مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازنداران برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) را اشاعه فرهنگ بیداری و بندگی در قبال رب العالمین عنوان کرد. |
به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، محمد اسماعیل امامزاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: ائمه معصومین هسته و کانون اصلی عشق و محبت فطرت های پاک انسان در همه گستره جغرافیایی زمانی و مکانی تاریخ خلقت هستند. وی افزود: بدون کوچکترین تردید در صورت معرفی صحیح ائمه اطهار (ع) و کسب شناخت انسان ها به عنوان الگوی فکری و عملی جهان را به بهشت سرای آرمانی بدل خواهند ساخت. امامزاده از حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان محبوب و معشوق همه ایرانیان یاد کرد و ادامه داد: مسلمانان و حتی غیر مسلمانان جهان با قرار گرفتن در این حلقه عشق شاهد شیدایی و دلدادگی بیشتری هستند. امامزاده صحنه آرایی هنرمندان کشورمان و حتی جهان اسلام زیر خیمه مقدس و نورانی جشنواره امام رضا (ع ) در چند سال اخیر را از مظاهر دلدادگی آنان به این امام بزرگوار بر شمرد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را در تعامل جدی و دریافت کننده آثار ارادت و عشق ورزی اصحاب فرهنگ و هنر کشور و جهان دانست . وی جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) را تبلور واقعی اتحاد ملی و انسجام اسلامی ذکر و این امام معصوم را محور تشریک مساعی نخبگان داخلی و خارجی معرفی کرد و ثمره این جشنواره عظیم را اشاعه روح تعهد و ترویج فرهنگ بیداری در قبال رب العالمین و ستیزندگی در برابر زشتی ها قلمداد کرد . مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برپایی چنین جشنواره هایی را گام بلندی در احیای مبانی هویت انسانی و حرکتی عظیم و وصف ناشدنی عنوان کرد و آن را ناشی از توجهات بی حد پرودگار متعال و فیوضات بی پایان امام رضا (ع ) به مجموعه ارشاد برشمرد . جشنواره نامه ای به امام رضا (ع ) از برنامه های پنجمین جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا ( ع ) طی فراخوانی تا تاریخ 15 مهرماه اقدام به دعوت از نویسندگان و هنرمندان برای شرکت در این حرکت عظیم فرهنگی کرده است. |
|
وزیر دفاع ، تولید جنگنده صاعقه را نماد روحیه انقلابی، انسجام و وحدت متخصصان وزارت دفاع و نیروی هوایی و تحقق شعار "ما می توانیم" است، خواند و گفت: رزمندگان ما در میدان دفاع از کشور همچون صاعقه، اردوگاه دشمن را با بمب های خود به آتش خواهند کشاند. |
به گزارش خبرنگار مهر ، سردار نجار که در حاشیه پرواز دو فروند هواپیمای صاعقه که پیش از ظهر امروز انجام شد، در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم و محدودیت های فراوان و فشار روانی و تبلیغاتی دشمن، نشاط و روحیه خود را حفظ کرده است. وزیر دفاع با اشاره به انتخاب نام صاعقه برای این هواپیما گفت: صاعقه پنج حرف دارد که نشان از صلابت، اراده، عقیده، قوام و همت انقلابی جوانان ایرانی دارد. نجاردامه داد: پروژه صاعقه نماد روحیه انقلابی ، تفکر بسیجی و جهادی و محصول وحدت و همدلی و تحقق شعار "ما می توانیم" است. به گفته نجار، پروژه صاعقه اتحاد و همدلی در سال اتحاد ملی را به معنی واقعی کلمه به منصه ظهور رساند که امیدواریم این پروژه که نماد روحیه انقلابی ، انسجام و انجام وحدت متخصصان وزارت دفاع و نیروی هوایی است، با پرواز غرور آفرین توسط خلبانان شجاع نیروهایی همچون صاعقه چشم دشمنان این مرز و بوم را کور خواهد کرد. وی ادامه داد: ما در میدان دفاع از کشور همچون صاعقه اردوگاه دشمن را با موشک ها و بمب های خود به آتش خواهیم کشاند. به گفته نجار ما می توانیم با وجود تحریم ، تخریب و فشارهای سیاسی و روانی و تبلیغاتی دشمنانان نظام جمهوری اسلامی ایران را با قدرت بیشتر از پای دربیاوریم. امروز با این پیشرفت ها ما می توانیم کشور خود را بسازیم و باعث توسعه و عمران و آبادی در کشور شویم. به گفته وزیر دفاع، امروز در وزارت دفاع 6 نوع بالگرد تولید می شود که بالگرد تهاجمی نیز در دست طراحی و ساخت است . وزیر دفاع در ادامه به برنامه های وزارتخانه متبوعش اشاره کرد و گفت: امروز وزارت دفاع به همت متخصصان جوان خود این توان را دارد تا هواپیماهای 747 را در بزرگترین آشیانه خاورمیانه تعمیر کند. وی ادامه داد: امروز ما در حال برنامه ای برای ساخت هواپیماهای جدید توپولف 100 و 200 نفره با کشور روسیه هستیم. سردار نجار با اشاره به ساخت 4 نوع هواپیمای بدون سرنشین گفت: ما امروز این توان را داریم که بتوانیم برای شناسایی و عکسبرداری و هدفهای چند منظوره از هواپیماهای بدون سرنشین که در داخل کشور ساخته شده است استفاده کنیم که این موضوع نیز در نوع خود پیروزی بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بحساب می آید. نجار در پایان جنگنده صاعقه را نسل جدید و پیشرفته بمب افکن شکاری خواند. |
|
دیدگاه علامه جعفری (ره) دربارهی وحدت دین و نیاز انسانها بدان را در قسمت قبل بیان کردیم در ادامه وی برادری و اخوت در میان انسانها را بنابر یکسری اشتراکات میداند و ضمن تبیین مبانی اعتقادی مشترک ادیان توحیدی ابراهیمی انواع وحدت امت اسلامی را تشریح میکند.
علامه محمد تقی جعفری (ره) هنگامی به وحدت اسلامی میپردازد که مفهوم عقل سلیم را روشن ساخته و اعلام میدارد که منشأ حقیقی وحدت امت اسلامی همان دین اسلام است و این منشأ ریشه اصلی خود را از فطرت سلیم میگیرد که خداوند در نهاد همه مردم جوامع به ودیعه نهاده است.
