به بهانه هتک حرمت مجدد به حرمین ائمه (ع)ِ؛
ترویج « ستیزه جویی با عقاید » در نظام نوین جهانی
امروزه بیش از گذشته شاهد هجمه های فراوان علیه عقاید و باورهای مردمی توسط گروهک ها و دول جهانی هستیم، هرچند دیر زمانی است که مقابله با اعتقادات و مسلک ها و نفوذ درون بنیان های دینی و فکری برای تخریب و براندازی پابرجااست، اما شاهد شکل گیری و تقویت سلسله برنامه های منظم و سازمان یافته برای در هم افکندن افکار و باورهای دینی و ملی از سوی منادیان صلح با تمسک به خشونت هستیم.
با نزدیک شدن به روند جهانی شدن که بدون هیچ تردیدی آتیه پیش روی نظام جهانی نظاره گر آن خواهد بود، برخی مغلطه ها در قالب طرح و برنامه در دستورالعمل کشورهای به اصطلاح متجدد قرار می گیرد که به نوعی در جست و جوی انهدام دول یاغی و سرکوب ترور و تهاجم هستند، اما این موج منفی نگری و نگریستن به مسایل بین المللی در هاله های ابهام نه تنها مؤثر واقع نمی شود بلکه روند جهانی سازی بر بستر صلح خشونت آمیز را بیش از پیش تقویت می کند.
عقاید و باورهای ملی و مذهبی کلیه جوامع جهانی بنابر آیین ها و فرهنگ های متنوع که ره آورد و شاخص تمد ن های جهانی هستند همه باید مورد احترام واقع شده و عرصه سلایق و عقاید را به سخره نگرفت چه بسا که به آن حمله ور شد، اما رویه ای که برای تقویت پایگاه قدرت خود خواستار مهار آرا و اندیشه ها است نخواهد توانست موجب تعامل بین المللی در شکل گیری نظام جهانی بر اساس مساوات درسایه امنیت پایدار شود زیرا که چنین مدعی، اصل مساوات و توازن را نمی تواند بپذیرد و به دنبال به انزوا کشاندن توانمندی های قابل بروز برا ی پاک سازی موانع احتمالی و مقابله با پیدایش رقیب سرسخت است، نکته ای که جهان تک قطبی حاضر به خود می بیند.
بدون هیچ تردیدی هجمه های اخیر صورت گرفته به اصول و مبانی اعتقادی مسلمانان بر مبنای مقابله و ستیز با عقاید امت مسلمان است و اغراضی چون آتش افروزی، ایجاد تفرقه و دشمن سازی.
ابر قدرتی که در نزدیک به نیم قرن تخاصم با همتای شرقی خود خواب و بیداری را در بیم و هراس گذراند و به تجهیز تمامی ارکان نظامی، اقتصادی و سیاسی برای مقابله توفنده پرداخته است در نبود رقیب دیرین خود به سمت فرضیه سازی دشمن و شعار " با ما یا بر ما " گراییده و اینگونه است که شاهد رویکردی جدید در نظام سلطه هستیم:
پارادایم ستیز با عقاید.
نظام سلطه جهانی در عصر حاضر و با ورود به هزاره سوم میلادی در کنار حربه های نظامی و توان جدال جهانی شعله تخاصم را با حمله به کشورهای افغانستان و عراق برافروخت تا قدم اول را محکم برداشته و سال های آغازین هزاره را با یک عرض اندام استوار به جولان در آورد.
با این وصف نباید پنداشت که جنگاوری و پیکار مسلحانه به پایان رسیده ولی باید به خوبی به ماهیت یک فضای فکری مهم در سیاست نظام جهانی پی برد که کاریکاتور وارعضوی از آن متورم گشته وسعی بر سرایت توهم خود به سایر را دارد، هراس نسبت به گروه های ساختگی و عناصری غیر واقعی وبدین شکل همگان را از موجودی عجیب و وحشتناک بیم می دهد، در حالی که تمامی این مسایل در خط سیر راهبرد غیر عقلایی و بر اساس بنیان هایی است که سستی آن ها در گذر زمان به وضوح نمایان می شود.
مناسباتی که امروزه به دنبال انذار دادن به جهانیان و فرا خواندن آنان در مشارکت برای انهدام واهمه بین المللی برای جلو گیری از وقوع چیزی فاجعه آفرین است، یک نوع بد بینی نسبت به عقاید را ترویج می دهدکه البته با فطرت غالب انسان ها سازگار نیست.
در میان عقاید، اعتقادات اسلامی با استقبال یک و نیم میلیاردی جهانیان آشکارا آتیه نظام جهانی را به سوی خود معطوف نموده و بنابر اصول اعتقادی، شریعت اسلام یکتا منادی سعادت بشری است و با کفر و شقاوت به مقابله برخاسته و همگان را به دوری جستن از طاغوت فرا خوانده است و رحمت و مودت رابرای ایمان آوردگان بشارت داده و سراسر نور و مهربانی است، به گونه ای که فطرت حقیقت جوی انسان ها به سوی آن مجذوب شده و سیر فزاینده اسلام خواهی را در میان ملل جهان به راه انداخته است.
از نگاه نظام سلطه وجود عقاید برتر و متمایز سلب کننده منافع و تهدید جدی بر کلیه راهبردها و برنامه های قدرت مداری است و همین موضوع منجر به اتخاذ رویکرد ستیزه جویانه شده است.
پارادایم ستیز با عقاید در خصوص اسلام به هر روش و عملی که موجب تفرقه و سوء ظن در میان مذاهب اسلامی و بد گمانی بین المللی نسبت به اعتقادات آنان شود، همت می گمارد. ضمن آن که با این شیوه میزان بردباری وتعصب جهان اسلام را می سنجد تا از روزنی برای رسوخ و انهدام آن بهره گیرد. بیداری و هوشیاری مسلمانان و هشدارها و رهنمود های رهبران دینی و سیاسی لزوم بصیرت و قدرت تحلیل را خصوصا در شرایط فعلی بیش از پیش مورد تأکید قرار می دهد.
در نهایت باید دانست نظام سلطه بنابر پارادایم ستیز با عقاید بر خورد و تضاد بین المللی را برای فرو پاشی تهدید ها ی پیش روی به کار بسته و عاری سازی کره خاکی از هرگونه مخالفت با سیاست های قدرت مطلق جهانی رامد نظر قرار داده است، تفکری بی ریشه برای افزایش حدود یکه تازی که با اصل طبیعت همخوانی ندارد و قطعا شاهد آن خواهیم بود که هرگز یک قطب مطلق در نظام جهانی به حیات دیر پایی که برای خود متصور ساخته دست نخواهد یافت.
حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت مصیبت بزرگ هتک حرمت مرقد مطهر حضرات عسگریین سلامالله علیهما، سرویسهای جاسوسی اشغالگران و صهیونیستها را طراحان اصلی این جنایت بزرگ دانستند. |
به گزارش خبرگزاری مهر، رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: علماء و بزرگان جهان اسلام و عموم مسلمانان بویژه مردم عراق شیعه و سنی باید ضمن هوشیاری درقبال سیاست خطرناک تفرقه افکنی دشمنان ، خویشتنداری خود را حفظ و همدلی با برادران مسلمان را بیش از پیش رعایت کنند.
متن پیام ولی امر مسلمین جهان به این شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله واناالیه راجعون
دست تبهکار فتنهانگیزان بار دیگر خنجر زهرآلود خود را به پیکره امت اسلامی فرود آورد و مرتکب جنایتی فجیع شد. حادثهی انفجار درحرم سامراء و هتک حرمت مرقد مطهر امامین همامین عسگریین سلام الله علیهما نه فقط دل شیعیان جهان را خونین و عموم مسلمان را که به خاندان مکرم پیامبر اعظم صلیالله علیه وآله عشق و ارادت میورزند، غمگین و جریحه دار کرد، بلکه دنیای اسلام را در برابر توطئه هولناکی قرار داد که هدفش ایجاد جنگ داخلی در عراق و مشغول کردن ملتهای مسلمان به حوادث خونین مذهبی و فرقه ای است.
عاملان کوردل و سیهروی این جنایت بزرگ ، چه بازماندگان کافرکیش رژیم بعث صدامی باشند و چه متحجران فریب خورده وهابی و سلفی، تردید نمیتوان کرد که سرویسهای جاسوسی اشغالگران و صهیونیستها طراحان اصلی این نقشه پلیدند.
