادی مشفقانه را از دیگر مسایلی دانست که باید در مدارس به کودکان آموزش دهند تا زمینه‌ی مناسبی را برای نهادینه‌سازی این افکار در آنان به وجود آورد.

این عضو کمیسیون اجتماعی در پایان از همه نهادها و دستگاه‌ها خواست تا با تدوین منشور وفاق در سازمان خود بستر تحقق شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی را فراهم کنند.