وی مبناى وحدت امت اسلامى را مستند به همان دین فطرى انسانى دانسته که همه پیامبران الهى آن را به بشریت تبلیغ کردهاند و معتقد بوده است که متن کامل آن پس از حضرت «نوح» و پیامبران پیشین بهوسیله حضرت «ابراهیم خلیل» ابلاغ شده و یهود و مسیحیت نیز خود را وابسته به آن مىدانند و خاطر نشان میسازد که ارکان و اجزای دین فطرت که ملت اسلامی باید آنها را دارا باشند از دو طریق اثبات میشود. الف: قرآن مجید که حاوى اثبات توحید خالص (اعتقاد به یگانگى خداوند و شریکنداشتن او به طور مطلق و لزوم اعتقاد به صفات کمالى خداوند و سلب صفات نقص و وابستگى از خداوند.) معاد و ابدیت که بدون آن دو حیات انسانها در این دنیا قابل تفسیر و توجیه قانعکننده نیست. نیاز بشر به پیامبران که حقایق فوق حواس و عقل او را در وصول به کمال واقعى که هدف زندگى او در این دنیاست به او آموزش دهند، این نیاز فقط با بعثت پیامبران و اوصیایى که بعد از پیامبران کار تبلیغ را ادامه مىدهند مرتفع خواهد شد. عبادتها و تکالیفى که براى برقرارى رابطه کشش به بارگاه خداوندى ضرورت دارند مانند نماز و حج. انجامدادن کارهاى نیک به طور عام، که ضرورىترین آنها همانا کوشش براى برآوردن نیازهاى مادى و معنوى معقول مردم است. ب: این اصول و ارکان و اجزای اصلى دین فطرت از راه عقل سلیم نیز به خوبى اثبات شده و در کتب فلسفى و کلامى مشروحأ مورد تحقیق قرار گرفتهاند، این اصول و ارکان و اجزا از یک وحدت عالى در به فعلیت رسانیدن استعدادهاى آدمى برخوردارند که همان دین فطرت است که خداوند بر حضرت ابراهیم خلیلاللّه وحى فرموده است. وی هیچ یک از بشر را فارغ از موازین فوق نمیداند و نظریات ویرانگر مادیون را دال بر خودمحوری آنان قلمداد کرده است که همین مسأله موجب گسترش فساد در صحنههای بشری میشود و اینکه اخلاق و فضیلت در قرارداد اجتماعی قابل دفاع همیشگی نیست چون نمىتوان تنها هدف اخلاق و فضیلت را اصلاح نظام زندگى دنیوى تعیین کرد و نیز همین مکاتب و تفکرات اگرچه به ظاهر ابدیت را قبول ندارند اما در آیینهای خود مفاهیمی را دنبال میکنند که در واقع همان مفهوم ابدیت است حتی مفاهیمی مثل انسان، کمال، ترقی و ... . روابط جهان و انسان دارای وابستگیهای درونی و بیرونی است و این نشان از آن است که این وابستگی ها قابل فهم نهایی نخواهد بود و قطعأ حکمتی بر آن مترتب است، همچنین هیچ یک از آن استعدادها و به فعلیت رسیدن آنها بدون قانون و هدف قابل تصور نیست. بدین شکل علامه (ره) اثبات می کند که همه به نوعی بر حیات خود و وحدت حاکم بر آن واقفند و در نهایت اینکه هر اندازه که شخصیت متعالى شود به وحدت عالىتر نایل مىشود. علامه محمد تقی جعفری (ره) این عالم عالیقدر اسلام ضمن تبیین مبانی اعتقادی متن مشترک ادیان توحیدی ابراهیمی و اعتقاد به وجود خداوند یگانه، مبدأ و مقصد حرکت انسان در وصول به کمال، قرار گرفتن عقل و وجدان در ذات انسانها و فرستادن پیامبران الهى براى ارشاد مردم به عنوان عناصر شخصیت واحد جوامع اسلامى، یا اجزاى هویت واحد امت اسلامى را در همین اعتقادات بر میشمرد و ابراز میدارد که با ورود اختلال در هر یک از این عناصر یا اجزا، شخصیت یا هویت واحد به همان نسبت مختل مىشود. |
مشاور وزیر و دبیرستاد عالی کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور گفت: نماز نماد وحدت ملی و هدیه الهی است.
به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، حجت الاسلام حمیدرضا سلیمانی در عصر نخستین روز از برگزاری شانزدهمین اجلاس سراسری نماز افزود: اولیاء و اوصیای الهی در راستای تقویت و ترویج فرهنگ غنی نماز بسیار کوشیده اند.
وی با بیان اینکه نماز تنها حربه ای است که می تواند شیاطین را نفس گیر کند، گفت: در جنگ با دشمن جهانی و تهاجم فرهنگی برنده ترین سلاح، نماز است.
حجت الاسلام سلیمانی در ادامه استفاده از هنر و جلب مشارکت دست اندرکاران، حمایت مناسب از ناشران و تولید کنندگان آثار نماز، تجهیز کتابخانه های مساجد، مدارس و عمومی، تبادل تجربه با کشورهای اسلامی در امر نماز و اطلاع رسانی مناسب در فریضه الهی نماز را از جمله تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر نماز دانست.
وی افزود: خرید 44 هزار جلد کتاب با موضوع نماز به ارزش 620 میلیون ریال و توزیع در 1000 کتابخانه مسجد، مدرسه و عمومی و حمایت از 194 فیلم کوتاه و بلند مرتبط با نماز از جمله فعالیت های سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ترویج فرهنگ نماز است.
دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور، برپایی 35 نمایشگاه استانی، 10 جشنواره با موضوع نماز و نیایش در 10 استان، تولید و ارسال هزاران خبر مربوط به نماز از طریق خبرگزاری شبستان، فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی و نشست های تخصصی را از دیگر فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته عنوان کرد.
وی گفت: برگزاری جشنواره نماز و نیایش، جشنواره مطبوعات با موضوع نماز، آموزش حضوری و غیر حضوری دو هزار کارمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از فیلم های کوتاه و بلند، حمایت از خبرگزاری ها و مطبوعات که به نماز اهتمام ویژه دارند، حمایت از پایان نامه های با موضوع نماز، تولید نماهنگ اذان، تعمیق فرهنگ نماز در خانواده و ارسال کتب نماز به کتابخانه های مساجد از جمله برنامه های سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش فرهنگ نماز است.
گفتنی است شانزدهمین اجلاس سراسری با عنوان نماز و خانواده با پیام مقام معظم رهبری و حضور رییس جمهوری، رییس ستاد اقامه نماز و مسئولان عالی رتبه کشور در سالن همایش های استانداری مرکزی در اراک آغاز به کار کرد.
رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی خواستار رهبری انسجام اسلامی توسط حوزههای علمیه شد. |
به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت الاسلام نجف لکزایی در همایش علمیکاربردی تبلیغ در دارالشفاء قم با اشاره به اهمیت مسئله اتحاد ملی و انسجام اسلامیدر میان کشورهای اسلامی و مسلمانان گفت: اگر این مسئله تحقق یابد قدرت جهان اسلام متمرکز شده و دیگر تهاجمها علیه اسلام موفقیت آمیز نخواهد بود. وی تصریح کرد: به طور کلی راهکاری که برای اتحاد ملی و انسجام اسلامی میان مسلمانان به نظر میرسد، محوریت قرآن، سیره پیامبر(ص) و مکتب اهل بیت(ع) است. حجت الاسلام لکزایی بر اخوت و وحدت بیشتر میان مسلمانان تأکید کرد و گفت: مسلمانان باید با وحدت و یک دلی میان یکدیگر به عقاید هم احترام گذاشته و اختلافها را به جنجال و چالش تبدیل نکنند. وی با اشاره به نقش حوزههای علمیه و مبلغان بر افزایش وحدت میان مسلمانان اظهار داشت: تنها مکانی که میتواند به لحاظ فکری انسجام اسلامی را رهبری کند، حوزههای علمیه است. رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی افزود: همچنین مبلغان به لحاظ این که پیام رسان مسائل اسلامی در کشور و خارج از کشور هستند، میتوانند به وسیله با اهمیت جلوه دادن وحدت، بر این مسئله تأکید داشته باشند. وی در ادامه به وضعیت فعلی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: در بعد فرهنگی مهمترین مشکل که اسلام را تهدید میکند بحث ناتوی فرهنگی است که این مسأله هویت اسلامیو بحران معنویت اسلام را مورد تهدید قرار داده است. لک زایی عنوان کرد: پادزهر این مسئله بیداری جهان اسلام است که با انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) آغاز شد و این مسئله باید تقویت شود. حجت الاسلاملک زایی، در خصوص مسائل اقتصادی جهان اسلام نیز گفت: بازارهای اسلامیباید از تک محصولی و وابستگی به نظام سلطه، جدا شوند و با تکمیل بازارهای مشترک اقتصادی اسلامیبر همکاری مسلمانان بکوشند. وی در پایان گفت: همچنین باید سازمان کنفرانس اسلامیبیشتر فعال شده و با یکپارچگی و توجه بیشتر به مسائل مسلمانان برای حفظ حقوق آنها تلاش کند. |
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: وحدت توسعه و پیشرفت جامعه را به همراه دارد و ملت های مسلمان باید به واسطه اسلام وحدت خود را تقویت کنند تا زمینه های تعالی آنها فراهم شود. |
به گزارش خبرنگار مهر در شهرستان خمین، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، فرزند آیت الله عبدالله جوادی عاملی عصر روز گذشته در همایش اتحاد ملی و انسجام اسلامی در شهرستان خمین افرود: زمان کنونی مقطع حساسی برای مسلمانان جهان است و باید بیش از پیش وحدت، همدلی و اتحاد بین خود را تقویت کنند و روی اشتراکات کار کنند. این اندیشمند علوم دینی با تاکید بر اینکه اسلام نقطه اشتراک پر قدرت همه مسلمانان است اضافه کرد: دین اسلام باید به عنوان کانون اصلی اتحاد دربین ادیان الهی تقویت شود. وی نقطه تاکید حضرت امام خمینی (ره) حفظ وحدت کلمه و اتکا به خداوند متعال برای رسیدن به پیروزی عنوان کرد و در ادامه گفت: پیام امام خمینی و توصیه های رهبرمعظم انقلاب را باید سرلوحه کارهای خود قرار دهیم و هوشیارانه عمل کنیم. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اختلافاتی که در جامعه روی میدهد، زمینهساز رشد و تعالی است اظهار داشت: نباید این اختلاف نظرها به مخالفت منتهی شود که موجبات نابودی جامعه را فراهم میآورد. آملی، علت عمده اختلافات را مطبوعات و رسانههای غربی ذکر کرد و افزود: آنانی که هویت ملی و اسلامی را که برخاسته از یک حقیقت است باور ندارند نمیتوانند اتحاد ملی را به وجود آورند. وی فعال کردن چرخه اتحاد در کشور و حمایت همه جانبه از آن زمینه ساز اتحاد ملی و اسلامی خواند و گفت: اتحاد بین حوزه و دانشگاه، وحدت دولت و ملت از محورهای اساسی فعال کردن چرخه وحدت به سمت اتحاد ملی است. همایش یک روزه اتحاد ملی و انسجام اسلامی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان خمین و با حضور استادان، اندیشمندان و دانشجویان برگزار شد. |
شعار بایسته وحدت اسلامی و تقریب مذاهب، در ساحت عمل ، به ناسازگاریهایی برخورده است . نبود تعریف مشخص و رسمی از وحدت اسلامی ،افراط و تفریط در وحدت ،ناهمگونی گروههای متعصب و کارشکنی دشمنان ، از جمله عوامل به چالش کشیده شدن این مبحث مهم است . از این رو مرور چند نکته ضروری به نظر می رسد:
1. هدف منادیان وحدت اسلامی چیست ؟
حضرت امام خمینی «ره» یکی از بزرگترین اندیشمندان جهان اسلام بودند که به وحدت اسلامی می اندیشیدند. حضرت ایشان هم در عرصه نظر و بیان بر این امر تکیه داشتند و هم در عمل بر زمینههای وحدت آفرین اهتمام می ورزیدند. اعلام هفته وحدت از دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول از جمله این اقدامات است.
امام راحل «ره» در وصیتنامه سیاسی الهی خویش می نویسند: « علمای اعلام و خطبای محترم کشورهای اسلامی دولتها را دعوت کنند که از وابستگی به قدرتهای بزرگ خارجی خود را رها کنند و با ملت خود تفاهم کنند؛ در این صورت پیروزی را در آغوش خواهند کشید. و نیز ملتها را دعوت به وحدت کنند؛ و از نژادپرستی که مخالف دستور اسلام است بپرهیزند؛ و با برادران ایمانی خود در هر کشوری و با هر نژادی که هستند دست برادری دهند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده. و اگر این برادری ایمانی با همت دولتها و ملتها و با تأیید خداوند متعال روزی تحقق یابد، خواهید دید که بزرگترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل میدهند. به امید روزی که با خواست پروردگار عالم این برادری و برابری حاصل شود.»
همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی شرکت کننده در نوزدهمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی با اشاره به موج بیداری اسلامی و احیای هویت اسلامی تصریح می کنند: « علما، اندیشمندان و روشنفکران وهمچنین رهبران سیاسی بالاخلاص کشورهای اسلامی بایدازاین فرصت استثنایی استفاده ودنیای اسلام را متوجه قدرت تودههای میلیونی مسلمانان کنند. این کشورها با تکیه بر این قدرت عظیم مردمی، ضمن ایستادگی در مقابل فشارها و تهدیدهای دشمنان، مسیر ترقی و پیشرفت علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را بپیمایند. »
ایشان به بیماری خطرناک تفرقه و اختلاف که با طراحی دشمنان مسلمانان در حال تزریق به پیکره امت اسلامی است اشاره کردند و می افزایند: « در مقابل چنین توطئهای نباید فقط به شعار وحدت اسلامی بسنده کرد بلکه باید با اقدامات عملی زمینه وحدت بیش از پیش را در جهان اسلام به وجود آورد. »
حضرت آیت الله خامنهای، مشکلات و مصائب دهها ساله دنیای اسلام از جمله مسئله فلسطین و همچنین مسئله عراق را ناشی از وجود اختلاف میان مسلمانان دانسته و خاطرنشان می کنند: « باید با تهیه منشور عملی وحدت که به تایید همه روشنفکران، علما و نخبگان سیاسی دلسوز دنیای اسلام رسیده باشد، زمینه عملی وحدت را فراهم کرد. »
2. مراد از وحدت چیست ؟
3. راهکار وحدت چیست ؟
یکی از مهمترین راه های وحدت، پافشاری بر عقاید است ! اصولا با کسانی که به هر بهانه از عقاید خود پشیمان شده و نسبت به آن سست باشند نمی توان اعلام برادری کرد . برای این مهم لازم است علمای قوم ، منشور متفق القولی از عقاید مذهبی خود منتشر کنند تا هم تکلیف پیروان مشخص باشد و هم کسانی که قرار است دست اخوت بدهند . ما باید به آن ها حق بدهیم که از جانب ما مطمئن باشند ، همان طور که ما هم این انتظار را داریم . در همین راستا ، صداقت و بیان صریح اعتقادات، به نزدیک شدن و محکم شدن اتحاد کمک شایانی میکند.
راهکار بعدی ، پیرایش خرافات و دلبستگیهای بی پایه و اساس از ساحت مذهب است . خرافه زدایی نقش بسیار مهمی در سلامت مذهب و بالا بردن ظرفیت تعامل آن دارد. تعصب روی مظاهر غلط که ذات دین و مذهب نیستند و از اوهام و خوابها و رسوم محلی سرچشمه گرفتهاند ، با جریحه دار کردن چهره دین و دین داران، راه را نیز بر هرگونه اتحاد و مسالمت می بندد. کاری که مجرای نان آوری عدهای بیسواد فرصت طلب است.
همچنین مرز بندی بین افکار و عقاید دانشمندان هر تیره با رفتار عوامانه و جاهلانه، تاثیر به سزایی در وحدت گرایی دارد . اندیشمندان ، هیچ گاه نباید به بهانه رفتار نسنجیده عوام ، از کار هدایت مردم و نیز تفکر تقریبی و وحدتساز ، غافل شوند.