اشغالگران برای سست کردن پایههای دولت مردمی عراق و توجیه حضور نامشروع خود در آن کشور، میدان را برای تروریستها و وحشت آفرینها باز گذارده و میان برادران مسلمان آتش افروزی میکنند. حرم مطهر عسگریین قرنها در شهر سامراء و در میان مردم اهل تسنن محترم بود و هرگز کسی در هیچ دوره به ساحت مقدس آن اهانت روا نداشته بود.
اکنون در دوران سلطهی اشغالگران این دومین بار است که چنین بیشرمانه و جنایتگارانه به آن جایگاه رفیع و قدسی تعرض میشود. اشغالگران عراق نمیتوانند از مسوولیت این جنایت بزرگ شانه خالی کنند.
برادران شیعه و سنی عراق به هوش باشند که در دام توطئهی دشمن نیفتند.
مسلمانان در همه جای جهان بیش از گذشته باید مراقب سیاست تفرقهافکنی و جنگ افروزی دشمنان اسلام باشند. امروز دشمنان درعراق ، در فلسطین ، در لبنان و در هر نقطه از جهان اسلام که بتوانند آتش افروزی میکنند و با بهانههای گوناگون مذهبی و قومی و حزبی و غیره مسلمانان را به صف آرایی در برابر یکدیگر و برادرکشی تحریک مینمایند. مسلمانان نباید به آنها در این هدف ننگین و خطرناک کمک کنند. علمای محترم اهل تسنن فاجعهی سامراء را محکوم کنند و صریحا بیزاری خود را از مرتکبان آن ابراز نمایند و علمای محترم شیعه، پیروان اهل بیت علیهم السلام را به خویشتنداری دعوت کنند و همه علماء و بزرگان روحانی جهان اسلام پیروان خود را به همدلی با برادران خود و رعایت احساسات مذهبی هر فرقه سفارش نمایند.
اینجانب این مصیبت بزرگ و سایر مصائب مسلمین را به حضرت بقیهالله ارواحناه فداه تسلیت عرض میکنم.
خداوند شر مستکبران ظالم و کافر را از سر ملتهای مسلمان برطرف نماید.
والسلام علی عباداللهالصالحین
سید علی خامنهای
از اولین اقداماتی که رسول گرامی اسلام(ص) بعد از تشکیل حکومت اسلامی در شهر مدینه انجام داد و به وسیله آن آیین آسمانی خود را تقویت کرد، همبستگی مسلمانان در ظاهر و باطن بود.
آن حضرت مسلمانان را همچنان که در ظاهر به گرد پرچم اسلام جمع شده بودند و همه آنان لا اله الا الله گویان در اطراف پیامبر حلقه می زدند، دلها و باورهایشان را نیز با اسلام و کلمه توحید به هم نزدیک کرد و روح برادری و همدلی را بر وجود آنان دمید و به این ترتیب ، از سویی همبستگی ملی مسلمانان کامل شد و از سوی دیگر خطر تفرقه ، یکی از مهمترین خطراتی که این آیین جهانی را تهدید می کرد و بیم آن می رفت که جمعیت نوپای مسلمانان را پراکنده کند، از میان برداشته شد.
اعلام همبستگی میان مسلمانان با اجرای برنامه عقد اخوت از سوی پیامبر عظیم الشان اسلام که از سوی خداوند متعال ماموریت یافته بود، به نحو شایسته ای پایان پذیرفت.
آن حضرت به این وسیله میان یاران و هواداران خویش پیمان برادری جاری کرد و در محفل انسی که تشکیل یافته بود، به مسلمانان فرمود: هر یک از شما با یک نفر از مسلمانان پیمان اخوت ببندد.
مورخان اسامی افرادی را که در محفل اخوت با یکدیگر پیمان برادری بستند ثبت کرده اند. رسول اکرم آن روز طرفین عقد را خودش تعیین می کرد و خطاب به تک تک مسلمانان می فرمود: فلانی! تو برادر فلانی هستی! سیره نویسان در حاشیه این مراسم سرنوشت ساز گزارش کرده اند که : کار اخوت به پایان رسیده بود.
ناگهان علی ع با چشمان اشکبار عرض کرد: یا رسول الله! یاران خود را با یکدیگر برادر کردی ولی میان من و یک نفر از مسلمانان عقد اخوت جاری نکردی! پیامبر به علی ع فرمود: یا علی! انت اخی فی الدنیا و اخی فی الاخره. علی جان! تو در دنیا و آخرت برادر من هستی. به این ترتیب ، پیام قرآنی همبستگی را در قالب «انما المومنون اخوه»
از شهر مدینه به سرتاسر جهان و تمام نسلهای آینده اعلام کرد. به مناسبت اهمیت این پیام قرآنی و ضرورت همبستگی مسلمانان عالم بویژه امت اسلامی ایران ، شیوه های حفظ همبستگی در پرتو قرآن را در این نوشتار پیگیری و موارد اهم آن را بررسی می کنیم.
پیروی از پیامبر و اهل بیت
یکی دیگر از شیوه های کلام الهی برای حفظ وحدت و همبستگی تمسک به ولایت و امامت اهل بیت است. عشق به اهل بیت ، الگوبرداری از سیره اخلاقی و رفتاری آنان ، یادآوری فضایل و مناقب علی ع و پیشوایان معصوم بعد از آن حضرت از جمله سفارش های قرآن در زمینه همبستگی امت اسلام است.
امام باقردر تفسیر آیه «به ریسمان الهی تمسک کنید و پراکنده نشوید»، می فرماید: آل محمد (صلی الله علیه وآله) همان حبل الله متین است که خداوند امر کرده مردم به آن تمسک کنند و امام کاظم فرمود: علی بن ابی طالب (علیه السلام) همان حبل الله متین است.
همچنان که در برخی روایات حبل الله به قرآن تفسیر شده است. طبق این بینش ، فرمان خداوند در پیروی و تمسک به قرآن و اهل بیت در این آیه با کلام نبوی در آخرین لحظات زندگی پربارش توضیح داده شده است که آن حضرت وصیت کرد: من در میان شما 2 امانت ارزشمند می گذارم ، کتاب خدا و عترتم که اهل بیت من هستند و آن دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا این که در کنار حوض کوثر به نزد من آیند، مادامی که به آن دو تمسک می کنید، هیچ گاه گمراه نخواهید شد.
ترغیب به گردآمدن مردم در حول رهبری آل محمد (صلی الله علیه وآله) ، یکی از شیوه های قرآنی است که آنان را از تفرقه و تشتت دور نگه می دارد و به وحدت و یکپارچگی نزدیک می کند.
حضرت فاطمه زهرا در این رابطه فرمود: خداوند متعال اطاعت ما اهل بیت را مایه نظم و آرامش و امانت و رهبری ما را برای جلوگیری از تفرقه و جهاد را برای حفظ عزت اسلام قرار داد.
آیات تطهیر، مودت ذی القربی ، اکمال ، ابلاغ ، منزلت ، مباهله و هل اتی بیانگر همین شیوه قرآن درخصوص همبستگی بر محور محمد و آل محمد (صلی الله علیه وآله) است. اگر ما بتوانیم اهل بیت را به عنوان الگوهای ممتاز انسانیت و مروجان کامل ترین معارف بشری در عرصه جامعه مطرح کنیم و به عموم بشناسانیم ، نوعی وحدت و همبستگی ارزشمندی تحت پرچم اهل بیت در میان پیروان و مشتاقان فضیلت و کرامت ایجاد خواهد شد.
خداوند متعال درباره محوریت ارزشهای الهی و رهبری پیامبر اسلام و اولیای خدا میفرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! و پیامبر خدا و کسانی را که از میان شما صاحبان امر هستند، اطاعت کنید و هر گاه در موضوعی اختلاف داشتید، به خدا و رسول عرضه کنید و از آنان داوری بخواهید.»
به این ترتیب ، خداوند متعال در قرآن کریم وحدت بر محور رهبری خدا و رسول و جانشینان آن حضرت را عامل حفظ همبستگی و اتحاد مردم معرفی می کند. حتی در سوره انفال ، پی آمد فاصله گرفتن از پیامبر(صلی الله علیه وآله) و رهنمودهای حیاتبخش آن بزرگوار را موجب اختلاف و تشتت و خواری مردم قلمداد می کند و با تاکید بیشتری بر این عامل همبستگی پای می فشارد و می فرماید: «از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و نزاع و کشمکش نکنید تا سست و ضعیف شوید، در این صورت قدرت و شوکت شما از میان می رود، بلکه در پاسداری از همبستگی و اطاعت از فرمان پیامبر صبر و استقامت ورزید که خدای سبحان به همراه استقامت کنندگان است.»
