شهید آیت اللّه مفتح در پی آن بود که مذهب راستین، عقاید درست و بدون بدعت و انحرافات و تحریفات به مردم ارائه گردد:
«نمیخواهم دفاع کنم از آن چه که به نام مذهب گفته میشود و شکل غلط دارد لکن مذهب به شکل واقعی هم که عامل پاکی، تقوا، درستی، نظام در جامعه است.»
مفتح معتقد است از عوامل مهم که مانع پیشرفت اسلام در دنیای امروز است پارهای موهومات و خرافات میباشد که چون ابرهای تیره و تاری جلو درخشندگی نور اسلام را گرفته است، او میافزاید یک مسلمان وظیفه شناس و علاقهمند در دو جبهه مبارزه میکند، یکی در برابر دشمنان مستقیم اسلام و دیگر در مقابل خرافه و اعتقادات موهوم که هر دو مبارزه نیازمند روح قداکاری است، مفتح دعا را سرمایهای ارزنده و از حقایق مسلّم اسلام و قرآن میداند که استفاده صحیح و درست از آن، روح و جسم انسانها را به سوی حق تعالی پرورش میدهد، وی یادآور میشود دعا عامل رشد، تکامل، وسیله عظمت و سربلندی است امّا به دلیل برخی موهومات از این نیروی محرکه در مسیری نادرست استفاده میشود و در نتیجه آن سرمایه معنوی از عوامل سقوط و انحطاط تلقی میگردد. از عوامل مهم که مانع پیشرفت اسلام در دنیای امروز است پارهای موهومات و خرافات میباشد که چون ابرهای تیره و تاری جلو درخشندگی نور اسلام را گرفته است.
مفتح در بحثی دیگر، این دیدگاه را مطرح میکند که وجود خرافات و برخی باورهای غیر منطقی حربهای به دست دشمنان و فرقههای مخالف شیعه که سرمایههای معنوی مسلمین را مورد یورش قرار دادهاند، میدهد. یکی از این مسایل زیارت است که مفتح دربارهاش مینویسد:
«زیارت و رفتن کنار قبور بزرگان دین و توسّل (بسیار) مقدّس و محترم است و ما تصور میکنیم با کمال دقت فلسفه آن روشن میگردد زیرا همان طوری که در دنیای امروز برای اتحاد و روح شهامت و فداکاری در سربازان و پاسداران استقلال و امنیّت قبر سرباز گمنام مورد احترام قرار میگیرد و در روز معین بزرگان کشور و سران ارتش در برابر آن قبر میایستند و عرض ادب میکنند و نیز آرامگاه رهبران انقلابها و نهضتها مورد احترام همگان میباشد در اسلام نیز به حفظ خاطرهها اهمیت فراوان داده(شده است). بیشتر روایات ما درباره زیارت (بارگاه) امام حسین(ع) است و بدیهی است که رفتن کنار قبر آن انسان فداکار، خاطره و قیام و انقلاب و شجاعت آن حضرت را در دلها زنده میدارد و درس قیام و فداکاری در برابر اسارت و ستم میآموزد، در اینجا باید اعتراف کرد موهوماتی مثل شمع روشن کردن، جیغ کشیدن،بند بستن، قفل گرفتن روی این حقیقت را پوشانیده است ما اگر میبینیم که بنی العباس قبر امام حسین(ع) را خراب میکردند و از رفتن به زیارت (مرقد آن حضرت) جلوگیری میکردند مسلّم برای آن بود که آنجا محل اجتماع جان بازان و فداکاران بود نه برای شمع روشن کردن وگریه و...»
سپس آن متفکر شهید به خرافه زدایی رسول اکرم(ص) اشاره دارد:
آخرین فرستاده حق تعالی تلاشی پی گیر برضد شرک و بت پرستی و سایر مظاهر خرافات از خود نشان داد تا موفق شد بشریت را از چنگال اوهام خلاص کند و انسانیت نیمه مرده در حال احتضار را روحی تازه بخشد. آری او بود که بارهای سنگین خرافات را از دوش بشر برداشت و بندهای پندار و اوهام را پاره کرد.
منبع: پاسدار اسلام -> آذر 1386، شماره 312
به نقل از تبیان