4. تکلیف گروه شیعه در برابر گروه سنی در راستای وحدت ، چیست؟
شیعه همواره نسبت به سنیان در اقلیت بوده و ضمن تحمل پیامدهای ناخواسته اقلیت بودن ، گرفتار بغض حاکمان و مفتیان درباری بوده است . قدرتمداران، از تفکر عدالت خواهی شیعه و مفتیان درباری از اندیشه ناب و دست نخورده علمی شیعه در هراس بوده و هستند . گناه شیعه در درجه اول اعتقاد به ولایت و امامت است و در درجه دوم دریافت بیان وتفسیر قرآن و احکام شرع مقدس با بهترین و سالمترین طریق یعنی اهل بیت عصمت و طهارت از وجود شریف پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله .
اکنون باید دید در مسیر وحدت ، تکلیف این عقاید چه میشود؟ حضرت امام خمینی «ره» در وصیت نامه خود با صراحت تمام بر این میراث گران بها تاکید میکنند : « اکنون ببینیم چه گذشته است بر کتاب خدا، این ودیعة الهی و ماترک پیامبر اسلام ـ صلیالله علیه و آله و سلم ـ مسائل أسفانگیزی که باید برای آن خون گریه کرد، پس از شهادت حضرت علی(ع) شروع شد. خودخواهان و طاغوتیان، قرآن کریم را وسیلهای کردند برای حکومتهای ضد قرآنی؛ و مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق را که سراسر قرآن را از پیامبر اکرم ـ صلیالله علیه و آله و سلم ـ دریافت کرده بودند و ندای اِنّی تارکٌ فیکُمُ الثقلان در گوششان بود با بهانههای مختلف و توطئههای از پیش تهیه شده، آنان را عقب زده و با قرآن، در حقیقت قرآن را ـ که برای بشریت تا ورود به حوض بزرگترین دستور زندگانی مادی و معنوی بود و است ـ از صحنه خارج کردند؛ و بر حکومت عدل الهی ـ که یکی از آرمانهای این کتاب مقدس بوده و هست ـ خط بطلان کشیدند و انحراف از دین خدا و کتاب و سنت الهی را پایهگذاری کردند، تا کار به جایی رسید که قلم از شرح آن شرمسار است. و هرچه این بنیان کج به جلو آمد کجیها و انحرافها افزون شد تا آنجا که قرآن کریم را که برای رشد جهانیان و نقطة جمع همة مسلمانان بلکه عائلة بشری، از مقام شامخ احدیت به کشف تام محمدی(ص) تنزل کرد که بشریت را به آنچه باید برسند برساند و این ولیدة «علم الاسما ء » را از شرّ شیاطین و طاغوتها رها سازد و جهان را به قسط و عدل رساند و حکومت را به دست اولیا ء الله، معصومین ـ علیهم صلوات الاولین و الا´خرین ـ بسپارد تا آنان به هر که صلاح بشریت است بسپارند ـ چنان از صحنه خارج نمودند که گویی نقشی برای هدایت ندارد و کار به جایی رسید که نقش قرآن به دست حکومتهای جائر و آخوندهای خبیثِ بدتر از طاغوتیان وسیلهای برای اقامة جور و فساد و توجیه ستمگران و معاندان حق تعالی شد. و معالاسف به دست دشمنان توطئهگر و دوستان جاهل، قرآن این کتاب سرنوشتساز، نقشی جز در گورستانها و مجالس مردگان نداشت و ندارد و آنکه باید وسیلة جمع مسلمانان و بشریت و کتاب زندگی آنان باشد، وسیلة تفرقه و اختلاف گردید و یا بکلی از صحنه خارج شد »
آشکار است که ندای وحدت سر دادن به معنای رها کردن مسلمات و فراموشی ظلم هزار و چهارصد ساله نیست . بنابراین باورداشتهای ناب شیعی (نه خرافات ناچسب) ، نباید در سایه وحدتگرایی به سردی بگراید. همان گونه که از برادران اهل تسنن نیز توقع مسامحه در این باره نیست .
علمای اسلام اگر قصد روشنگری و حقیقتیابی دارند باید بحثهای فقهی ، تاریخی و کلامی را به کارگروههای تخصصی بکشانند و عرصه سیاست جهانی مسلمانان را از بحثهای تفرقه انگیز و تکفیری پاک نمایند.
یکی دیگر از چالشهای حل نشده در مسیر اتحاد، نگاه منتقمانه و ظلم ستیز شیعه است . در هر آیینی، اعتقاد به پیشوا و مجموعه آموزههای او برای ایمان کافی است اما شاید این امتیاز شیعه است که تولی را در کنار تبری دارد. یک بطن قلب شیعه پر از مودت و ولایت آل رسول است و بطن دیگر قلبش پر از دشمنی با دشمنان اهلبیت طهارت . واضح است که منظور از دشمن، توده عظیم مسلمانان که به خدا و پیامبر او معتقدند نیست بلکه همان دو دسته شوم قدرت طلبان و عالمنماهای دنیا طلب است . شیعیان باید باصدای بلند بر این آموزه قرآنی که بر برائت در کنار توحید اشاره دارد ، تاکید کنند. همان طور که نمیشود حج به جا آورد و فقط چند سنگ را به جمره زد و در برابر شیطان بزرگ امریکا ساکت نشست ، باید با پافشاری بر حقانیت اهلبیت علیهم السلام ، غاصبان و ظالمان را نیز لعنت کرد و گرفتاری امروز مسلمانان را میراث کسانی دانست که همچون یزیدی را خلیفه مسلمین کردند که گفت :« لعبت هاشم بالملک فلا – خبر جاء ولا وحی نزل » و با این گفته، کفر خود را علنی تر کرد .
امام راحل می نویسند : « و از آن جمله مراسم عزاداری ائمة اطهار و بویژه سید مظلومان و سرور شهیدان، حضرت ابیعبدالله الحسین ـ صلوات وافر الهی و انبیا و ملائکةالله و صلحا بر روح بزرگ حماسی او باد ـ هیچگاه غفلت نکنند. و بدانند آنچه دستور ائمه ـ علیهمالسلام ـ برای بزرگداشت این حماسة تاریخی اسلام است و آنچه لعن و نفرین بر ستمگران آل بیت است، تمام فریاد قهرمانانة ملتها است بر سردمداران ستمپیشه در طول تاریخ الی الابد. و میدانید که لعن و نفرین و فریاد از بیداد بنیامیه ـ لعنةالله علیهم ـ با آنکه آنان منقرض و به جهنم رهسپار شدهاند، فریاد بر سر ستمگران جهان و زنده نگهداشتن این فریاد ستمشکن است.»
گرچه قطعاتی از زیارت عاشورا که نام برخی از ظالمان در آن ذکر شده بعدها به عنوان مصداق افزوده شده است اما فراز « اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک» و «سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» یک اصل اعتقادی مهم شیعه است و نمی توان به بهانههای واهی از آن دست کشید یا آن را پنهان کرد . اما باید به تعریفی سازگار با وحدت رسید . قرآن کریم بارها کافران ، دین ستیزان و دشمنان اسلام را که با جهل و عناد خود مانعی در راه تبلیغ و تبیین دین هدایت بوده اند ، لعنت کرده است :
فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنْ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ*آل عمران61*
پس هر که در این [باره] پس از دانشى که تو را [حاصل] آمده، با تو محاجه کند، بگو: «بیایید پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم»
إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنْ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُوْلَئِکَ یَلْعَنُهُمْ اللَّهُ وَیَلْعَنُهُمْ اللَّاعِنُونَ*البقرة159* کسانى که نشانه هاى روشن، و رهنمودى را که فرو فرستاده ایم، بعد از آنکه آن را براى مردم در کتاب توضیح داده ایم، نهفته مى دارند، آنان را خدا لعنت مى کند، و لعنت کنندگان لعنتشان مى کنند.