همچنان که رسول اکرم به عنوان محور وحدت و همبستگی مسلمانان برکات و آثار فراوانی را به آنان به ارمغان آورد، کینه های دیرینه و خصومت های قدیم تبدیل به مهر و محبت شد و آنان توانستند پرچم اسلام را در مدت کوتاهی در مناطق دورافتاده جهان برافرازند و انسان های تشنه عدالت و فضیلت را از معارف ناب نبوی سیراب کنند.
مولوی در این زمینه می گوید:
نفس واحد از رسول حق شدند
ورنه هر یک دشمنی مطلق برند
کینهای کهنه شان از مصطفی
محو شد در نور اسلام و صفا
آفرین بر عشق کل اوستاد
صدهزاران ذره را داد اتحاد
همچو خاک مفترق در رهگذر
یک سبوشان کرد دست کوزه گر
آری عشق راستین به خدا و اولیای الهی و پیروی از رهنمودهای انسان ساز آن گرامیان ، می تواند باعث وحدت و همبستگی شود. همان طور که موجودات مادی مانند خاکهای پراکنده با دست هنرمند کوزه گر موجب یگانگی و اتحاد آنان می شود.
البته همبستگی اجسام که برمبنای آب و گل پدید می آید، ناقص و خیلی متفاوت از اتحاد ارواح و قلبهای مردم است؛ زیرا جسم برای مدتی محدود و کوتاه ادامه می یابد و با مرگ همبستگی مادی زایل میشود؛ ولی وحدت راستین ارواح انسان های پاک جاودانه است و در سرای آخرت نیز ادامه خواهد داشت.
در هر صورت ، اطاعت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و جانشینان آن پاک سیرت ، موجب همبستگی امت اسلام است و وحدت حقیقی شوکت و عزت و استقلال مسلمانان را به همراه دارد.
تعمیق روابط حسنه ومعاشرت های اسلامی
بدون تردید، ایجاد روابط سالم و پسندیده در افراد جامعه ، موجب اعتماد و اتحاد آنان خواهد بود. گسترش اخلاق اسلامی و فضایل انسانی ، محبت ، صمیمیت و اعتماد عمومی را در بین افراد رواج می دهد و بدون کمترین مشکلی همبستگی ملی را به وجود می آورد.
قرآن کریم با بهره گیری از شیوه های کارآمد تربیتی در این مسیر کوشیده و پیروان خود را به سوی وحدت حقیقی هدایت می کند.
امانت داری ، صله رحم، راستگویی ، عیادت از بیماران ، کمک به مستمندان، شرکت در تشییع جنازه مسلمانان ، خودداری از آزار دیگران، رعایت حقوق فردی و اجتماعی سایر مسلمانان، پرهیز از غیبت و بهتان و آبروریزی انسان های دیگر، انفاق، احسان ، عفو و گذشت ازجمله آموزه های قرآنی در راه ترویج خصایل و صفات والای اخلاقی و انسانی است.
در جامعه ای که معاشرت صحیح و آداب انسانی در میان اقشار مختلف و لایه های درونی آن نفوذ یافته باشد، وحدت و همبستگی حقیقی محقق خواهد شد.
همه به همدیگر عشق می ورزند و از حقوق یکدیگر محافظت می کنند و همانند اعضای یک پیکر منسجم و هماهنگ زندگی خواهند کرد.اساسا وحدت بر محور ارزشهای والای انسانی مستحکم و قوی بوده و پایدار خواهد ماند، اما همبستگی بر ارزشهای موقتی و ساختگی و غیرالهی ناپایدار و زودگذر است.
قرآن معیار و برتری را تقوا و پارسایی می داند و می فرماید: «ای مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را گروهها و قبیله های مختلف قرار دادیم تا یکدیگر را بهتر بشناسید،{اما هیچ کدام از اینان مایه برتری و محور همبستگی واقعی نیست} بلکه گرامی ترین شما نزد خداوند پارساترین شماست.»
اصلاح ذات البین از دیگر شیوه های قرآنی در همین موضوع است. قرآن بیشترین اهمیت را به سالم سازی روابط انسانی می دهد و می فرماید: «مومنان برادر یکدیگرند پس میان برادرانتان صلح و آشتی برقرار کنید.»
براساس این شیوه اگر فضایل اخلاقی در تمام سطوح و لایه های درونی جامعه توسعه پیدا کند فضایی آکنده از انسانیت و اخلاق اسلامی همه جا را فرا می گیرد و یک نوع همبستگی درونی و معنوی میان مردم حاکم می شود.
آنان نه تنها با همدیگر اختلاف ندارند و هر کس راه جداگانه ای را برای خود انتخاب نمی کند، بلکه همه به یکدیگر احترام و شخصیت قائلند پیشنهادها و خواسته های همدیگر را می پذیرند و یاری به همنوع خود را افتخار خود می دانند.
چرا که تفرقه در روح حیوانی بودنفس واحد روح انسانی بودرشد فضایل موجب می شود مرد و زن و کودک و جوان و پیر و دیگر آحاد جامعه حقوق همدیگر را رعایت کنند و به این ترتیب همه از همدیگر راضی خواهند بود و آزار و ناراحتی برادر دینیاش را تحمل نخواهد کرد.
امام صادق فرمود: مومنان با یکدیگر برادرند و همگی فرزندان یک پدر و مادر هستند و هرگاه به یکی از آنان ناراحتی و مصیبت وارد شود، دیگران در غم او خوابشان نمی برد.
در این فضای الهی خودخواهی ها از میان رفته و به همکاری و همیاری بدل می شود. امیرمومنان علی (علیه السلام) در این زمینه بیشتر توضیح داده و ریشه تفرقه را وجود صفات زشت انسانی و رذائل اخلاقی بیان می کند و در خطبه 113نهج البلاغه می فرماید: شما برادران دینی یکدیگر چیزی جز پلیدی درون ، نیت زشت شما را از هم جدا نساخته و موجب تفرقه نشده است.
نه یکدیگر را یاری می دهید و نه همکاری و خیرخواهی و بخشش و دوستی می کنید در نتیجه تعاون همیاری و نصیحت و بذل و بخشش و دوستی و محبت از میان شما رفته است.
گسترش عدالت
یکی از مهمترین راهکارهای قرآن برای تقویت و حفظ همبستگی ملی در جامعه اهمیت دادن به عدالت در همه ابعاد آن میان آحاد جامعه است.
قرآن در آیات متعددی بر اجرای عدالت تاکید می کند و حتی مهمترین فلسفه بعثت انبیا را برپایی قسط و عدل می داند و می فرماید: «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و آنها بر کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند.»
اگر عدالت در میان مردم برقرار شود و آنان از نگرانی های تبعیض و ناعدالتی و از رحمت و رنج فقر و محرومیت رها شده و به امنیت و آسایش برسند، اتحاد و همبستگی در میان آنان تقویت خواهد شد.
همچنان که امام هفتم فرمود: «اگر عدالت اجتماعی در میان مردم عملی شود آنان بی نیاز می شوند.» با اجرای عدالت ، برکات الهی نازل شده و رفاه و امنیت مردم افزایش می یابد و چون مردم احساس می کنند تبعیض و ناعدالتی از جامعه رخت بربسته، همه یکدل و یک جهت با زمامداران جامعه متحد شده و برای پیشرفت و ترقی همه جانبه تلاش می کنند.
قرآن برای عملی شدن عدالت اجتماعی که ضامن همبستگی و اتحاد مردم نیز هست ، راهکارهای مختلفی ارائه می دهد. تشویق به احسان ، انفاق ، پرداخت زکات ، رسیدگی به محرومان و مستضعفان و اطعام ، برخی از طرحهای قرآنی برای رفع فقر و ناعدالتی در جامعه می باشد.
طبق این شیوه اگر کارگزاران جامعه همبستگی و اتحاد مردم را طالب باشند، باید برای رفع فقر و تبعیض به پا خاسته و با تمام وجود در برپایی عدل بکوشند. و متقابلا اگر ظلم و ستم در میان مردم رواج یابد، استعدادها سرکوب شده اعتماد به مسوولان از میان رفته و مردم به همدیگر بی اعتماد می شوند و در نتیجه همبستگی اجتماعی از میان می رود و اعتماد عمومی به بدبینی و سوئتفاهم بدل خواهد شد.