أَنْ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ *الاعراف44* فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْکَافِرِینَ*البقرة89* أُوْلَئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمْ اللَّهُ وَمَنْ یَلْعَنْ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِیرًا*النساء52*
و دهها مورد دیگر که دستههای گوناگون ملعونان را نشان میدهد. البته لعن، ویژه دیگران نیست . برابر روایات زیادی که از ائمه اطهار علیهم السلام وارد شده ، غالیان که در مقام ائمه زیاده روی کرده و حرفهای کفرآلود می زنند نیز مستحق لعن هستند . اما رابطه لعن با وحدت جهان اسلام کدام است ؟ قرآن کریم می فرماید :
« وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُمْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ*الانعام108*
و آنهایى را که جز خدا مى خوانند دشنام مدهید که آنان از روى دشمنى [و] به نادانى، خدا را دشنام خواهند داد. این گونه براى هر امتى کردارشان را آراستیم. آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود، و ایشان را از آنچه انجام مى دادند آگاه خواهد ساخت.
این حکم قرآن به ما میآموزد، احترام به دیگران راهکار اخلاقی مناسبی برای برقراری تعامل و گفتوگو است . ما میخواهیم دست برادری به سوی کسانی دراز کنیم که به یک خدا و پیامبر او اعتقاد دارند و همه باهم به به سوی یک قبله نماز می گزاریم. بنابراین نباید احساسات و عواطف یک ملیارد مسلمان را جریحه دار کنیم . همزیستی سیاسی و همسنگری دفاعی با همکیشان هیچ گونه تضادی با برپایی آیین مذهبی شیعه ندارد به شرط آن که همراه با احترام و بدور از بدعت و خرافه باشد . توصیه رهبر فقید انقلاب در این باره چنین است : « و لازم است در نوحهها و اشعار مرثیه و اشعار ثنای از ائمة حق ـ علیهم سلامالله ـ به طور کوبنده فجایع و ستمگریهای ستمگران هر عصر و مصر یادآوری شود؛ و در این عصر که عصر مظلومیت جهان اسلام به دست امریکا و شوروی و سایر وابستگان به آنان و از آن جمله آل سعود، این خائنین به حرم بزرگ الهی ـ لعنةالله و ملائکته و رسله علیهم ـ است به طور کوبنده یادآوری و لعن و نفرین شود. و همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین مسلمین است این مراسم سیاسی است که حافظ ملّیت مسلمین، بویژه شیعیان ائمة اثنی عشر ـ علیهم صلوات الله و سلم ـ [ است ] . »
5. تکلیف گروه سنی در برابر گروه شیعه در راستای وحدت ، چیست؟
پیروزی جوانان شیعه حزب الله در لبنان بر ارتش رژیم غاصب قدس و نیز سقوط دولت بعثی صدام و اعدام او ، این توهم را برای برخی دولتمردان و وهابیان عرب ایجاد کرده که با توانمندیهای نظامی و پیشرفتهای هسته ای ایران ، هلال موهوم شیعی در حال تشکیل است و خطری بزرگ آن ها را تهدید میکند . شکست اسرائیلیها، آزادی ملت ستمکشیده عراق از یوق یک دیکتاتور و جنایتکار و نیز پیشرفتهای دانشمندان مسلمان کشورمان، حسی به جز افتخار و سر بلندی را در سراسر جهان اسلام ایجاد نکرده است . هراس از این همه پیروزی مسلمانان در چهره برخی سران عربی تا جایی که به دشمنان دست دوستی می دهند نشان چیست؟ عربی دانستن مسئله قدس و برقراری رابطه اقتصادی با رژیمی که هرروز خون ملت مسلمان را در فلسطین به زمین میریزد ، برگرفته از کدام منطق است ؟
پرسش دیگر به برخی علمای اهل سنت بر میگردد . مجوسی و رافضی خواندن گروهی از مسلمانان که به قرآن و اهل بیت پیامبر اعتقاد دارند، چه توفیق و خیری برای جامعه اسلامی به همراه داشته که اکنون به هر بهانهای ، شیعه ، کافر و قتلش واجب می شود؟ با کدامین استدلال قرآنی، و به کدام سنت نبوی، عدهای کم اطلاع، که هنوز از درک مفاهیم بلند ولایت الله و توحید ، عاجزند و با تکرار روایات جعلی، زمینه ساز انتشار کتاب آیات شیطانی و کاریکاتورهای سخیف میشوند ، به خود اجازه میدهند که در مقام فتوا نشسته و خون ملیون ها شیعه را هدر بدانند. این اقدام تروریستی علیه بشریت چنان صورت زیبای اسلام عزیز را مکدر کرده و دل دشمنان را شاد می کند که زخم جراحت آن تا قرنها التیام نخواهد یافت .
آیا وقت آن نرسیده که تعصبات قومی و قبیلهای و نژادی را وانهاد و به قرآن کریم و تفسیر راستین آن پناه برد؟ تا کی باید جان و مال و آبروی شیعیان به جرم عشق به آل الرسول در خطر باشد ؟ و مجالس عزای سالار شهیدان که برای اصلاح امت جدش قیام کرد به خون عزاداران آغشته شود؟ این جامعه اسلامی است یا بیابان فقر و جهل که راهزنان غارتگر به استناد کتاب خدا و در برابر ملیونها چشم و صدها رسانه ، به قتل عام دست می زنند و آرزوی بهشت هم دارند ؟! این کدامین فقه اسلامی است که صدام جهنمی را که دستش به خون هزاران کرد و عرب و ایرانی آغشته بود ، شهید ، میداند؟! در کدام مکتب میآموزند که قاتل کودکان شیمیایی شده حلبچه می تواند توبه کند ؟! آیا زمان، آبستن توطئهای دیگر است ؟ آیا زن بدکاره دیگری در حال زاییدن یزید زمان است ؟
اکنون برهمه اندیشوران آگاه و علمای روشن اندیش اهل سنت است که یک بار برای همیشه تکلیف تفکر انحرافی و بدعتی وهابیت را با زبان و قلم صریح و محکم ، روشن کنند و افراطکارانی را که بازیچه دست کفار و ملحدان میشوند در جهان اسلام منزوی سازند.
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنْ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ*آل عمران103*
و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید؛ و نعمت خدا را بر خود یاد کنید: آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید، پس میان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شدید؛ و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید. این گونه، خداوند نشانه هاى خود را براى شما روشن مى کند، باشد که شما راه یابید.
رییس کمیسیون ارائه مقالات سومین همایش دکترین مهدویت ترویج موعودگرایی را روشی کاربردی برای تحقق انسجام اسلامی دانست.
حجتالاسلام قنبری در مراسم اختتامیه سومین همایش دکترین مهدویت در سخنانی ترویج دکترین موعودگرایی را راه مناسبی برای تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود باور منجی در همه ادیان می توانیم از این فرصت استفاده کنیم و به یک انسجام جهانی برسیم.
وی با اشاره به ارائه و بررسی 14 مقاله در کمیسیون ارائه مقالات همایش گفت: مقالات ارائه شده در دو بخش مسائل پیش از ظهور و مسایل پس از ظهور و و حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) تقسیم میشد.
وی اضافه کرد: نسبت منجی مهدویت و جهانی شدن یکی از مسایلی بود که در مقالات ارائه شده بیشتر به آن پرداخته شده بود.
وی یادآور شد: مهدویت به این معنا است که همه به یک حکومت واحد که با ظهور حضرت ولی عصر(عج) محقق شود، بیاندیشند.