قرآن در سوره انفال ارتباط عدالت عملی و همبستگی مسلمانان را مورد توجه قرار داده و می فرماید: «بگو پروردگارم مرا به عدالت امر کرده و این که در مساجد حضور یابم و با دین خالص عبادت نمایم و رو به سوی او کنم.»
در این آیه اول امر به عدالت عملی شده است و آن گاه حضور در مساجد و شرکت در عبادت عمومی در یک صف واحد و با اخلاص نیت مورد تاکید قرار گرفته است و این تقارن ، بیانگر ارتباط عمیق عدالت اجتماعی و همبستگی معنوی مسلمانان است.
تقویت فرهنگ انتظار
قرآن کریم در آیات نورانی خویش مردم را به ظهور مهدی موعود، یگانه منجی عالم بشریت فرا می خواند. در سوره انبیا می خوانیم : «در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم : بدون تردید در آینده بندگان شایسته ام وارث حکومت زمین خواهند شد.»
حضرت باقر (علیه السلام) این آیه را به یاران و اصحاب حضرت مهدی عج تفسیر نمود. امیرمومنان علی (علیه السلام) در تفسیر آیه «ما اراده کرده ایم که بر مستضعفین منت بگذاریم و آنان را امامان و رهبران وارث زمین قرار دهیم.»
فرمود: این گروه پیروز آل محمد (صلی الله علیه وآله) هستند، خداوند متعال مهدی آل محمدعج را بعد از زحمت و سختی که بر آنان وارد می شود برمی انگیزد و به آنان عزت می دهد و دشمنانشان را خوار و ذلیل می کند.
افزون بر این ، آیات متعددی از قیام آن وجود گرامی خبر می دهند و حقیقت جویان و سعادت طلبان عالم را به انتظار ظهور چنین رهبری فرا می خوانند.
طبق این شیوه قرآنی تقویت و توسعه اندیشه انتظار می تواند به اتحاد و یگانگی دلهای مردم یاری نموده و با این فرهنگ وحدت آفرین و امیدبخش به همبستگی ملی در جامعه رونق بخشید.
زیرا اگر فلسفه انتظار و دستاوردهای مثبت قیام مهدی عج به مردم ستم دیده و خسته از ظلم و بیداد مستکبران عالم گفته شود، آنان یکدل و یک زبان به انتظار ظهور رهبر آسمانی نشسته و تحقق خواسته های قلبی خود را در برنامه های دولت کریمه حضرت مهدی عج جستجو خواهند کرد.
آنان اگر با فرهنگ انتظار آشنا شوند، تمام تفرقه ها و تشتت ها را با آرزوی ظهور امام زمان عج پایان یافته تلقی می کنند و هر کدام از هر حزب و گروه و نژادی ، ظهور دولت امیدآفرین حضرتش را از دل و جان آرزو می کنند و یکپارچه از خداوند متعال می خواهند: «پروردگارا! پراکندگی و تفرق ما را به وسیله آن رهبر گرامی به جمعیت و وحدت بدل فرما و پریشانی امور را به وجودش اصلاح فرما! و نقایص و شکافهای کار ما را به وسیله وجود آن ذخیره الهی اصلاح و جبران نما! و تعداد ما را فراوان و خواری و کوچکی ما را با وجودش به عزت و شکوه بدل ساز!»
آری امام عصرعج ضامن وحدت و همبستگی مردم بر محور حق و پارسایی است و نشستن به انتظار آن وجود گرامی که مایه وحدت و همدلی است ، مطمئنا جامعه را به سوی اتحاد و یگانگی خواهد برد، همچنان که در دعای ندبه زمزمه می کنیم : «کجاست آن آقایی که مردم را بر وحدت کلمه تقوی و دین گرد خواهد آورد.»
رفع موانع همبستگی
در طول تاریخ همواره کسانی بوده اند که همبستگی و اتحاد مردم با مقاصد شوم و شیطانی آنان در تضاد بوده است. اینان برای حفظ منافع نامشروع خود با ایجاد موانع راه وحدت مسلمانان را ناهموار و گاهی مسدود کرده اند.
به همین دلیل یکی از راههای حفظ همبستگی و تقویت آن زدودن موانع و مشکلات اتحاد اسلامی است. عواملی که تلاش می کنند یکدلی و هماهنگی مردم شکل نگیرد، افرادی منحرف ، بیگانه پرست و گروههای نفاق محسوب می شوند.
قرآن کریم خطر این عوامل را به مسلمانان گوشزد کرده و آنان را به هوشیاری در مقابل این گروهها دعوت می کند. خداوند در آیات متعددی از چهره زشت این افراد پرده برداشته و صفات نکوهیده را به مردم می شناساند و می فرماید: آنان میگویند به همراهان و هواداران رسول خدا (صلی الله علیه وآله) یاری نکنید تا از اطراف او پراکنده شوند.
غافل از این که خزائن و گنجینه های آسمان و زمین از آن خداست ، ولی اهل نفاق نمی فهمند.»
قرآن کریم چنان با قاطعیت با گروههای نفاق افکن و عوامل وحدت ستیز برخورد می کند که به رهبر مسلمانان دستور می دهد مسجد ضرار را که به عنوان مرکز تفرقه و اختلاف و توطئه درست شده است تخریب نماید و به صراحت توطئه های وحدت شکن منافقان را افشا می کند و می فرماید: کسانی که مسجدی ساختند تا به وحدت مسلمانان ضرر بزنند {و همبستگی آنان را هدف گرفته اند} در آنجا کفر را تقویت نموده و میان مومنان تفرقه ایجاد می کنند تا پناهگاهی برای محاربان با خدا و رسول او باشد و برای پوشانیدن انگیزه های شوم خود می گویند {ما جز نیکی و خدمت نظر دیگری نداریم).
اما خداوند گواهی میدهد که آنان دروغ می گویند. {یا رسول الله!}هرگز در آن مسجد به عبادت نایست!
عبدالکریم پاک نیا
مرکز فرهنگ و معارف قرآن - قم
به نقل از سایت اطلاع رسانی پیامبر اعظم
همایش اتحاد ملی و انسجام اسلامی با همکاری اندیشمندان نظام اسلامی برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی همایش سراسری و تخصصی اتحاد ملی و انسجام اسلامی، جعفری دبیر همایش تخصصی و سراسری اتحاد ملی و انسجام اسلامی با اعلام این خبر ابراز داشت: به جهت نامگذاری سالجاری از سوی رهبر عظیمالشأن انقلاب به این نام، برنامهریزی لازم برای استفاده از نظرات عالمان، اندیشمندان، متفکران و مدیران جامعه صورت گرفته تا انشاالله بتوانیم نظرات معظمله را در جامعه اسلامی به عنوان یک محور ایجاد کنیم.
وی افزود:ما در همه موارد خصوصاً نوع ترویج فرهنگ اتحاد ملی و انسجام اسلامی که لازمه جامعه ماست به یک همفکری و ارائه الگو نیاز داریم و میطلبد تا همه دلسوزان نظام به این حرکت بپیوندند.
دبیر همایش تخصصی و سراسری اتحاد ملی و انسجام اسلامی در ادامه افزود: دشمنان نظام اسلامی چه خارجی و چه داخلی در حال برنامهریزی برای تفرقه در میان صفوف ملت راسخ ما هستند و ما باید به پیروزی از رهبری عزیز و آگاه خود و با طراحی برنامهای کاربردی و منطبق با وضعیت جامعه، خدعههای دشمنان را خنثی کنیم.
معاون مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: اتحاد ملی و انسجام اسلامی از دغدغههای حضرت امام (ره) بود.
میرحامد علم الهدی در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به نقش رهنمودهای امام خمینی (ره) در تقویت اتحاد ملی و انسجام اسلامی افزود: وظیفه تمام نهادهای فرهنگی در جامعه، پیروی از منویات و نظریات امام راحل و مقام معظم رهبری در جهت رفع موانع و مشکلات موجود است.
وی متذکر شد: منظور از وحدت مذاهب اسلامی، تبدیل شیعه به سنی و یا برعکس نیست، بلکه همه مذاهب باید هویت خود را حفظ، مشترکات اسلامی خود را تقویت و موارد اختلاف یکدیگر را تحمل کنند.