رییس کمیسیون ارائه مقالات سومین همایش دکترین مهدویت، توسعه مهدویت را از دیگر مسائل مطرح در مقالات ارائه شده دانست و گفت: مهدویت بین همه ادیان و انسانهای آزاده مطرح است چرا که مهدویت همواره به دنبال یک آرمانشهر بوده است.
حجتالاسلام قنبری اظهار داشت: مقالات ارائه شده همه بر انتظار سازنده، پویا و معترض به وضع موجود در راستای رسیدن به وضع آرمانی تاکید داشتند و همواره به دنبال ارائه طرحها و نظرات برای اصلاح وضع موجود بودند.
وی گفت: انتظار مخالف انزوا است و منتظران باید علاوه بر نفی این موضوع، اقداماتی را برای اصلاح وضع موجود انجام دهند.
رییس کمیسیون ارائه مقالات سومین همایش دکترین مهدویت، در پایان گفت: نویسندگان مقالات ارائه شده همه به دنبال وضعی مطلوب شامل عدالت و مهر هستند.
یکصد و سی و سومین اجلاس یک روزه شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور اعضای داخلی و خارجی در قم برگزار شد .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، در این اجلاس منشور وحدت اسلامی که در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی به امر مقام معظم رهبری جهت ایجاد وحدت جهان اسلام تهیه شده است ، بررسی می شود .
بررسی جامع فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، گسترش زمینه های تقریب در ابعاد اعتقادی ، فقه و قواعد ، اخلاق فردی و اجتماعی و گسترش نحوه مناسبات موجود بین مذاهب اسلامی از جمله موضوعات مورد بحث در اجلاس است .
اعضای شورای عالی مجمع 20 نفر هستند که نمایندگانی از کشورهای افغانستان ، آمریکا ، لبنان ، ایران ، عمان ، یمن ، مالزی ، پاکستان و سودان در این شورا عضویت دارند .
همایش «رهبران تشیع الگوی وحدت اسلامی» به منظور تجلیل از مقام شامخ شهید عارف حسین الحسینی با حضور اندیشمندانی از جهان اسلام در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
به گزارش آینده روشن به نقل از مرکز خبر حوزه، در این همایش قائم مقام رهبر شیعیان پاکستان با اشاره به شخصیت علامه شهید عارف حسین الحسینی تواضع، جدیت در تحصیل و تلاش برای تحقق وحدت اسلامی را از ویژگیهای شهید عارف حسین الحسینی برشمرد و گفت: آن شهید در مکتب امام راحل تربیت شد و قلب او پر از عشق به خمینی(ره) بود.
حجتالاسلام سید محمد تقی نقوی افزود: شهید علامه سید عارف حسین الحسینی در همه مسائل پیرو عملی امام خمینی(ره) بود.
وی با اشاره به ترفند دشمنان اسلام در ایجاد تفرقه و اختلاف بین امت اسلامی بر لزوم حفظ هوشیاری مسلمانان تأکید کرد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ تشیع سبب شده است که دشمن دامنه توطئه و فعالیتهای ضد شیعی خود را گسترش دهد و برای رسیدن به اهداف شیطانی خود بین مسلمانان، جنگ و بردار کشی را ترویج کند.
قائم مقام رهبر شیعیان پاکستان به نقش مهم و جایگاه خطیر رهبری در نظام سیاسی اسلام اشاره کرد و گفت: ما تابع ولایت فقیه می باشیم، زیرا تفکر دین مدار ولایت فقیه، تنها تفکری است که در برابر هجوم ضد دینی استکبار ایستاده است.
در ادامه این همایش حجتالاسلام والمسلمین سید ظهیر الحسینی از اندیشمندان مسلمان آمریکا با تمجید از شخصیت شهید علامه سید عارف حسین الحسینی گفت: علامه عارف حسینی منادی وحدت اسلامی در پاکستان بود و رمز موفقیت جامعه اسلامی پاکستان ادامه راه آن شهید است.
در ادامه این همایش صاحبنظرانی از کشورهای مختلف ضمن تبیین شخصیت علامه سید عارف حسینی نقش عالمان شیعی را در ایجاد وحدت میان امت اسلامی مورد تأکید قرار دادند.
رییس اداره روابط عمومی استانداری کردستان گفت: در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی مسجد محوری و ارتقای فرهنگ دینی و ارزشهای اسلامی باید در مساجد بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
" ناصر محمد زاده " به مناسبت هفته مساجد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مساجد امسال باید نقش پر رنگتری در ترویج و تقویت ارزشهای دینی و اخلاقی داشته باشند و در احیای اسلام ناب محمدی (ص) و خاندان پاکش نقش معنوی بیشتری ایفا کنند.
وی با اشاره به نقش آموزش و نشرارزشهای دینی گفت: مساجد در این رابطه در میان اقشار جامعه به خصوص نسل جوان میتوانند اثرگذاری زیادی داشته باشند.
وی با اشاره به جایگاه دین و مسجد و نقش آن از طریق آموزش در احیای ارزشها و اشاعه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آن را از کارکردهای موثر این پایگاه اسلامی دانست.
محمد زاده در ادامه سخنان خود نقطه امید جامعه اسلامی در زمان حاضر را مساجد دانست و بر نقش محوری مسجد در پیشبرد اهداف اسلامی تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه مساجد جایگاه بسیار رفیعی در دین اسلام دارند گفت:مسجد همیشه پایگاه مردم ستمدیده و مظلوم بوده و برای وحدت و حفظ روند روبه گسترش وحدت باید با جدیت پیگیری شود.
مسابقه فیلم نامه نویسی حوزه هنری استان مرکزی با عنوان " گنجینه سبز " با تقدیر از نفرات برتر پایان یافت.
این مسابقهبههمت واحدفیلمسازی حوزههنری استان و با حمایت مدرسه کارگاهی حوزه هنری کشور در دو بخش آزاد و اتحاد ملی و انسجام اسلامی برگزار شد.
در بخش آزاد فیلم نامه نویسان با نگاه فرهنگ دینی و بومی و سنتهای ملی اسلامی و در بخش اتحادملی و انسجام اسلامی راههای تقویت این عامل آثارخودرا ارائه کردند.
در پایان از نفرات اول تا سوم هر دو بخش با اهدا جوایزی تقدیر شد.
"مراد نظری" مدیر حوزه هنری استان مرکزی، شناسایی استعدادهای برتر، کمک به اعتلای سینمای دینی وآسیب شناسی این بخش را از مهمترین اهداف برگزاری این مسابقه عنوان کرد.
آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرد: اگر مسلمانان وحدت وهمدلی خود را حفظ کنند افراد تندرو و منحرف منزوی میشوند. به گزارش خبرگزاری شبستان از قم،آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار اعضای شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: روحانیون باید مسلمانان جهان را از نقشههای شوم این گروههای تندرو و وابسته آگاه نمایند.
|
|
کارشناسان و مسئولان کشور طی گفتگوهایی در رابطه با نقش اتحاد ملی و انسجام اسلامی در عزت و اقتدار ایران اسلامی و جهان اسلام، نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری را بسیار به موقع دانسته و تأکید کردند که تحقق واقعی وحدت ملی و انسجام اسلامی به ایجاد عزت و اقتدار و همچنین احیای آن در ایران و جهان اسلام منتهی می شود.