علم الهدی سپس موثرترین راهکار اتحاد ملی و انسجام اسلامی را وحدت بین شیعه و سنی دانست و تصریح کرد: مادامی که افکار و مذاهب به همدیگر نزدیک نشوند، ایجاد اتحاد ملی و انسجام اسلامی غیرممکن خواهد شد.
وی به نقش روحانیون شیعه و سنی در ایجاد اتحاد ملی و انسجام اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: روحانیون باید با شرکت در گردهماییهای مختلف و حضور در بین اقشار مختلف مردم با آگاهسازی آنها از توطئههای دشمنان نیرنگ آنها را خنثی سازند و در سایه اتحاد و انسجام خط بطلانی بر شعارهای پوچ، بیاساس و تبلیغات دشمنان اسلام بکشند.
سیل بر خانه من زور چرا مىآرد ؟
من که بیوقت در خانه یارى نزدم
صائب تبریزى
سنگ بر شیشه دلهاى پریشان نزدیم
ایمن از سنگ مکافات بود شیشه ما
غیرت همدانى
بنا امیدى از آن خوشدلم که چرخ نیافت
بهانهاى که توان از من انتقام کشد
شقاقى اصفانى
درخت دوستى بنشان که کام دل ببار آرد
نهال دشمنى بر کن که رنج بیشمار آرد
حافظ
عیسى به رهى دید یکى کشته فتاده
حیران شد و بگرفت بدندان سر انگشت
گفتا که که را کشتى تا کشته شدى زار
تا باز کجا کشته شود آنکه ترا کشت
انگشت مکن رنجه به در کوفتن کس
تا کس نکند رنجه به در کوفتنت مشت
منسوب به ناصر خسرو
دیدى که خون ناحق پروانه شمع را
چندان امان نداد که شب را سحر کند
1
هر بد که مىکنى تو مپندار کان بدى
دوران فرو گذارد و گردون رها کند
قرض است کارهاى بدت نزد روزگار
یک روز اگر ز عمر تو ماند ادا کند
حلیم شفائى کاشانى
زنهار مزن تیر ستم بر دل درویش
کان تیر ستم تیغ و سنان در جگر آرد
نیکو نبود تخم بدى کاشتن آرى
گر تخم بدى کارى آن تخم بر آرد
از سنگدلى سنگ منه بر ره مردم
کان کوه بزرگى بعوض در گذر آرد
چوبى که زنى بر کف پایى به تظلّم
بى شکّ و یقین دردسرى را به سر آرد
بیداد مکن جان برادر به حقیقت
بیداد پدر زحمت آن بر پسر آرد
شاه نعمت اللَّه ولى
نگاهدار عنان را که اشک مظلومان
پیادهایست که ره بر سواره مىبندد
مده آزار به درویش که آه دل او
آن خدنگیست که از جوشن جان میگذرد
عبرت نائینى
از تیر آه مظلوم ظالم امان نیابد
پیش از نشانه خیزد از دل فغان کمان را
صائب تبریزى
آه دل مظلوم به سوهان ماند
گر خود نبرد برنده را تیز کند
صائب تبریزى
مشو کس را به کین خانه بر انداز
که هر کس بد کند یابد بدى باز
ناصر خسرو
به کسرى چه خوش گفت بو ذر جمهر
که تا مىخرامد به کامت سپهر
مبادا به کس کینه و رزد دلت
ملرزان دلى تا نلرزد دلت
3
مگو ناخوش که پاسخ ناخوش آید
به کوه آواز خوش ده تا خوش آید
ناصر خسرو
این جهان کوه است و فعل ماندا
سوى ما آید نداها را صدا
مولوى
گر بد اندیش از تو بد بیند شود بد خواهتر
ور نکوئى از تو بیند شرمسارت میشود
ز آتش ظلم ار بسوزانى دل مظلوم را
تیره تر از دود آتش روزگارت میشود
گر کسیرا خوار سازى تا کنى خود را عزیز
عاقبت آن خوار خار رهگذارت میشود
ذوقى تبریزى
نباشد همى نیک و بد پایدار
همان به که نیکى بود یادگار
دراز است دست فلک بر بدى
همه نیکوئى کن اگر بخردى
چو نیکى کنى نیکى آید برت
بدى را بدى باشد اندر خورت
چو نیکى نمایدت کیهان خداى
تو با هر کسى نیز نیکى نماى
مکن بد که بینى به فرجام بد
ز بد گردد اندر جهان نام بد
به نیکى بباید تن آراستن
که نیکى نشاید ز کس خواستن
و گر بد کنى جز بدى ندروى
شبى در جهان شادمان نغنوى
فردوسی
عوامل و انگیزههائى که براى هماهنگى و وحدت انسانها و احساس جدّى آن ،مطرح کردیم ، می توانند مقدّماتى مناسب براى برداشتن گامهاى نخستین در مسیر درک انسان و لزوم شناخت معانى ابتدائى هماهنگى و وحدت انسانها و احساس جدّى آن بوده باشند . پس از آن مىپردازیم به عوامل و انگیزههاى عالىترى که میتوانند انسانها را به احساس یگانگى در « حیات معقول » نائل بسازند .
اگر بخواهیم از عقل در این مورد ، عقل نظرى جزئى را منظور نمائیم که آلت دست مدیریّت من در درون آدمى است ، باید ببینیم آن من در چه موقعیّتى است ؟ اگر در موقعیّت حیوانى « من هدف و دیگران وسیله » قرار دارد ، تردیدى نیست در اینکه چنین عقلى نه وحدتى مستقلّ و با ارزش خاصّ میفهمد و نه تحریکى براى احساس آن مینماید . لذا حتما مقصود عقل سلیم وارسته از سود جوئى و جزئى نگرى و
خودمحورى است که اگر هم فرض کنیم این عقل هم تابع مدیریّت من درونى است ،حتمى است که آن من درونى اگر در مسیر کمال و الا حرکت نکند نمیتواند عقلى را که تابع اوست ، از سودجوئى و جزئى نگرى و خودمحورى بالاتر ببرد . مسلّم است عقلى که توانسته است بمقام وارستگى برسد ، در مسیر کمال به پیروى از من حرکت مینماید و میتواند معناى وحدت ارزشى و برادرى و برابرى انسانها از دیدگاه والاتر را درک و دریافت نماید .
همه مکتبها و متفکّرانى که درباره اخلاق بقدر لازم و کافى اندیشیدهاند ،به وحدت مزبور و لزوم احساس آن معتقد گشتهاند . حتّى آن مکتبها و متفکّرانى که معتقد به مبدأ و معاد نبودهاند ، دم از وحدت مورد بحث و لزوم احساس آن زدهاند و عمده دلیل آن را اخلاق فاضله انسانى معرّفى کردهاند ، زیرا همه آنان که به مبدأ و معاد معتقد نیستند انسانیّت و ارزشهاى آنانرا نادیده نمىگیرند ، اگر چه استدلالى که براى اثبات وحدت ارزشى و لزوم احساس آن مینمایند به قدرت و استحکام استدلال الهیّون نمیباشد .
گرت زدست بر آید به خلق نافع باش
چو آفتاب بهر کوه و دشت طالع باش
قمر مباش که از شمس نور وام کنى
چو نور شمس به اجرام خرد ساطع باش
بجاى آنکه بلائى بجان خلق شوى
هر آن بلا که توانى زخلق دافع باش
محسن شمس ملک آرا توجّه به این نکته بسیار با اهمّیّت ضرورت دارد که حتّى آن نوع حرکتها و تحوّلات اجتماعى که سران آنان ابراز تکیه بر وحدت ارزشى انسانها نداشتند ،[ زیرا منکر مبدأ و معادى بودند که معتقدان حرفهاى مانند برخى از ارباب کلیسا و دیگر معابد براى مردم دیکته مىکردند ] با اینحال ، بر داد و فریاد وحدت و برابرى و برادرى انسانها تکیه نموده و کار خود را از پیش بردند ، و اگر وحدت گرائى اخلاقى در نهاد مردم جوامع بشرى اصالت نداشت ، آنان با مطالب خودشان در همان روزگار خود فراموش میشدند . مثل اینکه همه داد میزنند :
چون قبله نما خضر راه اهل جهان باش
سرگشته خود راهنماى دگران باش
غنى کشمیرى
( 1.2.3 ) نام شاعران این ابیات در یادم نیست .