انسجام اسلامی عزت جهان اسلام را احیا می کند دکتر محمد علی آذرشب، استاد دانشگاه تهران و رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آثار و پیامهای اتحاد ملی و انسجام اسلامی در عزت و اقتدار اظهار داشت: وحدت همواره باعث عزت می شود. وی افزود: وحدت در شرایطی صورت می گیرد که جامعه زنده باشد و عدم تحقق این موضوع به عدم وجود ارتباط ارگانیک میان اعضای جامعه بر می گردد. این ارتباط زمانی به وجود می آید که حیات و زندگانی در جامعه جریان داشته باشد و چنین جامعه ای مصداق حدیث پیامبر می شود که می فرماید اگر عضوی در یک بدن به درد آید سایر اعضا با آن همدردی می کنند. این حدیث پیامبر بوده که سعدی شاعر فقید آن را به نظم در آورده است. دکتر آذرشب ارتباط ارگانیک میان اعضای جامعه و زنده بودن آن را عامل تحقق وحدت دانست که در نتیجه آن عزت و کرامت در آن محسوس خواهد بود. وی استدلال کرد: حیات جامعه اسلامی در وحدت است و وحدت باعث عزت و سربلندی جامعه خواهد بود. اگر پراکندگی ایجاد شود حالت وازدگی، ناامیدی و احساس ذلت در جامعه به وجود خواهد آمد. در نتیجه ارتباط وحدت و عزت یک جامعه کاملا نمایان خواهد شد. این استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه انسجام اسلامی کلمه بسیار زیبایی است و معنای هماهنگی، همدلی و همگامی است، یادآور شد: می توان ارکستر موسیقی را تصور کرد که هر کدام ساز خاص خود را می نوازند اما زمانی که همه آنها با هماهنگی و همگامی یک قطعه موسیقی را می نوازند، نوای زیبایی به گوش می رسد. بدین معنا که اختلاف ذوقها و سلیقه ها باید وجود داشته باشد اما نباید باعث درگیری شود بلکه باید انسجام را به وجود آورد . وی گفـت: عده ای مسلمانان را به بدبین بودن متهم می کنند اما توطئه در میان جهان اسلام وجود داشته و مشهود و نمایان است، طرح مسئله انسجام اسلامی به موقع به جا بوده و می تواند باعث بازگرداندن عزت به جهان اسلام شود. چرا که این پراکندگی ها افول در احساس عزت جهان اسلام را موجب شده است .
همبستگی درونی ضرورتی برای دستیابی به عزت و اقتدار است حجت الاسلام محمد رضا اعرافی رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی اظهار داشت: در تعاریفی که برای عزت و اقتدار آمده معمولا بحث انسجام ، اتحاد ملی و همبستگی قومی و نژادی کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. یک کشور زمانی می تواند به عزت و اقتدار دست یابد که از همبستگی درونی برخوردار باشد. رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی با اشاره به اینکه این همبستگی و اتحاد ملی در کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: کشور پنهاور و پرجمیعت ایران دارای تنوع قومی، نژادی و مذهبی گسترده است که مجموعه آنها به علاوه قومیتها و زبانها و مناطق مختلف برای یک کشور امتیاز محسوب می شود. زمانی این تنوع و سرمایه های مختلف ما موجب عزت و اقتدار و عظمت یک کشور می شود که ارتباط آنها چون نخی که دانه های تسبیح را به یکدیگر متصل می کند محکم باشد و این مجموعه در خدمت سیستم و نظام واحد قرار گیرد. وی همچنین با اشاره به اهمیت انسجام اسلامی برای امت مسلمان گفت: ایران پس از انقلاب اسلامی فعالیتهای خود را به صورت پوشیده انجام نمی دهد، بلکه برای جهان پیامی دارد و این پیام همبستگی برون مرزی با امت اسلامی و انسجام اسلامی است که منشأ دسترسی به اهداف و پیشرفت آرمانهای ایران اسلامی تلقی می شود.
اساس اقتدار ملت ایران و جهان اسلام وحدت و انسجام اسلامی است آیت الله محمد علی تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره پیامدهای اتحاد ملی و انسجام اسلامی در عزت و اقتداری ملی اظهار داشت: اگر بتوانیم با ایده های جمهوری اسلامی را در جهان اسلام جای داده و آن را تقویت کنیم وحدت و انسجامی را در جهان اسلام به وجود آوریم به طور طبیعی اقتدار اسلامی ما قوی تر می شود و این امر می تواند اثرات مثبتی در اتحاد ملی ما داشته باشد. وی افزود: جای دادن این ایده ها باعث می شود که ملت ایران بیش از پیش احساس کند رسالت جهانی داشته و باید در راه تحقق این رسالت فداکاری و کوشش بیشتر انجام دهد و پشت سر رهبر قوی، محکم و استوار خود حرکت کند. اساس اقتدار ما اتحاد است. اگر ملت ما رسالت جهانی خود را از یک طرف انجام دهد و شرایط دشمن را درک کند، می تواند مسئله وحدت و اتحاد را تقویت کند و به سوی اهداف خود حرکت کند. دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: یکی از راه های اقتدار امت اسلامی مسئله انسجام اسلامی است ، اما جهان اسلام باید احساس کند که دشمن میان مسلمانان هیچ تمایزی قائل نیست و همه آنها در راه شکست اسلام حرکت می کنند. این احساس همه مسلمانان را وادار خواهد کرد که متحد، قوی و آگاه شوند و با موضعگیری استراتژیک واحد در مقابل چالشهای بزرگ حرکت کنند.
اتحاد و انسجام راهکاری اساسی برای احیای اقتدار جهان اسلام است آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران گفت: آثار بدیهی اتحاد ملی و انسجام اسلامی اقتدار جهان اسلام و اقتدار ایران اسلامی است. جهان اسلام قدرتی بزرگ است که متأسفانه با پراکندگی هایی که دشمنان ایجاد کرده اند این قدرت تضعیف شده، اما دشمن به این مقدار نیز قانع نیست بلکه می خواهد به کلی مردم مسلمان و مجموعه جهان اسلام را متلاشی کند بنابراین مسئله وحدت ملی و انسجام اسلامی در حقیقت گامی برای بازگرداندن اقتدار از دست رفته جهان اسلام محسوب می شود. آیت الله خاتمی تصریح کرد: یک دولت جعلی بی اساس چون صهیونیست با جمعیت حدود 2 میلیون تلاش می کند به علت پراکندگی جهان اسلام، به این دین آسمانی با داشتن جمعیتی حدود یک میلیارد و نیم مسلمان ضربه بزنند و خود را برای وارد کردن ضربه های کاری به اسلام مصمم می دانند، گرچه تاکنون ناموفق بوده اند. امام جمعه موقف تهران تأکید کرد: اگر جهان اسلام و دولتهای اسلامی به راستی مسلمان بودند و به قرآن عمل می کردند امروز خبری از رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی نبود. بر این اساس انسجام اسلامی و اقتدار جهان اسلام و همچنین وحدت ملی پاسخگوی همه توطئه هایی است که دشمنان علیه ایران اسلامی دارند. انسجام اسلامی به معنای آن است که جهان اسلام بر مشترکات خود تأکید کنند که این امر آنها را در مقابل دشمنانی قرار می دهد که اساس اسلام را مورد هدف قرار داده اند. مسلمانان باید با تکیه بر مشترکات که تعداد آنها قابل توجه است و پرهیز از تشنج، جنجال در مسائل مورد اختلاف است انسجام اسلامی را گسترش دهند. آیت الله سید احمد خاتمی تصریح کرد: معنای انسجام اسلامی دست برداشتن از ایده حق خود نیست بلکه معنای آن تأکید بر مشترکات و مبارزه با دشمنانی است که اساس اسلام را مورد هدف قرار داده اند.
تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی اقتدار مسلمانان را تقویت می کند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نمود بیرونی تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی افزایش عزت و اقتدار ملی و نمایش این افزایش محسوب شده و ابعاد جهانی قدرت اسلام و مسلمانان را آشکارتر کند. منیره نوبخت عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در هر شرایط در کشور یا در میان امت اسلامی یک میزان خاص عزت و اقتدار وجود دارد، اما نمود بیرونی اتحاد و انسجام می تواند بستر مناسبی برای نمایش و تقویت آن باشد . در شرایط فعلی تأکید مقام معظم رهبری بر این دو موضوع مهم اتحاد ملی و انسجام اسلامی به علت موقعیت خاص ایران در سطح بین المللی و منطقه صورت گرفته است که البته پس از پیروزی و استقرار نظام جمهوری اسلامی کشور ایران به نوعی و به دلایلی در سطح بین المللی مطرح بوده، اما در حال حاضر این وضعیت شکل خاصی دارد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر در سطح داخلی کشور بتوانیم پیوندهای اقشار مختلف جامعه را تقویت کنیم، هماهنگی و همراهی آنها بیشتر می شود و این امر می تواند تأثیر مستقیمی در نمایش عزت و اقتدار ملی در سطح بین المللی داشته باشد.: به هر میزانی که در درون جامعه از وحدت و انسجام برخوردار باشیم در سطح بین الملل مسئولین نظام به پشتوانه آن می توانند حضور مقتدری داشته باشند. رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: تعریف انسجام برای بیرون از مرزهای ایران اسلامی همفکری و هماهنگی و همگامی مسلمانان جهان را به دنبال خواهد داشت که حتی با وجود مرزهای تعریف شده می توانند با همفکری، هماهنگی و همکاری انسجام بیشتری داشته باشند . روشن است که مشکلات امروز جهان اسلام، با توجه ویژه به انسجام مسلمانان از بین رفته و ابعاد جهانی اسلام نیز آشکارتر می شود.
تحقق انسجام اسلامی عزت و اقتدار مسلمانان جهان را در پی دارد حجت الاسلام محمد حسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با آثار و پیامهایی که حفظ وحدت ملی و انسجام اسلامی می تواند برای مسلمانان به همراه داشته باشد، گفت: وحدت ملی که خود به خود قدرت ملی و یکپارچگی کشور ایران را شکل داده، باعث هماهنگی و همکاری در انجام مأموریتها و مسئولیتهای داخلی و خارجی کشور خواهد شد. اختری تأکید کرد: در چنین شرایطی فرصتها و استعدادها به جای آن که در زمینه نفی یکدیگر و یا گروه ها و مجموعه ها صرف شود، در خدمت پیشرفت و توانمندی کشور به کار می رود . وی وحدت ملی را یکی از ارکان اساسی خردمندی جامعه و ملت توصیف کرد و با اشاره به آیه 46 سوره انفال گفت: خداوند در قرآن فرموده است "ولا تنازعوا فتشلوا و تذهب ریحکم؛ نزاع نکنید، تا سست نشوید، و قدرت شما از میان نرود." اختلاف همواره نیروها را هدر می دهد. فرصتها را از انسان گرفته و باعث می شود نیروها به مقابله با یکدیگر برخواسته و از اهداف اساسی و تلاش برای پیشرفت و ترقی باز بمانند. دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت تصریح کرد: از آنجا که دنیای اسلام جمعیت بزرگ یک میلیارد و نیمی جهان را در برگرفته و کشورهای متعددی در این مجموعه قرار گرفته اند با داشتن امکانات و توانمندی و ثروتهای زیرزمینی و خدادادی از قدرتی بزرگ و عظیم در دنیای امروز به حساب می آیند، به طوری که مسلمانان یک چهارم جامعه بشری را به خود اختصاص داده اند . این یکپارچگی ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی می تواند به وجود آورنده قدرتمندی جامعه اسلامی باشد و قطب اسلامی را تشکیل دهد، از سوی دیگر می توان از آن به عنوان قطبی غنی و سرشار از ذخائر و امکانات خدادادی یاد کرد. وی گفت: امت مسلمان دارای اندیشمندان و فرهیختگان بزرگی است که در صورت متحد شدن می توانند بزرگترین معضلات علمی و فن آوری ها را از بین برده و به مدارج بزرگ و قله های علم، هنر، فن و تکنیک دست یابند. انسجام جامعه اسلامی برای یکایک کشورهای اسلامی عضو این مجموعه پتانسیلی برای قدرت است. بنابراین بدیهی است انسجام اسلامی اقتدار ملی را نیز به دنبال خواهد داشت. یک منظومه متحد دارای قدرتی بزرگ و سرشار خواهد بود و هر کدام از اعضای این منظومه از این قدرت بهرمند شده و خود نیز قدرتمند می شود.
وحدت قرآنی عاملی برای دستیابی مسلمانان به عزت و اقتدار است فاطمه آلیا عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره آثار و پیامدهای اتحاد ملی و انسجام اسلامی در اقتدر و عزت ملی اظهار داشت: عمل به وحدتی که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته تضمین کننده اقتدار و عزت خواهد بود. وی با اشاره به انسجام مسلمانان جهان که به عزت منتهی می شود گفت: مقصود از انسجام معنای لفظی آن نیست؛ بلکه باید به معنای عملی آن توجه کرد. اگر مسلمانان با یکدیگر منسجم باشند در موارد ضروری و همچنین در برابر توطئه دشمنان هماهنگ عمل کرده و در واقع به صورت منظومه منظمی تبدیل می شوند که باعث می شود برنامه ریزیهای دشمنان با عدم موفقیت رو به رو شود. آلیا با تبیین معنای حقیقی امت اسلامی گفت: در واقع امت اسلامی تعبیر درست مسلمانان انسجام یافته است که در هر کجای دنیا زندگی می کنند برای خود مرزی نمی شناسند و مرزهای جغرافیایی نمی تواند آنها را از یکدیگر جدا کند، چرا که آنها زیر چنگ انسجام قرار داشته و یک پیکره واحد هستند. اتخاذ موضعگیرهای هماهنگ و ایجاد مانع در برنامه ریزیهای دشمنان نشانه عزت و اقتدار اسلام است. اقتدار به معنای نشان دادن قدرت در عمل است وقتی جمعیت جهان اسلام به عنوان یک امت واحده در مقابل توطئه های دشمن بایستند خود از مصادیق عزت است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وهابیت و سایر فرقه های تحریف شده ای که به نام اسلام تشکیل شده در میان جامعه اسلام هستند و خود را به عنوان مسلمان معرفی می کنند، زمانی فتوایی مبنی بر تخریب اماکن مذهبی شیعیان صادر می کنند از آن سوی دنیا در آمریکا فرد دیگری در تکمیل این اظهارات خواستار تخریب مکه و مدینه می شود. دو حرم شریفی که مسلمانان به نحوی به آن اعتقاد دارند که در بحث انسجام اسلامی خدا، پیامبر و قبله مشترک مسلمانان بیش از سایر موارد بر آن تمرکز می کنند. اگر مسلمانان با هوشیاری و بیداری این دو موضعگیری را ارتباط داده، آن تحیل کنند و به نتیجگیری واحد دست پیدا کنند، تحقق عزت مسلمین حاصل خواهد شد. نماینده شهر تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وحدت همواره عزت آفرین بوده است. پیروزی به دنبال وحدت شکل می گیرد چرا که تمام قدرت در مرکزیتی مجتمع می شود. اما پیروزی معنوی وحدت همان عزت و اقتدار است. در قرآن آمده دست خدا با جماعتها است. هر جا مسلمانان متحد شوند قدرت الهی نیز آنها را یاری کرده تا به پیروزی برسند . اگر مسلمانان متحد شوند قدرت معنوی آنها براساس اظهارات آنها بیست برابر خواهد شد. |