منبع : علامه محمد تقی جعفری، شرح نهج البلاغه،جلد 17
از جهت نظری در صحیفه امام(ره)، یکی از کلید واژههای پرتکرار، کلمه وحدت است و از بعد عملی صفآرایی جبهه مسلمین در برابر جبهه دشمنان اسلام، نمونهای از وحدت آفرینی امام راحل است.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی بختآور مدیر تألیف دانشنامه امام خمینی(ره) در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) مهمترین ویژگیهای امام(ره) را توجه ویژه ایشان به مسأله اتحاد مسلمین دانست و گفت: توجه خاص امام خمینی(ره) نسبت به مردم در میان سایر مراجع هم عصر ایشان بینظیر است و همچنین توجه امام(ره) سبب ایجاد وحدت مردمی در سراسر جهان اسلام شد.
مدیر دانشنامه امام خمینی(ره) واژه وحدت را یکی از پرتکرارترین عبارات سخنان و آثار امام خمینی(ره) خواند و ابراز داشت: وحدت از نگاه امام خمینی(ره) در دو بعد نظری وعملی قابل تأمل است.
وی ادامه داد: از جهت نظری در صحیفه امام(ره)، یکی از کلید واژههای بسیار مهم، کلمه وحدت است و از بعد عملی صفآرایی جبهه مسلمین در برابر جبهه دشمنان اسلام، نمونهای از وحدت آفرینی امام راحل است.
وی افزود: امام خمینی(ره) اقشار داخلی را به حفظ وحدت دعوت میکردند که بحث وحدت روحانیت و دانشجو نمونهای از این گونه است. امام خمینی(ره) تأکید بر وحدت را با حفظ مبانی مدنظر داشتند.
بختآور دانشنامه امام خمینی(ره) را دایرةالمعارف مباحث فقهی و اصولی و کلامی و نیز مرور تاریخی، اجتماعی و شخصیتی امام خمینی(ره) دانست و گفت: این دانشنامه 1500 مدخل خواهد داشت که تاکنون گردآوری اطلاعات بخش اعظمی از این دانشنامه صورت پذیرفته است.
وی وظیفه گردآوری این اطلاعاتی را بر عهده کارگروههای فعال در زمینه موضوعات مرتبط با شخصیت گرانقدر امام خمینی دانست و گفت: این دانشنامه به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در قم تالیف میگردد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، تمسک به ارزشهای الهی ـ اسلامی و نبوی در کلام حضرت امام (ره) و احیای آموزههای متعالی قرآن را رمز موفقیت ایشان در ایجاد اتحاد بین آحاد جامعه، مذاهب گوناگون و امت اسلامی بیان کرد. جواد آرینمنش، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، به تشریح عوامل موفقیت ایشان در ایجاد اتحاد بین آحاد جامعه و امت اسلام پرداخت. وی تمسک به ارزشهای الهی ـ اسلامی و نبوی در کلام حضرت امام (ره) و احیای آموزههای متعالی قرآن را رمز موفقیت ایشان در ایجاد اتحاد بین آحاد جامعه، مذاهب گوناگون و امت اسلامی بیان کرد. وی ادامه داد: امام (ره) بر خلاف سایر رهبران جنبشها که بخشهایی مثل اصالت اقتصادی را پایه حرکات خود قرار داده بودند، اساس نهضت خود را بر آموزههای دینی ـ قرآنی استوار کرده بودند. آرینمنش کنار زدن زنگارهایی را که در آن زمان بر چهره اسلام داشت، یکی دیگر از رموز موفقیت نهضت امام (ره) ذکر کرد و گفت: مردم تشنهی آزادی، عدالت و اسلام، فریاد حضرت امام (ره) را فریاد خود و دغدغههای ایشان را غدغههای خود و ملتهایشان احساس کردند. این نماینده مجلس هفتم در بخش دیگری از این گفتوگوی تلفنی، تمسک به آیات قرآن را یک هدیه و میراث گرانبهایی از سوی حضرت امام (ره) برای امت اسلام بیان کرد. وی ابراز کرد: ایشان سخنی را به عنوان کلام خود مطرح نمیکردند، بلکه سخن امام (ره) سخن قرآن و پیامبر (ص) بود. احیای ارزشهای دینی و قرآنی در همه ابعاد در کلام امام (ره) موج میزد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، علت تأثیرگذاری کلام امام (ره) را الهی و قرآنی بودن آن توصیف کرد و افوزد: اگر در عبارات و سخنان حضرت امام (ره) توجه کنیم، درمییابیم که همه برگرفته از آموزههای قرآنی است و شاید همین رمز موفقیت ایشان نیز باشد. نماینده مردم مشهد در مجلس، در ادامه به بحث مصلحتاندیشی حضرت امام (ره) برای حفظ امت اسلام با وجود عدم تسامح ایشان در اصول و احکام اسلامی پرداخت و گفت: ایشان در تحقق ارزشهای اسلامی و قرآنی با توجه به شرایط زمان سعی در بیان کردن احکام الهی و اسلامی داشتند. از نظر آرینمنش دوران و عصر امام (ره) دارای شرایط و بستر مناسبی برای پیاده کردن این ارزشها وجود داشت. وی توضیح داد: تحقق و بیان کردن ارزشهای اسلامی نیازمند بسترسازی بود. در چنین مواردی است که حضرت امام (ره) برخی مصلحتها و شرایط زمان را مورد توجه قرار میدهند. عضو کمیسیون فرهنگی، هدف و آرمان امام (ره) را پیاده شدن احکام اسلام ناب محمدی ذکر کرد و ادامه داد: امام (ره) تلاش میکردند تا اسلام ناب محمدی؛ اسلامی که به دور از زنگارها و پیرایههای روزگار باشد، بتواند آزادیبخش و رهاییبخش باشد. در پایان این گفتوگو، آرینمنش نکاتی را پیرامون سالروز قیام 15 خرداد و نقش این قیام در شکلیدهی نهضت حضرت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی مطرح کرد. نماینده مردم مشهد در مجلس توضیح داد: 15 خرداد در واقع نقطه اوج و شکوفایی نهضت حضرت امام (ره) بود و زمانی است که ایشان مردم را به دلیل اینکه اسلام را در خطر میدیدند، به شکل علنی دعوت به قیام کردند. وی 15 خرداد را به ترقهای که تبدیل به آتش شد تعبیر کرد و گفت: این آتش نظام 2500 ساله شاهنشاهی را در کام خود فرو ریخت و ارزشهای اسلامی را دوباره مطرح کرد و مردمی که تشنه این ارزشها بودند، پشت سر امام (ره) حرکت کردند. |
کتاب "منشور اتحاد ملی و انسجام اسلامی" در چهار فصل توسط علی اکبر سبزیان در مشهد منتشر شد.
در این کتاب وحدت از دیدگاه قرآن و ائمه(ع) و مراجع و علما بررسی و سپس به مباحث اتحاد ملی و انسجام اسلامی پرداخته شده است.
این مباحث در مجموع برگرفته از دیدگاه قرآن و روایات، ائمه معصومین (ع)، مراجع عظام و علما، تاریخ معاصر ایران و مقام معظم رهبری است.
نویسنده، این کتاب را با پیام نوروزی مقام معظم رهبری در این زمینه آغاز کرده و نوشته است:این پیامهای نوروزی که خطاب به مردم و مسوولان کشور ایراد میشود آیینه تمام نمایی از مطالبات امام جامعه اسلامی در اداره نظام است.
سبزیان درعین حال نوشتهاست: نامگذاری سالها با عناوینی چون رفتارعلوی، انضباط اجتماعی و وجدان کاری ،امام خمینی(ره)، امام علی(ع)، پیامبراعظم (ص) و امسال به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی برخاسته از نیازهای استراتژیک کشور است.
این کتاب در ادامه به تحلیل و بررسی پیام نوروزی امسال رهبری پرداخته و تلاش کرده به تبیین اهمیت دو راهبرد اتحاد ملی و انسجام اسلامی بپردازد.
این کتاب در شمارگان پنج هزار نسخه در قطع رقعی و به قیمت ۱۹هزار ریال منتشر شده است.
به نقل از ایرنا
آیت الله خامنهای تنها راه دستیابی یک ملت به اهداف و حقوق خود را بصیرت و ایستادگی آگاهانه برشمرده و گفتند:حقوق یک ملت، با التماس به سلطهگران و عقب نشینی و نرمش در برابر آنان محقق نخواهد شد چرا که حق را باید با تلاش و ایستادگی به دست آورد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع پرشور مردم در سالگرد ارتحال امام (ره) تاکید کردند: آینده ملت ایران در پرتو اتکا به هویت حقیقی حرکت امام راحل عظیم الشان یعنی اسلامی بودن، مردمی بودن، و نوآوریهای متکی بر اسلام بسیار درخشانتر از گذشته است.
حضرت آیت الله خامنهای با تاکید براینکه امام خمینی (ره)و فکر و راه ایشان کلمه طیبهای است که به ملت اسلامی عظمت بخشید، تصریح کردند: نام امام بزرگوار، اندیشه نیکو و عمل صالح ایشان در ایران بزرگ و درفضای امت اسلامی و جامعه بشری روز به روز زنده تر و تابناک تر خواهد شد.
آیت الله خامنهای،علت اقتدار و ماندگاری مردان الهی را ارتباط با خدا و کار برای خدا دانستند و افزودند: راز قدرت معنوی و رمز"عظمت و نفوذ" رو به افزایش امام خمینی (ره) این است که آن شخصیت بزرگ در همه کارها فقط خدا را دید و در راه او مجاهدت کرد و خدا نیز همانگونه که در قرآن وعده داده است همیشه با او بود.
ایشان افزودند: علت آرامش خاطر و تزلزل ناپذیری امام درهمه لحظات بویژه مقاطع سخت و حساس کشور و حتی در لحظه عروج بسوی پروردگار همین ارتباط و اتصال با خدا بود.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر حق، ایستادگی در مقابل زورگویان ودستیابی به پیشرفت واستقلال ،مستلزم پرداخت هزینه است خاطر نشان کردند: امام (ره) اعتماد عمومی مردم را به عنوان هزینه این راه پرداخت و خداوند نیز این هزینه را بصورت مضاعف به او بازگرداند بگونه ای که جمعیت شرکت کننده در مراسم تشییع ایشان به مراتب از استقبالکنندگان از آن رهبر بزرگ بیشتر بود.
رهبر انقلاب اسلامی پایداری و مجاهدت ملت ایران را مهمترین عامل ثبات و استحکام نظام و تحقق "استقلال و عزت ملی" دانستند و افزودند : بر اثر ایستادگی و بصیرت ملت ایران ،زورگویان جهان به این نتیجه رسیدهاند که "ایرانی " هر جا پای دفاع از حق و حقوقش به میان آید هرگز از میدان خطر عقب نشینی نمیکند.
حضرت آیت الله خامنهای تداوم ایستادگی ملی را زمینه ساز احقاق حقوق مردم ایران در همه زمینهها از جمله انرژی هستهای دانستند و افزودند: رویه ملت آزاد و مستقل ایران این نیست که برای دستیابی به انرژی هسته ای و دیگر حقوقش از قدرتهای سلطه گر التماس و خواهش کند چرا که این ملت بزرگ و جوانان برومندش خود را باور کردهاند و با تکیه بر تجربههای ۲۸سال اخیر میدانند که با ایستادگی بصیرانه میتوانند همه حقوق خود را بدست آورند.
رهبر انقلاب اسلامی ،ایجاد هویتی جدید یعنی "جمهوری اسلامی "را در منطقه حساس خاورمیانهاز مهمترین اقدامات امام راحل برشمردند و با تشریح و تحلیل روند تحکیم سلطه استکبار بر خاورمیانه پس از جنگ دوم جهانی افزودند : ایران نیز در آن دوران سیاه، صددرصد تحت نفوذ و سلطه عمیق استکبار آمریکا بود و بهمین علت معجزه انقلاب اسلامی که به رهبری بینظیر امام و همت ملت بوقوع پیوست همه سلطه گران را غافلگیر کرد اما افراد با بصیرت همان موقع دریافتند که مسیر منطقه ، با برافراشته شدن پرچم اسلام در ایران عوض شده است.
ایشان به تلاشهای ناکام دشمنان برای از بین بردن جمهوری اسلامی اشاره کردند و افزودند:با وجود همه طرحها و توطئه ها، هویت جدیدی که امام ایجاد کرد امروز با ثباتترین نظام منطقه است و ملتایران پر شورترین، مصممترین و با آبروترین ملتها به شمار میآید و چهره درخشان جمهوری اسلامی و امام بزرگوار، روز به روز در میان تودههای ملتهای مسلمان و "جوانان و روشنفکران جهان اسلام " مقبول تر میشوند.
حضرت آیت الله خامنهای، استمرار این روند و تداوم پیشرفت کشور را به ادامه وفاداری ملت و نخبگان به خطوط اصلی حرکت امام منوط دانستند و تاکید کردند: اسلامی بودن، مردمی بودن و برخورداری ازابتکار و نوآوری اسلامی ، سه نقطه اصلی حرکت مبارک امام است که نباید هیچگاه فراموش شود.
ایشان، اسلامی بودن نظام را شاخصهای فراتر از تعلق جمهوری اسلامی به یک مذهب دانسته و افزودند: جمهوری اسلامی از دل معارف شیعی بوجود آمده اما اسلامی بودن نظام به معنای اسلام فرامذهب و هویتی فرامذهبی است و نظام اسلامی هرگز شناسنامه تک مذهبی برای خود قائل نبوده و به همین علت است که امروز جوان سنی فلسطینی همچون جوان شیعه لبنانی به جمهوری اسلامی چشم امید دوخته است و نظام اسلامی به همه اجزاء پیکره عظیم امت اسلامی، احساس افتخار و عزت میبخشد.
حضرت آیت الله خامنه ای، تکیه و تعبد به شرع مقدس را بعد دیگری از هویت اسلامی نظام خواندند و خاطر نشان کردند: ما علاوه بر ارزشهای اخلاقی، قواعد و همه نظامهای اجتماعی و سیاسی خود را از کتاب و سنت میگیریم و به آن افتخار میکنیم چرا که معتقدیم فهم درست "کتاب و سنت " و نگاه باز و مجتهدانه به این دو مقوله میتواند راههای بسیاری را برای تامین نیازهای فردی و اجتماعی ملتها ارائه کند.
ایشان،شاخصه دوم جمهوری اسلامی را مردمی بودن آن بیان کردند و افزودند: در نظام اسلامی ،رای ، اراده و خواست مردم ، بمعنی واقعی کلمه،تعیینکننده است و تامین نیازهای آنان هدف اساسی مسئولان به شمار میرود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نگاهجامع نظام جمهوری اسلامی به نیازهای مادی، معنوی و اخلاقی مردم، خاطر نشان کردند: در نظام اسلامی علاوه بر توجه جدی به نیازهای اقتصادی و امنیت عمومی مردم ، امنیت اخلاقی و حفظ نظام خانواده نیز مورد توجه ویژه است.
رهبر انقلاب اسلامی اراده مردم را در چارچوب دین خدا، تعیینکننده مطلق دانستند و افزودند: مردم سالاری دینی چارچوب اصلی نظام جمهوری اسلامی و در بردارنده کرامت حقیقی انسان و تامینکننده نیازهای عمومی مردم است.
ایشان در همین زمینه خاطر نشان کردند: نظام اسلامی ،دموکراسی مبتنی بر مبانی غلط و شکست خورده لیبرال دموکراسی غرب را رد میکند زیرا در ساختار استبدادیودیکتاتوری نظامهای غربی مردم هیچ نقشی ندارند و همه کاره واقعی، صاحبان سرمایه و زرسالاران هستند.
رهبر انقلاب اسلامی شاخصه سوم نظام جمهوری اسلامی را نوآوری متکی بر مبانی اسلام برشمرده و تاکیدکردند: نخبگان سیاسی و فرهنگی کشور، اسلام ناب را آنچنان که از کتاب و سنت درک میشود برای ذهنهای مشتاق داخل و خارج از کشور بازگو کنند.
ایشان، ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی را دارای جذابیت فراوان خواندند و با اشاره به برکات فراوان نوآوریهای اسلامی برای نظام افزودند: نباید برخی افراد به علت احساس حقارت یا شیفتگی در مقابل غرب، احکام و مبانی اسلام را با دیدگاههای غربی منطبق کنند.
حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به تلاش امپراطوری خبری و رسانه ای استکبار برای ارائه تصویری مخدوش و غلط از ملت ایران و نظام اسلامی افزودند: ایستادگی و پیروزی ملت ایران در برابر تهدیدها و چالشها ، حفظ اصول و جهت گیریهای اصلی ، پیشرفتهای شگفت آور علمی و فناوری، پیشرفت در عرصههای مدیریت اجتماعی و سیاسی، افزوده شدن عزت بینالمللی و الگو شدن برای ملتهای مسلمان، تصویر واقعی ملت ایران است.
رهبر انقلاب اسلامی ،هویت برجسته جمهوری اسلامی را نتیجه پایمردی و رهبری امام خمینی (ره) و همت ملت ایران دانستند و با اشاره به وظایف سنگین دولتمردان و مردم برای ادامه این مسیر پر افتخار افزودند: همانگونه که در ابتدای سال بیان شد، تلاش در جهت پیشرفت اقتصادی و علمی و همچنین مقابله با جنگ روانی دشمن برای ایجاد خلل در اتحاد ملی ، سه محور اصلی است که باید مورد توجه جدی مردم و مسئولان باشد.
ایشان باتاکید بر اینکه توجه به عدالت و تامین آن مهمترین خواسته مردم از دولتمردان است افزودند:فعالان اقتصادی در بخشهای مختلف از جمله سرمایه گذاری، نوآوری صنعتی و رشد بخش کشاورزی تلاش همه جانبهای داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی،لزوم هوشیاری مردم درمقابل تلاش دشمنبرای ایجاد اختلاف و دو دستگی را یادآور شدند و با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس هشتم در اواخر سال جاری، خاطر نشان کردند : دشمن تلاش دارد با ایجاد چالشهای انتخاباتی میان مردم تفرقه بیاندازد اما ملت ایران با کمک خداوند، این انتخابات را وسیله دیگری برای رشد و عزت خود قرار خواهد داد.
حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به توطئه بزرگ دشمنان برای به راه انداختن جنگ شیعه و سنی، انسجام اسلامیرا ضرورتی واقعی برشمردند وافزودند: دشمنان امت اسلامی یک گروه متعصب، متحجر و بیخبر از حقایق عالم و معنویت را شکل دادهاند تا میان مسلمانان ،اختلاف و جنگ وخونریزی به راه بیافتد اما براساس نظر علمای حقیقی اسلام ، کسانی که دست خود را به خون مسلمانان آلوده میکنند مرتکبگناه نابخشودنی میشوند و این کاردر واقع خروج از اسلام است.
ایشان با تاکید بر اینکه برادری ملت ایران با ملتهای مسلمان یک برادری واقعی است ،تاکید کردند: با وجود اختلافهای فکری و مذهبی میان مسلمانان، آنان باید در زیر پرچم لااله الا الله و محمد رسولالله، دست در دست یکدیگر در مقابله با دشمنان اسلام و امت اسلامی ایستادگی کنند.
رهبر انقلاب اسلامی آینده ملت ایران را بسیار درخشانتر از گذشته دانستند و خاطرنشان کردند: تا تحقق اهداف و آرمانها، راهی طولانی در پیش داریم اما ملت بزرگ ایران، به برکت ایستادگی، روشن بینی و آگاهی ملی، این راه را با موفقیتهای بیشتر طی خواهد کرد و با تداوم راه پر افتخار امام، آینده روشن خود را محقق خواهد ساخت.
اگر مسلمانان این نکته را درک کنند که همه با هم برادرند و از یک کیش و آئین هستند، وجود گروهها و فرقههای مختلف معنایی نخواهد داشت.
دکتر سید نقی حسن کرمانی، مبلغ و محقق فعال در زمینه علوم اسلامی در انگلیس، در مصاحبهای با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این مطلب افزود: آیه 103 سوره آل عمران، «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» (و همگى به ریسمان خدا (قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت) چنگ زنید و پراکنده نشوید) مسلمانان را دعوت به این امر میکند تا صادقانه و با آرامش کامل در کنار هم باقی بمانند. اگر مسلمانان از فرمایشات قرآن پیروی کنند، دیگر هیچ عامل و دلیلی برای پیدایش تفرقه و اختلاف در بین مسلمانان وجود نخواهد داشت.
وی در ادامه افزود: مسلمانان باید حدیث ثقلین را بازخوانی کنند و در صدد عمل به این حدیث برآیند. این حدیث اشاره بر این نکته دارد که رسول اکرم (ص) که از سوی خداوند متعال و برای راهنمایی بشر فرستاده شده است، فرمودند: «من دو امانت گرانبها نزد شما میسپارم، یکی قرآن و دیگری اهل بیتم» مسلمانان در این مقطع زمانی میتوانند با اطاعت از فرمایشات خداوند متعال و تاسی از سیره و فرمایشات اهل بیت (ع) به اتحاد و انسجام اولیه خود دست یابند.
وی گفت: اسلام یک جنبش و یا نهضت عادی نیست که توسط افرادی خاص آغاز شده باشد، بلکه اسلام دینی است که از جانب آفریدگار متعال بر عالم امکان نازل شده است. حال کسانی که به اسلام روی میآورند از یک کتاب مشترک و واحد و از یک شخص، پیامبر اکرم (ص) تبعیت میکنند. با این شرایط، وجود یک کتاب واحد و سنت مشترک، دیگر جایی برای بوجود آمدن تفرقه و اختلاف باقی نمیماند.
دکتر کرمانی ادامه داد: اگر مسلمانان این نکته را درک کنند که همه با هم برادرند و از یک کیش و آئین هستند، وجود گروهها و فرقههای مختلف معنایی نخواهد داشت. آنها نیز باید آگاه باشند که عامل ایجاد تفرقه و اختلاف در بین گروههای مسلمان نیروهای خارجی و غیر از مسلمانان هستند. مگر ممکن است که کسی با خودش دشمنی داشته باشد.
این مبلغ و محقق فعال در زمینه علوم اسلامی یادآورشد: مسلمانان در مواجهه با اختلافات داخلی باید علل و عوامل آن را شناسایی کنند و در صدد رفع آن برآیند. آنها همچنین نیازمند هوشمندی کامل در شناسایی دشمنان خود هستند. لازمه کسب این هوشیاری و آگاهی داشتن فهم و بینش قرآنی است. اگر ما قرآن را بفهمیم و به دستورات آن عمل کنیم، دسترسی به این بینش و آگاهی و به تبع آن اتحاد مسلمانان امری امکانپذیر خواهد بود.
وی افزود: همانطور که بدن انسان به غذا نیاز دارد، روح او هم به غذای معنوی و راهنمایی نیازمند است. قرآن این نیاز را برای ما تامین میکند. حال اگر ما مراقب روح خود نباشیم، هوای نفس و طمع بر ما غلبه کرده و همراه با تحریکات دشمنان ما را به درگیری با برادران دینی خود و هر شخصی دیگری وامیدارد. این درست است که قدرتهای غربی هدف ایجاد نزاع و اختلاف را در بین ما دارند اما تا زمانی که ما به دین خودمان لطمه وارد نکنیم، شخص دیگری قادر نخواهد بود تا در بین ما دشمنی ایجاد کرده و خسارات جبران ناپذیری را به ما متحمل کند.
دکتر کرمانی گفت: پیشنهادهایی که از قبیل تشکیل اتحادیه و یا پارلمان اسلامی ارائه میشوند، زمانی میتوانند موثر و مفید واقع شوند که بر پایه اصول قرآنی و اسلامی بنا شوند، در غیر اینصورت همانند سازمانهای دیگر فقط به ارائه شعارها بسنده خواهند کرد. سازمانهایی از قبیل OIC چون به به آیات قرآن بویژه آیه اعتصام (103 سوره آل عمران) توجه خاصی ندارند و بر مبنای آن عمل نمیکنند، عملا نقش موثری در ایجاد وحدت بین مسلمانان ایفا نمیکنند.
وی در ادامه به مهمترین خطر علیه اسلام اشاره کرد و افزود: مهمترین فاجعهای که مسلمانان با آن روبرو هستند، این است که آنها با هم متحد و متفق نیستند. عدم اتحاد و انسجام آنها مشکلات بیشماری را برایشان در پی داشته است. وظیفه مسلمانان در این شرایط حرکت به سوی اتحاد به همراه تمسک به قرآن است.
دکتر کرمانی در پایان تصریح کرد: برای اینکه ما بتوانیم آموزههای قرآنی را در زندگی روزمره خود پیاده کنیم، ابتدا باید از خودمان و خانوادهی خود شروع کنیم.
| ||
|
|